Резиденти України (як юрособи, і фізособи-підприємці) нерідко виплачують доходи нерезидентам. При цьому, якщо дохід виплачується нерезиденту-юрособі і цей вид доходу зазначений у пп. 141.4.1 Податкового кодексу (далі – ПК), то у цьому випадку із суми виплати доведеться утримати податок на репатріацію, найчастіше за ставкою 15 % (пп. 141.4.2 ПК). Якщо ж дохід виплачується нерезиденту-фізособі, то з його суми доведеться утримати ПДФО за правилами для резидентів (пп. 170.10.1 ПК), а також військовий збір. Однак, якщо з країною нерезидента укладено міжнародний договір (конвенцію) про уникнення подвійного оподаткування, тоді застосовуються правила, установлені цією конвенцією (знижена ставка податку або навіть звільнення від оподаткування).
Які умови потрібно дотримати, щоб мати право скористатися замість норм ПК нормами міжнародних договорів, розглянемо у цій консультації. Також поговоримо про особливості застосування конвенцій.
Правило 1. Міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування носять двосторонній характер (укладаються між двома договірними державами). На сьогодні між Україною та іншими державами діє 70 міжнародних двосторонніх конвенцій (угод) про уникнення подвійного оподаткування.
На замітку! Список країн та тексти укладених з ними чинних міжнародних договорів України про уникнення подвійного оподаткування розміщені на офіційному веб-сайті Мінфіна у розділі «Головна»/«Діяльність»/«Міжнародні податкові відносини»/«Міжнародні договори України про уникнення подвійного оподаткування» (за посиланням) (див. «Перелік країн, з якими укладені угоди про уникнення подвійного оподаткування»). |
У конвенціях може бути передбачене звільнення від оподаткування або зменшення ставки податку для тих або інших доходів нерезидентів з джерелом їх походження з України (п. 103.1 Податкового кодексу, далі – ПК). При цьому якщо з доходу нерезидента утримали суму податку більше, ніж передбачено міжнародним договором, то різниця підлягає поверненню.
Конвенції застосовуються для того, щоб уникнути подвійного оподаткування при справлянні податків на доходи (а за деякими конвенціями – ще й податків на майно) з резидентів обох держав, що підписали конвенцію. При цьому конвенції діють при оподаткуванні як юридичних, так і фізичних осіб.
В Україні положення конвенцій поширюються на два податки:
Конвенції не поширюються на непрямі податки – ПДВ та акциз.
Що стосується військового збору, то у ст. 2 більшості конвенцій сказано, що положення конвенції поширюються на ідентичні або подібні по суті податки, запроваджені після набрання чинності конвенцією додатково до існуючих податків або замість них. Оскільки бази оподаткування для ПДФО та військового збору практично збігаються, то є підстави стверджувати, що військовий збір є податком, подібним за своєю суттю ПДФО і на нього можна поширити положення конвенції. Проте на практиці податківці вважають, що на військовий збір дія конвенції не поширюється, і його потрібно сплачувати у повній сумі незалежно від положень конвенції.
Правило 2. Норми конвенції мають пріоритет над національним законодавством. Це означає, що коли міжнародний договір, підписаний між Україною та іншою державою, передбачає інші правила оподаткування, ніж норми ПК, то застосовуються норми міжнародного договору (п. 3.2, пп. 141.4.2 ПК; ст. 19 Закону від 29.06.2004 № 1906-IV).
І якщо в міжнародному договорі визначення того або іншого терміна відрізняється від наведеного в ПК (іншому вітчизняному нормативному акті), пріоритет мають норми міжнародного договору (найчастіше розбіжності стосуються термінів «постійне представництво нерезидента», «роялті»).
Правило 3. Застосування конвенції дозволяє:
Далі ми розглядатимемо застосування конвенцій винятково стосовно нерезидентів, які отримують дохід в Україні.
