Довідник із кадрових питань: огляд наших статей
У таблиці ми навели короткий зміст статей, які стосуються кадрових питань, а також указали, де можна прочитати про це докладніше.
№
|
Запитання
|
Відповідь
|
Стаття
|
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Як філії оформляють трудові відносини із працівниками? |
Філія має право приймати та звільняти співробітників за умови, що вона уповноважена на це головним підприємством. На практиці керівник філії приймає співробітників на вакантні посади філії згідно зі штатним розписом підприємства, затвердженим керівником головного підприємства. Справа в тому, що штати філії як структурної одиниці включаються до єдиного штатного розпису підприємства |
Як філії оформляють трудові відносини із працівниками |
2 |
Який порядок приймання на роботу тимчасових співробітників? |
Тимчасових працівників можна прийняти за трудовим договором на час виконання певної роботи (п. 3 ст. 23 КЗпП). Такий договір є різновидом строкового трудового договору, тобто договору, який укладається на певний строк. Він оформляється в тих випадках, коли немає можливості прийняти співробітника на постійну роботу. При цьому роботодавець повинен сам вирішити, як йому краще оформити трудові відносини: обумовити їх виконанням роботи чи конкретними строками |
Оформлення на тимчасову роботу |
3 |
У яких випадках роботодавець зобов'язаний приймати на роботу осіб з інвалідністю? |
Норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (далі – норматив) передбачено ст. 19 Закону від 21.03.91 р. № 875-XII (далі – Закон № 875). Цей норматив зобов'язаний виконувати роботодавці (як підприємства, так і фізособи, які використовують найману працю), у яких чисельність основних працівників становить не менше 8 чоловік. У ст. 19 Закону № 875 сказано, що коли за основним місцем роботи оформлено: – від 8 до 25 чоловік – роботодавець повинен прийняти на роботу одну особу з інвалідністю; – більше 25 чоловік – норматив становить 4 % середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік |
Приймаємо на роботу осіб з інвалідністю |
4 |
Коли та куди потрібно подати Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів та як правильно розрахувати його показники? |
Звіт складається роботодавцями щорічно та подається до 1 березня року, що настає за звітним. Наприклад, останнім днем подання звіту за 2018 рік було 28 лютого 2019 року. Звіт подається до Фонду соціального захисту інвалідів |
Звітуємо про виконання нормативу щодо працевлаштування осіб з інвалідністю |
5 |
Як правильно розрахувати квоту із працевлаштування пільгової категорії та заповнити звіт? |
У ст. 14 Закону від 05.07.12 р. № 5067-VI «Про зайнятість населення» (далі – Закон № 5067) передбачено категорії осіб, яким надаються додаткові гарантії щодо сприяння в працевлаштуванні. Норматив із працевлаштування пільгових категорій громадян установлено в розмірі 5 % середньооблікової чисельності штатних працівників за попередній календарний рік. Даний норматив поширюється тільки на підприємства із середньообліковою чисельністю штатних працівників більше 20 чоловік. Звіт про виконання квоти із працевлаштування пільгових категорій громадян подається до служби зайнятості (ст. 14 Закону № 5067) – не пізніше 1 лютого після закінчення звітного року |
Заповнюємо звіт про виконання квоти із працевлаштування пільгових категорій громадян |
6 |
Який порядок оформлення віддаленого співробітника? |
На сьогодні трудове законодавство не дає визначення поняттю «віддалена робота». Є поняття «надомна робота», яке є найбільш наближеним до суті віддаленої роботи. Процедура оформлення прийняття на роботу складається з декількох етапів, а саме: – подання заяви про прийняття на роботу; – укладання трудового договору та видання наказу; – повідомлення органу ДФС про прийнятого працівника; – оформлення кадрових документів |
Оформляємо на роботу віддаленого співробітника |
7 |
У яких випадках підприємству потрібно отримувати дозвіл для прийняття на роботу іноземця? |
Для того щоб оформити на роботу іноземця, спочатку роботодавець повинен отримати спеціальний дозвіл, який видається центром зайнятості. У ч. 6 ст. 42 Закону № 5067 передбачені випадки, коли дозволу для працевлаштування іноземного громадянина не потрібно |
Як оформити на роботу іноземця, у якого є ПНП? |
8 |
Як правильно оформити студента вишу, який буде проходити практику на підприємстві? |
При наявності на підприємстві вакантних місць студент-практикант може бути зарахований на штатну посаду на час проходження практики. При цьому підприємство не зобов'язане приймати в штат практиканта-студента |
