Відповідальність за порушення трудового законодавства: хто та як застосовує
За порушення трудового законодавства до суб’єктів господарювання (далі – СГ) застосовуються серйозні санкції. І мораторій на перевірки, уведений на період дії карантину, на ці санкції не поширюється. Розглянемо докладніше, які саме санкції застосовуються за різні порушення в 2022 році.
Види відповідальності
За порушення, допущені у сфері законодавства про працю, застосовується декілька видів відповідальності:
- фінансова (див. таблиці 1, 2) – до СГ;
- адміністративна (див. таблиці 3 і 4) – до посадових осіб СГ, фізосіб-підприємців, які є роботодавцями, а в окремих випадках – до працівників підприємства;
- кримінальна (див. табл. 5) – до посадових осіб СГ і фізосіб-підприємців, які є роботодавцями.
Фінансова відповідальність
Цей вид відповідальності передбачено ст. 265 КЗпП (див. табл. 1).
Таблиця 1. Фінансові санкції за порушення законодавства про працю
№ з/п |
Суть правопорушення |
Норма ч. 2 ст. 265 КЗпП |
Розмір штрафу |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) |
Абзаци другий, третій |
10 МЗП* (65 000 грн) за кожного працівника, стосовно якого скоєно правопорушення. Для роботодавців – платників єдиного податку першої – третьої груп (юросіб і фізосіб) за порушення, допущене вперше, – попередження. За повторне порушення протягом 2 років – 30 МЗП (195 000 грн) за кожного працівника, стосовно якого скоєно правопорушення |
2 |
Оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві |
||
3 |
Виплата зарплати (винагороди) без нарахування та сплати ЄСВ |
||
4 |
Порушення встановлених строків виплати зарплати, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш ніж за один місяць, виплата їх не в повному обсязі |
Абзац четвертий |
3 МЗП (19 500 грн) |
5 |
Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці |
Абзац п’ятий |
2 МЗП (13 000 грн) за кожного працівника, стосовно якого скоєно правопорушення |
* МЗП – мінімальна заробітна плата, яка на сьогодні становить 6 500 грн. |
|||
6 |
Недотримання законодавчих гарантій і пільг, установлених для працівників, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених Законами от 12.12.1991 № 1975-XII, від 25.03.1992 № 2232-XII і від 21.10.1993 № 3543-XII (далі - Закон № 1975, № 2232 и № 3543). У даному випадку йдеться про військову службу, альтернативну (невійськову) службу, а також про мобілізаційну підготовку та мобілізацію |
Абзац шостий |
4 МЗП (26 000 грн) за кожного працівника, стосовно якого вчинено правопорушення. Для роботодавців – платників єдиного податку першої – третьої груп (юросіб і фізосіб) – попередження |
7 |
Недопущення до проведення перевірки з питань дотримання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні |
Абзац сьомий |
3 МЗП (19 500 грн) |
8 |
Недопущення до проведення перевірки (а також створення перешкод у її проведенні) з питань: – фактичного допуску до роботи без оформлення трудового договору (контракту); – оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання ним роботи протягом повного робочого часу, установленого на підприємстві; – виплати зарплати (винагороди) без нарахування та сплати ЄСВ і податків |
Абзац восьмий |
16 МЗП (104 000 грн) |
9 |
Порушення інших вимог трудового законодавства |
Абзаци дев’ятий, десятий |
1 МЗП (6 500 грн) за кожне таке порушення. За повторне порушення протягом року – 2 МЗП (13 000 грн) |
Таблиця 2. Правила застосування фінансових санкцій
№ з/п |
Показник |
Законодавчі правила |
1 |
2 |
3 |
1 |
Орган, що застосовує штрафи |
Штрафи вповноважені застосовувати органи Держпраці (ч. 4 ст. 265 КЗпП, пп. 54 п. 4 Положення, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015 № 96). Правила накладення цих штрафів визначено в Порядку, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2013 № 509 (далі - Порядок № 509). Штрафи накладають голова Держпраці, його заступники, керівники територіальних органів Держпраці та їхні заступники, а також уповноважені посадові особи (п. 2 Порядку № 509) |
