Як оскаржити відсутність реєстрації ПН/РК за мовчазною згодою
Для кого ця стаття: для платників ПДВ, які отримали рішення про відмову в реєстрації податкової накладної або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ПН, РК, ЄРПН), оскаржили його в адміністративному порядку до ДФС, але досі не отримали жодної відповіді.
Із цієї статті ви дізнаєтеся: як нагадати про себе ДФС (із прикладом скарги).
Ситуація
05.12.17 р. сільгосптоваровиробнику заблокували 5 ПН. Направлені до ДФС пояснення та копії документів, що підтверджують реальність операцій, на жаль, не допомогли, і за результатами їх розгляду спеціальна комісія ДФС прийняла рішення від 13.12.17 р. про відмову в реєстрації зазначених ПН у ЄРПН. Після отримання рішення платник вирішив скористатися правом на його оскарження, зокрема в адміністративному порядку. Скарга була направлена у встановлений строк та отримана ДФС 19.12.17 р. Утім досі на скаргу немає відповіді. Як можна вплинути на контролюючий орган?
Дійсно, сьогодні подібних ситуацій безліч. Спробуємо знайти вихід із цієї ситуації.
Як комісія ДФС приймає рішення про відмову
Постановою КМУ від 29.03.17 р. № 190 визначено підстави для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН, а саме:
- ненадання платником податку письмових пояснень для підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК;
- неподання платником копій документів, передбачених пп. «в» пп. 201.16.1 Податкового кодексу (далі – ПК). Вичерпний перелік цих документів затверджено наказом Мінфіну від 13.06.17 р. № 567 (див. «Реєстрацію ПН призупинено: що робити платнику ПДВ»);
- подання платником копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.
Аналізуючи звернення наших читачів, ми дійшли висновку, що у більшості випадків комісія ДФС відмовляє за останньою підставою – недостовірність та/або недостатність поданих документів. Тому в разі оскарження рішення про відмову, яке містить загальні фрази без детального опису конкретних причин, в адміністративному порядку необхідно акцентувати увагу на безпідставній та необґрунтованій відмові комісії ДФС.
Слід знати: якщо рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації прийняте на тій підставі, що «подані документи складено з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію», то при юридично правильному обґрунтуванні оскарження у судовому порядку суди стають на бік платника податків (як перемогти у суді, див. «ДФС відмовила в реєстрації ПН/РК: як перемогти в суді»). |
Як можна оскаржити рішення
Якщо платнику не вдалось переконати комісію ДФС у реальності операції за поданою ПН/РК і він отримав рішення про відмову, у нього є два варіанти оскарження цього рішення (пп. 201.16.3 ПК):
- в адміністративному порядку – подати скаргу до ДФС протягом 10 календарних днів (далі – к. д.) після отримання такого рішення (п. 5 Порядку розгляду скарг на рішення комісії Державної фіскальної служби про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 04.07.17 р. № 485, далі – Порядок № 485);
- у судовому порядку – звернутися до окружного адміністративного суду (ст. 5, 19 Кодексу адміністративного судочинства, далі – КАС; ст. 56 ПК). Загальний строк звернення до адмінсуду становить 6 місяців (ч. 2 ст. 122 КАС), але окремими законами може бути визначено й інший строк. У нашому випадку п. 56.18 ПК передбачено, що рішення ДФС може бути оскаржене у суді в межах строків давності, установлених ст. 102 ПК, тобто протягом 1 095 днів (лист ВАСУ від 10.02.11 р. № 203/11/13-11, див. «Оскаржуємо відмову в реєстрації ПН/РК у суді»).
Зверніть увагу: хоча ПК і встановлено окремий строк оскарження рішень ДФС (3 роки), однак не варто із цим затягувати. Слід якомога раніше подати позов до суду, хоча б через те, що строк реєстрації ПН/РК становить 365 днів (п. 201.10 ПК). |
Отже, після отримання рішення комісії ДФС про відмову платник податків зважує усі за і проти та вирішує, який варіант оскарження обрати. Пам’ятайте, що, скориставшись одразу процедурою судового оскарження, оскаржити рішення в адміністративному порядку вже не вдасться (п. 6 Порядку № 485). Тож платнику залишиться лише доводити свою правоту в суді.