Правило 4. Скористатися міжнародним договором можна при одночасному дотриманні двох умов, а саме якщо нерезидент:
Бенефіціарним (фактичним) одержувачем (власником) доходу з метою застосування зниженої ставки оподаткування до дивідендів, процентів, роялті, винагород тощо вважається особа, яка має право на отримання доходу та є вигодонабувачем за ним (тобто має право фактично розпоряджатися доходом) (п. 103.3 ПК).
Для підтвердження своєї бенефіціарності нерезидент має надати резиденту відповідні документи. Перелік документів залежатиме від конкретної ситуації.
Будьте напоготові! Не може вважатися бенефіціарним отримувачем доходу юридична або фізична особа, навіть якщо така особа має право на отримання доходу, але при цьому є агентом, номінальним власником або тільки посередником щодо такого доходу (наприклад, комісіонером у договорі комісії, повіреним у договорі доручення тощо) (п. 103.3 ПК). |
Якщо нерезидент – одержувач доходу з України не є бенефіціарним (фактичним) одержувачем (власником) такого доходу, то під час виплати йому доходу можна застосовувати положення міжнародного договору України з країною, резидентом якої є бенефіціарний (фактичний) одержувач такого доходу. Для цього податковий агент повинен мати такі документи (п. 103.2 ПК):
Довідка видається компетентним (уповноваженим) органом країни реєстрації нерезидента (міністерство фінансів, орган податкової служби тощо), зазначеним у міжнародному договорі (див. ст. 3 цього договору), за формою, затвердженою цим органом (п. 103.5 ПК). Єдиної стандартизованої форми немає (кожен орган затверджує свою форму), проте при цьому у довідці зазвичай є такі реквізити (див. роз’яснення ДПС від 05.07.2024), як:
Довідка має бути:
Зверніть увагу! Зараз ДПС не заперечує проти того, щоб довідка була надана в електронній формі за умови її відповідної легалізації (див., наприклад, лист ДПС від 26.06.2025 № 16234/7/99-00-21-02-03-07). |
Докладніше про вимоги до довідки від нерезидента див. статтю «Довідка від нерезидента: форма, переклад, легалізація».
Нагадаємо, що резидент або ППН можуть скористатися нормами міжнародних договорів лише в тому випадку, якщо на момент виплати доходу нерезидент надасть довідку про своє резидентство. Якщо довідка містить інформацію за попередній рік, то нею можна ще користуватися. Але тоді після закінчення поточного року нерезидент повинен обов’язково подати довідку за цей рік (п. 103.8 ПК; ЗІР, категорія 102.16).
У такому разі слід утримати з виплати нерезиденту податок за правилами ПК (п. 103.10 ПК).
Якщо нерезидент надасть довідку пізніше, тоді він або уповноважена ним особа може подати заяву про повернення йому надмірно утриманої суми податку (п. 103.11 ПК; ЗІР, категорія 102.16). Заява подається до органу ДФС за місцезнаходженням (місцепроживанням) особи, яка виплатила йому дохід. До речі, таку заяву нерезидент може подати і в інших випадках, якщо він вважає, що з його доходу була утримана зайва сума податку (більше тієї суми, яка передбачена нормами міжнародного договору). При цьому сума надміру сплаченого податку повертається на рахунок того резидента, що виплатив нерезидентові дохід, а вже резидент переказує її на рахунок нерезиденнта.
Правило 5. У разі застосування норм міжнародних договорів важливим є їх правильне тлумачення. Нерідко труднощі виникають під час визначення країни, у якій отримувач доходу повинен сплатити податок.
Розглянемо деякі типові формулювання.
Формулювання 1. «Дохід (зазначається вид доходу), який виникає в одній Договірній Державі і виплачується резидентові іншої Договірної Держави, оподатковуватиметься тільки у цій іншій Державі».
Для української сторони це означає, що такий дохід не потрібно оподатковувати під час його виплати нерезиденту. Навіть якщо за правилами ПК цей вид доходу підлягає оподаткуванню, податок з отриманого доходу нерезидент сплатить у своїй країні. Але для цього нерезидент повинен надати довідку про резидентство.
