Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Інвентаризація у фермерських господарствах та приватних сільгосппідприємствах: особливості проведення у 2023 році

13.11.2023 1072 0 2

Триває останній квартал звітного року, а отже, підприємству час почати підбивати підсумки діяльності за рік перед складанням річної фінансової звітності. Саме інвентаризація є тим робочим інструментом, що надає впевненості у даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності, гарантує їх повноту та достовірність.

Головна особливість щорічної інвентаризації полягає в тому, що за обсягом вона є суцільною, тобто охоплює всі види зобов'язань і всі активи підприємства незалежно від їх місцезнаходження. Загальна процедура інвентаризації всім добре відома. Але в умовах воєнного стану у бухгалтерів виникають певні запитання. У цьому спецвипуску розповімо, як правильно організувати та провести річну інвентаризацію у ФГ та сільгосппідприємствах, а також як показати в обліку її результати.


Підготовка до інвентаризації

За загальним правилом, установленим п. 10 розд. І Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879 (далі – Положення № 879), інвентаризацію слід провести у тримісячний строк до дати річного балансу, тобто з 1 жовтня до 31 грудня звітного року включно. Проте є ще рекомендовані Мінагрополітики строки проведення інвентаризації специфічних для сільгосппідприємства активів, наведені в Методичних рекомендаціях з інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, розрахунків та незавершеного виробництва сільськогосподарських підприємств із додатка до листа Мінагрополітики від 04.12.2003. № 37-27-12/14023 (далі – Методрекомендації № 14023). Більш конкретно про строки інвентаризації читайте в матеріалі «Інвентаризація: строки та періодичність».

Звісно, на процес інвентаризації наніс відбиток воєнний стан. Ми підібрали основні особливості та зміни, які потрібно врахувати під час проведення інвентаризації перед закриттям бухгалтерського 2023 року:

Особливості інвентаризації у період воєнного стану

Інвентаризація-2023: чи можна відкласти на «після війни»?

Стартувати річна інвентаризація має із призначення окремим наказом керівника підприємства відповідної інвентаризаційної комісії. Хто призначає інвентаризаційну комісію, які її повноваження та кого потрібно включити до її складу, а також зразки наказів про створення комісії – у статтях:

Створення інвентаризаційної комісії

Річна інвентаризація: як провести, якщо потрібні працівники відсутні

Наказ про створення інвентаризаційної комісії

Коли всі формальності щодо створення інвентаризаційної комісії виконано, розпочинають інвентаризаційну процедуру. Під час безпосередньо інвентаризації перевіряють наявність і стан активів шляхом підрахунку, зважування, обмірювання тощо. Результати цих заходів вносять до відповідних облікових документів (описи, акти, звіряльні відомості). Сільгосппідприємства та ФГ можуть застосувати як типові форми, затверджені нормативними документами, так і самостійно розроблені. Загальні правила документального оформлення інвентаризації та інвентаризаційні форми, які можуть знадобитися підприємству, – у матеріалах далі:

Документальне оформлення інвентаризації на сільгосппідприємстві

Документи для оформлення результатів інвентаризації на комерційних підприємствах

Інвентаризуємо основні засоби та інші необоротні матеріальні активи

Основні засоби (ОЗ) та інші необоротні матеріальні активи (ІНМА) становлять левову частку майна майже кожного підприємства. Пункт 10 розд. І Положення № 879 вказує на можливість проведення інвентаризації земельних ділянок, будівель, споруд та інших нерухомих об’єктів один раз на три роки. Щодо решти об’єктів – не рідше одного разу на рік перед складанням річної фінансової звітності та в інших обов’язкових випадках, визначених п. 7 розд. І Положення № 879.

Інвентаризацію проводять для того, щоб переконатися в їх фактичній наявності та документально її підтвердити. Чудово, коли дані інвентаризації збігаються з показниками бухобліку.

