Орган ДПС може ухвалити рішення про припинення дії ліцензії на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами (далі – ліцензія) не тільки в разі несвоєчасного внесення чергового платежу, але й за інші порушення, учинені суб’єктом господарювання. У статті розглянемо підстави для припинення ліцензії та порядок оскарження такого рішення.
Згідно із ч. 2 ст. 46 Закону від 18.06.2024 № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817) підставами для прийняття органом ДПС рішення про припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності є:
1) заява суб’єкта господарювання (далі – СГ) про припинення дії ліцензії;
2) наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань даних про державну реєстрацію припинення юридичної особи або припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця;
3) припинення діяльності представництва іноземного суб’єкта господарської діяльності;
4) зняття з обліку в податковому органі договору про спільну діяльність без утворення юридичної особи;
5) невідповідність відомостей Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – Реєстр ліцензіатів), та/або відомостей Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального, та/або документів, доданих до заяви про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, заяви про внесення змін до відомостей, що містяться в таких реєстрах, фактичним даним, виявленим контролюючим органом під час перевірки та зафіксованим в акті такої перевірки;
Виняток: така невідповідність зумовлена зміною назви області, району, населеного пункту, вулиці, іншого об’єкта топоніміки населених пунктів відповідно до законодавства або зміною кодів адміністративно-територіальних одиниць чи територій територіальних громад згідно з Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад.
Зверніть увагу! Якщо після отримання ліцензії у ліцензіата відбулися зміни у відомостях, що містяться в Реєстрі ліцензіатів або Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального, такий ліцензіат зобов’язаний протягом 30 календарних днів із дня настання події, що спричинила відповідні зміни, подати до органу ДПС заяву про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального (див. про це детальніше в статті «Як повідомити про зміну відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального»);
6) отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подано разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;
7) несплата чергового платежу за ліцензію (докладніше про це читайте в статті «Строки внесення чергового платежу за ліцензії на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкоголем і тютюном»);
8) факт відсутності ліцензіата за місцезнаходженням та/або за місцем провадження діяльності, що зазначені в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального та/або Реєстрі ліцензіатів, або факт відсутності уповноваженої особи за місцем зберігання, яке внесено до Єдиного реєстру місць зберігання за договорами про надання послуг із складського зберігання. Такий факт може бути встановлений органом
ДПС під час перевірки та зафіксований у відповідному акті про відсутність ліцензіата та/або його уповноважених осіб.
У разі встановлення факту відсутності уповноваженої особи за місцем зберігання, яке внесено до Єдиного реєстру місць зберігання за договорами про надання послуг із складського зберігання, ця норма застосовується, якщо така уповноважена особа не з’явилася на місце зберігання протягом 2 годин після встановлення такого факту посадовими особами податкового органу, що зафіксовано у відповідному акті.
До актів, передбачених цим пунктом, обов’язково долучається мультимедійна інформація щодо фіксації зазначених фактів технічними приладами та/або технічними засобами, що здійснюють або мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, та/або засобами фото- і кінозйомки, відеозапису.
Важливий момент: у разі встановлення факту відсутності ліцензіата за місцезнаходженням дія всіх наявних у ліцензіата ліцензій припиняється;
9) факт незаконної відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб ДПС до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки (крім випадків відмови з підстав, визначених Податковим кодексом, далі – ПК, як дозволені). Це стосується, зокрема, територій, приміщень (крім житла громадян) та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування та/або можуть бути джерелом погашення податкового боргу.
Такий факт відмови в допуску до проведення перевірки має бути зафіксований органом ДПС в акті, складеному відповідно до вимог п. 81.2 ПК. До цього акта обов’язково долучається мультимедійна інформація щодо фіксації зазначеного факту технічними приладами та/або технічними засобами, що здійснюють або мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, та/або засобами фото- і кінозйомки, відеозапису.
Гарна новина: якщо рішенням суду, що набрало законної сили, відмова платника податків у допуску податківців до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки буде визнана законною, орган ДПС зобов’язаний відшкодувати платнику заподіяну матеріальну шкоду в установленому законом порядку;
10) факт відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у проведенні інвентаризації основних засобів, ТМЦ, коштів, зняття залишків ТМЦ, готівки під час проведення документальної виїзної або фактичної перевірки або в залученні повноважних осіб платника податків для спільного з контролерами зняття показань внутрішніх і зовнішніх лічильників, якими обладнані технічні пристрої, що використовуються в процесі провадження діяльності, що перевіряється, зафіксований контролюючим органом в акті такої перевірки.
До такого акта обов’язково долучається мультимедійна інформація щодо фіксації зазначеного факту технічними приладами та/або технічними засобами, що здійснюють або мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, та/або засобами фото- і кінозйомки, відеозапису;
11) факт реалізації ліцензіатом алкогольних напоїв, тютюнових виробів або рідин, що використовуються в електронних сигаретах, без наклеєних марок акцизного податку (крім випадків, передбачених законодавством, і випадків, коли маркування марками акцизного податку таких товарів (продукції) не передбачено зовнішньоекономічним договором (контрактом), установлений контролюючим органом під час перевірки та зафіксований в акті такої перевірки;
12) факт реалізації ліцензіатом алкогольних напоїв, тютюнових виробів або рідин, що використовуються в електронних сигаретах, без наклеєних марок акцизного податку або без нанесених графічних елементів електронних марок акцизного податку, установлений контролюючим органом під час перевірки та зафіксований в акті такої перевірки;
13) факт здійснення ліцензіатом – СГ, який отримав ліцензію на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки, зберігання необлікованого пального, установлений контролюючим органом під час перевірки та зафіксований в акті такої перевірки або рішенні суду, яке набрало законної сили, якщо об’єм необлікованого пального перевищує 10 % обсягу залишків пального.
