Алгоритм надання меддопомоги хворим на COVID-19 та оплата праці медперсоналу
Ця консультація пояснює, як у межах установлених державою гарантій надаватиметься меддопомога пацієнтам із виявленою коронавірусною хворобою (або підозрою на неї), а також як оплачуватиметься робота медичного та іншого персоналу закладів охорони здоров'я (далі – ЗОЗ), який надає таку допомогу.
Загальні засади
Підґрунтям для впорядкування питання щодо фінансування заходів із запобігання поширенню коронавірусної хвороби та здійснення додаткової оплати особам, залученим до виконання цих заходів, є Закон від 17.03.20 р. № 553-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі – Закон № 553) та інші нормативно-правові акти.
Нагадаємо: Законом № 553 унесено зміни, зокрема, до Закону від 14.11.19 р. № 294-ІХ «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (далі – Закон № 294), які дають можливість здійснювати фінансування видатків на зазначені заходи, у тому числі на додаткову оплату праці осіб, які безпосередньо виконують роботу з лікування осіб, хворих на гостру респіраторну хворобу COVID-19, в умовах карантину. |
Так, згідно зі ст. 28 Закону № 294 у складі держбюджету-2020 створено фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками на період дії карантину, установленого Кабміном із метою запобігання поширенню на території України зазначеної хвороби, та протягом 30 днів із дня скасування цього карантину (далі – Фонд).
Тимчасово, на період карантину, запровадженого постановою КМУ від 11.03.20 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» та ще протягом 30 днів після його скасування кошти зазначеного Фонду використовуватимуться, зокрема, для додаткової оплати праці деяких медичних та інших працівників (детальніше про це див. «Держбюджетні новації щодо оплати праці»).
Додамо: дію карантину, установленого Постановою № 211, продовжено на всій території України згідно з постановою КМУ від 20.05.20 р. № 392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів».
Урядові нововведення
На виконання вимог Закону № 553 прийнято урядове рішення – постанову КМУ від 24.04.20 р. № 331 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення державних фінансових гарантій медичного обслуговування пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та належної оплати праці медичних та інших працівників, які надають медичну допомогу таким пацієнтам» (далі – Постанова № 331).
Норми цієї Постанови застосовуються з 01.04.20 р. і до скасування карантину та протягом 30 календарних днів після його скасування.
Насамперед Постанова № 331 передбачає спрямування коштів, призначених для закупівлі медпослуг пацієнтам із хворобою COVID-19, на додаткові доплати медичним та іншим працівникам ЗОЗ у розмірі до 300 % зарплати (посадового окладу (з підвищеннями) з урахуванням обов’язкових доплат, надбавок) відповідно до законодавства.
Крім того, за ці кошти здійснюватиметься забезпечення лікарськими засобами та медичними виробами, необхідними для надання меддопомоги пацієнтам із коронавірусною хворобою відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я.
Зауважимо: медпослуги надаються за тарифами, які тепер ураховують ще й фінансове забезпечення додаткових доплат, пов’язаних із наданням працівниками ЗОЗ «антикоронавірусної» меддопомоги. |
Постановою № 331 передбачено також, що МОЗ має подати до Нацслужби здоров’я (далі – НСЗ) та ЗОЗ інформацію щодо кількості хворих, яким надавалася стаціонарна допомога хворим на COVID-19 починаючи з 01.04.20 р. у кожному ЗОЗ. Надалі МОЗ щомісяця надаватиме інформацію щодо кількості виявлених випадків цього захворювання в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі за попередній календарний місяць за формою, визначеною НСЗ.
Крім того, до НСЗ міністерство надаватиме дані про кількість відібраних на місцях зразків біоматеріалів для тестування на SARS-CoV-2 методом полімеразної ланцюгової реакції (далі – ПЛР) та кількості проведених лабораторних тестувань на SARS-CoV-2 методом ПЛР.
Також на НСЗ покладено забезпечення укладення із ЗОЗ договорів про медобслуговування за програмою медгарантій, тобто згідно із постановою КМУ від 28.03.18 р. № 391 та Порядком реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році, затвердженим постановою КМУ від 05.02.20 р. № 65 (далі – Порядок № 65).
Зміни до інших урядових рішень
Постановою № 331 унесено зміни, зокрема, до постанови КМУ від 25.04.18 р. № 410 «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій», які передбачають граничні строки припинення дії договорів, укладених згідно з Порядком № 65.
Водночас щодо розрахунків за надані медпослуги договори діятимуть до повного їх здійснення.
Звертаємо увагу: після доповнення новим п. 171 Порядку № 65 надавач медпослуг, з яким укладено договір (включно із пакетом надання їх хворим на COVID-19), зобов’язаний неухильно дотримуватися вимог законодавства щодо оплати праці медичних та інших працівників, безпосередньо зайнятих ліквідацією захворювання на COVID-19, зокрема щодо встановлення їм доплат та надбавок до посадових окладів. |
У разі порушення цієї норми НСЗ має звернутися до відповідних органів влади для вжиття заходів реагування. Щоправда, якою буде така реакція – не конкретизується.
