Більше за темою:
Чи можна працювати за сумісництвом, перебуваючи у відпустці за основним місцем роботи?
Тривалість відпустки за основним місцем роботи більша, ніж на роботі за сумісництвом: що робити?
Чи можна працювати за сумісництвом, перебуваючи у відпустці за основним місцем роботи?
Трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем (роботодавцем – фізичною особою), за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а роботодавець (роботодавець – фізична особа) зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачено законодавством, колективним договором або угодою сторін (ст. 21 КЗпП).
Згідно зі ст. 1021 КЗпП сумісництвом вважається виконання працівником, крім основної, іншої оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації або у роботодавця – фізичної особи.
Робота за основним місцем роботи та робота за сумісництвом юридично є роботою за двома окремими трудовими договорами, навіть якщо працівник працює в однієї і тієї ж фізичної особи.
Поняття «основне місце роботи» та порядок його визначення наведені в п. 12 ч. 1 ст. 1 Закону від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464):
Застрахована особа зобов’язана повідомляти страхувальника про визначення такого місця роботи як основного згідно з поданою нею заявою (до її відкликання) (п. 31 ч. 2 ст. 16 Закону від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», далі – Закон № 1058). Щоб змінити основне місце роботи, працівник повинен відкликати попередню заяву про визначення такого місця роботи основним.
Роз’яснення щодо визначення «основного місця роботи» надане у листі Мінекономіки від 07.10.2021 № 4712-06/49022-07. При зміні основного місця роботи на роботу за сумісництвом Мінекономіки рекомендує роботодавцю внести зміни до трудового договору з таким працівником.
КЗпП, а також жоден з інших законодавчих актів у сфері регулювання трудових відносин не містять норм про обов’язкове припинення трудового договору та укладення нового трудового договору у разі зміни істотних умов праці (ст. 32 КЗпП), зокрема і у разі зміни основного місця роботи на роботу за сумісництвом чи навпаки. Водночас чинне законодавство не визначає процедури зміни місця роботи за сумісництвом на основне місце роботи або основного місця роботи на роботу за сумісництвом.
Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена спільним наказом Мінпраці, Мінсоцзахисту населення, Мін’юсту від 29.07.1993 № 58 (далі – Інструкція), не містить норм, які визначали б порядок внесення записів щодо зміни статусу місця роботи за заявою працівника. На осіб, які працюють за сумісництвом, трудові книжки ведуть лише за місцем основної роботи (п. 1.1 Інструкції). Запис відомостей про роботу за сумісництвом провадиться за бажанням працівника. Переведення працівника на іншу постійну роботу на тому ж підприємстві оформлюється в такому ж порядку, як і прийняття на роботу (п. 2.14 Інструкції).
На практиці такий перехід оформляється, як правило, шляхом звільнення працівника з попереднього місця роботи та укладення нового трудового договору. Мінекономіки підтримало використання зазначеного вище порядку, виклавши свою позицію з цього приводу у листі від 24.06.2024 № 4701-05/45070-09:
Слід звернути увагу, що законодавством не врегульоване питання внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб про зміну місця роботи за сумісництвом на основне місце роботи шляхом подання Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску.
Відомості до реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі інформації, що надходить із джерел, визначених ст. 18 Закону № 2464, зокрема, це відомості сформовані на підставі звітності страхувальника про нараховану заробітну плату (дохід, грошове забезпечення); допомогу та компенсації; суми, на які нараховано та з яких сплачено єдиний внесок.
Пенсійний фонд у своєму листі від 14.01.2025 № 2800-060202-8/2786 зазначає наступне: «Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 15.12.2020 № 773) та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28.12.2020 за № 1304/35587 (далі – Порядок).
Відповідно до Порядку графа 12 в Додатку 5 – зазначається (1 – так, 0 – ні) у разі переведення, призначення застрахованої особи на іншу посаду або роботу, переміщення до іншого підрозділу.
Враховуючи зазначене, переведення із основного місця роботи на сумісництво Порядком не передбачено.
Тому для правильного відображення в реєстрі застрахованих осіб необхідно на застраховану особу в Додатку 5 зазначити дату закінчення трудових або цивільно-правових відносин за категорією особи 1 (найманий працівник з трудовою книжкою) та відобразити дату початку – за категорією 2 (найманий працівник без трудової книжки)».
Аналіз звернень засвідчує наявність істотних недоліків застосування механізму зміни місця роботи за сумісництвом на основне місце роботи шляхом звільнення працівника з попереднього місця роботи та укладення нового трудового договору, серед яких:
Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону від 15.11.1996 № 504/96-ВР «Про відпустки» звільненому працівнику виплачується грошова компенсація за всі невикористані ним дні щорічної відпустки, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей, що призводить до додаткових фінансових витрат роботодавця в умовах нестачі обігових коштів під час воєнного стану, особливо це позначається на діяльності суб’єктів малого і середнього бізнесу. Крім того, це не завжди відповідає інтересам працівника, який планував скористатися правом на відпустки.
З огляду на законодавче регулювання, оприлюднені роз’яснення державних органів, що викладене вище, по суті порушеного питання констатувати наступне:
Окремо звертаємо увагу, що листи міністерств та інших органів державної влади, зокрема наведені вище, не є нормативно-правовими актами, вони мають інформаційно-рекомендаційний характер.
Критичні зауваження, зокрема оприлюднені на інтернет ресурсах, що законодавство про працю не врегульовує всі питання пов’язані із зміною визначення працівником за його заявою основного місця роботи (відкликанням такої заяви) має відповідні підстави та визнається на рівні Мінекономіки (див. лист від 24.06.2024 № 4701-05/45070-09). Східне міжрегіональне управління в межах повноважень повідомляє, що інформація про наявність проблемних питань, які порушуються роботодавцями і стосуються регулювання трудових відносин передається для її подальшого узагальнення Держпраці у разі необхідності направлення відповідним органам державної влади, до компетенції яких належить розгляд таких питань.
Суб’єкти господарювання, їх посадові особи та працівники мають право звернутися за отриманням додаткових роз’яснень, а також із пропозиціями до Міністерства економіки, суб’єктів законодавчої ініціативи (народних депутатів, КМУ та інших).
Східне МУ Держпраці