Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Знову подаємо статзвітність: яка відповідальність за її неподання?

16.07.2025

У липні 2025 року у законодавстві відбулися зміни щодо подання статистичної та фінансової звітності до органів статистики. У зв'язку із цим у багатьох суб'єктів господарювання виникають запитання, у який строк і за який період потрібно подати статзвітність, яка відповідальність загрожує за її неподання або несвоєчасне подання. У статті ми відповімо на ці запитання.


Чому повернувся обов’язок подавати статзвітність?

У липні 2025 року набув чинності Закон від 18.06.2025 № 4505-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів, що підлягають закупівлі особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, шляхом укладення договорів керованого доступу» (далі – Закон № 4505).

До відома! Закон № 4505 набув чинності з 05.07.2025 (опубліковано в газеті «Голос України» 04.07.2025).

На перший погляд, назва цього закону ніяк не стосується обов’язку подавати статзвітність. Однак, уважно вивчивши норми Закону № 4505, ми побачимо, що ним вносяться зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» (далі – Закон № 2115). Цей пункт Закону № 2115 доповнено новим підпунктом такого змісту:

«13) дія підпунктів 1-4 цього пункту не поширюється на подання статистичної та фінансової звітності до органів державної статистики та інших виробників офіційної статистики, а також на перевірку своєчасності та повноти її подання».

Нагадаємо, що пп. 1-4 п. 1 Закону № 2115 передбачені спеціальні правила, згідно з якими у період воєнного стану або стану війни:

  • фізособи, фізособи-підприємці та юрособи можуть не подавати звітність та інші документи, подання яких передбачено законодавством, але потім протягом 3 місяців після скасування або припинення воєнного стану вони зобов’язані подати звітність за весь період її неподання;
  • відповідальність за неподання або несвоєчасне подання звітності не застосовується;
  • будь-які перевірки своєчасності та повноти подання будь-яких звітів або документів звітного характеру уповноваженими органами не здійснюються.

Як бачимо, після появи у п. 1 Закону № 2115 пп. 13 ці правила не стосуються статистичної та фінансової звітності, яка подається до органів статистики.

А це означає, що – незважаючи на воєнний стан – з дати набуття чинності Законом № 4505 (а саме з 05.07.2025):

  • суб’єкти господарювання зобов’язані подавати до органів статистики статистичну та фінансову звітність;
  • за неподання цієї звітності можуть застосовуватися заходи відповідальності;
  • органи статистики мають право перевіряти своєчасність та повноту подання звітності.

Однак хочемо вас заспокоїти: не йдеться про негайне виконання нових вимог.

Увага, перехідний період! Довгий час багато суб’єктів господарювання не подавали звітність до органів статистики, тому Законом № 4505 передбачений перехідний період. «На розкочування» надається 3 місяці з дня набуття чинності цим Законом.

Так, в абзаці другому пп. 13 п. 1 Закону № 2115 наразі зазначено, що особи, які підлягають статистичному спостереженню, у встановленому законодавством порядку протягом 3 місяців з дня набуття чинності Законом № 4505 зобов’язані подати до органів державної статистики та інших виробників офіційної статистики неподану статистичну та фінансову звітність за період її неподання.

Тобто повністю розрахуватися з органами статистики за раніше неподаними звітами потрібно не пізніше 05.10.2025.

Роз’яснення Держкомстату щодо поновлення обов’язку подавати статзвітність можна знайти тут.

Яка відповідальність застосовується за порушення порядку подання статзвітності?

За порушення порядку подання статзвітності встановлено адміністративну відповідальність. Так, ст. 1863 КУпАП передбачено, що за неподання органам держстатистики даних для проведення державних статистичних спостережень або подання недостовірних даних не в повному обсязі, не за формою, передбаченою звітно-статистичною документацією, а також за подання цих даних з простроченням до посадових осіб підприємств та фізосіб-підприємців застосовується штраф у розмірі:

  • від 10 до 15 НМДГ (від 170 до 255 грн) (ч. 1 ст. 1863 КУпАП);
  • від 15 до 25 НМДГ (від 255 до 425 грн) – за повторне таке порушення протягом року після накладення адмінстягнення за подібні порушення.

Накладати ці адмінштрафи уповноважено органи державної статистики на підставі ст. 2443 КУпАП.

У багатьох суб’єктів господарювання зараз постає запитання:

Яка відповідальність може бути застосована в разі, якщо ми не встигнемо подати всі необхідні звіти (раніше не подані у зв’язку з увільненням, що діяло) до органів статистики протягом 3-місячного перехідного періоду (тобто не пізніше 05.10.2025)?

У цьому випадку до посадових осіб підприємств та підприємців також може бути застосований адмінштраф на підставі ст. 1863 КУпАП – у тих самих розмірах, які ми навели вище. Адже після закінчення перехідного періоду нові вимоги починають діяти на практиці.

Висновки

  1. З 05.07.2025 відновився обов’язок суб’єктів господарювання подавати до органів державної статистики статистичну та фінансову звітність.
  2. Усі раніше не подані статистичні звіти (ті, що не подавалися у зв’язку зі звільненням, передбаченим Законом № 2115), потрібно подати до органів статистики не пізніше 05.10.2025.
  3. За порушення щодо подання статистичної звітності застосовуються адміністративні штрафи на підставі ст. 1863 КУпАП.
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
02.06.2025
Припинення дії ліцензії на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкоголем і тютюновими виробами: підстави та порядок оскарження
У статті розповімо, в якому порядку та за яких умов орган ДПС може припинити дію ліцензій на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами. Орган ДПС може ухвалити рішення про припинення дії ліцензії на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкогольними напоям...
Популярне
27.06.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
27.05.2025
На підприємстві змінився директор: 7 запитань із практики
У статті розглянуто питання, що виникають у підприємства у разі зміни директора. Запитання стосуються оформлення трудових відносин, реєстрації зміни директора в ЄДР, інформування податкового органу, контрагентів та оформлення електронного підпису. Акценти цієї статті: Чи потрібно реєструвати інфо...
Нове
30.06.2025
Проведення позапланової перевірки у зв’язку з вимогою платника податків про перегляд результатів перевірки
У статті розглянемо, коли орган ДПС зобов’язаний призначити позапланову перевірку на вимогу платника податків. Якщо платник податків не згоден із результатами перевірки через те, що податківці під час перевірки не дослідили всі наявні обставини, він має право подати скаргу про перегляд результ...
25.06.2025
Оплату за внутрішнім договором отримано в інвалюті: яка відповідальність загрожує підприємству?
У статті розглянуто, чи можуть платежі за внутрішнім договором здійснюватися в іноземній валюті та чи є відповідальність за такі розрахунки. Підприємство виконує будівельні роботи за договором підряду. Договір укладено з резидентом України – фізособою, будівельні роботи провадяться на територі...
11.06.2025
Адміністративний арешт майна платника податків: підстави та порядок накладення
У статті розглянемо, в яких випадках органи ДПС можуть накласти адміністративний арешт на платника податків. Адміністративний арешт майна платника податків є винятковим інструментом забезпечення виконання податкових зобов’язань цим платником. Застосувати арешт можна лише за наявності передбаче...
Кращі матеріали