Особливості укладення договорів із НСЗ
Радимо також звернути увагу на доповнення Порядку № 65 новими гл. 27–30, де, зокрема, визначається алгоритм укладення закладами договорів із НСЗ про надання:
- стаціонарної допомоги пацієнтам із гострою коронавірусною хворобою;
- екстреної меддопомоги пацієнтам із підозрою або встановленим захворюванням;
- меддопомоги мобільними медичними бригадами, утвореними для реагування на коронавірусну хворобу.
У кожному із таких договорів має бути передбачено відповідні тарифи. Тарифи, запланована та фактична вартість медпослуги розраховуються за формулами, визначеними в зазначених главах Порядку № 65. Ці формули враховують чимало чинників. Зокрема, для розрахунку вартості медпослуг треба знати:
- кількість команд, що включають лікарів-анестезіологів, лікарів-інфекціоністів/терапевтів/педіатрів, лікарів інших спеціальностей, а також середній, молодший медичний та інший персонал, який не залучений до надання інших медичних послуг за програмою медичних гарантій (далі – медичні команди) та залучені до надання медпослуг, пов’язаних із COVID-19. Кількість медичних команд має розраховуватися на основі кількості лікарів-анестезіологів;
- кількість уведених в експлуатацію у надавача медпослуг апаратів вентиляції легень, що відповідають умовам закупівлі та визначені для лікування пацієнтів із хворобою COVID-19;
- кількість підтверджених випадків захворювання на COVID-19 на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці за даними МОЗ;
- коефіцієнт навантаження мобільних бригад для кожного закладу охорони здоров’я, що встановлюється залежно від кількості здійснених відборів зразків біоматералів методом ПЛР у розрахунку на одну бригаду;
- Порядок № 65 доповнено також новим додатком 3, в якому наведено Перелік ЗОЗ, що надають стаціонарну меддопомогу хворим на COVID-19, у розрізі областей та міст. В основному це комунальні некомерційні підприємства.
Змінено преференції з оплати праці
Постановою № 331 унесено зміни також до постанови КМУ від 23.03.20 р. № 246 «Деякі питання оплати праці медичних та інших працівників, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі – Постанова № 246; детальніше про неї див. «Оплата праці осіб, які надають допомогу інфекційним хворим»).
Додамо: з 02.04.20 р. набув чинності Закон від 17.03.20 р. № 533-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі – Закон № 533) зі змінами, унесеними Законом від 30.03.30 р. № 540-ІХ.
Оновленим Законом № 533 передбачено додаткові до встановлених законодавством доплати до зарплати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах із ліквідації захворювання серед людей на коронавірусну хворобу (COVID-19), у розмірі до 300 % зарплати на період виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), визначений у рішенні КМУ про встановлення карантину, до завершення виконання цих заходів.
Виходчи із цих законодавчих змін, Постанову № 246 також упорядковано в частині розмірів заробітку згаданих працівників та конкретизації одержувачів такої виплати.
Отже, з 01.04.20 р. та протягом 30 календарних днів після скасування карантину має бути встановлено додаткову доплату в розмірі до 300 % зарплати (посадового окладу (з підвищеннями) з урахуванням передбачених законодавством обов’язкових доплат та надбавок.
Зазначене стосується:
- медичних та інших працівників, безпосередньо зайнятих на роботах із надання медпослуг хворим на коронавірусну хворобу (COVID-19) у ЗОЗ, що надають меддопомогу хворим на коронавірусну хворобу (COVID-19) та уклали договір про медичне обслуговування населення за програмою держгарантій медобслуговування населення за відповідним переліком та обсягом медичних послуг із НСЗ;
- медичних та інших працівників центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, які задіяні в реагуванні на випадки гострої респіраторної хвороби COVID-19 та уклали договір про медобслуговування населення за програмою держгарантій медобслуговування населення за відповідним переліком та обсягом медичних послуг із НСЗ;
- медичних та інших працівників, які безпосередньо зайняті на роботах із надання меддопомоги хворим на цю хворобу, у державних ЗОЗ, визначених у рішеннях відповідних центральних органів виконавчої влади для надання стаціонарної меддопомоги хворим на коронавірусну хворобу (COVID-19).
Як і раніше, конкретний перелік посад працівників, яким установлюється доплата, має бути затверджений керівником відповідного ЗОЗ.
Отже, преференції щодо оплати праці дещо розширено. Щоправда, подекуди лікарі та інший персонал закладів досі не отримали будь-яких підвищень заробітку. Сподіваємося, що ситуація виправиться.
Коментарі до матеріалу