Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Директор звільняється, на кого можна покласти його обов'язки на безплатній основі?


Єдиний найманий співробітник підприємства – директор вирішив звільнитися. Через брак фінансів власники ТОВ хочуть покласти обов'язки керівника на одного із засновників без оформлення його на роботу. Чи не буде це порушенням чинного законодавства?


Ні, це не буде порушенням. Річ у тому, що згідно із ч. 2 ст. 65 Господарського кодексу (далі – ГК) власник підприємства може реалізувати свої права на управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту та інших установчих документів. Аналогічне твердження міститься і в ч. 4 ст. 128 ГК, де говориться, що громадянин управляє створеним ним приватним підприємством безпосередньо або через керівника, який наймається за контрактом.

Як бачимо, норми ГК допускають, що керувати підприємством може безпосередньо його засновник, без укладення з ним трудового договору.

Візьміть до відома! Згідно із Законом від 06.02.18 р. № 2275-VIII (далі – Закон № 2275) тепер при звільненні директора ТОВ йому відразу ж потрібно знайти заміну: прийняти нового директора або призначити того, хто буде тимчасово виконувати його обов’язки. У зв’язку із цим слід передбачити у статуті покладання функцій керівника на одного із засновників ТОВ без укладення з ним трудового договору і виплати йому винагороди.

Розглянемо детальніше процедуру покладання функцій керівника на одного із засновників ТОВ.

Важливий нюанс! При цьому на підприємстві не повинно бути найманих працівників і слід припинити трудові відносини з директором.

Крок 1. Скликати і провести загальні збори учасників.

На загальних зборах слід прийняти рішення про покладання деяких організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій на одного із засновників.

Загляньте до статуту! Якщо статут ТОВ не передбачає такої можливості, тоді до нього слід внести відповідні зміни, викласти в новій редакції та зареєструвати. Не забудьте, що рішення про внесення змін до установчого документа складається українською мовою. Адже всі документи, які подаються суб’єкту держреєстрації, повинні бути складені державною мовою (ст. 15 Закону від 15.05.03 р. № 755-IV, далі – Закон № 755).

Прийняте на загальних зборах рішення оформляється протоколом. Форма такого протоколу законодавчо не встановлена, тому може бути довільною.

У рішенні слід відобразити всі питання, які входитимуть до компетенції засновника. Формулювання може бути таким: «Відповідно до ст. 65, 128 Господарського кодексу України покласти обов'язки з ведення обліку, подання звітності до контролюючих органів, а також укладання від імені Товариства необхідних угод без довіреності на учасника Товариства Слісаренка Ігоря Семеновича, без укладення з ним трудового договору і виплати винагороди за його діяльність».

Крок 2. Інформувати про прийняте рішення держоргани та інші зацікавлені сторони.

У такому разі потрібно подати держреєстратору такі документи (ч. 4 ст. 17 Закону № 755):

  • заяву за формою 3, затвердженою наказом Мін’юсту від 18.11.16 р. № 3268/5;
  • примірник оригіналу (нотаріально посвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до ЄДР (протокол загальних зборів);
  • статут у новій редакції (якщо будуть вноситься зміни);
  • документ про сплату адмінзбору. У нашому випадку сума збору становить 0,3 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня поточного року (з округленням до найближчих 10 грн.). У 2018 році сума збору становить 530 грн.

Якщо документи подаватиме представник ТОВ, йому необхідно мати при собі документ, що посвідчує особу (наприклад, паспорт або паспортний документ іноземця чи посвідчення особи без громадянства) та примірник оригіналу (нотаріально посвідчену копію) документа, що засвідчує його повноваження (довіреність).

Протягом 10 календарних днів із дня прийняття рішення на загальних зборах необхідно подати до податкового органу заяву за формою № 1-ОПП (додаток 6 до Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.11 р. № 1588) з позначкою «Зміни» (п. 9.3 цього Порядку). За невиконання цієї вимоги загрожує штраф у розмірі 510 грн. (п. 117.1 Податкового кодексу).

Крім того, слід переоформити договір на визнання електронних документів. Почати потрібно з переоформлення електронного цифрового підпису (ЕЦП) на засновника. Для цього треба звернутися до сервісного центру, з яким у підприємства укладено договір.

І на завершення необхідно звернутися до банку, у якому обслуговується ТОВ, щоб переоформити картку зі зразками підписів уповноважених осіб відповідно до вимог Інструкції, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.03 р. № 492.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 2
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
05.06.2025
Як оформити на роботу директора: правила та нюанси
У статті розглянуто, яких законодавчих вимог потрібно дотримуватись при призначенні директора підприємства, а також наведено алгоритм дій при оформленні трудових відносин з директором. Якщо функції керівника підприємства виконуватиме найманий працівник, то при призначенні такої особи на посаду дирек...
16.05.2025
Повідомлення про прийняття на роботу подаємо з урахуванням змін
Повідомлення про прийняття працівника на роботу є обов’язком усіх роботодавців. Нещодавно форму такого повідомлення було змінено. Розглянемо докладно, як тепер його подавати та що саме змінилося. Повідомлення про прийняття працівника на роботу є обов’язком усіх роботодавців. Нещодавно ф...
08.05.2025
Зміни стосовно дистанційної та надомної роботи
З 02.05.2025 набув чинності Закон від 27.03.2025 № 4339-IX «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо удосконалення правового регулювання окремих питань надомної та дистанційної роботи» (далі – Закон № 4339). Розглянемо, які саме зміни запроваджуються та як їх зас...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
31.03.2025
Як уникнути ризиків під час оформлення подорожнього листа
Операція зі списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ) повинна бути правильно оформлена документально. І здавалося б, що на практиці відпрацьовано вже свої правила, а сумніви в правильності документування все одно виникають. І причини цього – досвід податкових перевірок, нові суд...
Нове
13.06.2025
Якщо заборгованість із зарплати виплачується у червні 2025 року
Компенсація громадянам втрати частини доходів у зв’язку з порушенням строків їх виплати провадиться в разі затримки виплати доходів на один і більше календарних місяців відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 21.02.2001 № 159. Сума компенсації обчислюється як добуток нарахован...
12.06.2025
Штрафонебезпечні помилки з ЄСВ в Об’єднаному звіті
У статті детально розглянуто питання відповідальності платників податку за порушення, пов’язані з нарахуванням, сплатою та звітністю з ЄСВ, а також заходи, які можуть бути застосовані контролюючими органами за такі порушення. За деякі помилки в Об’єднаному звіті з ЄСВ можна поплатитися ш...
12.06.2025
Штрафи за ненарахування, несплату ЄСВ та помилки у звітності
У статті детально розглянуто питання відповідальності платників податку за порушення, пов’язані з нарахуванням, сплатою та звітністю з ЄСВ, а також заходи, які можуть бути застосовані контролюючими органами за такі порушення. Ненарахування, несплата ЄСВ чи помилки у звітності щодо єдиного внес...
Кращі матеріали