Пред’являємо претензію контрагенту
Для кого ця стаття: для сільгосппідприємства, права або законні інтереси якого порушив контрагент.
Із цієї статті ви дізнаєтеся: про досудовий порядок врегулювання господарського спору між сторонами, порядок направлення претензії, її обов’язкові реквізити та строки надання відповіді.
Багато хто вважає, що єдиний вихід у разі порушення контрагентом прав або законних інтересів сільгосппідприємства – звернутися до господарського суду. Однак не слід забувати про досудовий порядок врегулювання спору між сторонами, який реалізується шляхом направлення порушнику претензії. У консультації розглянемо вимоги до претензії, строк її розгляду та інші не менш актуальні питання.
Що таке претензія?
Претензія – це форма досудового врегулювання спорів між контрагентами, яка є вимогою сторони, права або законні інтереси якої порушено, про добровільне/безпосереднє врегулювання спору.
Загалом особи, які порушили права або законні інтереси інших суб’єктів, зобов’язані поновити їх, не чекаючи на претензію чи звернення до суду (ч. 1 ст. 222 Господарського кодексу, далі – ГК; ст. 19 Господарського процесуального кодексу, далі – ГПК). Утім інколи контрагент чекає саме такого нагадування (претензії) і лише після її отримання поновлює порушені права. Тобто претензія ніби є способом психологічного тиску на боржника.
Чим регулюється порядок пред’явлення претензії?
Досудовий (претензійний) порядок врегулювання спору визначено ст. 222 ГК, ст. 19 ГПК, а також рекомендаціями Мін’юсту від 23.01.07 р. № 35-14/7 «Про порядок ведення претензійної та позовної роботи на підприємстві, в установі, організації».
Чи обов’язково при виникненні спору одразу направляти претензію стороні?
Ні. Перш за все сторона має право, а не обов’язок звернутися до порушника із претензією (ч. 2 ст. 222 ГК). Право на звернення до господарського суду гарантується державою (ст. 4 ГПК).
Тобто сторона може одразу звернутися до суду за захистом порушених прав, якщо тільки сторони не домовилися (у договорі, контракті) про вжиття заходів для досудового врегулювання спору або у випадках, коли такі заходи є обов’язковими згідно із законом (ст. 19 ГПК).
Наприклад, ст. 29 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення передбачено обов’язковий досудовий порядок врегулювання спорів, що виникають за договором перевезення, шляхом пред’явлення претензії винній стороні.
Таким чином, сторони правовідносин мають самостійно вирішити, чи бажають вони застосовувати досудову процедуру врегулювання спорів, і якщо так, то вказати на це в договорі. Умова договору про застосування претензійного порядку може бути сформульована так: «...Усі спори за цим договором вирішуються сторонами шляхом переговорів. У разі якщо спір неможливо вирішити переговорами, сторона зобов’язана направити іншій стороні претензію. Подальше врегулювання спору між сторонами відбувається через суд».
Зверніть увагу: незважаючи на те що сторони мають право включити у договір умову про застосування досудового врегулювання спору, судова практика свідчить, що сторони все одно можуть відразу звернутися до суду, не складаючи при цьому претензію (див. постанову ВАСУ від 24.10.06 р. № 2/238). Адже вибір способу правового захисту – це право, а не обов’язок сторін. Крім того, заборона відразу після порушення прав та інтересів особи звертатися до суду порушує її право на судовий захист. Тож, навіть якщо в договорі прямо вказано на досудове врегулювання спору за допомогою претензії, можете сміливо пропускати цей етап та відразу йти до суду. |
Якими є обов’язкові реквізити претензії?
ГК містить перелік обов’язкових реквізитів претензії, а саме (ч. 3 ст. 222 ГК):
- повне найменування юрособи/фізособи-підприємця та поштові реквізити заявника (кредитора) та особи, якій вона пред’являється (боржник);
- номер претензії та дата її пред’явлення;
- обставини, через які пред’явлено претензію;
- докази, що підтверджують такі обставини;
- вимоги заявника з посиланням на нормативні акти;
- сума претензії та її розрахунок (коли вона виражена у грошовому еквіваленті) із платіжними реквізитами заявника;
- перелік доданих документів, доказів (оригінали або належним чином засвідчені копії).