Аби не вскочити в халепу, слід урахувати такий момент: якщо платник не бажає жодним чином оскаржувати рішення комісії про відмову, то відповідна ПН/РК не буде зареєстрована в ЄРПН. Тому після спливу 365 днів із дати оформлення ПН до підприємства може бути застосований штраф за нереєстрацію ПН у розмірі 50 % зазначеної в ній суми ПДВ (п. 1201.2 ПК). |
Скарга складається виключно у письмовій формі та подається платником особисто або через свого уповноваженого представника безпосередньо до ДФС чи надсилається поштою. У день надходження скарги служба діловодства ДФС реєструє її відповідно до вимог ведення діловодства. Відмовити платнику податків у реєстрації скарги ДФС не може (п. 7 Порядку № 485).
У якому порядку розглядається скарга
Скарга від платника розглядається створеною при ДФС комісією із питань розгляду скарг, яка є постійно діючим колегіальним органом ДФС, за участю уповноваженої особи Мінфіну (п. 3 Порядку № 485). Не плутайте: це не та комісія, що приймає рішення про реєстрацію чи відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Строк розгляду поданої скарги – протягом 10 к. д. з дня її отримання (пп. 56.23.3 ПК). Цей строк не може бути подовжено.
Отже, у разі подання скарги безпосередньо до ДФС платник знає дату, від якої треба вести відлік строку її розгляду. Якщо ж скарга надсилалась поштовим відправленням, то необхідно зателефонувати до служби діловодства ДФС та дізнатися про дату і вхідний номер скарги. Погодьтеся, це досить клопітно, але, на жаль, іншого способу відслідкувати відправлену скаргу немає.
Рішення комісії з питань розгляду скарг має надсилатися платнику податку на зазначену ним у скарзі адресу, а за її відсутності – на його податкову адресу (п. 15 Порядку № 485).
Якщо протягом 10 к. д. платнику податків не надсилається вмотивоване рішення комісії, то така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника з дня, що настає за останнім днем указаного строку (пп. 56.23.4 ПК), тобто на 11-й день після отримання ДФС скарги.
Таким чином, якщо комісія ДФС порушує строк розгляду скарги та не надислає вмотивоване рішення платнику, згідно з ПК скарга автоматично задовольняється (за принципом мовчазної згоди). Звісно, треба дати трохи часу ДФС, адже їх відповідь буде відправлятися поштою.
Як бачимо, задоволення скарги через відсутність надісланого вмотивованого рішення комісії ДФС є підставою для реєстрації заблокованої раніше ПН/РК у ЄРПН (з урахуванням вимог п. 2001.3 ПК).
Утім сьогодні чимало платників так і не отримали у встановлений строк рішення комісії ДФС із питань розгляду скарг. Водночас і автоматичного задоволення скарги не відбувається. Просто немає ніякої інформації від ДФС. Тож постає запитання: «Що робити?».
Як діяти в разі неотримання рішення на скаргу
Як варіант – звернутися до суду. Тоді доведеться оскаржувати бездіяльність контролюючого органу, а також окремою вимогою зобов’язувати його зареєструвати в ЄРПН зазначені у скарзі ПН/РК. Проте мало хто захоче звертатися до суду, адже це зайві витрати.
Ще один варіант – нічого не робити і просто чекати. Але навряд чи його можна вважати перспективним, оскільки строк реєстрації ПН потроху спливає.
Пропонуємо направити скаргу до ДФС (див. зразок). Так платник зможе нагадати про себе і про необхідність виконання прямих норм законодавства. Копію такої скарги доцільно направити й іншим органам, наприклад Мінфіну, Комітету з питань податкової та митної політики ВРУ та Бізнес-омбудсмену. Останній якраз займається захистом інтересів бізнесу перед органами державної влади як усередині країни, так і за її межами. Ці органи також зможуть вплинути на вирішення ситуації, що склалась.
