Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

«Спеціальний розбір» важливих бухгалтерських тем. Тема розкривається «зі всіх боків», розглядаються всі можливі операції за темою та їх відображення та оподаткування, надаються поради для оптимального рішення

ПММ: від документування до списання

Ми розповімо про все, що потрібно знати бухгалтеру підприємства, яке здійснює операції з ПММ: від особливостей оприбуткування, залежно від договірних умов із постачальниками, обліку на підприємстві, нормування витрат до списання. Звернемо увагу на основні практичні моменти таких операцій та попередимо про податкові ризики, наведемо оптимальні варіанти аргументації своєї позиції в спірних ситуаціях із податківцями.

Декларація з ПДВ і додатки до неї: алгоритм заповнення

У спецпроєкті ми розглянули нюанси заповнення рядків декларації та додатків до неї, а також порядок виправлення допущених у них помилок, підкріпивши все численними прикладами та зразками.

Дисконтування: правила проведення та приклади розрахунку

Чому тема дисконтування так непокоїть бухгалтерів? Тому що при дисконтуванні виникають доходи та/або витрати, які напряму впливають на об'єкт обкладення податком на прибуток. А правильний розрахунок таких доходів/витрат викликає труднощі, оскільки ні НП(С)БО 10, ні НП(С)БО 11 не регулюють порядок розрахунку дисконту та його амортизації. Платник податків повинен самостійно визначити, чи потрібно дисконтувати ту чи іншу довгострокову дебіторську заборгованість, вибрати ставку дисконтування та формулу розрахунку дисконту. Це непросте завдання, упоратися з яким під силу не кожному бухгалтеру.

Звільнення працівників: оформлюємо правильно

Користуючись спецпроєктом, ви зможете легко зорієнтуватися, за якою підставою краще звільнити працівника та як оформити припинення трудових відносин, щоб уникнути негативних наслідків.

Комп’ютер на підприємстві: від оприбуткування до списання

У спецпроєкті ми розповімо про все, що потрібно знати бухгалтеру підприємства, яке має комп’ютерну техніку. Почнемо з особливостей оприбуткування (як комп’ютер, придбаний як один об’єкт, обліковувати за складовими і навпаки, як це оформити), порядку ремонту та модернізації, продовжимо оформленням додаткової відпустки за роботу на комп’ютері, придбанням софту і закінчимо списанням комп’ютерної техніки (чи обов’язково в разі ліквідації комп’ютера мати акт утилізації, чи треба «відділяти» дорогоцінні метали і т. п.).

Торгівля: організація та облік

У спецпроєкті ми докладно розглянемо організаційні моменти торговельної діяльності, а також порядок обліку різних торговельних операцій, включаючи експорт та імпорт товарів.

Військовий облік та мобілізація

У цьому спецпроєкті ми детально розглянули, як впливають нововведення військового обліку, мобілізації та бронювання на роботу суб’єктів господарювання, надали поради, як і що потрібно зробити роботодавцям, і відповіли на ваші запитання. Користуючись нашими консультаціями і зразками, ви зможете виконати всі вимоги «воєнного» законодавства, за потреби легко виправити помилки, а отже, уникнути великих штрафів.

Первинні документи: теорія та практика

У спецпроєкті ми розкажемо, як перевірити вхідну первинку на коректність заповнення (пройдемося за кожним реквізитом), і розберемо найпоширеніші запитання про впровадження електронного документообігу. Також проаналізуємо роз’яснення контролерів та актуальну судову практику щодо первинних документів (у т. ч. несуттєвих помилок у них).

Гарантійні ремонти та заміни товару: облікові аспекти

Документальне оформлення, бухгалтерський облік та податкові наслідки операцій із безплатного ремонту або заміни товарів під час гарантійного строку викликають багато запитань як у постачальників (виробників) товарів, так і в покупців. Найпоширеніші з них ми розглянули в спецтемі.

Середня зарплата: розраховуємо для оплати відпусток, лікарняних та відряджень

У спецпроєкті ми докладно розповіли, що слід взяти до уваги під час обчислення середньої зарплати в різних ситуаціях.

Податкова накладна: правила оформлення та приклади

У спецпроекті ми не тільки пояснимо вам, як заповнити ПН, але й наведемо зразки їх заповнення.

Дивіденди: як правильно оформити, нарахувати, виплатити та відобразити в обліку

У спецпроекті ми розповімо про основні правила та особливості документального оформлення, обліку та оподаткування операцій з виплати дивідендів у різних суб'єктів господарювання.

Кадрові документи: поради щодо складання та зразки наказів

Спецпроект допоможе швидко і грамотно оформити той чи інший документ. У виданні ми докладно розкажемо, які є види наказів, за якими правилами їх треба складати та скільки років зберігати. Кожна стаття містить зразки наказів із поясненням, в яких випадках оформлюються ці документи.

