Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Договір про надання маркетингових послуг: правові аспекти


Один із видів договорів, який досить часто укладають суб'єкти господарювання – це договір про надання маркетингових послуг. Податкові органи нерідко звертають особливу увагу на цей вид договірних відносин та намагаються визнати їх фіктивними. Тому під час укладання такого договору потрібно ретельно формулювати та прописувати його умови. У статті розповімо, які умови потрібно включити до договору про надання маркетингових послуг, щоб у майбутньому не мати проблем, у тому числі зі сторони контролюючих органів, а також наведемо зразок договору.


Чим регламентується порядок укладання договору?

Правила укладання договорів регламентуються насамперед Цивільним кодексом (далі – ЦК). У ЦК ви не знайдете договору про надання маркетингових послуг. Але, оскільки сама назва договору говорить про те, що це один із різновидів послуг, під час його укладання слід керуватися гл. 63 «Послуги. Загальні положення» ЦК.

За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається у процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцю зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором (ч. 1 ст. 901 ЦК).

Визначення поняття маркетингових послуг (маркетингу) наведено у пп. 14.1.108 Податкового кодексу (далі – ПК), воно застосовується для цілей оподаткування. І оскільки ЦК не містить визначення цього поняття, а одна із цілей грамотного складання договору – правильне оподаткування операцій за ним, ми будемо користуватися визначенням із ПК.

Маркетингові послуги (маркетинг) – це послуги, які забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчення ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управління рухом продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника.

До маркетингових послуг, зокрема, належать: послуги з розміщення продукції платника податків у місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податків до інформаційних баз продажу, послуги зі збирання та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).

Які умови потрібно включити до договору?

Виходячи з вимог гл. 63 ЦК, до договору про надання маркетингових послуг слід включити такі умови:

1. Предмет договору. Предметом договору виступають послуги, які має надати виконавець замовнику. У договорі слід навести повний їх перелік.

Наприклад, якщо за умовами договору виконавець зобов'язаний виконати маркетингове дослідження ринку, то в договорі потрібно докладно прописати:

  • вид такого дослідження, стосовно яких товарів (робіт, послуг) воно проводиться;
  • територію проведення досліджень;
  • цілі проведення дослідження;
  • використовувані методи маркетингового дослідження;
  • результат, який має надати виконавець замовнику (звіт проведення маркетингового дослідження).

2. Ціна договору. Це розмір плати за надані рекламні послуги. У договорі потрібно визначити розмір, порядок та строки розрахунків.

3. Строк договору. Крім строку дії договору слід установити строк надання послуг, а також порядок дострокового розірвання договору.

4. Права та обов'язки сторін договору. У договорі необхідно конкретно зазначити, що саме має виконати кожна сторона (і виконавець, і замовник). Наприклад, які вихідні дані повинен надати замовник виконавцю для проведення маркетингового дослідження. Також варто прописати, надаватиме виконавець послуги особисто чи він може залучати для цього третіх осіб. Відповідно до ст. 902 ЦК виконавець має надати послуги особисто, проте у випадках, передбачених договором, виконавець має право покласти надання послуг на іншу особу, але при цьому він залишається відповідальним перед замовником у повному обсязі за порушення договору.

Крім цих умов до договору слід включити умову про відповідальність сторін, наприклад, у вигляді штрафу або пені за несвоєчасне або неналежне виконання своїх обов'язків.

5. Порядок приймання-передачі наданих послуг (форму, строки). Зазвичай для цих цілей сторони складають акт приймання-передачі наданих маркетингових послуг, який має відповідати вимогам, установленим до первинних документів ст. 9 Закону від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Пам'ятайте! Чим детальніше ви пропишете у договорі всі умови та складете до договору інші підтвердні документи, тим менше буде запитань у податкових органів щодо дійсності операцій за цим договором.

З роз'ясненнями ДПС щодо оформлення договору про надання маркетингових послуг та інших підтвердних документів можна ознайомитись за посиланням.

Приклад складання такого договору наведено наприкінці статті (див. зразок).

Хто може бути виконавцем за договором?

На практиці у суб'єктів господарювання найчастіше виникають запитання: хто саме має право надавати маркетингові послуги і чи повинні у виконавця бути якісь дозвільні документи або ліцензії на цей вид діяльності?

Виконавцем може бути будь-який суб'єкт господарювання – як юридична особа, так і фізособа-підприємець.

Ніякі ліцензії та дозвільні документи для провадження такої діяльності не потрібні.

Однак варто звернути увагу на види діяльності виконавця, зазначені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР).

Нагадаємо, види діяльності зазначаються в ЄДР при реєстрації суб'єкта господарювання відповідно до Класифікації видів економічної діяльності ДК 009:2010, затвердженої наказом Держспоживстандарту від 11.10.2010 № 457 (далі – КВЕД). Надалі можна додавати нові види діяльності.