Об’єм необлікованого пального визначається в літрах та/або кілограмах. Методику визначення об’єму необлікованого пального затверджено постановою КМУ від 15.04.2025 № 444;
14) факт здійснення ліцензіатом – СГ, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, зберігання, реалізації необлікованих у такого ліцензіата алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, установлений контролюючим органом під час перевірки та зафіксований в акті такої перевірки або рішенні суду, яке набрало законної сили, якщо обсяг/об’єм необлікованих товарів перевищує 0,5 % обсягу/об’єму проданих за попередню добу, за даними усіх РРО/ПРРО, наявних у такому місці роздрібної торгівлі, алкогольних напоїв або тютюнових виробів, або рідин, що використовуються в електронних сигаретах, відповідно.
Обсяг/об’єм необлікованих товарів (продукції) визначається у штуках або літрах;
15) факт переміщення ліцензіатом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, або пального поза митним контролем, установлений у рішенні суду, яке набрало законної сили. Виняток: випадок, коли на дату переміщення поза митним контролем такі товари (продукція) були непридатними до споживання (через сплив строку придатності, невідповідність законодавству України про безпечність та якість таких товарів);
16) факт повторного протягом 365 календарних днів здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним через РРО, ПРРО, відомості про які не зазначені в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального та/або Реєстрі ліцензіатів, або без застосування РРО, ПРРО, установлений контролюючим органом під час перевірки та зафіксований в акті такої перевірки;
17) факт відсутності трьох і більше розрахункових документів у вигляді фіскальних касових чеків, що підтверджують продаж підакцизних товарів (продукції), які були видані покупцям протягом періоду, що перевіряється, у фіскальній пам’яті РРО чи в пам’яті модемів, які до них приєднані, або факт відсутності даних про такі розрахункові документи на фіскальному сервері ДПС для ПРРО, установлений контролюючим органом під час фактичної перевірки з питань дотримання порядку проведення розрахунків та зафіксований в акті такої перевірки;
18) рішення Ради національної безпеки і оборони України, введене в дію Указом Президента України, про застосування до СГ санкції, передбаченої п. 6 ч. 1 ст. 4 Закону від 14.08.2014 № 1644-VII «Про санкції»;
19) наявність інформації про здійснення контролю над СГ у значенні, наведеному в cт. 1 Закону від 11.01.2001 № 2210-III «Про захист економічної конкуренції», резидентами держави, що здійснює збройну агресію проти України, у значенні, наведеному в ст. 1 Закону від 06.12.1991 № 1932-XII «Про оборону України»;
20) факт відмови в наданні посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, інформації про адресу або кадастрові номери земельних ділянок, на яких розміщені всі ємності для зберігання пального, про кількість і місткість таких ємностей та/або в можливості огляду таких ємностей;
21) наявність інформації, що ліцензіат не пройшов електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті з дотриманням вимог Закону від 05.10.2017 № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» або не листується з ДПС через електронний кабінет або ДПС прийнято заяву про відмову отримувати документи через електронний кабінет.
У рішенні про припинення дії ліцензії наводиться інформація, передбачена ч. 3 ст. 46 Закону № 3817. На рішення про припинення дії ліцензії накладається кваліфікована електронна печатка податкового органу (докладніше про це читайте в статті «Строки внесення чергового платежу за ліцензії на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкоголем і тютюном»).
Рішення про припинення дії ліцензії ухвалюється органом ДПС (ч. 4 ст. 46 Закону № 3817):
Рішення про припинення дії ліцензії набирає чинності на другий робочий день за днем направлення відповідного рішення платнику податків.
Орган ДПС не пізніше наступного робочого дня за днем ухвалення рішення про припинення дії ліцензії:
СГ може оскаржити рішення органу ДПС про припинення ліцензії в адміністративному або судовому порядку (ч. 7–10 ст. 46 Закону № 3817).
Якщо за результатами адміністративного або судового оскарження рішення податкового органу про припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності ухвалено рішення на користь платника податку, то ліцензія, що була припинена таким рішенням, вважається чинною з дати її припинення.
У разі припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності СГ може подати нову заяву про отримання ліцензії після усунення порушень, що були підставами для припинення ліцензії (ч. 9 ст. 46 Закону № 3817).
Орган ДПС може ухвалити рішення про припинення дії ліцензії за порушення, передбачені ч. 2 ст. 46 Закону № 3818, наприклад, у разі недопуску податківців до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки, відсутності ліцензіата за місцезнаходженням та/або за місцем провадження діяльності, реалізації ліцензіатом алкогольних напоїв, тютюнових виробів або рідин, що використовуються в електронних сигаретах, без наклеєних марок акцизного податку тощо. Якщо СГ не згоден із рішенням органу ДПС щодо припинення дії ліцензії, він може оскаржити його в адміністративному або судовому порядку.