Як правильно оформити стажування студентів |
9 |
Як оформити прийняття на роботу студента? |
Студент оформляється на роботу так само, як і будь-який інший працівник, але з урахуванням деяких нюансів. Студента вишу слід приймати як основного працівника, а не як сумісника |
Приймаємо на роботу студента: що потрібно знати роботодавцю |
10 |
Який режим роботи можна встановити водію? |
Якщо водію встановлено 5-денний робочий тиждень із двома вихідними днями, то тривалість щоденної роботи визначається правилами внутрішнього розпорядку, які затверджуються роботодавцем. Однак ця тривалість усе одно не повинна бути більше 40 годин на тиждень (п. 2.2 розд. І Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Мінтрансу та зв'язку від 07.06.10 р. № 340). Якщо водій працює 6 днів на тиждень з одним вихідним днем, то щодня він може працювати не більше 7 годин. Крім того, водію можна встановити підсумований облік робочого часу. При підсумованому обліку тривалість робочого часу за обліковий період не може перевищувати нормальної кількості робочих годин. А тривалість робочого дня (зміни) водія повинна бути не більше 10 годин |
Що необхідно знати про правильне оформлення водія на підприємстві |
11 |
Як правильно оформити встановлення випробного строку працівнику? |
Роботодавець може встановлювати випробний строк новим працівникам, але він не зобов'язаний це робити. Умова про випробування повинна бути в тексті наказу про прийняття на роботу. Підписуючи наказ, працівник погоджується із цією умовою |
Як установити випробувальний строк: що важливо знати |
12 |
Чи можна не повідомляти ДФС про прийнятого на роботу директора? |
Ні, не можна. Треба повідомити, навіть незважаючи на те, що відомості про нового директора були внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань |
Чи можна додатково не повідомляти ДФС про прийнятого на роботу директора? |
13 |
На кого можна покласти обов'язки директора в період його відсутності на роботі? |
Директор повинен заздалегідь призначити того або тих, хто за його відсутності буде підписувати замість нього фінансові документи, договори, накази, представляти інтереси компанії при перевірках і т. д. Дане питання чітко в законодавстві не врегульоване. Тому слід заглянути до статуту підприємства. Якщо це питання не врегульоване статутом, тоді директор самостійно вирішує, які саме повноваження (частину повноважень) він делегує іншій особі (особам). Важливий нюанс: у посадовій інструкції співробітника, який буде тимчасово заміняти директора, бажано прописати, що він зобов'язаний виконувати обов'язки директора в період його відсутності |
Кому та як директор може делегувати повноваження на час своєї відсутності |
14 |
Чи може піти у відпустку директор, якщо на підприємстві немає інших найманих співробітників? |
Так, може. Процедура така сама, як при оформленні відпустки будь-якому найманому працівнику. Видається наказ про надання відпустки у двох примірниках. Наказ директор оформляє сам на себе та сам же його підписує. На період відпустки директора необхідно прийняти на його посаду працівника за строковим трудовим договором |
На підприємстві – тільки директор: як йому піти у відпустку? |
15 |
Чи повинен директор видавати наказ про власне звільнення? |
Так, повинен. Процедура така сама, як при звільненні будь-якого іншого найманого працівника |
Чи потрібно видавати наказ про звільнення директора? |
16 |
Якщо директор звільняється, чи можна його обов'язки покласти на засновника без виплати йому зарплати? |
Так, можна. При цьому на підприємстві не повинно бути найманих працівників і слід припинити трудові відносини з директором. Зробити це можна через скликання загальних зборів учасників товариства. Прийняти на загальних зборах рішення про те, що управляти підприємством буде безпосередньо його засновник, без укладання з ним трудового договору. І оформити таке рішення протоколом. |
Директор звільняється, на кого можна покласти його обов'язки на безплатній основі? |
17 |
Чи може директор підприємства працювати за сумісництвом на іншому підприємстві також на посаді директора? |
Так, може, за умови, що загальні збори учасників товариства, де він працює за основним місцем роботи, не заперечують проти цього |
Чи може фізособа працювати на посаді директора на різних підприємствах? |
18 |
Який порядок внесення виправлень і змін до трудової книжки? |