Формулювання 2. «Дохід, який виникає в одній Договірній Державі та виплачується резидентові іншої Договірної Держави, оподатковуватиметься тільки у цій іншій Державі, якщо такий резидент має фактичне право на цей дохід і підлягає оподаткуванню у цій іншій Договірній Державі стосовно цього доходу»
Для української сторони це означає, що під час виплати доходу, наприклад, нерезиденту-юрособі податок на доходи нерезидентів за ставкою 15 %, передбачений пп. 141.4.2 ПК, не утримується, якщо нерезидент:
Формулювання 3. «1. Дохід, який виплачується резидентом однієї Договірної Держави резидентові іншої Договірної Держави, може оподатковуватися у цій іншій Державі.
2. Проте такий дохід може також оподатковуватися в Договірній Державі, резидент якої виплачує цей дохід, відповідно до законодавства цієї Держави, якщо отримувач фактично має право на цей дохід...».
Для української сторони це означає, що положення п. 1 та 2 не можуть трактуватися як надання платникові податків права вибору, у якій країні оподатковуватимуться його доходи. У цьому випадку обидві держави мають право оподаткувати такий дохід, якщо він є оподатковуваним згідно із внутрішнім законодавством цієї держави. Це означає, що українська сторона, яка виплачує такий дохід нерезиденту, зобов’язана обкласти його податками, якщо цей вид доходів підлягає оподаткуванню в Україні. Але не за ставками, передбаченими українським законодавством, а за ставками, передбаченими конвенцією (природно, застосування конвенції має сенс, якщо ставки з конвенції – менші, ніж ставки за українським законодавством).
Розглянемо оподаткування деяких видів доходів згідно з положеннями конвенцій. За основу візьмемо рекомендації, викладені в листі ДПС від 27.12.2012 № 12744/0/71-12/12-1017 (далі – Рекомендації № 12744), з огляду на чинні сьогодні законодавчі норми.
Питання, чи потребує діяльність нерезидента на території України реєстрації як ППН, є дуже важливим. Адже від відповіді залежить, чи повинен відокремлений підрозділ нерезидента реєструватися платником податку на прибуток і сплачувати його як ППН відповідно до пп. 141.4.7 ПК.
Постійні представництва нерезидентів. Визначення ППН наведене в пп. 14.1.193 ПК. Проте, керуючись вищезгаданим принципом, завважимо, що в разі наявності договору, який набув чинності, з нерезидентом про уникнення подвійного оподаткування повинні застосовуватися норми такого договору, у тому числі і в частині визначення терміну «ППН».
У конвенціях визначення ППН надане у ст. 5. Як сказано у ст. 5 Рекомендацій № 12744, основний принцип при визначенні наявності ППН – місце діяльності має бути постійним (тобто використання підприємством будівлі або фізичного місця знаходження для ведення підприємницької діяльності має відбуватися не на тимчасовій основі). Серед інших чинників, що характеризують ППН, слід звернути увагу на строк здійснення робіт (або наглядової діяльності), пов’язаних з будівельним майданчиком. Згідно з пп. 14.1.193 ПК такий строк становить 12 місяців, тобто в разі перевищення 12-місячного строку зазначена діяльність буде діяльністю ППН. Проте, наприклад, згідно зі ст. 5 Угоди між Урядом України та Урядом Китайської Народної Республіки про уникнення подвійного оподаткування і попередження податкових ухилень щодо податків на доходи і майно від 04.12.1995 (набула чинності в Україні 18.10.1996) такий строк становить 18 місяців.
Визначення дивідендів наведене в пп. 14.1.49 ПК. Але якщо з країною резиденції отримувача дивідендів укладено договір про уникнення подвійного оподаткування, то слід керуватися визначенням дивідендів, наведеним у п. 3 ст. 10 такого договору. У ст. 10 Рекомендацій № 12744 (і відповідно конвенцій) викладено принципи оподаткування дивідендів:
Визначення процентів наведене в пп. 14.1.206 ПК. Але якщо з країною резиденції отримувача процентів укладено договір про уникнення подвійного оподаткування, то слід керуватися визначенням з п. 3 ст. 11 такого договору. Загальні принципи уникнення подвійного оподаткування при виплаті процентів у більшості конвенцій аналогічні принципу для дивідендів.