Проте часто під час перевірки виявляють об’єкти, які частково втратили свої експлуатаційні характеристики або не відповідають критеріям визнання. Що в такому разі робити, читайте в наших публікаціях нижче:

Списання непридатних основних засобів: оформлення, оподаткування та облік

Списання зношених та непридатних основних засобів: як оформити та оподаткувати

Ліквідація основних засобів в умовах війни: облік і податки

Часткова ліквідація основних засобів: документальне оформлення та облік

Від розбирання будівлі отримано зворотні відходи: як оприбуткувати та продати

Об’єкти ОЗ викрадено: що робити бухгалтеру

Облік систем відеоспостереження на агропідприємстві: від установлення до утилізації

ОЗ і МНМА: чи багато спільного?

Також лише шляхом інвентаризації виявляють неоприбутковані об’єкти або нестачі ОЗ шляхом зіставлення фактичної їх наявності з даними бухгалтерського обліку:

Підприємство не обліковувало емфітевзис як нематеріальний актив: як виправити помилку?

Яким документом оприбуткувати цистерну для зберігання пального, не обліковану раніше?

Інвентаризація дає змогу оцінити реальність балансової вартості об’єктів ОЗ і за потреби провести їх подальшу переоцінку:

Переоцінка основних засобів: основні правила та облік

Амортизація основних засобів під час воєнного стану: нараховувати чи ні

Як установити строк корисного використання основних засобів

Як бути з об’єктом ОЗ, який повністю замортизовано?

«Воєнна» консервація основних засобів

Додамо також, що згідно з п. 5 НП(С)БО 28 підприємство повинне щорічно (на кінець року) проводити тест на знецінення об’єктів ОЗ, тобто визначати, чи існують ознаки можливого зменшення їх корисності. Таке тестування доцільно сумістити із щорічною інвентаризацією ОЗ. Нагадаємо, що суть тестування на знецінення полягає в порівнянні балансової (залишкової) вартості об’єкта ОЗ із сумою його очікуваного відшкодування. Провести такий тест підприємство може самостійно, не залучаючи незалежного оцінювача.

Тестування зміни корисності основних засобів

Біологічні активи

Річну інвентаризацію біологічних активів (БА) слід проводити перед поданням річної звітності. Хоча на практиці інвентаризацію таких активів проводять частіше, адже таким чином забезпечується коректність їх обліку (не лише бухгалтерського, але й зоотехнічного).

Особливості інвентаризації БА занотовані в п. 5.1 – 5.5 Положення № 879 і можуть бути орієнтиром для підготовки інвентарних описів в рослинництві та тваринництві. Більш розширені рекомендації щодо проведення інвентаризації різних видів активів з урахуванням галузевої специфіки сільгосппідприємств розглянуто в Методрекомендаціях № 14023.

Інвентаризація біологічних активів

Уцінка тварин, вибракуваних з основного стада: коли проводити та як обліковувати

Яєчне птахівництво: як усе-таки зменшити балансову вартість дорослих курей, якщо нарахування амортизації під забороною?

Утилізація загиблих тварин: порядок та документальне оформлення

Списання загиблих тварин і птиці: особливості воєнного часу

Запаси та сільгосппродукція

Основними завданнями інвентаризації запасів та сільгосппродукції є: виявити їх фактичну наявність; установити лишки або нестачі запасів шляхом зіставлення фактичної наявності з даними бухгалтерського обліку; виявити запаси, які частково втратили свою первісну якість, а також запаси, що не використовуються; виявити активи, які не відповідають критеріям визнання.

Перелік чинних норм природного убутку ТМЦ

Бухоблік природного убутку зерна під час зберігання

Особливості інвентаризації кормів

Розбіжності у вазі зерна при експорті: облікові та податкові наслідки

Списання та уцінка запасів під час війни

ТМЦ на відповідальному зберіганні пошкоджені: як списати?

Знищено сільгосппродукцію, що знаходилася на зберіганні: як оподаткувати та облікувати втрати

Знищення або псування сільгосппродукції під час воєнного стану: що треба знати бухгалтеру

Як списати загиблі саджанці

Як списати залишки картоплі минулорічного врожаю

Зберігання картоплі: бухоблік та оподаткування природного убутку

Інвентаризація ПММ

Інвентаризація пального має специфічний «окрас». На що треба звернути увагу сільгосппідприємству під час інвентаризації пального, – у наших наступних матеріалах.