2 |
На кого накладають штрафи |
Штрафи застосовуються до СГ – роботодавців (юросіб і фізосіб-підприємців) |
3 |
Строки давності застосування штрафів |
Строки давності застосування санкцій на підставі ст. 265 КЗпП законодавством не встановлено, тож штрафи можуть накладатися за будь-який період. Однак санкції, передбачені ст. 265 КЗпП, можуть застосовуватися за порушення, допущені починаючи з 01.01.2015 – це дата, з якої в КЗпП з’явилася ст. 265 |
4 |
Умовне звільнення від штрафу |
Для деяких видів штрафів ч. 6 ст. 265 КЗпП уведено так зване умовне звільнення. Це штрафи, передбачені абзацами четвертим – шостим, дев’ятим ч. 2 ст. 265 КЗпП. Якщо перевіряючі виявили такі порушення, то спочатку вони видають припис про їх усунення, визначають строк усунення та не штрафують. Якщо ж в обумовлений строк порушення не усунуто, тоді застосовується штраф повною мірою |
5 |
Підстави для застосування штрафу |
Про накладення штрафу виноситься постанова на підставі (п. 2, 4 Порядку № 509): – акта перевірки або інспекційного відвідування, проведеного органом Держпраці, у ході якого виявлено порушення трудового законодавства; – акта про неможливість проведення інспекційного відвідування (ідеться про штрафи за недопущення до перевірки); – акта перевірки органом ДПС, у ході якої виявлено порушення трудового законодавства; – рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував обов’язки без укладення трудового договору або працював на умовах неповного робочого часу у разі фактичного виконання роботи повний робочий час |
6 |
Строк сплати штрафу |
Штраф треба сплатити протягом місяця з моменту винесення постанови про його застосування (якщо постанова не буде оскаржена), а про сплату повідомити контролюючий орган, що наклав штраф (п. 9 Порядку № 509). Якщо ж у місячний строк штраф не буде сплачений, то документи за ним передаються органам Державної виконавчої служби для примусового стягнення (п. 11 Порядку № 509). Увага! Розмір накладеного штрафу можна зменшити! Якщо СГ сплатить штраф протягом 10 банківських днів із моменту вручення постанови про застосування штрафу, то досить сплатити 50 % нарахованого штрафу, і постанова буде вважатися виконаною (ч. 5 ст. 265 КЗпП) |
Адміністративна відповідальність
Цей вид відповідальності застосовується на підставі норм КУпАП (див. таблиці 3, 4).
Таблиця 3. Адміністративні штрафи за порушення трудового законодавства
№ з/п |
Суть правопорушення |
Норма КУпАП |
Розмір штрафу |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Порушення встановлених строків виплати зарплати, виплата її не в повному обсязі |
Ч. 1 ст. 41 |
Від 30 до 100 НМДГ* |
2 |
Порушення строків надання працівникам (у т. ч. колишнім) документів про їхню трудову діяльність у роботодавця, потрібних для призначення пенсії (про стаж, зарплату і т. д.), або надання зазначених документів, що містять недостовірні дані. Строки надання таких документів визначено Законом від 02.10.1996 № 393/96-ВР |
||
* Неоподатковуваний мінімум доходів громадян у даному випадку становить 17 грн (п. 5 підрозд. 1 розд. ХХ ПК). |
|||
3 |
Порушення строку та порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці |
Ч. 1 ст. 41 |
Від 30 до 100 НМДГ* |
4 |
Інші порушення вимог законодавства про працю |
||
5 |
Повторне протягом року порушення, зазначене в рядках 1–4 цієї таблиці, за яке особа вже піддавалася адміністративному стягненню, або ті самі дії, учинені щодо неповнолітньої особи, вагітної жінки, одинокого батька, матері або особи, яка їх замінює та виховує дитину віком до 14 років або дитину з інвалідністю |
Ч. 2 ст. 41 |
Від 100 до 300 НМДГ |
6 |
Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) |
Ч. 3 ст. 41 |
Від 500 до 1 000 НМДГ |
7 |
Допуск до роботи іноземця або особи без громадянства та осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання про надання статусу біженця, на умовах трудового договору (контракту) без отримання дозволу на застосування праці іноземця або особи без громадянства |
||
8 |
Повторне протягом року порушення, зазначене в рядках 6 і 7 цієї таблиці, за яке особа вже піддавалася адміністративному стягненню |
Ч. 4 ст. 41 |
Від 1 000 до 2 000 НМДГ |
9 |
Порушення вимог законодавчих та інших нормативних актів про охорону праці, крім порушення, зазначеного в ряд. 10 цієї таблиці |
Ч. 5 ст. 41 |
Для працівників – від 4 до 10 НМДГ |
10 |
Порушення встановленого порядку повідомлення (надання інформації) про нещасний випадок на виробництві |
Ч. 6 ст. 41 |
Від 20 до 50 НМДГ |
11 |
Порушення гарантій і пільг, передбачених для мобілізованих працівників Законами № 1975, № 2232, № 3543 |
Ч. 7 ст. 41 |
Від 50 до 100 НМДГ |
* Неоподатковуваний мінімум доходів громадян у даному випадку становить 17 грн (п. 5 підрозд. 1 розд. ХХ ПК). |
Таблиця 4. Правила застосування адмінвідповідальності
№ з/п |
Показник |
Законодавчі правила |
1 |
2 |
3 |
1 |
Кого притягують до адмінвідповідальності |
До відповідальності притягують посадових осіб підприємств, а також фізосіб-підприємців, які є роботодавцями. Адмінвідповідальність на підставі ч. 5 ст. 41 КУпАП також може бути застосована до працівників підприємства, які порушили вимоги законодавства про охорону праці |
2 |
Хто застосовує адмінвідповідальність |
Адмінвідповідальність уповноважені застосовувати: – за порушення, передбачені ч. 1–4 і 7 ст. 41 КУпАП, – суди. Протокол про адмінвідповідальність складає орган Держпраці та передає справу до суду, а суд виносить постанову про притягнення до відповідальності (ст. 221 КУпАП); – за порушення, передбачені ч. 5, 6 ст. 41 – органи Держпраці (ст. 231 КУпАП), а якщо порушено санітарні норми – органи державного санітарно-епідеміологічного нагляду (ст. 236 КУпАП) |
3 |
Які строки притягнення до відповідальності |
Заходи адміністративного впливу можуть бути накладені в такий строк (ст. 38 КУпАП): – у справах, які вповноважений розглядати суд, – протягом 3 місяців із дня вчинення правопорушення (а за триваючими порушеннями – з моменту їх виявлення); – у справах, які вповноважений розглядати орган Держпраці, – протягом 2 місяців із дня вчинення правопорушення (а за триваючими порушеннями – з моменту їх виявлення) |
4 |
Як оформляється притягнення до адмінвідповідальності |
У разі виявлення правопорушення складається протокол про адміністративне правопорушення (ст. 254 КУпАП). Вимоги до оформлення протоколів наведено в ст. 256 КУпАП. Органи Держпраці складають протоколи за формою 13, затвердженою наказом Мінекономрозвитку, торгівлі та сільського господарства від 27.10.2020 № 2161. На підставі цього протоколу виноситься постанова про притягнення до адміністративної відповідальності уповноваженими на це органами |
5 |
Строки сплати штрафу |
Штраф необхідно сплатити протягом 15 днів із моменту отримання постанови про його застосування (ст. 307 КУпАП). Якщо постанова оскаржується, тоді штраф потрібно сплатити у разі відмови в задоволенні скарги протягом 15 днів із моменту отримання відповіді про залишення скарги без задоволення. Якщо в зазначений строк штраф не сплатити, то документи будуть передані до виконавчої служби для його примусового стягнення. У цьому випадку доведеться сплатити штраф у подвійному розмірі (ст. 308 КУпАП), а також оплатити витрати, пов’язані з примусовим стягненням штрафу |
Кримінальна відповідальність
Кримінальна відповідальність за порушення законодавства про працю застосовується на підставі норм Кримінального кодексу (далі - КК) (див. табл. 5).