Для випадку, що розглядається нами, у виконавця в ЄДР мають бути зазначені, зокрема, види діяльності таких класів КВЕД:

  • 73.20 «Дослідження кон'юнктури ринку та виявлення громадської думки». Цей клас включає, зокрема, вивчення потенціалу ринку, поінформованості, прийнятності продуктів, популярності певного товару та послуг і звичок покупців для сприяння збуту та розробки нових видів товарів і послуг;
  • 73.11 «Рекламні агентства». До цього класу включено, зокрема, такі види діяльності, як проведення маркетингових кампаній та надання інших рекламних послуг для залучення й утримання клієнтів, просування товарів, маркетингові консультації.

Висновки

  1. Договір про надання маркетингових послуг є різновидом договору про надання послуг і його укладання регламентується нормами гл. 63 ЦК.
  2. Під час укладання договору слід приділити особливу увагу формулюванню предмета договору. У ньому треба детально описати, у чому саме полягає послуга. Також у договорі слід визначити, які документи будуть складатися сторонами для підтвердження факту здійснення цієї операції (акт приймання-передачі наданих послуг, звіт виконавця, фотозвіти та інші документи).

Зразок договору про надання маркетингових послуг

Договір
про надання маркетингових послуг № 33

м. Полтава

 

04.07.2025

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТР-ПЛЮС» в особі директора Борченко Тетяни Петрівни, яка діє на підставі статуту (далі – Замовник), з однієї сторони, і Товариство з обмеженою відповідальністю «МАРКЕТОЛОГ-1» в особі директора Степанчука Владислава Сергійовича, який діє на підставі статуту (далі – Виконавець), з другої сторони (разом за текстом – Сторони), уклали цей договір (далі – Договір) про таке.

1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ

1.1. За Договором Замовник доручає, а Виконавець зобов'язується за плату надати Замовникові маркетингові послуги із проведення маркетингових досліджень за напрямками, які цікавлять Замовника.

1.2. Предметом маркетингових досліджень за Договором є збір та аналіз інформації щодо ринку молочної продукції.

1.3. Маркетингові дослідження проводяться на території Полтавської області.  

1.4. Маркетингові дослідження здійснюються за такими напрямками:

  • можливості та перспективи ведення комерційних операцій у цій сфері;
  • визначення наявних і потенційних конкурентів;
  • загальна характеристика умов роботи конкурентів (джерела сировини та наявність постачальницько-збутової мережі);
  • загальна характеристика обігу продукції конкурентів (обсяг пропозиції, якість, ціни, сервіс, розрахунки тощо);
  • розрахунки цін, відомості про їх динаміку за період з 01.01.2025 по 01.07.2025;
  • попит на продукцію, перспективи його розвитку;
  • відомості про потенційних споживачів;
  • можливість, доцільність та ефективність проведення рекламних кампаній.

1.5. Виконавець має право залучати для проведення досліджень третіх осіб.

1.6. За результатами проведених маркетингових досліджень Виконавець складає звіт і передає його з усіма підтвердними документами на затвердження Замовнику не пізніше 31.08.2025.

2. ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ СТОРІН ДОГОВОРУ

2.1. Виконавець зобов'язаний:

  • надати результати досліджень із детальним і повним описом усіх питань відповідно до узгоджених напрямків досліджень у строк не пізніше 31.08.2025;
  • навести в результатах досліджень адреси, приклади розрахунків, схеми тощо;
  • у разі залучення для проведення досліджень третіх осіб забезпечити повну конфіденційність отриманої від Замовника інформації;
  • на письмову вимогу Замовника надавати йому повну та достовірну інформацію про хід виконання цього Договору протягом 3 календарних днів з моменту отримання письмового запиту Замовника.

2.2. Виконавець має право:

  • виконати свої зобов'язання за Договором достроково;
  • запитувати у письмовій формі в Замовника інформацію, необхідну для виконання дослідження.

2.3. Замовник зобов'язаний:

  • надати Виконавцю на його вимогу всю наявну в Замовника інформацію, яка необхідна для результативного проведення досліджень, протягом 3 календарних днів з моменту отримання запиту;
  • прийняти результати досліджень у Виконавця не пізніше 5 календарних днів після отримання від Виконавця звіту про проведене дослідження;
  • виплатити Виконавцю винагороду відповідно до умов Договору.

2.4. Замовник має право:

  • робити письмові запити Виконавцю про хід виконання досліджень;
  • протягом 5 календарних днів після передання результатів маркетингових досліджень (звіту Виконавця) вимагати від Виконавця доопрацювання деяких положень, що містяться в наданих ним матеріалах, та/або надання додаткової інформації в межах установленого Договором обсягу маркетингових досліджень.

3. ВАРТІСТЬ ПОСЛУГ І ПОРЯДОК РОЗРАХУНКІВ

3.1. Загальна вартість послуг Виконавця за Договором становить 20 000 грн (двадцять тисяч гривень).