Виправлення до трудової книжки вносяться, якщо в записах про роботу, переведення, звільнення, нагородження та заохочення працівника були допущені помилки. А зміни вносяться, якщо первісно запис був унесений до трудової книжки правильно, але згодом виникли причини, у результаті яких необхідно змінити запис. Наприклад, співробітниця вийшла заміж і змінила прізвище |
Як унести виправлення і зміни до трудової книжки |
19 |
Чи потрібно вносити виправлення до трудової книжки, якщо не був унесений запис про навчання співробітника у виші? |
У такому випадку вносити виправлення не потрібно. Адже навіть якщо записи про навчання в трудовій книжці немає, то час навчання у вишах, ПТНЗ, навчальних закладах підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів, в аспірантурі, докторантурі та клінічній ординатурі підтверджується дипломами та іншими документами, виданими на підставі архівних даних (п. 8 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 12.08.93 р. № 637) |
Роботодавець не вніс запис про навчання співробітника до трудової книжки: чи потрібно вносити виправлення? |
20 |
Чи повинен роботодавець перевіряти наявність основ |
Ні, не повинен. У ст. 24 КЗпП є конкретний перелік документів, які повинен пред'явити працівник при прийняттіі на роботу. Про довідку з основного місця роботи там не згадується |
Чи повинен роботодавець перевіряти наявність основного місця роботи у потенційного сумісника? |
21 |
Як переоформити сумісника на основне місце роботи? |
Сумісника слід переоформити через звільнення. Тобто звільнити та прийняти на основне місце роботи. Не рекомендуємо переводити сумісника на основне місце роботи. КЗпП це не передбачено |
Як сумісництво переоформити на основну роботу? |
22 |
Як оформити перехід співробітниці з одного декрету в інший? |
Відпустку для догляду за дитиною слід перервати та оформити співробітниці відпустку у зв'язку з вагітністю та пологами. Адже законодавством не передбачена можливість перебувати у двох соціальних відпустках одночасно |
Співробітниця йде в декрет із декрету: як оформити? |
23 |
Чи потрібно отримувати згоду співробітника на зміну графіка його роботи? |
Так, потрібно отримати згоду співробітника. Співробітника необхідно повідомити про зміну графіка не пізніше ніж за 2 місяці до таких змін. Адже зміна режиму роботи є зміною істотних умов праці |
Як оформити зміну графіка роботи співробітникові? |
24 |
У яких випадках можна залучити співробітника до роботи у вихідний день? |
Залучати співробітника до роботи у вихідний день можна тільки у виняткових випадках. Перелік таких обставин наведено в ч. 2 ст. 71 КЗпП. В інших випадках робота у вихідні дні заборонена, навіть якщо ваш співробітник згодний працювати у вихідний день. Одного наказу про залучення співробітника (окремих співробітників) до роботи у вихідний день – недостатньо. У такому випадку роботодавцю необхідно ще отримати згоду виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника) підприємства |
Залучаємо співробітника до роботи у вихідний день: як оформити |
25 |
Як стягнути матеріальний збиток зі співробітника на підставі наказу? |
Стягнення на підставі наказу роботодавця здійснюється шляхом утримання суми збитку із зарплати (ст. 127, 136 КЗпП). При оформленні наказу роботодавець зобов'язаний дотримуватися таких правил: – наказ повинен бути оформлений у строк не пізніше 2 тижнів із дня виявлення завданого працівником збитку та звернений до виконання не раніше 7 днів із дня повідомлення про це працівнику (ч. 2 ст. 136 КЗпП). У такому випадку згоди працівника на утримання зазначених сум не отримують; – відшкодування збитку працівниками здійснюється в розмірі, що не перевищує їх середнього місячного заробітку (ст. 132, 136 КЗпП). – утримання із зарплати не повинні перевищувати 20 % виплачуваної зарплати |
Стягнення матеріального збитку з працівника: загальні правила |
26 |
Чи повинен підприємець вести кадрові документи? |
Так, повинен – незалежно від кількості найманих працівників |
На підприємстві тільки директор: які кадрові документи потрібно вести, щоб не оштрафували? |
27 |
Чи можна додавати до назви професії слова, яких немає в додатку В до Класифікатора професій? |
Так, в окремих випадках таке можливо |
Посада працівника не відповідає класифікатору професій: що загрожує роботодавцю? |
28 |
Як підприємець повинен оформляти найманих працівників? |
Трудовий договір між працівником і роботодавцем-підприємцем завжди укладається в письмовій формі. Крім того, підприємець видає наказ про прийняття на роботу співробітника. Після повідомлення органу ДФС про прийняття працівника підприємець вносить запис про прийняття на роботу до трудової книжки співробітника |
Як підприємцю оформити найманого працівника |
Коментарі до матеріалу