Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Директор звільняється, на кого можна покласти його обов'язки на безплатній основі?


Єдиний найманий співробітник підприємства – директор вирішив звільнитися. Через брак фінансів власники ТОВ хочуть покласти обов'язки керівника на одного із засновників без оформлення його на роботу. Чи не буде це порушенням чинного законодавства?


Ні, це не буде порушенням. Річ у тому, що згідно із ч. 2 ст. 65 Господарського кодексу (далі – ГК) власник підприємства може реалізувати свої права на управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту та інших установчих документів. Аналогічне твердження міститься і в ч. 4 ст. 128 ГК, де говориться, що громадянин управляє створеним ним приватним підприємством безпосередньо або через керівника, який наймається за контрактом.

Як бачимо, норми ГК допускають, що керувати підприємством може безпосередньо його засновник, без укладення з ним трудового договору.

Візьміть до відома! Згідно із Законом від 06.02.18 р. № 2275-VIII (далі – Закон № 2275) тепер при звільненні директора ТОВ йому відразу ж потрібно знайти заміну: прийняти нового директора або призначити того, хто буде тимчасово виконувати його обов’язки. У зв’язку із цим слід передбачити у статуті покладання функцій керівника на одного із засновників ТОВ без укладення з ним трудового договору і виплати йому винагороди.

Розглянемо детальніше процедуру покладання функцій керівника на одного із засновників ТОВ.

Важливий нюанс! При цьому на підприємстві не повинно бути найманих працівників і слід припинити трудові відносини з директором.

Крок 1. Скликати і провести загальні збори учасників.

На загальних зборах слід прийняти рішення про покладання деяких організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій на одного із засновників.

Загляньте до статуту! Якщо статут ТОВ не передбачає такої можливості, тоді до нього слід внести відповідні зміни, викласти в новій редакції та зареєструвати. Не забудьте, що рішення про внесення змін до установчого документа складається українською мовою. Адже всі документи, які подаються суб’єкту держреєстрації, повинні бути складені державною мовою (ст. 15 Закону від 15.05.03 р. № 755-IV, далі – Закон № 755).

Прийняте на загальних зборах рішення оформляється протоколом. Форма такого протоколу законодавчо не встановлена, тому може бути довільною.

У рішенні слід відобразити всі питання, які входитимуть до компетенції засновника. Формулювання може бути таким: «Відповідно до ст. 65, 128 Господарського кодексу України покласти обов'язки з ведення обліку, подання звітності до контролюючих органів, а також укладання від імені Товариства необхідних угод без довіреності на учасника Товариства Слісаренка Ігоря Семеновича, без укладення з ним трудового договору і виплати винагороди за його діяльність».

Крок 2. Інформувати про прийняте рішення держоргани та інші зацікавлені сторони.

У такому разі потрібно подати держреєстратору такі документи (ч. 4 ст. 17 Закону № 755):

  • заяву за формою 3, затвердженою наказом Мін’юсту від 18.11.16 р. № 3268/5;
  • примірник оригіналу (нотаріально посвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до ЄДР (протокол загальних зборів);
  • статут у новій редакції (якщо будуть вноситься зміни);
  • документ про сплату адмінзбору. У нашому випадку сума збору становить 0,3 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня поточного року (з округленням до найближчих 10 грн.). У 2018 році сума збору становить 530 грн.

Якщо документи подаватиме представник ТОВ, йому необхідно мати при собі документ, що посвідчує особу (наприклад, паспорт або паспортний документ іноземця чи посвідчення особи без громадянства) та примірник оригіналу (нотаріально посвідчену копію) документа, що засвідчує його повноваження (довіреність).

Протягом 10 календарних днів із дня прийняття рішення на загальних зборах необхідно подати до податкового органу заяву за формою № 1-ОПП (додаток 6 до Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.11 р. № 1588) з позначкою «Зміни» (п. 9.3 цього Порядку). За невиконання цієї вимоги загрожує штраф у розмірі 510 грн. (п. 117.1 Податкового кодексу).

Крім того, слід переоформити договір на визнання електронних документів. Почати потрібно з переоформлення електронного цифрового підпису (ЕЦП) на засновника. Для цього треба звернутися до сервісного центру, з яким у підприємства укладено договір.

І на завершення необхідно звернутися до банку, у якому обслуговується ТОВ, щоб переоформити картку зі зразками підписів уповноважених осіб відповідно до вимог Інструкції, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.03 р. № 492.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 2
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
26.11.2025
Облік робочого часу: порядок ведення, види та способи
У статті розповімо про обов’язок роботодавця вести облік робочого часу працівників, способи та форми ведення такого обліку. Режими роботи та робочого часу: установлення та особливості Режими роботи та робочого часу Режими роботи та робочого часу на підприємстві Облік робочого часу – це...
26.11.2025
Робота у вихідні, святкові та неробочі дні: умови та оплата
У статті розповімо, коли та на яких умовах можна залучати працівників до роботи у вихідні чи святкові (неробочі) дні, а також як таку роботу оформлювати й оплачувати. Режими роботи та робочого часу: установлення та особливості Режими роботи та робочого часу Режими роботи та робочого часу на підпри...
26.11.2025
Ненормований робочий день: умови, порядок установлення та пільги
У статті розповімо, як установити ненормований робочий день та на які пільги мають право працівники, які працюють у такому режимі. Режими роботи та робочого часу: установлення та особливості Режими роботи та робочого часу Режими роботи та робочого часу на підприємстві Залежно від роботи підприємст...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
08.12.2025
Графік відпусток: складаємо правильно
В статті з’ясовуємо, з яких етапів складається процедура розроблення графіка відпусток, які категорії працівників і які види відпусток слід до нього вносити, а також наводимо зразок графіка.  Графік відпусток складається для упорядкування часу їх надання і дає змогу розпланувати використа...
08.12.2025
Індексація зарплати у грудні 2025 року
У статті викладено особливості проведення індексації зарплати в грудні 2025 року та наведено кілька практичних прикладів. Уже протягом пів року коефіцієнти індексації не змінюються. Цьогоріч право на індексацію з’явилося лише в липні для тих працівників, яким не підвищували оклади (ставки) з б...
05.12.2025
Як отримати статус критично важливого підприємству, що надає аудиторські послуги
У статті розглянуто, за яких умов підприємство, що надає послуги з проведення обов’язкового аудиту, може отримати статус критично важливого для бронювання своїх працівників. Ситуація. Підприємство, яке займається аудиторською діяльністю та надає послуги з проведення обов’язкового аудиту ...
Кращі матеріали