У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію за правилами податкового обліку. При цьому облікові наслідки залежать від того, з яких причин виникли надлишки: через помилки в бухгалтерському обліку, несвоєчасне оприбуткування активів або відсутність первинних документів. У статті розповімо про особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів.
Результати інвентаризації відображаються в бухобліку та фінансовій звітності на підставі затвердженого протоколу інвентаризаційної комісії в періоді, у якому вона завершена (п. 3 розд. IV Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879 (далі – Положення № 879).
При цьому якщо в надлишках виявлено (п. 4 розд. IV Положення № 879):
|
На замітку! Уважаємо, що це правило стосується тільки надлишків активів, на які немає документів (див. нижче). |
Якщо ж надлишки утворилися через несвоєчасне оприбуткування з вини облікових працівників, отримання із запізненням супровідних документів, помилки, допущені в бухобліку, то оприбуткування активів відображається як виправлення помилки (див. лист Мінфіну від 13.12.2004 № 31-04200-30-10/22823). Якщо актив повинен був ураховуватися на балансі ще в минулому звітному році, то пов’язані з ним торішні витрати та доходи відображаються через рахунок 44 «Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)».
Назвемо можливі причини виникнення фактичних надлишків ОЗ, виявлених у ході інвентаризації:
Розглянемо, як ці ситуації відображаються в обліку підприємства.
Оприбуткування ОЗ на підставі отриманих (знайдених, відновлених, оформлених) прибуткових документів поточного звітного року в обліку відображається записами за дебетом рахунку 15 «Капітальні інвестиції» і кредитом рахунків контрагентів або матеріальних затрат (якщо об’єкт ОЗ створювався на підприємстві).
Якщо ж ОЗ отримано безплатно (є акт про безплатну передачу), то оприбуткування такого об’єкта відображається записом Дт 10 «Основні засоби», 11 «Інші необоротні матеріальні активи» – Кт 424 «Безоплатно одержані необоротні активи».
Одночасно з нарахуванням амортизації такого ОЗ (Дт рахунків витрат – Кт 13 «Знос (амортизація) необоротних активів») в обліку робиться проведення: Дт 424 – Кт 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів» на суму амортизації, нарахованої на «безплатну» вартість такого ОЗ.
|
Слід знати! Якщо об’єкт ОЗ до моменту виявлення його документів та взяття на баланс фактично експлуатувався, то для достовірності даних фінансової звітності необхідно відновити суму його зносу. При цьому якщо фактичне використання ОЗ почалося ще в минулому звітному році, то витрати в сумі амортизації минулих років відображаються записом: Дт 44 – Кт 13. |
Оцінка виявлених об’єктів ОЗ, на які відсутні прибуткові документи, здійснюється за справедливою вартістю (п. 1.5 розд. III Положення № 879). Як випливає з таблиці-додатка до НП(С)БО 19 «Об’єднання підприємств», справедливою вартістю ОЗ є їх ринкова вартість, а в разі відсутності даних про ринкову вартість – відновна вартість (сучасна вартість придбання) за вирахуванням суми зносу на дату оцінки.Оприбуткування зазначених ОЗ відображається записом: Дт 10, 11 – Кт 69 «Доходи майбутніх періодів». Одночасно з нарахуванням амортизації на такі ОЗ доходи майбутніх періодів списуються до складу доходів звітного періоду проведенням Дт 69 – Кт 746 «Інші доходи» у сумі амортизації його справедливої вартості.
Для цілей оподаткування прибутку платники, які:
Нагадаємо правила податкового обліку ОЗ, які зобов’язані застосовувати платники:
|
Зверніть увагу! Якщо доходи та витрати, пов’язані з оприбуткуванням ОЗ-надлишків, відносяться до минулих звітних періодів і відображаються в бухобліку як виправлення помилки, то платникові потрібно буде виправити помилку і в податковому обліку. |
Для цього необхідно подати уточнюючі декларації з податку на прибуток (за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 20.10.2015 № 897) разом із виправленою фінзвітністю за всі звітні періоди, на які вплинула помилка з урахуванням строку давності, визначеного ст. 102 ПКУ.
Нагадаємо, за загальним правилом, наведеним в абзаці першому п. 102.1 ПКУ, контролюючий орган має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов’язань платника податків у випадках, передбачених ПКУ, не пізніше закінчення 1 095-го дня, який настає:
Тобто на 1 096-й день після початку перебігу строку давності платник податків може не побоюватися перевірки. І відповідно до п. 50.1 ПКУ він має право виправити помилку в декларації до закінчення 1 095 днів після контрольної дати (див. вище). Під контрольною датою слід розуміти початок перебігу строку давності.
Положення п. 102.1 ПКУ про строк давності застосовуються з певними особливостями в період дії коронавірусного карантину та воєнного стану в Україні.
Нагадаємо, у зв’язку з карантином та воєнним станом в Україні перебіг строку давності, передбаченого п. 102.1 ПКУ (п. 522, пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):
Тому строк давності для самостійного виправлення помилок, допущених платником у раніше поданій звітності, а також для податкової перевірки таких уточнень продовжується на період з 18 березня 2020 року по 31 липня 2023 року (див. також роз’яснення у ЗІР, категорія 129.02).
Отже, для того щоб розрахувати строк давності для виправлення помилок за конкретні звітні періоди до 18 березня 2020 року, необхідно розбити строк тривалістю 1 095 днів на дві частини:
|
Звертаємо увагу! Загальна тривалість цих двох періодів не повинна перевищувати 1 095 днів! |
Підприємство є платником податку на прибуток, який зобов’язаний коригувати фінрезультат на різниці з розд. III ПКУ. Згідно з обліковою політикою підприємства:
Припустимо, що в ході інвентаризації станом на 23.12.2025 комісія виявила на підприємстві об’єкти ОЗ, які не числяться в бухобліку. А саме:
Після проведення розслідування з’ясувалося таке:
В обліку підприємства операції з оприбуткування надлишків ОЗ у грудні 2025 року відображаються так:
(грн)
|
№ з/п |
Зміст операції |
Первинні документи |
Бухгалтерський облік |
Коригування фінрезультату |
|||
|
Дт |
Кт |
Сума |
Збільшення (+) |
Зменшення (–) |
|||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
1 |
Оприбутковано пилосос |
Протокол інвентаризаційної комісії, акт приймання-передачі ОЗ, інвентарна картка обліку об’єктів ОЗ1 |
112 |
69 |
3 999 |
– |
– |
|
2 |
Нараховано амортизацію в місяці оприбуткування пилососа та передачі його в експлуатацію |
Бухгалтерська довідка |
92 |
132 |
3 999 |
–2 |
– |
|
3 |
Відображено дохід у сумі амортизації пилососа |
69 |
746 |
3 999 |
– |
– |
|
|
4 |
Оприбутковано кавомашину |
Протокол інвентаризаційної комісії, |
152 |
631 |
18 640 |
– |
– |
|
5 |
Відображено розрахунки за ПДВ |
641 |
631 |
3 728 |
– |
– |
|
|
152 |
641 |
3 7283 |
– |
– |
|||
1 Акт і картка можуть бути складені в довільній формі із зазначенням обов’язкових реквізитів первинних документів або за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 13.09.2016 № 818.2 Балансова вартість пилососа та сума його амортизації не відображаються в додатку АМ і рядках 1.1.1 і 1.2.1 додатка РІ до декларації з податку на прибуток (далі – декларація), тому що він не підпадає під податкове визначення ОЗ, адже його вартість не перевищує 20 000 грн.3 Сума ПДВ, сплачена у вартості невиробничих ОЗ, не відшкодовується підприємству, тому включається до первісної вартості таких ОЗ. |
