Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Директорові не платять зарплату: чим це загрожує

Запитання – відповіді

Наше ТОВ було створене кілька місяців тому, діяльність поки що не ведеться, з найманих працівників – тільки директор. І оскільки доходів поки що немає, то і зарплата директорові не виплачується. Що нам загрожує в цьому випадку?

Невиплата заробітної плати будь-якому працівникові, у тому числі і директорові – це порушення трудового законодавства. Штрафні санкції за таке порушення передбачені:

  • ст. 265 КЗпП. Штраф накладається на роботодавця у розмірі 3 мінімальних заробітних плат (далі – МЗП) у тому випадку, якщо затримка у виплаті заробітної плати становить більше місяця. Судячи із запитання, зарплату директорові не виплачували декілька місяців. У 2020 році сума такого штрафу дорівнює 14 169 грн (4 723 грн х 3);
  • ч. 1 ст. 41 КУпАП. Це адмінштраф, який накладається на посадових осіб підприємства, винних у допущеному правопорушенні (у нашому випадку цей штраф, за іронією долі, може бути застосований до директора підприємства). А розмір такого штрафу може становити від 30 до 100 НМДГ (від 510 до 1 700 грн). Ситуація виглядає дещо абсурдно – сам собі не платив зарплату, і за це ж його можуть оштрафувати. Проте ніяких винятків із цього приводу законодавство не робить.

Можливо, у період карантину можна було не виплачувати зарплату або на цей період хоча б скасували штрафи за порушення трудового законодавства?

Не виплачувати зарплату в період карантину можна тільки в тому випадку, якщо директор на цей період узяв відпустку за свій рахунок (докладніше про оформлення такої відпустки див. у «Відпустка за свій рахунок на період карантину: як правильно оформити»). Інших винятків немає: ні до КЗпП, ні до Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» зміни щодо строків виплати зарплати в період карантину не вносилися.

І щодо звільнення від штрафів – тут, на жаль, теж усе не на користь роботодавця. «Карантинні» закони звільнили суб'єктів господарювання від нарахування штрафів і пені за порушення податкового законодавства (відповідні зміни були внесені до Податкового кодексу). Але від штрафів, передбачених ст. 265 КЗпП та ст. 41 КУпАП, нікого з роботодавців на період карантину не звільнили.

Чи є законний вихід із ситуації, що створилася?

Можемо дати пораду на майбутнє. Для оптимізації витрат на оплату праці директора можна перевести його на неповний робочий час (ст. 56 КЗпП). Наприклад, із графіком роботи 1 година на тиждень. І тоді немає необхідності нараховувати зарплату не менше від розміру МЗП – адже зарплата має бути не менше від МЗП за умови виконання норми робочого часу (40 годин на тиждень). А при неповному робочому часі оплата праці проводиться пропорційно до відпрацьованого часу (ч. 2 ст. 56 КЗпП).

Ще один вихід із ситуації, що склалася, – це робота підприємства взагалі без директора. Така можливість передбачена ч. 2 ст. 65 Господарського кодексу, де сказано, що власник підприємства може здійснювати свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту та інших установчих документів.

У цьому випадку необхідно буде провести загальні збори учасників ТОВ, на яких прийняти рішення покласти обов'язки з управління підприємством на одного із засновників без укладення з ним трудового договору. Це рішення слід оформити протоколом.

Зробіть усе правильно! У протоколі треба обов’язково зазначити, що трудовий договір із засновником не укладається, а також перерахувати, які саме функції покладаються на цього засновника (складати і підписувати обов’язкову звітність, оформляти розрахункові документи, укладати договори від імені ТОВ тощо).

А як бути, якщо засновник, на якого покладуть керівні функції, і найманий директор, який зараз керує підприємством, – це не одна й та сама особа?

Тоді найманого директора доведеться звільнити (звичайно, з дотриманням вимог КЗпП). Крім того, потрібно буде внести зміни до відомостей про ТОВ, які містяться в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань. Адже така подія, як зміна керівника, підлягає держреєстрації.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
02.07.2025
Оплата практики учнів закладів професійної освіти та керівників практики
Практика учнів закладів професійної освіти в деяких випадках є оплачуваної, та керівник практики на підприємстві також має отримати відповідну оплату. Які є умови для оплати практики та як це відобразити у звітності, розповімо у статті.  Щодо оплати часу виробничої практики учнів професійного н...
02.07.2025
Практика учнів закладів професійної освіти на підприємстві та її оформлення
Виробничу практику учні закладів професійної освіти, як правило, проходять на підприємствах. Порядок оформлення та умови проходження такої практики мають свої особливості, про які ми розповідаємо у статті  Виробнича практика учнів закладів професійної освіти є невід’ємною частиною навчаль...
27.06.2025
Виробнича практика студентів закладів вищої освіти та її оформлення
Із статті ви дізнаєтесь, як має проходити виробнича практика студентів закладів вищої освіти та чи можна оформити трудові відносини зі студентом-практикантом. Проходження практики студентами закладів вищої освіти дещо відрізняється від проходження практики учнями закладів професійної освіти. У статт...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
02.07.2025
Оплата практики учнів закладів професійної освіти та керівників практики
Практика учнів закладів професійної освіти в деяких випадках є оплачуваної, та керівник практики на підприємстві також має отримати відповідну оплату. Які є умови для оплати практики та як це відобразити у звітності, розповімо у статті.  Щодо оплати часу виробничої практики учнів професійного н...
02.07.2025
Практика учнів закладів професійної освіти на підприємстві та її оформлення
Виробничу практику учні закладів професійної освіти, як правило, проходять на підприємствах. Порядок оформлення та умови проходження такої практики мають свої особливості, про які ми розповідаємо у статті  Виробнича практика учнів закладів професійної освіти є невід’ємною частиною навчаль...
01.07.2025
Діюче підприємство починає формувати резерв відпусткових: які наслідки
У статті надано рекомендації, як почати формувати резерв у разі його неформування через помилку та в разі переходу з мікропідприємств у малі.Часто підприємства, які раніше нехтували своїм обов'язком створювати резерв, вирішують зробити це з початку звітного року. Але стартувати треба правильно, адже...
Кращі матеріали