Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Директор звільняється, на кого можна покласти його обов'язки на безплатній основі?


Єдиний найманий співробітник підприємства – директор вирішив звільнитися. Через брак фінансів власники ТОВ хочуть покласти обов'язки керівника на одного із засновників без оформлення його на роботу. Чи не буде це порушенням чинного законодавства?


Ні, це не буде порушенням. Річ у тому, що згідно із ч. 2 ст. 65 Господарського кодексу (далі – ГК) власник підприємства може реалізувати свої права на управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту та інших установчих документів. Аналогічне твердження міститься і в ч. 4 ст. 128 ГК, де говориться, що громадянин управляє створеним ним приватним підприємством безпосередньо або через керівника, який наймається за контрактом.

Як бачимо, норми ГК допускають, що керувати підприємством може безпосередньо його засновник, без укладення з ним трудового договору.

Візьміть до відома! Згідно із Законом від 06.02.18 р. № 2275-VIII (далі – Закон № 2275) тепер при звільненні директора ТОВ йому відразу ж потрібно знайти заміну: прийняти нового директора або призначити того, хто буде тимчасово виконувати його обов’язки. У зв’язку із цим слід передбачити у статуті покладання функцій керівника на одного із засновників ТОВ без укладення з ним трудового договору і виплати йому винагороди.

Розглянемо детальніше процедуру покладання функцій керівника на одного із засновників ТОВ.

Важливий нюанс! При цьому на підприємстві не повинно бути найманих працівників і слід припинити трудові відносини з директором.

Крок 1. Скликати і провести загальні збори учасників.

На загальних зборах слід прийняти рішення про покладання деяких організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій на одного із засновників.

Загляньте до статуту! Якщо статут ТОВ не передбачає такої можливості, тоді до нього слід внести відповідні зміни, викласти в новій редакції та зареєструвати. Не забудьте, що рішення про внесення змін до установчого документа складається українською мовою. Адже всі документи, які подаються суб’єкту держреєстрації, повинні бути складені державною мовою (ст. 15 Закону від 15.05.03 р. № 755-IV, далі – Закон № 755).

Прийняте на загальних зборах рішення оформляється протоколом. Форма такого протоколу законодавчо не встановлена, тому може бути довільною.

У рішенні слід відобразити всі питання, які входитимуть до компетенції засновника. Формулювання може бути таким: «Відповідно до ст. 65, 128 Господарського кодексу України покласти обов'язки з ведення обліку, подання звітності до контролюючих органів, а також укладання від імені Товариства необхідних угод без довіреності на учасника Товариства Слісаренка Ігоря Семеновича, без укладення з ним трудового договору і виплати винагороди за його діяльність».

Крок 2. Інформувати про прийняте рішення держоргани та інші зацікавлені сторони.

У такому разі потрібно подати держреєстратору такі документи (ч. 4 ст. 17 Закону № 755):

  • заяву за формою 3, затвердженою наказом Мін’юсту від 18.11.16 р. № 3268/5;
  • примірник оригіналу (нотаріально посвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до ЄДР (протокол загальних зборів);
  • статут у новій редакції (якщо будуть вноситься зміни);
  • документ про сплату адмінзбору. У нашому випадку сума збору становить 0,3 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня поточного року (з округленням до найближчих 10 грн.). У 2018 році сума збору становить 530 грн.

Якщо документи подаватиме представник ТОВ, йому необхідно мати при собі документ, що посвідчує особу (наприклад, паспорт або паспортний документ іноземця чи посвідчення особи без громадянства) та примірник оригіналу (нотаріально посвідчену копію) документа, що засвідчує його повноваження (довіреність).

Протягом 10 календарних днів із дня прийняття рішення на загальних зборах необхідно подати до податкового органу заяву за формою № 1-ОПП (додаток 6 до Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.11 р. № 1588) з позначкою «Зміни» (п. 9.3 цього Порядку). За невиконання цієї вимоги загрожує штраф у розмірі 510 грн. (п. 117.1 Податкового кодексу).

Крім того, слід переоформити договір на визнання електронних документів. Почати потрібно з переоформлення електронного цифрового підпису (ЕЦП) на засновника. Для цього треба звернутися до сервісного центру, з яким у підприємства укладено договір.

І на завершення необхідно звернутися до банку, у якому обслуговується ТОВ, щоб переоформити картку зі зразками підписів уповноважених осіб відповідно до вимог Інструкції, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.03 р. № 492.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 2
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
05.06.2025
Як оформити на роботу директора: правила та нюанси
У статті розглянуто, яких законодавчих вимог потрібно дотримуватись при призначенні директора підприємства, а також наведено алгоритм дій при оформленні трудових відносин з директором. Якщо функції керівника підприємства виконуватиме найманий працівник, то при призначенні такої особи на посаду дирек...
27.05.2025
Чи можливі відносини з директором товариства за цивільно-правовим договором
У статті розглянуто, чи можна з директором підприємства укласти не трудовий, а цивільно-правовий договір, а також якими можуть бути наслідки, якщо такий договір під час перевірки буде визнано трудовим. У цій статті ми розкажемо, чи можна укласти цивільно-правовий договір (далі – ЦПД) із директ...
27.05.2025
Директора мобілізовано: як організувати роботу підприємства
У статті розглянуто ситуацію, коли директора підприємства, який є його єдиним засновником, мобілізовано, а інших працівників на підприємстві немає. Надано відповіді на запитання, хто під час відсутності директора може здійснювати керівництво підприємством та як слід учинити щодо договору оренди, укл...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
11.07.2025
Якщо заборгованість із зарплати виплачується у липні 2025 року
Компенсація громадянам втрати частини доходів у зв’язку з порушенням строків їх виплати провадиться в разі затримки виплати доходів на один і більше календарних місяців відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 21.02.2001 № 159. Сума компенсації обчислюється як добуток нарахован...
07.07.2025
Оплата лікарняного в разі звільнення працівника
У консультації відповідаємо на запитання, чи оплачується листок непрацездатності, якщо працівник звільняється. Практична ситуація Чи оплачувати працівнику листок непрацездатності, якщо він звільняється з підприємства? Чи компенсує відповідні страхові виплати ПФУ та з якого дня? Право на страхові в...
07.07.2025
У липні 2025 року відновлюється індексація зарплати
У статті викладено загальні правила індексації зарплати та особливості її проведення в липні 2025 року. Як відомо, з січня 2025 року індексацію «обнулили», і для всіх цей місяць став «базовим» для проведення індексації (див. лист Мінсоцполітики від 10.12.2024 № 105/0/214-24)....
Кращі матеріали