3.2. Оплата послуг Виконавця за Договором здійснюється протягом 10 календарних днів після підписання Сторонами акта приймання-передачі наданих послуг.

3.3. Оплата послуг Виконавця за Договором проводиться в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на банківський рахунок Виконавця, зазначений у Договорі.

3.4. Виконавець зобов'язаний повідомити Замовника про зміну банківських реквізитів протягом 5 календарних днів у письмовій формі. У противному разі Замовник не несе відповідальності за прострочення платежу та інші негативні наслідки, пов'язані з перерахуванням грошей на неправильний рахунок.

4. ПОРЯДОК ПРИЙМАННЯ-ПЕРЕДАЧІ НАДАНИХ ПОСЛУГ

4.1. Виконавець зобов'язаний передати Замовнику звіт про проведене дослідження в паперовому вигляді не пізніше 31.08.2025. Звіт скріплюється підписом керівника Виконавця і печаткою Виконавця та вручається Замовнику (його уповноваженій особі) під підпис.

4.2. Одночасно зі звітом про проведене дослідження Виконавець передає Замовнику акт приймання-передачі наданих послуг із проведення дослідження у двох примірниках, підписаний уповноваженою особою Виконавця та скріплений печаткою Виконавця.

4.3. Замовник протягом 5 календарних днів з моменту отримання звіту та акта приймання-передачі наданих послуг повинен розглянути їх, підписати обидва примірники акта та повернути один примірник Виконавцю або направити йому письмову обґрунтовану відмову від підписання акта.

4.4. Якщо проведене Виконавцем дослідження споживачів не відповідає вимогам цього Договору, Виконавець зобов'язаний за свій кошт виправити недоліки дослідження і передати Замовнику виправлений звіт у строк, установлений Замовником. До усунення недоліків Замовник має право не підписувати акт приймання-передачі наданих послуг із проведення дослідження і не проводити розрахунок за ці послуги.

5. ІНШІ УМОВИ

5.1. Цей Договір набуває чинності з моменту його підписання обома Сторонами та діє до 31.12.2025.

5.2. З усіх питань, що не врегульовані цим Договором, Сторони керуються чинним законодавством України.

5.3. Припинення строку дії Договору не звільняє Сторони від виконання ними своїх зобов'язань за цим Договором, що не були належним чином виконані на момент припинення його дії.

5.4. Договір може бути змінений або розірваний за згодою Сторін, що підтверджується додатковою угодою до нього, підписаною уповноваженими представниками обох Сторін.

5.5. Договір складено у двох примірниках, які мають однакову юридичну силу (по одному для кожної зі Сторін).

5.6. Замовник є платником податку на прибуток і платником ПДВ.

5.7. Виконавець є платником єдиного податку третьої групи та платником ПДВ.

РЕКВІЗИТИ ТА ПІДПИСИ СТОРІН:

Замовник:

ТОВ «ЦЕНТР-ПЛЮС»

Юридична (поштова) адреса:

36007, м. Полтава, вул. Озерна, 77, оф. 13

Код ЄДРПОУ: 11122233

Банківські реквізити:

Полтавська філія ПАТ КБ «БАНК» м. Полтава

п/р UA121212120000012121212111415

тел.: (050) 222-33-77

______________
(підпис)

Тетяна БОРЧЕНКО

04.07.2025

Виконавець:

ТОВ «МАРКЕТОЛОГ-1»

Юридична (поштова) адреса:

36017, м. Полтава, вул. Степова, 17, оф. 5

Код ЄДРПОУ: 65432155

Банківські реквізити:

Полтавська філія ПАТ КБ «БАНК» м. Полтава

п/р UA111313130000013141516171819

тел.: (050) 333-44-55

______________
(підпис)

Владислав СТЕПАНЧУК

04.07.2025

Зразок договору про надання маркетингових послуг.doc
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
Нове
07.08.2025
Штатний розпис і скасування Господарського кодексу
З 28.08.2025 перестає діяти Господарський кодекс, яким передбачений обов'язок підприємств мати штатний розпис. Чи потрібно після цієї дати затверджувати штатний розпис? Дізнайтеся з нашої статті. З 28.08.2025 втрачає чинність Господарський кодекс, яким передбачена обов'язкова наявність у юросіб тако...
06.08.2025
Формуємо статутний капітал ТОВ: правові питання
У статті розглянемо, як формується статутний капітал на етапі створення ТОВ, якими можуть бути вклади до статутного капіталу, а також які обмеження встановлено законодавством щодо формування статутного капіталу. У статті ми розповімо, що таке статутний капітал і як він формується на етапі створення ...
06.08.2025
Зміна розміру статутного капіталу ТОВ: правові аспекти
Зі статті ви дізнаєтеся, яких правил слід дотримуватись при збільшенні або зменшенні розміру статутного капіталу ТОВ, яка послідовність дій при таких операціях і які документи потрібно оформити. На етапі створення ТОВ його засновники формують статутний капітал, але в подальшому в процесі роботи можу...
Кращі матеріали