ПДВ: ситуації з практики

У спецпроєкті ми розглянули найбільш актуальні питання на цю тему, а також показали на числових прикладах і зразках, як заповнити податкову накладнуу різних ситуаціях, як вести бухгалтерський облік та відображати окремі операції у звітності.

Господарські договори: поради щодо складання та зразки

У спецпроєкті ми розповіли, на що слід звернути увагу під час складання договорів та які умови потрібно обов'язково включити до них. Також ми навели практичні приклади із судової практики, на основі яких дали рекомендації, як уникнути прикрих помилок під час укладання договорів. Адже такі помилки можуть коштувати дорого: «неправильний» договір може стати підставою для визнання його недійсним, а зміст такого договору може вплинути на відображення в обліку передбачених ним операцій.

Придбання та експлуатація електромобіля: бухоблік та податкові пільги

Спецпроєкт допоможе бухгалтерам розібратися, які податкові пільги щодо операцій з електромобілями діють сьогодні, як сформувати первісну вартість електромобіля та вести облік витрат на його експлуатацію та ремонт.

Інвентаризація: проведення, документування та облік результатів

У спецпроекті ми розглянули, яким чином слід організувати інвентаризацію, хто та коли її має проводити, а також як документально оформити її результати та відобразити їх в обліку.

Практичні аспекти оформлення товарно-транспортної накладної

У спецпроекті ми розглянули, як має бути оформлена ТТН, коли чекати на ТТН в електронному форматі, а також яку відповідальність передбачено за порушення вимог Закону від 05.04.2001 № 2344-III.

Вихід учасника-фізособи з товариства: облік та податки

У спецпроєкті ми розповімо про процедуру виходу з ТОВ та її документальне оформлення, а також про особливості бухгалтерського та податкового обліку товариства – платника податку на прибуток та ПДВ у разі, коли учасник, який виходить, є фізособою (у т. ч. фізособою-нерезидентом).

Електронний документообіг

Електронні документи у діяльності суб'єктів господарювання поступово витісняють паперові. Причини очевидні: економія часу та ресурсів (папір, поштові послуги тощо), зручність користування. Водночас суб'єкт господарювання, який вирішив перейти на електронний документообіг, має знати всі нюанси застосування електронної первинки, щоб не постраждати від дій несумлінних контрагентів та не стати легкою здобиччю для контролюючих органів.

У спецпроєкті «Електронний документообіг» ми розповімо, як погодити з контрагентами перехід на електронні документи, чи можна одночасно з електронними документами використовувати паперові, в якій сфері електронні документи є обов'язковими та як правильно їх оформити.

Основні засоби: практичні кейси

Важко знайти підприємство, яке не мало б на балансі об’єктів основних засобів або не користувалося б ними на умовах оренди. При цьому володіння (користування) ОЗ навіть у процесі нормальної господарської діяльності підприємства супроводжується безліччю облікових операцій. А якщо такі об’єкти потрапляють у нестандартні ситуації, то в бухгалтера обов’язково виникають запитання щодо їх обліку та оподаткування.

У спецпроєкті ми розповімо і покажемо на прикладах, як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку підприємства окремі операції з ОЗ, а також якими документами оформити такі операції.

Трудові відносини в період воєнного стану

Трудові відносини – тема завжди актуальна, оскільки в більшості суб'єктів господарювання є наймані працівники. Особливої актуальності ця тема набула в період воєнного стану, адже зараз запроваджено особливі правила регулювання трудових відносин і багато норм законодавства про працю застосовуються з урахуванням цих правил. Крім того, під час воєнного стану чимало роботодавців потрапляє в нестандартні ситуації, коли потрібно екстрено приймати рішення, у тому числі щодо своїх найманих працівників.

Зважаючи на всі ці обставини, ми підготували спецпроєкт, який допоможе вам розібратися в нововведеннях трудового законодавства воєнного часу, а також знайти рішення в різних практичних ситуаціях.

Блокування ПН/РК: причини, наслідки та алгоритм розблокування

Блокування податкових накладних та розрахунків коригування – справжній стрес для бухгалтерів. Клопоту додають і законодавці, які останнім часом постійно змінюють правила блокування ПН/РК.

У спецпроєкті ми розглянули різні ситуації, пов’язані з блокуванням, надали зразки пояснень, які подаються з пакетом документів на розблокування та для виходу зі складу ризикових платників, а також приклади заповнення Таблиці даних.

Генератори, мобільні та сонячні батареї, Starlink: облік та оподаткування

Перебої з електроживленням в Україні, спричинені збройною агресією РФ, призвели до небувалої раніше популярності автономних джерел енергії. Такими, зокрема, є генератори, зарядні станції, повербанки, джерела безперебійного живлення, сонячні батареї і тому подібні пристрої, які сьогодні суб’єкти господарювання всюди використовують у разі відключення електрики.