Інвентаризація пального на складах сільгосппідприємства: правила

Інвентаризація пального на сільгосппідприємстві: відображаємо результати в бухобліку

Пальне знищено/втрачено під час війни: списуємо без податкових наслідків

Інвентаризація майна на непідконтрольній (окупованій) території

Нагадаємо, що згідно з п. 8 розд. I Положення № 879 підприємства, які з дати початку тимчасової окупації розташовані:

  • на території АР Крим та м. Севастополя;
  • на тимчасово окупованій території у Донецькій та Луганській областях, території проведення АТО та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі та стримування збройної агресії рф у Донецькій та Луганській областях;
  • у районах проведення воєнних (бойових) дій у період дії воєнного стану, або підприємства, структурні підрозділи (відокремлене майно) яких розташовані на (в) таких територіях (районах),

проводять інвентаризацію у разі можливості безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов'язання та власний капітал підприємств.

Керівники таких підприємств у разі встановлення фактів викрадення (розкрадання), нестачі, знищення (псування) майна можуть прийняти рішення про проведення інвентаризації такого окремо визначеного майна на день установлення таких фактів.

На сьогодні райони проведення воєнних (бойових) дій у період дії воєнного стану визначають відповідно до Переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309.

Допоки немає фактичного доступу до активів, контроль над якими тимчасово обмежений через збройну агресію рф, списати їх з балансу не можна. Однак у ході інвентаризації на дату балансу можна провести уцінку корисності таких активів. Детально про це ми розповідали в матеріалах:

Знецінення активів, що перебувають на тимчасово окупованій території

Активи на непідконтрольній території: як уникнути податкових ризиків

Після деокупації виявили викрадення/пошкодження майна: як документально оформити, оподаткувати, відобразити в обліку

Інвентаризація відходів

Термін «інвентаризація відходів» визначено лише в Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів, затвердженому постановою КМУ від 01.11.1999 № 2034.

Інвентаризація відходів – комплекс разових організаційно-технічних заходів з виявлення, ідентифікації, опису і реєстрації відходів, обліку обсягів їх утворення, утилізації та видалення, а також виявлення й обстеження місць утворення відходів і об’єктів поводження з ними.

Про нюанси поводження, обліку та утилізації відходів у сільському господарстві розповідаємо далі:

Облік гною на сільгосппідприємстві: оприбуткування, оцінка, справляння екологічного податку

Як ліквідувати відходи від пестицидів і тару від них

Бухгалтерський облік наявності та використання ветеринарних препаратів

Зберігання, використання та утилізація ветпрепаратів та відходів від них

Прострочені ветпрепарати та інші медичні відходи на сільгосппідприємстві: особливості обліку та списання

Тара з-під засобів захисту рослин: облік вибуття (продаж, утилізація, безоплатне передання)

Мастильні матеріали на сільгосппідприємстві: облік та утилізація

Інвентаризація розрахунків

Інвентаризацію дебіторської та кредиторської заборгованості підприємства потрібно провадити, зважаючи на вимоги п. 7 розділу ІІІ Положення № 879. Якщо ви виявили заборгованість, яка з огляду на строки позовної давності є безнадійною, її потрібно списати. У статтях нижче розповідаємо, як така операція оподатковується та відображається в обліку.

Інвентаризація розрахунків: документальне оформлення

Списання безнадійної заборгованості за результатами інвентаризації: оподаткування та облік

Строки давності за госпдоговорами: коли можна списати заборгованість?

Списання безнадійної заборгованості за результатами інвентаризації: оподаткування та облік

Облік результатів інвентаризації

Відображення податків у бухобліку

Відображаємо результати інвентаризації на рахунках бухобліку

Облік та оподаткування результатів інвентаризації

Поле не засіяне через воєнний стан: податкові та бухгалтерські наслідки

Коли та як можна списати податковий кредит із ПДВ

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали