Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чим ризикує товариство, якщо залишиться зі старим статутом після 17.06.19 р.?


Акценти цієї статті:

  • які відомості потрібно вносити до статуту ТОВ згідно з вимогами Закону № 2275;
  • що загрожує ТОВ, якщо не оновити статут до 17.06.19 р.;
  • чи потрібно оновлювати статут ТОВ, які діють за модельним статутом.

Нагадаємо, що протягом року з моменту набуття чинності Закону від 06.02.18 р. № 2275-VIII (далі – Закон № 2275) ТОВ зобов'язані привести свій статут у відповідність із положеннями нового закону.

Закон № 2275 набув чинності 17.06.18 р., тобто статут необхідно оновити не пізніше 17.06.19 р. Якщо ТОВ ще не встигло оновити свій статут, то йому потрібно поквапитися: залишилися лічені дні.

Якщо до цього часу статут не буде оновлений, ТОВ не оштрафують. Проте наслідки можуть бути негативними (про це поговоримо далі).

Які відомості потрібно внести до статуту ТОВ, щоб він відповідав Закону № 2275?

Порівняно з попереднім Законом від 19.09.91 р. № 1576-XII (далі – Закон № 1576) Закон № 2275 містить більш скорочений перелік обов'язкових відомостей, які повинні бути у статуті. Так, згідно зі ст. 88 Цивільного кодексу і ч. 5 ст. 11 Закону № 2275, до статуту ТОВ треба обов'язково включити таку інформацію:

  • повне і скорочене (за наявності) найменування ТОВ;
  • органи управління товариством, їх компетенція, порядок прийняття цими органами рішень;
  • порядок вступу до товариства і виходу з нього.

За бажанням ТОВ може включати до статуту також і інші відомості. Зокрема, радимо внести до статуту формулювання, які дозволять уникнути корпоративних спорів між учасниками і захистити їх інтереси, а також забезпечать швидке прийняття рішень загальними зборами учасників тощо. Які конктретно відомості вносити до статуту, кожне ТОВ повинне визначити самостійно з огляду на специфіку своєї роботи.

Які труднощі можуть виникнути, якщо ТОВ своєчасно не оновить статут?

Як ми вже сказали, штрафних санкцій за те, що ТОВ працюватиме за старим статутом після 17.06.19 р., не передбачено. Проте надалі відсутність статуту, який відповідає чинному законодавству, може потягти за собою ряд складнощів для товариства.

Назвемо основні перешкоди, які можуть виникнути в такому разі.

1. Труднощі при роботі з контрагентами. Перед укладенням договору контрагент може запитати статут ТОВ або ж самостійно ознайомитися з електронною версією статуту на сайті Мін’юсту, якщо ТОВ реєструвалося після 01.01.16 р. Зокрема, статут ТОВ може зацікавити контрагента, якщо він захоче перевірити, чи не є договір, що укладається, значним правочином.

Для довідки. Поняття «значний правочин» було запроваджене новим Законом про ТОВ. У Законі № 1576 про значні правочини не згадувалося. Так, згідно зі ст. 44 Закону № 2275, значними є: правочини, за якими вартість майна, робіт або послуг, що є предметом договору, перевищує 50 % вартості чистих активів товариства станом на кінець попереднього кварталу. Такі правочини можуть укладатися виключно зі згоди загальних зборів учасників (ч. 2 ст. 44); інші правочини, які є значними для товариства залежно від їх суми або інших критеріїв.

Якщо ж ТОВ відмовиться надати контрагентові свій статут або ж надасть старий статут, то контрагент цілком може не погодитися на укладення договору.

2. Неможливість зареєструвати зміни відомостей про ТОВ. У разі зміни адреси, складу засновників, директора тощо ТОВ необхідно зареєструвати ці зміни у держреєстратора. Проте якщо ваш статут не відповідає вимогам Закону № 2275, зробити це – неможливо. Адже, згідно з п. 8 ч. 1 ст. 15 Закону від 15.05.03 р. № 755-IV (далі – Закон № 755) статут юрособи повинен відповідати законодавству.

Що ж відбудеться, якщо зміни треба внести, а статут – застарілий? У такому разі держреєстратор протягом 24 діб (крім вихідних і святкових днів) після надходження документів приймає рішення про зупинення розгляду документів (ст. 27 Закону № 755). Розгляд документів припиняється на 15 календарних днів (далі – к. д.).

Якщо ТОВ не оновить свій статут протягом 15 к. д., то держреєстратор відмовить у реєстрації змін у відомостях про ТОВ (ст. 28 Закону № 755).

3. Складнощі при отриманні кваліфікованого електронного підпису (далі – КЕП). Наприклад, після 17.06.19 р. вам потрібно буде отримати КЕП для свого співробітника (директора, головбуха). У такому разі вам слід звернутися до кваліфікованого представника електронних довірчих послуг (далі – надавачі) і подати необхідний пакет документів. Для отримання КЕП знадобиться у тому числі і статут ТОВ, який, звичайно ж, повинен відповідати чинному законодавству.