У спецпроєкті ми розповіли про правові й облікові нюанси придбання та експлуатації автономних джерел енергії.

Наказ про облікову політику: правила та принципи складання

Облікова політика – це сукупність принципів, методів та процедур, що використовуються підприємством для ведення бухгалтерського обліку, складання та подання фінансової звітності. При цьому постійне (рік у рік) застосування підприємством обраної облікової політики забезпечує дотримання одного з основних принципів бухобліку – принципу послідовності.

У спецпроєкті ми розглянули елементи облікової політики підприємства, які найчастіше застосовуються на практиці, а також розповімо про методики облікових оцінок, які можуть бути доповненням до положень облікової політики.

Ліквідація підприємств та припинення ФОП

Головною метою провадження підприємницької діяльності є отримання прибутку. На жаль, у зв’язку з військовою агресією рф багато українських підприємств і фізособи-підприємці зазнають хронічних збитків і вважають за краще самоліквідуватися до настання кращих часів.

Спецпроєкт містить консультації, які допоможуть суб’єктам господарювання розібратися з порядком проведення зазначених процедур, правилами складання та подання останньої бухгалтерської та податкової звітності, а також податковими наслідками, що виникають у зв'язку з ліквідацією.

Імпорт товарів і послуг: оформлення, облік, оподаткування

У зв’язку з воєнною агресією рф дуже багато суб’єктів господарювання в Україні втратили можливість виробляти товарну продукцію, виконувати роботи та надавати послуги. Тому для забезпечення життєдіяльності української держави, у тому числі забезпечення армії, неоціненного значення набув імпорт товарів, робіт та послуг.

Спецпроєкт містить консультації, які допоможуть суб’єктам господарювання розібратися з документальним оформленням, бухгалтерським обліком та оподаткуванням різних імпортних операцій.

Експорт товарів і послуг: оформлення, облік, оподаткування

В умовах воєнного стану особливо актуальним є розвиток експортної діяльності українських суб'єктів господарювання. Адже це допомагає державі отримати інвалюту та втримати економіку.

Спецпроєкт допоможе підприємствам і підприємцям розібратися з документальним оформленням, бухгалтерським обліком та оподаткуванням експортних операцій.

Операційна оренда та фінлізинг автомобіля

Спецпроєкт містить консультації, які допоможуть суб’єкту господарювання розібратися з документальним оформленням, бухгалтерським обліком та оподаткуванням господарських операцій за договорами оренди, позички та фінансового лізингу в сторін договору.

Крім того, у ньому наведено зразки вказаних договорів.

Оренда нерухомості: юридичні, облікові та воєнні особливості

Суб’єкти господарювання, які не мають у власності земельних ділянок, будівель, окремих приміщень або іншої нерухомості, можуть використовувати її у своїй господарській діяльності, узявши її в оренду на певний строк і за плату.

Спецпроєкт містить консультації, які допоможуть суб’єктам господарювання розібратися з документальним оформленням, бухгалтерським обліком та оподаткуванням господарських операцій в орендаря та орендодавця різних об’єктів нерухомості.

Автоперевезення та транспортне експедирування: оформлення, облік, оподаткування

Перевезення – це без сумніву рушійна сила економіки, адже дозволяють вчасно доставити сировину, продукцію, товари від постачальників до покупців, якім вони потрібні для здійснення власної господарської діяльності.

Спецпроєкт містить консультації, які допоможуть суб’єктам господарювання розібратися з документальним оформленням, бухгалтерським обліком та оподаткуванням господарських операцій, що здійснюються згідно з договорами вантажних перевезень та транспортного експедирування. 

Автомобіль на підприємстві: облік в умовах воєнного стану

Під час війни автомобіль не тільки важливий чинник господарської діяльності, а й необхідна складова для захисту країни. Але для бухгалтера автомобіль також є об'єктом обліку – основним засобом.

Більшість українських підприємств мають на балансі автомобілі, планують їх придбати чи продати, стикаються із проблемами їх експлуатації або передають на військові потреби. Тому інформація про те, як відображати в обліку такі операції зараз вкрай актуальна.

Збитки від війни: оформлюємо та обліковуємо

Агресія російської федерації завдала важкого удару по економіці України. Звісно, немає жодних сумнівів, що все буде відновлено та примножено після закінчення війни. А поки багато підприємств продовжують працювати на благо України, одночасно підраховуючи шкоду від бойових дій на її території. 

Спецпроєкт містить консультації, які допоможуть розібратися з документальним оформленням, бухгалтерським обліком та оподаткуванням сум збитків, понесених суб’єктами господарювання у зв’язку з війною в Україні.

Особливості оподаткування ПДВ в умовах воєнного часу

У період дії воєнного стану в Україні у сфері обкладення ПДВ сталося немало змін.