Акцентуємо увагу: до претензії не обов’язково додавати документи, які є у другої сторони (ч. 4 ст. 222 ГК). А боржник зобов’язаний задовольнити вимоги, обґрунтовані належним чином (ч. 6 ст. 222 ГК). |
Претензію краще скласти у двох примірниках, по одній для кожної сторони. Претензія підписується уповноваженою особою заявника чи його представником та направляється адресату (боржнику) рекомендованим або цінним листом або вручається під підпис. Відмітка про отримання є доказом спроби врегулювати спір у досудовому порядку, що стане у пригоді, якщо все-таки відбудеться судовий розгляд (якщо до цього дійде справа) (див. зразок).
ТОВ «Сонечко» код ЄДРПОУ 77777777, м. Суми, вул. Мільмана, 22, офіс 255 Кому: СТОВ «Зерно», код ЄДРПОУ 88889999 вих. № 233/18 від 06.03.18 р. ПРЕТЕНЗІЯ Між Товариством з обмеженою відповідальністю «Сонечко» (далі – Виконавець) і Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Зерно» (далі – Замовник) було укладено договір про надання послуг від 18.01.18 р. № 6 (далі – Договір). Згідно з п. 1.1 Договору Виконавець зобов’язується надати послуги з інформаційно-технічного обслуговування техніки Замовника, а Замовник – оплатити їх у розмірі та на умовах, вказаних у Договорі. За результатами наданих послуг Виконавець готує письмовий акт приймання-передачі, який підписується уповноваженими представниками сторін. Після цього Замовник здійснює оплату наданих послуг протягом трьох робочих днів з дня отримання від Виконавця рахунка-фактури шляхом безготівкового перерахування коштів на розрахунковий рахунок виконавця (п. 3.3 Договору). 20.02.18 р. сторони підписали акт приймання-передачі наданих послуг № 1, загальна сума якого становила 8 000,00 грн. (вісім тисяч грн. 00 коп.). На підставі цього акта Виконавець надав замовнику рахунок-фактуру від 20.02.18 р. № 39, про що свідчить підпис представника Замовника та штамп вхідної кореспонденції. З огляду на це Замовник мав перерахувати оплату до 23.02.18 р. включно. Утім на дату складання претензії оплата на розрахунковий рахунок Виконавця так і не надійшла. Виходячи з норм ст. 526 Цивільного кодексу та ст. 193 Господарського кодексу (далі – ЦК та ГК) зобов’язання мають виконуватися сторонами належним чином згідно з умовами договору, вимогами кодексів та інших актів законодавства, а за відсутності таких умов та вимог – відповідно до звичаїв ділового обороту чи інших вимог, які традиційно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх необхідних заходів для належного виконання нею зобов’язань. Очевидно, що Замовник не виконав п. 3.3 Договору – не оплатив надані послуги в установлений строк, тобто порушив свої договірні зобов’язання. Особи, які порушили права або законні інтереси інших суб’єктів, повинні поновити їх, не чекаючи на претензію (ст. 222 ГК). Крім того, Замовник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов’язання (ст. 625 ЦК) та зобов’язаний задовольнити вимоги, обґрунтовані належним чином (ст. 222 ГК). Враховуючи вищевикладене та керуючись ст. 526, 530 ЦК, ст. 222 ГК, ст. 19 Господарського процесуального кодексу, Виконавець вимагає від Замовника виконати належним чином зобов’язання за Договором та перерахувати на його рахунок заборгованість у розмірі 8 000,00 грн. (вісім тисяч грн. 00 коп.) у строк до 16.03.18 р. Усі необхідні для розгляду цієї претензії документи у Замовника є : Договір, акт приймання-передачі послуг № 1, рахунок-фактура від 20.02.18 р. № 39. Наголошуємо, що у разі невиконання вимоги, викладеної у цій претензії, або залишення її без відповіді Виконавець буде змушений звернутися до Господарського суду із позовною заявою про стягнення заборгованості та штрафних санкцій за Договором разом із віднесенням на Замовника усіх витрат, пов’язаних із судовим врегулюванням спору. Директор ТОВ «Сонечко» (підпис) Д. О. Демченко |
Чи встановлено строк надсилання претензії?
Строк, протягом якого має бути надіслана претензія, законодавством не встановлено. Проте не слід забувати про строк позовної давності – строк, протягом якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу (ст. 256 Цивільного кодексу, далі – ЦК). Загальна позовна давність становить три роки, але вона може бути й набагато меншою (ст. 257, 258 ЦК).
