Електронна трудова книжка – це цифровий аналог паперової трудової книжки, що зберігається у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Перевести паперові трудові книжки в електронний формат потрібно до 10 червня 2026 року. Цей п’ятирічний перехідний період, встановлений Законом від 05.02.2021 №1217-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі», розпочався 10 червня 2021 року.
Переведення трудових книжок в електронний формат має кілька ключових цілей:
Після того, як ПФУ оцифрує трудову книжку, роботодавець видає працівникам особисто під підпис паперову трудову книжку.
Працівник може порівняти дані в особистому кабінеті на порталі ПФУ зі своєю паперовою книжкою, щоб переконатися, що всі записи вірні та звернутись до органів Фонду у випадку неточностей чи розбіжностей.
Слід зазначити, що на вимогу працівника, роботодавець і в подальшому зобов’язаний вносити до трудової книжки, що зберігається у працівника, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі.
У п. 6 Закону від 05.02.2021 № 1217-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» прописано, що страховий стаж обчислюється за даними, що містяться в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі за даними про трудову діяльність працівників, внесеними відповідно до Закону від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», а за періоди, за які не внесені дані до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, – у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше». Тобто, після 10 червня 2026 року, при визначені права на пенсійні виплати будуть враховуватись записи з паперової трудової книжки, яку надасть заявник.
В електронну трудову книжку можна вносити дані, які підтверджують страховий стаж. Цей процес передбачає оцифрування інформації як з паперової трудової книжки, так і з інших документів про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою КМУ від 12.08.1993 № 637 (це трудові договора, військовий квиток, диплом про навчання, свідоцтво про народження дитини (для жінок), довідки про підтвердження стажу тощо).
Нагадаємо, що вносити дані в електронну трудову книжку може як працівник, так і роботодавець.
Працівник – засобами вебпортал електронних послуг ПФУ або звернувшись до найближчого сервісного центру фонду особисто, а роботодавець – шляхом створення відповідного електронного запису в електронному кабінеті страхувальника.
Дана інформація детально описана в «Порядку подання відомостей про трудову діяльність працівника, фізичної особи – підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі», затвердженому постановою правління ПФУ 12.03.2021 № 11-1.
Відповідно до п. 4 Порядку, відомості про трудову діяльність працівника подаються до територіального органу ПФУ працівником особисто або через вебпортал електронних послуг Фонду в е-формі з обов’язковим накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, працівником, страхувальником або представником страхувальника, якому керівником страхувальника делеговані відповідні повноваження.
Також, на вебпорталі електронних послуг ПФУ в розділі «Електронна трудова книжка»/«Дані ЕТК»/«Відцифрована ЕТК» особистого кабінету застрахованої особи можна перевірити стан оцифрування трудової книжки.
Пенсійний фонд