Таблиця 5. Кримінальна відповідальність за недотримання норм трудового законодавства
№ з/п |
Суть правопорушення |
Норма КК |
Санкції* |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Незаконне звільнення працівника з роботи з особистих мотивів або у зв’язку з повідомленням ним як викривачем про вчинення іншою особою корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень Закону від 14.10.2014 № 1700-VII, а також інше грубе порушення законодавства про працю |
Ч. 1 ст. 172 |
Штраф у розмірі від 2 000 до 3 000 НМДГ (від 34 000 до 51 000 грн) або позбавлення права обіймати певні посади або займатися певним видом діяльності на строк до 3 років, або виправні роботи на строк до 2 років |
2 |
Ті самі дії, зазначені в ряд. 1 таблиці, учинені повторно або щодо неповнолітньої особи, вагітної жінки, одинокого батька, матері або особи, яка їх замінює та виховує дитину віком до 14 років або дитину з інвалідністю |
Ч. 2 ст. 172 |
Штраф у розмірі від 3 000 до 5 000 НМДГ (від 51 000 до 85 000 грн) або позбавлення права обіймати певні посади або займатися певним видом діяльності на строк до 5 років, або виправні роботи на строк до 2 років, або арешт на строк до 6 місяців |
3 |
Безпідставна невиплата зарплати або іншої установленої законом виплати громадянам більш ніж за один місяць, учинена навмисне керівником підприємства, установи, організації незалежно від форми власності або фізособою-підприємцем** |
Ч. 1 ст. 175 |
Штраф у розмірі від 500 до 1 000 НМДГ (від 8 500 до 17 000 грн) або виправні роботи на строк до 2 років із позбавленням права обіймати певні посади або займатися певним видом діяльності на строк до 3 років |
4 |
Ті самі дії, зазначені в ряд. 3 цієї таблиці, учинені внаслідок нецільового використання коштів, призначених для виплати зарплати та інших установлених законом виплат** |
Ч. 2 ст. 175 |
Штраф у розмірі від 1 000 до 1 500 НМДГ (від 17 000 до 25 500 грн) або обмеження волі на строк до 3 років, або позбавлення волі на строк до 5 років із позбавленням права обіймати певні посади або займатися певним видом діяльності на строк до 3 років |
* Кримінальну відповідальність застосовує суд на підставі обвинувального вироку (ст. 2 КК).** Особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо до притягнення до відповідальності нею буде виплачена зарплата або здійснена інша встановлена виплата громадянам (ч. 3 ст. 175 КК). |
Застосування відповідальності на практиці
У таблицях 1–5 ми розглянули основні штрафи, які найчастіше застосовують до порушників. Однак із трудовим законодавством пов’язані й інші аспекти діяльності, важливі для роботодавця. У табл. 6 наведемо три ситуації, що стосуються такої відповідальності, з урахуванням останніх законодавчих змін.
Таблиця 6. Практичні ситуації застосування відповідальності за порушення трудового законодавства
Ситуація/запитання |
Яка відповідальність застосовується |
1 |
2 |
Наразі роботодавців зобов’язали вести військовий облік військовозобов’язаних жінок, і законодавство в цій сфері недавно змінилося. Які заходи відповідальності можуть бути застосовані до роботодавця, який не виконує вимоги з ведення військового обліку? |
За порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію застосовується адміністративна відповідальність на підставі ст. 2101 КУпАП. Ця стаття передбачає накладення на посадових осіб підприємства штрафу в розмірі від 200 до 300 НМДГ (від 3 400 до 5 100 грн), а за повторне вчинення протягом року порушення, установленого ч. 1 ст. 2101 КУпАП, за яке особа вже піддавалася адміністративному стягненню, а також учинення такого порушення в особливий період застосовується штраф у розмірі від 300 до 500 НМДГ (від 5 100 до 8 500 грн). Невиконання вимог законодавства з військового обліку теж уписується в рамки цієї статті КУпАП. Штрафи накладають територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі – терцентри, це колишні військкомати) (ст. 235 КУпАП). Що стосується законодавчих змін, то з 17.12.2021 набув чинності наказ Міноборони від 11.10.2021 № 313, яким затверджено Перелік спеціальностей та/або професій, споріднених з відповідними військово-обліковими спеціальностями, після одержання яких жінки беруться на військовий облік військовозобов’язаних (далі – Перелік № 313). Перелік № 313 затверджено на виконання ч. 11 ст. 1 Закону № 2232. Згідно із цією нормою жінки, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною в переліку, затвердженому Міноборони (тобто Переліку № 313), і придатні для проходження військової служби за станом здоров’я та віком, беруться на військовий облік військовозобов’язаних. До Переліку № 313 потрапило чимало досить поширених професій і спеціальностей, зокрема