Тож протягом цього строку і треба направити претензію. Радимо із цим не зволікати, адже треба враховувати і час на підготовку та звернення до суду.
Важливо! Окрім загальної позовної давності існує також спеціальна – скорочена чи більш тривала. В основному ця давність становить 1 рік (ч. 2 ст. 258 ЦК). Тож будьте пильними та не розслабляйтесь, вважаючи, що у вас ще вагон часу. При виникненні спору краще одразу прийміть рішення про направлення претензії порушнику чи зверненні до суду. |
Яким є строк розгляду претензії?
Претензія повинна бути розглянута у місячний строк з дня її одержання, якщо інший строк не встановлено законодавством (ч. 6 ст. 222 ГК). Наприклад, ст. 315 ГК надає можливість пред’явити претензію перевізникові. Строк розгляду претензії за договором перевезення вантажів становить 3 місяці, а за перевезення у прямому змішаному сполученні – 6 місяців.
За необхідності при розгляді претензії сторони мають звірити розрахунки, провести експертизу або вчинити інші дії для забезпечення досудового врегулювання спору.
Чи переривається строк позовної давності при пред’явленні претензії?
Ні, не переривається. Тож якщо строк позовної давності майже сплинув і зрозуміло, що ви не встигнете направити претензію, а боржник – надати на неї відповідь, варто одразу звертатися до суду. Тоді позовна заява призупинить перебіг строку позовної давності (ч. 2 ст. 264 ЦК), і це не дозволить боржникові списати борги за давністю строку.
Крім того, підставою для переривання перебігу позовної давності є отримання від боржника відповіді на претензію із визнанням боргу (ч. 1 ст. 264 ЦК).
Отже, направлення претензії має свої плюси для кредитора. Основний з них – врегулювання спору без зайвих витрат (не треба сплачувати судовий збір при зверненні до суду, складати позовну заяву, наймати адвоката тощо), а також перенесення закінчення строку позовної давності за спором.
Як виглядає відповідь на претензію?
За результатами розгляду претензії боржник має повідомити заявника письмово. Після підписання уповноваженою особою чи представником боржника відповідь на претензію надсилається заявникові рекомендованим чи цінним листом або вручається йому під підпис (ч. 8 ст. 222 ГК).
Ні типової форми, ні вимог до відповіді на претензію ГПК наразі не містить (із 15.12.17 р. діє у новій редакції). Раніше вимоги до відповіді були передбачені у ст. 8 ГПК. Тому боржник за своїм баченням складає відповідь на претензію. Ми рекомендуємо вказувати у відповіді:
- повне найменування, поштові реквізити юрособи, котра надає відповідь, та підприємства-заявника;
- дати і номери відповіді та претензії;
- результат розгляду претензії – невизнання, визнання повністю, частково (наводиться визнана сума, назва, номер і дата розрахункового документа для перерахування боргу або строк та спосіб задоволення претензії, коли вона не підлягає грошовій оцінці);
- при повному/частковому відхиленні претензії – причини такого відхилення із посиланням на відповідні законодавчі акти та документи;
- перелік доданих документів, доказів, а також документів, які повертаються заявнику (оригінали документів, що надійшли разом із претензією).
Отже, головним, що має вказати боржник у відповіді на претензію, є результат її розгляду – повне або часткове визнання, повне або часткове відхилення з обґрунтуванням власної позиції.
Висновки
Сторона правовідносин має право, а не обов’язок звернутися до порушника із претензією. За бажанням сторона може проігнорувати процедуру досудового врегулювання спору та одразу звернутися до суду. Це не буде вважатися порушенням. Претензію краще надіслати протягом строку позовної давності. Відповідь на неї має бути надана протягом одного місяця з дня її одержання.
Перевагами претензійного порядку є коротший порівняно із судовим строк вирішення конфлікту та безоплатність такого врегулювання (судовий збір не сплачується). Утім кожну ситуацію необхідно розглядати окремо, аналізуючи, чи призведе до бажаних результатів направлення претензії порушнику прав, або доцільно одразу звернутися до господарського суду. Остаточне рішення – за вами. А наша консультація допоможе вам грамотно скласти претензію вашому контрагенту.
Коментарі до матеріалу