Визначення роялті наведене в пп. 14.1.225 ПК. Але якщо з країною резиденції отримувача процентів укладено договір про уникнення подвійного оподаткування, то слід керуватися визначенням роялті, наведеним у п. 3 ст. 12 такого договору. Зокрема, в 27 конвенціях (наприклад, у Конвенції між урядом України та урядом Республіки Польща від 12.01.1993, що набула чинності 11.03.1994) до роялті в тому числі відносяться платежі за користування або надання права користування промисловим, комерційним або науковим обладнанням. Тобто платежі за користування таким обладнанням (оренду), перечисляемые нерезидентам із цих країн, у разі застосування міжнародних конвенцій слід оподатковувати за правилами для роялті (див. роз’яснення ДПС від 24.05.2024).
Зверніть увагу! Якщо нерезидент не надасть довідку про резидентство, то за загальним правилом з пп. 141.4.2 ПК резидент або ППН при виплаті нерезидентам-юрособам процентів, дивідендів і роялті (крім виплати їх на адресу ППН) повинні утримати податок з доходів нерезидента за ставкою 15 %. |
Порядок обкладення міжнародних перевезень регламентується п. 1 ст. 8 конвенції. Конвенціями передбачено, що міжнародні перевезення оподатковуються тільки в тій договірній державі, де зареєстрований нерезидент. Проте при цьому перевезення повинне відповідати терміну «міжнародні перевезення» з п. 1 ст. 3 конвенції.
Якщо перевезення не підпадає під цей пункт конвенції та/або нерезидент не надав довідку про своє резидентство або не є бенефіціарним отримувачем доходу, тоді міжнародне перевезення, здійснене нерезидентом-юрособою, оподатковується згідно з українським законодавством як фрахт за ставкою 6 % (пп. 14.1.260, пп. «г» пп. 141.4.1, пп. 141.4.4 ПК).
Завважимо, що не є міжнародними перевезення, які здійснюються резидентом однієї договірної держави виключно між пунктами на території другої договірної держави. Точно так, як і міжнародні перевезення, оподатковуються і доходи від здачі в оренду морських або повітряних суден.
Іншими вважаються доходи, порядок оподаткування яких у конвенції про уникнення подвійного оподаткування чітко не визначений. Фактично для конкретної конвенції це будуть ті види доходу, оподаткуванню яких не присвячена окрема стаття.
Зверніть увагу! Доходи нерезидента-юрособи у вигляді виручки від реалізації товарів, а також робіт і послуг, не зазначених у пп. 141.4.1 ПК, не обкладаються податком на доходи нерезидента у принципі (пп. «к» пп. 141.4.1 ПК). А значить, для їх звільнення від обкладення цим податком не потрібно удаватися до норм конценций і вимагати з нерезидента, що отримує такі доходи, довідку про резидентство. |
У кожній конвенції є ст. 27, 28 або 29, у якій роз’яснюється порядок набуття чинності цієї конвенції. Зокрема, договірні держави повинні повідомити одна одну про завершення процедури набуття чинності конвенції (ця процедура здійснюється відповідно до внутрішнього законодавства кожної держави).
Конвенція набуває чинності в день останнього з вищезгаданих повідомлень і починає застосовуватися з дати, порядок визначення якої наведений у ст. 27, 28 або 29 конвенції.
Наприклад, нещодавня конвенція з Японією, яка була підписана 19.02.2024, ратифікована Україною 05.06.2024, набула чинності з 01.08.2025 (лист МЗС від 03.07.2025 № 72/14-612/1-78646), почне застосовуватися з 01.01.2026 (ст. 28 цієї конвенції).