У зв’язку з цим у бухгалтерів накопичилося багато запитань, які потребують відповідей та докладних роз’яснень.

У спецпроєкті «Особливості оподаткування ПДВ в умовах воєнного часу» ми розглянули злободенні питання на цю тему.

Проблемні взаєморозрахунки під час воєнного стану

У зв’язку з агресією російської федерації проти України розрахунки з багатьма контрагентами за операціями, розпочатими і незавершеними до 24 лютого 2022 року, виявилися проблемними.

Одні суб'єкти господарювання призупинили свою діяльність, оскільки опинилися в зоні активних бойових дій та/або на окупованій території, втратили персонал і засоби виробництва, в інших – скрутне фінансове становище. Крім того, відносини з СГ, що мають резидентство Росії та Білорусі, взагалі стали нелегітимними.

У спецпроєкті ми висвітлили правові та облікові аспекти проблемних взаєморозрахунків із контрагентами.

Воєнний стан: особливості діяльності, обліку та оподаткування

Введення воєнного стану в країні зажадало внесення ряду законодавчих змін, спрямованих на рішення першочергових завдань щодо підтримки армії, людей, бізнесу і економіки в цілому. Перед бухгалтерами постали нові проблеми обліку та оподаткування, з якими вони до цього ніколи не стикалися. І їх теж потрібно вирішувати.

Устежити за усіма нововведеннями та врахувати їх у роботі дуже непросто.

У спецпроєкті ми освітили основні аспекти, що стосуються роботи під час війни.

Операції із пластиковими картками

Із платіжними картками, випущеними банком, сьогодні має справу буквально кожний суб’єкт господарювання. Хтось користується ними тільки для виплати зарплати працівникам, хтось оформляє корпоративні картки, використання яких значно полегшує видачу співробітникам підзвітних коштів на відрядження та госппотреби, а також контроль таких коштів, а хтось за допомогою карток приймає від покупців плату за реалізовані товари або послуги.

У спецпроєкті «Операції із пластиковими картками» ми розповімо про види карток, правила їх оформлення та обліку, переваги та обмеження їх застосування.

Первинні документи: правила складання, зберігання, знищення

Роль первинних документів важко переоцінити. Адже це основа бухобліку. Усі господарські операції підлягають документуванню. Звісно ж, на базі первинних документів ведеться й податковий облік, бо саме вони підтверджують дані, зазначені в податковій звітності.

Тож не дивно, що контролюючі органи завжди приділяють первинним документам пильну увагу. Іноді, здавалося б, незначний огріх в оформленні документа може коштувати фінансових втрат. Без належного документального підтвердження операція визнається нереальною, правочин – недійсним, а це тягне за собою донарахування податків і застосування фінансових санкцій.

Щоб у вашому обліку первинка була ідеальною і жоден найприскіпливіший перевіряльник не мав до неї претензій, представляємо наш спецпроєкт.

Електронне адміністрування ПДВ: правила, ризики, рішення

Система електронного адміністрування ПДВ (СЕА ПДВ), як і будь-яка інша, живе за своїми законами, принципами та правилами. І важливо їх знати, розуміти та оцінювати причинно-наслідкові зв’язки, адже це безпосередньо впливає на господарську діяльність платника ПДВ.

Ідеально, якщо реєстраційного ліміту вистачає для реєстрації ПН/РК, показник ΣПеревищ не виникає та не «з’їдає» ліміт реєстрації, податкові накладні не блокуються, коштів на електронному рахунку вистачає для сплати ПДВ тощо. Але так буває не завжди, тому необхідно знати, як оптимально вийти зі складних ситуацій.

Спецпроєкт стане незамінним помічником для бухгалтерів, які працюють із СЕА ПДВ, та тих, хто бажає поліпшити свої професійні знання щодо обліку ПДВ.

Абетка для бухгалтера: проведення на всі випадки

Від того, наскільки грамотно бухгалтер зробить проведення, залежить правильність і достовірність фінансової та податкової звітності підприємства, а отже, і гарантування безпеки ведення бізнесу.

У спецпроєкті «Абетка для бухгалтера: проведення на всі випадки» розглянуто не тільки найпоширеніші господарські операції, а й ті, з якими бухгалтерові доводиться зустрічатися час від часу, а тому – витрачати час на пошук необхідної інформації.

Виробничий облік у промисловості та сільському господарстві

Облік виробництва будь-якої продукції підпорядковується загальним правилам і водночас має свої особливості. При цьому бездоганна організація бухгалтерського виробничого обліку дозволить підприємству правильно визначити суму витрат, пов’язаних із виробництвом продукції, і прийняти грамотні управлінські рішення.

Спецпроєкт допоможе вам вирішити питання, пов’язані з організацією, документальним оформленням, обліком та оподаткуванням виробничих операцій у промисловості та сільському господарстві