Забезпечення і резерви в обліку та звітності: як сформувати та використовувати
Основним нормативним документом, який регулює облік забезпечень, є НП(С)БО 11 «Зобов’язання». У практичній діяльності доволі часто забезпечення також називають резервами. Це обумовлено різним перекладом назви одного й того самого терміна «provisions» із оригіналу МСБО 37 «Забезпечення, умовні зобов’язання та умовні активи».
Слід розмежовуватимемо ці поняття. Тож під забезпеченнями розумітимемо статті, які подають у фінзвітності окремими рядками у складі зобов’язань згідно з вимогами НП(С)БО 11 або МСБО 37. А під резервами – контрактивні статті (наприклад, резерв сумнівних боргів, що зменшує балансову вартість фінансової дебіторки).
А для чого взагалі резерви та забезпечення в обліку та звітності?
Щоб зрозуміти це, слід згадати один із основоположних принципів бухгалтерської методології – відповідності доходів і витрат, коли для визначення фінансового результату звітного періоду слід порівняти доходи звітного періоду з витратами, що були здійснені для отримання цих доходів. А якщо такі витрати не прив’язані до отримання певних доходів, вони визнаються витратами того періоду, в якому вони були здійснені.
Та в деяких місяцях (внаслідок певних подій і цілком прогнозовано заздалегідь) підприємство несе суттєві витрати. Це витрати поточні, але якщо їх визнати одразу, собівартість виготовленої продукції (робіт, послуг) таких місяців буде суттєво вищою, ніж у наступних або попередніх місяцях. І як результат – підприємство отримає суттєво менше прибутку, ніж в інших місяцях.
Тому в бухобліку застосовується «розтягування» таких витрат на цілий календарний рік. Саме цю процедуру ми бачимо під час створення резервів відпусток та інших видів забезпечень.
Як випливає з п. 2 НП(С)БО 11, створювати забезпечення зобов’язані підприємства, організації всіх форм власності, за винятком бюджетних установ і підприємств, які повинні складати звітність за МСФЗ (щодо створення резервів вони керуються нормами міжнародних стандартів).
Не зобов’язані створювати забезпечення/резерви: суб’єкти мікропідприємництва, непідприємницькі товариства та платники єдиного податку третьої групи (п. 7 розд. І НП(С)БО 25).
Розповімо, як у бухгалтерському обліку та обліку з податку на прибуток відображаються доходи та витрати від формування та використання забезпечень/резервів.
Консультації
Доходи та витрати від створення резервів
Забезпечення майбутніх витрат і платежів
Нарахування забезпечень: як відобразити в обліковій політиці
Як відкоригувати суму резерву сумнівних боргів на кінець року
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Резерв сумнівних боргів: що відображати в обліковій політиці
Доходи та витрати від списання заборгованостей
Резерв оплати відпусток за період простою: як розрахувати та відобразити в обліку
Як сформувати резерв на оплату відпусток наступного року
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
Платник податку на прибуток помилився при нарахуванні резерву відпусткових: що робити?
Як провести інвентаризацію забезпечення на виплату відпусток
Як заохотити працівників за підсумками року
Перевірте свої знання та виграйте приз!
Запрошуємо вас взяти участь у розіграші від Uteka.
Відповідайте на запитання за темою та отримуйте приз.
Перші троє учасників, які нададуть всі відповіді правильно, отримають промокод на 5 днів доступу до системи Uteka.ua на будь-який розділ.
Імена переможців оголошуємо наступного дня після публікації теми на цій сторінці та на головній сторінці Марафону.
Не зволікай та будь першим з Uteka!
Вітаємо переможців!
Самченко Юля
Бучко Наталія Володимирівна
Желтоног Світлана Іванівна
Коментарі до матеріалу