Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Знову подаємо статзвітність: яка відповідальність за її неподання?

У липні 2025 року у законодавстві відбулися зміни щодо подання статистичної та фінансової звітності до органів статистики. У зв'язку із цим у багатьох суб'єктів господарювання виникають запитання, у який строк і за який період потрібно подати статзвітність, яка відповідальність загрожує за її неподання або несвоєчасне подання. У статті ми відповімо на ці запитання.


Чому повернувся обов’язок подавати статзвітність?

У липні 2025 року набув чинності Закон від 18.06.2025 № 4505-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів, що підлягають закупівлі особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, шляхом укладення договорів керованого доступу» (далі – Закон № 4505).

До відома! Закон № 4505 набув чинності з 05.07.2025 (опубліковано в газеті «Голос України» 04.07.2025).

На перший погляд, назва цього закону ніяк не стосується обов’язку подавати статзвітність. Однак, уважно вивчивши норми Закону № 4505, ми побачимо, що ним вносяться зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» (далі – Закон № 2115). Цей пункт Закону № 2115 доповнено новим підпунктом такого змісту:

«13) дія підпунктів 1-4 цього пункту не поширюється на подання статистичної та фінансової звітності до органів державної статистики та інших виробників офіційної статистики, а також на перевірку своєчасності та повноти її подання».

Нагадаємо, що пп. 1-4 п. 1 Закону № 2115 передбачені спеціальні правила, згідно з якими у період воєнного стану або стану війни:

  • фізособи, фізособи-підприємці та юрособи можуть не подавати звітність та інші документи, подання яких передбачено законодавством, але потім протягом 3 місяців після скасування або припинення воєнного стану вони зобов’язані подати звітність за весь період її неподання;
  • відповідальність за неподання або несвоєчасне подання звітності не застосовується;
  • будь-які перевірки своєчасності та повноти подання будь-яких звітів або документів звітного характеру уповноваженими органами не здійснюються.

Як бачимо, після появи у п. 1 Закону № 2115 пп. 13 ці правила не стосуються статистичної та фінансової звітності, яка подається до органів статистики.

А це означає, що – незважаючи на воєнний стан – з дати набуття чинності Законом № 4505 (а саме з 05.07.2025):

  • суб’єкти господарювання зобов’язані подавати до органів статистики статистичну та фінансову звітність;
  • за неподання цієї звітності можуть застосовуватися заходи відповідальності;
  • органи статистики мають право перевіряти своєчасність та повноту подання звітності.

Однак хочемо вас заспокоїти: не йдеться про негайне виконання нових вимог.

Увага, перехідний період! Довгий час багато суб’єктів господарювання не подавали звітність до органів статистики, тому Законом № 4505 передбачений перехідний період. «На розкочування» надається 3 місяці з дня набуття чинності цим Законом.

Так, в абзаці другому пп. 13 п. 1 Закону № 2115 наразі зазначено, що особи, які підлягають статистичному спостереженню, у встановленому законодавством порядку протягом 3 місяців з дня набуття чинності Законом № 4505 зобов’язані подати до органів державної статистики та інших виробників офіційної статистики неподану статистичну та фінансову звітність за період її неподання.

Тобто повністю розрахуватися з органами статистики за раніше неподаними звітами потрібно не пізніше 05.10.2025.

Роз’яснення Держкомстату щодо поновлення обов’язку подавати статзвітність можна знайти тут.

На замітку! Докладніше про подання статзвітності у зв’язку зі змінами в законодавстві читайте у статті «Фінансова та статистична звітність: пауза-відтермінування на період воєнного стану вже не діє!».

Яка відповідальність застосовується за порушення порядку подання статзвітності?

За порушення порядку подання статзвітності встановлено адміністративну відповідальність. Так, ст. 1863 КУпАП передбачено, що за неподання органам держстатистики даних для проведення державних статистичних спостережень або подання недостовірних даних не в повному обсязі, не за формою, передбаченою звітно-статистичною документацією, а також за подання цих даних з простроченням до посадових осіб підприємств та фізосіб-підприємців застосовується штраф у розмірі:

  • від 10 до 15 НМДГ (від 170 до 255 грн) (ч. 1 ст. 1863 КУпАП);
  • від 15 до 25 НМДГ (від 255 до 425 грн) – за повторне таке порушення протягом року після накладення адмінстягнення за подібні порушення.

Накладати ці адмінштрафи уповноважено органи державної статистики на підставі ст. 2443 КУпАП.

У багатьох суб’єктів господарювання зараз постає запитання:

Яка відповідальність може бути застосована в разі, якщо ми не встигнемо подати всі необхідні звіти (раніше не подані у зв’язку з увільненням, що діяло) до органів статистики протягом 3-місячного перехідного періоду (тобто не пізніше 05.10.2025)?

У цьому випадку до посадових осіб підприємств та підприємців також може бути застосований адмінштраф на підставі ст. 1863 КУпАП – у тих самих розмірах, які ми навели вище. Адже після закінчення перехідного періоду нові вимоги починають діяти на практиці.

Висновки

  1. З 05.07.2025 відновився обов’язок суб’єктів господарювання подавати до органів державної статистики статистичну та фінансову звітність.
  2. Усі раніше не подані статистичні звіти (ті, що не подавалися у зв’язку зі звільненням, передбаченим Законом № 2115), потрібно подати до органів статистики не пізніше 05.10.2025.
  3. За порушення щодо подання статистичної звітності застосовуються адміністративні штрафи на підставі ст. 1863 КУпАП.
Коментарі до матеріалу
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
08.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
Нове
07.08.2025
Штатний розпис і скасування Господарського кодексу
З 28.08.2025 перестає діяти Господарський кодекс, яким передбачений обов'язок підприємств мати штатний розпис. Чи потрібно після цієї дати затверджувати штатний розпис? Дізнайтеся з нашої статті. З 28.08.2025 втрачає чинність Господарський кодекс, яким передбачена обов'язкова наявність у юросіб тако...
06.08.2025
Формуємо статутний капітал ТОВ: правові питання
У статті розглянемо, як формується статутний капітал на етапі створення ТОВ, якими можуть бути вклади до статутного капіталу, а також які обмеження встановлено законодавством щодо формування статутного капіталу. У статті ми розповімо, що таке статутний капітал і як він формується на етапі створення ...
06.08.2025
Зміна розміру статутного капіталу ТОВ: правові аспекти
Зі статті ви дізнаєтеся, яких правил слід дотримуватись при збільшенні або зменшенні розміру статутного капіталу ТОВ, яка послідовність дій при таких операціях і які документи потрібно оформити. На етапі створення ТОВ його засновники формують статутний капітал, але в подальшому в процесі роботи можу...
Кращі матеріали