Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Інформаційний супровід грошових переказів або переказів віртуальних активів

29.04.2020

Акценти цієї статті:

  • загальні правила інформаційного супроводу переказів;
  • коли проводиться спрощена верифікація.

Почнемо з короткої пам'ятки про умови інформаційного супроводу переказів (готівки, сум із використанням електронних платіжних засобів (наприклад, платіжних карток), електронних грошей, віртуальних активів) згідно із Законом від 06.12.19 р. № 361-IX (далі – Закон № 361). Банки та інші суб'єкти первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ), які надають послуги зі здійснення грошових переказів, – наприклад, небанківські фінансові установи, поштові оператори (Укрпошта, Нова пошта тощо) – зобов'язані:

  • супроводжувати такі перекази інформацією про платника (ініціатора переказу) та отримувача переказу;
  • проводити належну перевірку (ідентифікацію і верифікацію) платника – до відправлення переказу адресатові (ч. 2 ст. 14) та отримувача – до зарахування грошей на його рахунок або видачі в готівковій формі (ч. 7 ст. 14). Така перевірка здійснюється на підставі офіційних документів або інформації, отриманої з офіційних та/або надійних джерел.

Для довідки. Ідентифікація – отримання даних про особу (учасника фіноперації) (п. 27 ч. 1 ст. 1 Закону № 361). Верифікація – перевірка достовірності (підтвердження) цих даних (п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону № 361).

Ідентифікація і верифікація переказів

За загальними правилами перекази повинні супроводжуватися інформацією, що дозволяє повністю ідентифікувати платника й отримувача (див. табл. 1).

Таблиця 1. Загальні правила інформаційного супроводу переказів (ч. 1, 2 ст. 14 Закону № 361)


п/п

Тип учасника
фіноперації

Інформація про платника

Інформація про отримувача

1

2

3

4

1

Фізособа

П. І. Б.

Номер рахунка/електронного гаманця/унікальний обліковий номер фіноперації (далі – УОНФ).

Місце проживання резидента (місце тимчасового проживання нерезидента).

Номер (серія) паспорта або іншого документа, що застосовується в Україні для укладення договорів/реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКП) для фізособи-підприємця/дата і місце народження

Ф. І. О.

Номер рахунка/електронного гаманця/УОНФ

2

Юрособа

Повне найменування.

Місце розташування або код ЄДРПОУ

Повне найменування.

Номер рахунка/електронного гаманця/УОНФ

3

Траст або інше подібне правове утворення

Повне найменування.

Місце розташування.

Номер рахунка/електронного гаманця/УОНФ

Повне найменування;

Номер рахунка/електронного гаманця/УОНФ

Верифікація платника/отримувача може не проводитися, якщо вона була проведена раніше відповідно до ст. 11 Закону № 361 (ч. 9 ст. 14).

Спрощений супровід переказів

В окремих випадках повна інформація про платника й отримувача переказу не наводиться і верифікація не проводиться. Це залежить від характеру операції та її суми (див. таблиці 2 та 3).

Таблиця 2. Спрощений супровід переказів по Україні (ч. 3 ст. 14 Закону № 361)

№ п/п

Тип фіноперації

Інформація
про платника

Інформація
про отримувача

1

2

3

4

1

Переказ з використанням електронних платіжних засобів (ЕПЗ)*, електронних грошей, віртуальних активів при одночасному виконанні двох умов:

– сума переказу становить менше 30 000 грн (або її еквівалент в інвалюті);

– цей переказ не пов'язаний з іншими фінопераціями, операціями на суму понад 30 000 грн (немає ознак дроблення операції)

Номер рахунка/електронного гаманця або унікальний номер ЕПЗ/передоплаченої картки багатоцільового використання

Номер рахунка або унікальний номер ЕПЗ/передоплаченої картки багатоцільового використання/УОНФ

* Це так звані p2p перекази: грошові перекази з карти відправника на карту, номер телефону, email або розрахунковий рахунок отримувача.

Спрощена верифікація платника й отримувача може не проводитися, крім випадків, коли:

  • виникла підозра у відмиванні грошей, отриманих злочинних шляхом;
  • СПФМ отримує від платника електронні гроші для обміну/погашення на безготівкові гроші в цілях їх подальшого переказу;
  • СПФМ виплачує отримувачеві суму переказу готівкою або за дорученням отримувача придбаває електронні гроші.

Таблиця 3. Спрощений супровід переказів за кордон (ч. 4 ст. 14 Закону № 361)

№ п/п

Тип фіноперації

Інформація
про платника

Інформація
про отримувача

1

2

3

4

1

Переказ, у т. ч. з використанням віртуальних активів при одночасному виконанні двох умов:

– сума менше 30 000 грн (або еквівалент
у валюті);

– операція не пов'язана з іншими операціями в сумі, що перевищують 30 000 грн (немає ознак дроблення операції)

Фізособа

П. І. Б.