|||||||
|
6 |
Уведено в експлуатацію кавомашину |
Акт приймання-передачі ОЗ, інвентарна картка обліку об’єктів ОЗ |
106 |
152 |
22 3681 |
– |
– |
|
7 |
Донараховано амортизацію кавомашини за липень – грудень 2025 року |
Бухгалтерська довідка |
92 |
131 |
5 5922 |
5 5921 |
–1 |
|
8 |
Оприбутковано сейф |
Протокол інвентаризаційної комісії, |
152 |
631 |
23 280 |
– |
– |
|
9 |
Відображено суму ПДВ у складі первісної вартості сейфа |
152 |
631 |
4 6563 |
– |
– |
|
1 Невиробничі ОЗ не вважаються ОЗ для цілей обкладення податком на прибуток (пп. 14.1.138 ПКУ). Витрати в сумі їх амортизації не відображаються в податковому обліку (пп. 138.3.2 ПКУ). Тому балансова вартість і сума податкової амортизації кавомашини не відображаються в додатку АМ і ряд. 1.2.1 додатка РІ. Але при цьому сума її бухгалтерської амортизації буде відображатися в ряд. 1.1.1 додатка РІ до декларації за 2025 рік і далі.2 5 592 грн (932 грн х 6 міс.), де 932 грн (22 368 грн : 24 міс.) – сума щомісячної амортизації кавомашини.3 Платник не може відобразити податковий кредит у декларації, оскільки з дати оформлення ПН минуло 365 днів. |
|||||||
|
10 |
Включено до вартості сейфа витрати на його доставку |
Акт надання послуг з доставки сейфа |
152 |
631 |
1 576 |
– |
– |
|
11 |
Оплачено послуги з доставки сейфа |
Виписка банку |
631 |
311 |
1 576 |
– |
– |
|
12 |
Уведено сейф в експлуатацію |
Акт приймання-передачі ОЗ, інвентарна картка обліку об’єктів ОЗ |
106 |
152 |
29 512 |
– |
– |
|
13 |
Донараховано амортизацію сейфа: – за 2025 рік |
Бухгалтерська довідка |
|
|
|
|
|
|
– грудень 2024 року |
44 |
131 |
614,83 |
– |
– |
||
1 7 378 грн (614,83 грн х 12 міс.), де 614,83 грн (29 512 грн : 48 міс.) – сума щомісячної амортизації сейфа.2 У декларації за 2025 рік відобразиться (у гривнях без копійок): у ряд. А6 додатка АМ у гр. 3– балансова вартість сейфа станом на початок року – 28 897 грн (29 512 грн – 615 грн), у гр. 4 – балансова вартість сейфа станом на кінець року – 21 519 грн (28 897 грн – 7 378 грн), у гр. 5 – сума його амортизації за 2025 рік – 7 378 грн. У рядках 1.1.1 і 1.2.1 додатка РІ до декларації за 2025 рік відобразиться сума бухгалтерської та податкової амортизації сейфа за рік – 7 378 грн. |
|||||||
Зверніть увагу: перед поданням декларації за 2025 рік платникові доведеться подати уточнюючі декларації разом із виправленою фінзвітністю за звітні періоди, у яких були допущені помилки. А саме:
|
До відома: оскільки виправлення помилок у даній ситуації пов’язане з відображенням додаткових витрат, платникові не доведеться донарахувати податкові зобов’язання з податку на прибуток і штрафні санкції. |
Бухгалтерський облік. Наявність об’єктів НА перевіряють за наявністю правовстановлюючих документів, які послужили підставою для їх оприбуткування. Тому, якщо в ході інвентаризації виявився такий документ, а відповідного НА в обліку немає, актив прибуткують за тими самими правилами, що й надлишки ОЗ (див. вище). Тільки задіють відповідні рахунки та субрахунки НА – 153, 133 і 12.
Якщо ж у ході інвентаризації за фактом виявився неврахований об’єкт НА (наприклад, комп’ютерна програма), але документів на нього немає, уважаємо, що прибуткувати на баланс нічого – немає документів, немає НА. У такому випадку потрібно спочатку оформити відповідні правовстановлюючі документи, а потім на їх підставі оприбуткувати НА.
В обліку з податку на прибуток для НА діють ті самі правила, що й для ОЗ. Але з одним нюансом: у ПКУ немає визначення НА. Тому ті активи, які є НА в бухобліку, уважаються НА і в податковому обліку.
Однак повної аналогії між двома видами обліку все одно немає. Наприклад, у пп. 138.3.2 ПКУ міститься визначення невиробничих НА (тобто не призначених для використання в госпдіяльності платника). Витрати на амортизацію таких НА в бухгалтерському обліку визнаються, а от у податковому – ні.
Виявлені в ході інвентаризації надлишки товарно-матеріальних цінностей (далі – ТМЦ) можуть бути результатом:
Несвоєчасне оприбуткування
Якщо згідно з первинними документами придбані запаси надійшли цього року, то при їх оприбуткуванні в періоді закінчення інвентаризації робляться звичайні для цієї операції запису:
Якщо ТМЦ були подаровані (є акт приймання-передачі), то при їх оприбуткуванні робиться запис Дт 20, 22, 25, 28 – Кт 719 «Інші доходи від операційної діяльності» на суму їх справедливої вартості (п. 12 НП(С)БО 9 «Запаси»).
|
Зверніть увагу! Ситуація ускладнюється, якщо з’ясується, що частина запасів із документами, які прибуткуються в період завершення інвентаризації, уже була використана в минулих звітних періодах. У такому випадку в обліку доведеться одночасно відображати й витрати. Причому, якщо такі витрати фактично були понесені в минулому звітному році, помилку доведеться виправляти через рахунок 44. |
Бездокументарні надлишки
Якщо на зайві ТМЦ немає ніяких документів, то вони прибуткуються на баланс також проведеннями Дт 20, 22, 25, 28 – Кт 719.
При цьому запаси прибуткують (п. 2.14 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.2007 № 2):
Зайве списання
Якщо виявиться, що надлишок запасів виник через їх зайве списання, то на суму такого списання в обліку здійснюються коригувальні записи:
Ніяких коригувань фінрезультату на різниці при виявленні надлишків запасів ПКУ не передбачено.
|
Майте на увазі! Якщо виправлення помилки щодо оприбуткування запасів спричинило записи на рахунках витрат і вплинуло на фінрезультат минулого звітного періоду, платникові доведеться за ці періоди подати уточнюючі декларації з виправленими показниками в рядку 02. До декларацій потрібно буде додати й виправлену фінзвітність. |
У ході інвентаризації станом на 10.12.2025 на підприємстві виявлені надлишки ТМЦ. А саме:
В обліку підприємства врегулювання ситуації з надлишками ТМЦ відображається так:
(грн)
|
№ з/п |
Зміст операції |
Первинні документи |
Бухгалтерський облік |
||
|
Дт |
Кт |
Сума |
|||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1 |
Відновлено в обліку методом «сторно» вартість: – тротуарної плитки, зайво списаної при виконанні робіт в 2024 році |
Протокол інвентаризаційної комісії, |
|
|
|
|
44 |
23 |
1 500* |
|||
|
– керамічної плитки, зайво списаної при реалізації в листопаді 2025 року |
902 |
281 |
3 750 |
||
|
791 |
902 |
3 750 |
|||
|
2 |
Оприбутковано мозаїчну керамічну плитку |
Протокол інвентаризаційної комісії, |
281 |
631 |
12 000 |
|
3 |
Відображено податковий кредит із ПДВ |
Податкова накладна |
641/ПДВ |
631 |
2 400 |
|
4 |
Оприбутковано декоративну керамічну плитку (надлишки без документів) |
Протокол інвентаризаційної комісії, бухгалтерська довідка |
281 |
719 |
1 680 |
* Див. пояснення під таблицею. |
|||||
Вартість зайво списаної в 2024 році тротуарної плитки неправомірно опинилася у витратах і зменшила фінрезультат до оподаткування (а значить, і податок на прибуток) за 2024 рік. Тому платникові потрібно подати до податкового органу уточнюючу декларацію разом із виправленою фінзвітністю за даний період. У декларації показник рядка 02 буде збільшений на 1 500 грн, а показники рядків 06, 17 і 19 – на 270 грн (1 500 грн х 18 %). У рядку 29 декларації потрібно буде відобразити збільшення податкового зобов’язання за IV квартал 2024 року (270 грн). Сплатити податкове зобов’язання потрібно до подання уточнюючої декларації.