ЗРАЗОК Державна фіскальна служба Копія: Міністерство фінансів України Бізнес-омбудсмену Ради бізнес-омбудсмена Скаржник: СТОВ «Вітер», код ЄДРПОУ 11111111 Скарга на бездіяльність ДФС05.12.17 р. СТОВ «Вітер» відповідно до п. 201.10 Податкового кодексу (далі – ПК) склало податкову накладну (далі – ПН) № 55 і того ж дня направило її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН). Реєстрацію цієї ПН було призупинено (квитанція додається)*. Згідно з п. 201.16 ПК нами було вжито заходів із розблокування ПН, а саме: направлено до ДФС письмові пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН у ЄРПН. Однак за результатами їх розгляду спеціальна комісія ДФС 13.12.17 р. прийняла рішення про відмову в реєстрації (додається)*. Керуючись п. 5, 7, 9 Порядку розгляду скарг на рішення комісії ДФС про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженого постановою КМУ від 04.07.17 р. № 485 (далі – Порядок № 485), ми підготували скаргу на прийняте комісією ДФС рішення (далі – скарга) у двох ідентичних екземплярах. Один із них подано уповноваженим представником СТОВ «Вітер» особисто до служби діловодства ДФС, на іншому зафіксовано вхідний номер скарги. ДФС отримала скаргу 19.12.17 р. Як визначено п. 3 Порядку № 485, скарга від платника розглядається створеною при ДФС комісією із питань розгляду скарг, яка є постійно діючим колегіальним органом ДФС, за участю уповноваженої особи Мінфіну. Строк розгляду поданої скарги – 10 календарних днів (далі – к. д.) із дня її отримання (пп. 56.23.3 ПК). Цей строк не може бути подовжено. Виходячи із цих норм нашу скаргу мали розглянути у період із 19.12.17 р. до 28.12.17 р. включно. Навіть з урахуванням строку доставки рішення поштою вже минуло досить багато часу (більше місяця). Станом на 01.02.18 р. до СТОВ «Вітер» не надійшло рішення комісії ДФС із питань розгляду скарг. Це підтверджується витягом із книги вхідної кореспонденції на підприємство (додається), а також листом відділення Укрпошти від 30.01.18 р. № 777 (додається)*. Норма пп. 56.23.4 ПК говорить: якщо протягом 10 к. д. платнику податків не надсилається вмотивоване рішення комісії, то така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника з дня, що настає за останнім днем указаного строку. Тобто в разі порушення комісією ДФС строку розгляду скарги та ненадіслання вмотивованого рішення платнику ПК передбачено автоматичне задоволення скарги або мовчазна згода контролюючого органу. Задоволення скарги є підставою для реєстрації в ЄРПН зазначених у скарзі ПН/РК (з урахуванням вимог п. 2001.3 ПК). Таким чином, неотримання СТОВ «Вітер» протягом установленого пп. 56.23.3 ПК строку обґрунтованого рішення комісії ДФС є підставою для реєстрації заблокованої раніше ПН у ЄРПН. Утім досі норму пп. 56.23.4 ПК органом ДФС не виконано. Ураховуючи вищевикладене та керуючись положеннями ст. 8, 19 Конституції, ст. 1, 4 Закону від 02.10.96 р. № 393/96-ВР, пп. 56.23.4 ПК, ПРОШУ: 1. Негайно виконати вимоги пп. 56.23.4 ПК та здійснити реєстрацію ПН № 55 у ЄРПН. 2. Про результати повідомити мене письмово на юридичну адресу, а також на електронну пошту підприємства: viter@ukr.net. Додаток на 20 арк.* Директор СТОВ «Вітер» (підпис) І. І. Мак ________ * Не публікується. |
Висновки
На сьогодні є багато платників податків, які у грудні 2017 року скористались адміністративною процедурою оскарження рішення комісії ДФС про відмову у реєстрації ПН/РК у ЄРПН та досі не отримали жодної відповіді від податкового органу. На жаль, на них не поширюється автоматична реєстрація заблокованих ПН/РК, адже вона передбачена для тих ПН/РК, які заблоковані та за якими розпочата процедура адміноскарження до 01.12.17 р. При цьому систему блокування тимчасово зупинено лише з 01.01.18 р. (Закон від 07.12.17 р. № 2245-VIII). Тобто чимало платників опинилися, так би мовити, десь посередині.
У зв’язку із цим вступає у дію норма: якщо протягом 10 к. д. платнику податків не надсилається вмотивоване рішення комісії, то скарга вважається повністю задоволеною на користь платника з дня, що настає за останнім днем указаного строку. Це є підставою для реєстрації заблокованої раніше ПН/РК у ЄРПН (з урахуванням вимог п. 2001.3 ПК). Утім ДФС не виконує прямі норми закону. Тому пропонуємо направити їй скаргу, оформивши її за нашим зразком.
Також читайте: «Реєстрацію ПН призупинено: що робити платнику ПДВ», «Як працює комисія ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК», «Оскаржуємо відмову в реєстрації ПН/РК у суді», «ДФС відмовила в реєстрації ПН/РК: як перемогти в суді»
Коментарі до матеріалу