Номер рахунка/УОНФ

П. І. Б.

Номер рахунка/УОНФ

Юрособа

Повна назва.

Номер рахунка/УОНФ

Повна назва.

Номер рахунка/УОНФ

Траст або інше подібне правове утворення

Повна назва.

Номер рахунка/УОНФ

Повна назва.

Номер рахунка/УОНФ

Спрощена верифікація для переказів за кордон може не проводитися, крім випадків, коли:

  • виникла підозра у відмиванні грошей, отриманих злочинних шляхом;
  • СПФМ отримує від платника готівку для перерахування або електронні гроші для обміну/погашення на безготівкові гроші для їх подальшого переказу.

Без ідентифікації та верифікації

Вимоги ст. 14 Закону № 361 про інформаційний супровід грошових переказів не поширюються на такі операції:

  • зняття грошей зі свого рахунка;
  • переказ грошей на сплату податків, зборів, штрафів і пені за порушення законодавства до бюджету, ПФУ, на рахунки органів державної влади, органів місцевого самоврядування або оплату житлово-комунальних послуг;
  • переказ грошей між СПФМ від свого імені і за свій рахунок;
  • переказ грошей з використанням ЕПЗ або електронних грошей за товари або послуги, якщо номер ЕПЗ та/або передоплаченої картки багатоцільового використання супроводжує переказ на всьому шляху руху грошей;
  • переказ грошей на суму менше 30 000 грн (або її еквівалента в інвалюті) за товари, роботи, послуги, у рахунок погашення кредиту для зарахування на рахунок отримувача, якщо СПФМ, що здійснює переказ грошей, може відстежити операцію за УОНФ і встановити особу, яка уклала договір про постачання товарів, робіт, послуг, видачу кредиту;
  • переказ грошей між платником та отримувачем через посередника (наприклад, за договорами комісії, доручення);
  • забезпечення грошових переказів, здійснюване операторами послуг платіжної інфраструктури (наприклад, комісія за переказ);
  • грошові перекази готівкою по Україні при одночасному виконанні двох умов: сума переказу – менше 5 000 грн і операція не пов'язана з іншими операціями на суму понад 5 000 грн (тобто немає ознак дроблення великої операції). Увага! Грошові перекази по Україні, що ініціюються в готівковій формі (без відкриття рахунка), на суму 5 000 грн і більше (або її еквівалента в інвалюті), повинні супроводжуватися інформацією про платника й отримувача (ч. 1 ст. 14 Закону № 361) з її верифікацією згідно з вимогами ч. 2 ст. 14 Закону № 361 (див. табл. 1) (лист НБУ від 13.04.20 р. № 25-0006/18603);
  • інші випадки, які можуть установлюватися нормативно-правовими актами НБУ.
Таблиця 1. Загальні правила інформаційного супроводу переказів.doc
Завантажити
Таблиця 2. Спрощений супровід переказів по Україні.doc
Завантажити
Таблиця 3. Спрощений супровід переказів за кордон.doc
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
08.08.2025
Інтернет-еквайринг: дата оформлення фіскального чека та податкової накладної
Продаєте товари онлайн та приймаєте оплату через платіжні сервіси? У статті ми з’ясуємо, коли треба оформлювати фіскальний чек, податкову накладну та визначати дохід платникам єдиного податку. Суб’єкти господарювання, які продають товари в Інтернеті, часто використовують різні платіжні с...
Популярне
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
18.07.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
Нове
15.09.2025
Розрахунки за місцем реєстрації постачальника та вдома в замовника: як зареєструвати РРО/ПРРО
Чи потрібно реєструвати РРО/ПРРО, якщо розрахунки проводяться не лише за місцем реєстрації постачальника, а й удома в замовника? У статті розглянемо порядок реєстрації та нюанси використання РРО/ПРРО в обох випадках. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Якщо суб’єкт господарювання (дал...
05.09.2025
Помилки у фіскальних чеках: наслідки (не)визнання
Розглянуто, яка відповідальність загрожує суб’єктам господарювання не лише за непроведення через РРО/ПРРО розрахункової операції або невидачу покупцям відповідних розрахункових документів (у паперовій або електронній формі), а й за помилки у фіскальних чеках. 01.08.2025 завершився перехідний п...
28.08.2025
Покупець перерахував гроші за товар на ПДВ-рахунок: що робити постачальникові
Покупець помилково перерахував гроші за товар на ПДВ-рахунок постачальника. У статті ми пояснили, чому такі кошти не збільшують ліміт у СЕА та чи можна їх повернути. Ситуація. Покупець товару помилково перерахував оплату не на поточний рахунок продавця, а на його ПДВ-рахунок у системі електронного а...
Кращі матеріали