керівники фінансових, бухгалтерських, економічних, юридичних та адміністративних підрозділів, професіонали в галузі аудиту та бухобліку, бухгалтери та касири-експерти. Але чіткого механізму взяття на облік жінок поки що в законодавстві немає. У Міноборони роз’ясняють, що взяття жінок на військовий облік буде проводитися терцентрами поступово, у міру готовності нормативно-правової бази. Протягом 2022 року буде приведена у відповідність із чинним законодавством нормативна база Збройних cил України та розроблені необхідні документи. Оскільки нормативна база поки що не готова до нововведень, до кінця поточного року не будуть штрафувати ні жінок, які не встали на військовий облік, ні керівників підприємств, на яких вони працюють. До того ж планується переглянути наявний на сьогодні перелік у бік його зменшення виходячи зі здорового глузду. Також на сьогодні є законопроекти, що передбачають унесення змін до Закону № 2232 та інших законів, які стосуються розглянутої нами ситуації. А поки що в питаннях військового обліку потрібно керуватися Порядком, затвердженим постановою КМУ від 07.12.2016 № 921 (відповідних змін до нього поки що не внесено) |
Яка відповідальність застосовується до роботодавців за невідсторонення від роботи працівників, які не вакцинувалися від COVID-19 у випадках, коли така вакцинація є обов’язковою згідно із законодавством? |
Недотримання вимог законодавства про відсторонення від роботи невакцинованих працівників загрожує посадовим особам підприємства (у нашому випадку – це керівники підприємств, адже саме на них покладено такий обов’язок) адміністративною відповідальністю згідно зі ст. 443 КУпАП, тобто штрафом у розмірі від 2 000 до 10 000 НМДГ (від 34 000 до 170 000 грн). Такий штраф накладає суд (ст. 221 КУпАП) на підставі адмінпротоколів, складених уповноваженими органами (їх перелік наведено в ст. 255 КУпАП). До них, зокрема, відносяться органи Нацполіції та охорони здоров’я. Важливо! Роботодавці повинні пам’ятати, що відстороняти від роботи співробітників через відсутність вакцинації від COVID-19 можна, тільки коли це прямо передбачено законодавством і у випадках, коли вакцинація для працівників є обов’язковою відповідно до законодавства. У даному випадку слід керуватися насамперед п. 416 постанови КМУ від 09.12.2020 № 1236, яким і встановлено обов’язок роботодавців відстороняти невакцинованих працівників від роботи, а також наказом МОЗ від 04.10.2021 № 2153, яким затверджено перелік професій, виробництв, організацій, працівники яких зобов’язані вакцинуватися (з урахуванням унесених до нього змін) |
Підприємство розміщує в друкованих ЗМІ рекламу про вакансії. Недавно в цій сфері відбулися зміни. Яка відповідальність за порушення вимог законодавства про рекламу в частині реклами про вакансії? |
Відповідальність за порушення, що стосуються реклами про вакансії (прийняття на роботу), передбачено ст. 241 Закону від 03.07.1996 № 270/96-ВР (далі - Закон № 270). Ця стаття забороняє в рекламі про вакансії (прийняття на роботу): – указувати вік кандидатів; – пропонувати роботу тільки жінкам або тільки чоловікам (за винятком специфічної роботи, яка може виконуватися тільки особами певної статі); – висувати вимоги, які дають перевагу жіночій або чоловічій статі, представникам певної раси, кольору шкіри (крім випадків, визначених законодавством, і специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі); – установлювати вимоги щодо політичних, релігійних та інших переконань, членства в профспілках та інших об’єднаннях громадян, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних та інших ознак. За порушення цих вимог ч. 3 ст. 241 Закону № 270 установлено штраф в 10-кратному розмірі МЗП, установленої на момент учинення правопорушення. Штраф сплачується до держбюджету в порядку, визначеному КМУ. На сьогодні такого затвердженого порядку ще немає, але є проєкт постанови КМУ, розроблений Мінекономіки та оприлюднений на його офіційному сайті для обговорення. Знайти цей проєкт можна на головній сторінці сайту в розділі «Обговорення проєктів документів» (проєкт оприлюднено 07.12.2021). Згідно із проєктом цей штраф будуть застосовувати органи Держпраці на підставі відповідного розпорядчого документа. З 08.01.2022 набули чинності зміни, унесені до ст. 241 Закону № 270. Зазначимо, що вищевказані вимоги до реклами про вакансії були й раніше в законі, і штраф у розмірі 10 МЗП теж був передбачений, але до внесення змін штраф потрібно було сплачувати до ФСС на випадок безробіття й на практиці його не застосовували. Тепер же штраф слід сплачувати до держбюджету, і органи Держпраці вже готуються до його застосування |
Коментарі до матеріалу