|
Майте на увазі! Тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, у разі самостійного виправлення платником податків помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання, такий платник звільняється від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених п. 50.1 ПКУ, та пені (пп. 69.38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). |
Урахуйте: річну інвентаризацію зобов’язані проводити тільки юрособи-єдинники.
Якщо на надлишки, виявлені при інвентаризації, є прибуткові документи, то додаткового оподатковуваного доходу, пов’язаного з їхнім виявленням, у єдинників не виникає (за винятком знайдених ТМЦ, безплатно отриманих на підставі актів приймання-передачі). У бухобліку виявлення надлишків таких ТМЦ відображається як виправлення помилки. При цьому уточнюючі декларації з єдиного податку (далі – ЄП) єдиннику подавати не потрібно, адже витрати, які можуть виникнути у зв’язку із запізнілим оприбуткуванням ТМЦ, для цілей ЄП не враховуються.
Якщо на фактично наявні ТМЦ немає ніяких документів, то, на думку ДФС, такі ТМЦ повинні обкладатися ЄП як безплатно отримані товари на підставі п. 292.3 ПК. Це випливає, наприклад, з Індивідуальної податкової консультації ДФС від 23.07.2019 № 3418/6/99-99-12-02-03-15/ІПК, згідно з якою бездокументарні об’єкти ОЗ і запаси, виявлені юрособою-єдинником у ході інвентаризації, включаються до його оподатковуваного доходу. При цьому запаси включаються до доходу єдинника або за чистою вартістю реалізації (якщо вони в подальшому реалізуються), або за оцінкою можливого використання (якщо використовуються на самому підприємстві), а невраховані ОЗ вимагають достовірної оцінки (як цього досягти, в ІПК не роз’яснено).
Зазначимо, що ПКУ не містить подібної норми для єдинників, а «безплатний» п. 292.3 ПКУ тут не підходить. Очевидно, тому ДФС послалася на норми НП(С)БО.
Уважаємо наведені ДФС аргументи непереконливими. Адже єдинники визначають оподатковуваний дохід на підставі ст. 292 ПКУ, а не за даними бухобліку. Але, оскільки ДФС свою думку з даного питання вже оприлюднила, не згодні з ним єдинники в подібній ситуації повинні бути готові відстоювати свої інтереси в суді.
1. Інвентаризаційні надлишки активів, що виникли в результаті облікових помилок або несвоєчасного оприбуткування таких активів, відображаються в бухобліку підприємства як виправлення помилки. При цьому якщо така помилка торкнулася доходів і витрат минулого звітного року, то вона виправляється за допомогою рахунку 44. Платники податку на прибуток повинні подати до податкового органу уточнюючу декларацію разом із виправленою фінзвітністю за той звітний період, на який вплинула помилка.
2. Надлишки активів, на які не знайдені документи, відображаються в обліку одночасно з визнанням доходу:
3. На думку податківців, бездокументарні надлишки активів, виявлені в ході інвентаризації в юрособи-єдинника, включаються до його доходу, що обкладається ЄП.