Список складнощів, які можуть виникнути у ТОВ у випадку, якщо воно працюватиме за старим статутом, можна продовжувати ще дуже довго. Наприклад, проблеми можуть виникнути при отриманні дозвільних документів, ліцензій тощо.

Крім того! До 17.06.19 р. за внесення змін до статуту ТОВ не потрібно сплачувати адміністративний збір. Після цієї дати потрібно буде сплатити адмінзбір у розмірі 580 грн. (ст. 36 Закону № 755).

Словом, оновлення статуту перш за все – на користь самого ТОВ.

ТОВ працює на підставі модельного статуту, чи потрібно йому в такому разі зараз перереєстровувати статут?

Так, потрібно. Проте якщо цього не зробити до 17.06.19 р., то ТОВ автоматично буде переведене на новий модельний статут. Пояснимо докладніше.

Постанова КМУ від 16.11.11 р. № 1182, якою був затверджений модельний статут ТОВ, не відповідає Закону № 2275. Тому, якщо ТОВ працює за старим модельним статутом, йому теж необхідно переоформляти свій статут.

З 28.04.19 р. набула чинності постанова КМУ від 27.03.19 р. № 367 (далі – Постанова № 367), якою затверджена нова редакція модельного статуту ТОВ. Тобто тим ТОВ, які діють на підставі старого модельного статуту, необхідно до 17.06.19 р. перейти на модельний статут, затверджений Постановою № 367, або самостійно розробити статут, що відповідає вимогам Закону № 2275.

Зверніть увагу! Припустимо, ТОВ діяло на підставі модельного статуту, затвердженого Постановою № 1182, і до 18.06.19 р. не почало діяти на підставі власного статуту або модельного статуту, затвердженого Постановою № 367. Тоді з 18.06.19 р. автоматично (за умовчанням) уважатиметься, що товариство діє на підставі нового модельного статуту.

Тобто, як не крути, з 18.06.19 р. ТОВ, що працюють за старим модельним статутом, будуть автоматично переведені на новий модельний статут, навіть якщо вони не звернуться до держреєстратора.

Чи може ТОВ, яке не працювало за модельним статутом, зараз перейти на модельний статут?

Так, це дозволено. Згідно із ч. 4 ст. 56 Господарського кодексу суб'єкт господарювання може створюватися і діяти на підставі модельного статуту, затвердженого КМУ. Пунктом 2 Постанови № 367 теж передбачено, що перейти на новий модельний статут можуть як ТОВ, які раніше діяли за старим модельним статутом, так і ТОВ, у яких був власний статут.

Це означає, що ТОВ може як діяти на підставі модельного статуту відразу при створенні, так і вже у процесі діяльності перейти на модельний статут.

Перехід ТОВ на модельний статут слід оформити рішенням загальних зборів учасників товариства.

Висновки

У статуті ТОВ обов'язково наводиться інформація, передбачена ст. 11 Закону № 2275. Усі інші відомості ТОВ вносить до статуту за своїм бажанням залежно від специфіки його роботи.

Якщо ТОВ не оновить свій статут до 17.06.19 р., то його не оштрафують, проте робота за старим статутом істотно утруднить його подальше функціонування. Можуть виникнути проблеми при укладенні договорів, унесенні змін до відомостей про ТОВ до держреєстру, при отриманні КЕП тощо.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
01.05.2025
Чи може працівник підписати заяву на відпустку власним КЕП?
Чи може співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної відпустки.  Співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, хоче подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної...
18.04.2025
Розміщення зовнішньої реклами: повернулися старі вимоги
З введенням воєнного стану для розміщення зовнішньої реклами достатньо було подати відповідну декларацію. Але з 18.03.2025 ситуація змінилася: повертаються попередні правила. Розповімо про це докладніше, відповімо на ваші запитання та надамо практичні поради. Введення воєнного стану вплинуло на...
07.04.2025
Підприємство здає в оренду частину приміщення: як оформити договір, подати форму № 20-ОПП і що з податком на нерухомість?
На практиці нерідко виникають ситуації, коли підприємство планує здати в оренду лише частину приміщення (складу, ангару тощо). Однак у таких випадках виникає низка запитань, зокрема: як правильно зазначити в договорі оренди, що в користування передається саме частина приміщення; чи потрібно пода...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
09.05.2025
Продаж основних засобів: коли потрібно оформляти рішення власників?
У статті розглянуто, у яких випадках підприємство має отримати згоду власників на продаж об’єкта основних засобів, а також наведено зразок оформлення рішення про надання такої згоди. Підприємства нерідко продають свої засоби: нерухомість, автомобіль або іншу техніку. Сума такого договору купів...
01.05.2025
Чи може працівник підписати заяву на відпустку власним КЕП?
Чи може співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної відпустки.  Співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, хоче подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної...
01.05.2025
Як підписати документ кваліфікованим електронним підписом?
 Розглянемо, як на практиці можна підписати електронний документ за допомогою КЕП без спеціальних програм, що дозволяють це зробити. Суб’єкти господарювання з кожним днем дедалі активніше використовують у своїй діяльності електронний документообіг. Зокрема, для обміну документами з контра...
Кращі матеріали