Ця консультація пояснює, як у межах установлених державою гарантій надаватиметься меддопомога пацієнтам із виявленою коронавірусною хворобою (або підозрою на неї), а також як оплачуватиметься робота медичного та іншого персоналу закладів охорони здоров'я (далі – ЗОЗ), який надає таку допомогу.
Підґрунтям для впорядкування питання щодо фінансування заходів із запобігання поширенню коронавірусної хвороби та здійснення додаткової оплати особам, залученим до виконання цих заходів, є Закон від 17.03.20 р. № 553-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі – Закон № 553) та інші нормативно-правові акти.
Нагадаємо: Законом № 553 унесено зміни, зокрема, до Закону від 14.11.19 р. № 294-ІХ «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (далі – Закон № 294), які дають можливість здійснювати фінансування видатків на зазначені заходи, у тому числі на додаткову оплату праці осіб, які безпосередньо виконують роботу з лікування осіб, хворих на гостру респіраторну хворобу COVID-19, в умовах карантину. |
Так, згідно зі ст. 28 Закону № 294 у складі держбюджету-2020 створено фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками на період дії карантину, установленого Кабміном із метою запобігання поширенню на території України зазначеної хвороби, та протягом 30 днів із дня скасування цього карантину (далі – Фонд).
Тимчасово, на період карантину, запровадженого постановою КМУ від 11.03.20 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» та ще протягом 30 днів після його скасування кошти зазначеного Фонду використовуватимуться, зокрема, для додаткової оплати праці деяких медичних та інших працівників (детальніше про це див. «Держбюджетні новації щодо оплати праці»).
Додамо: дію карантину, установленого Постановою № 211, продовжено на всій території України згідно з постановою КМУ від 20.05.20 р. № 392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів».
На виконання вимог Закону № 553 прийнято урядове рішення – постанову КМУ від 24.04.20 р. № 331 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення державних фінансових гарантій медичного обслуговування пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та належної оплати праці медичних та інших працівників, які надають медичну допомогу таким пацієнтам» (далі – Постанова № 331).
Норми цієї Постанови застосовуються з 01.04.20 р. і до скасування карантину та протягом 30 календарних днів після його скасування.
Насамперед Постанова № 331 передбачає спрямування коштів, призначених для закупівлі медпослуг пацієнтам із хворобою COVID-19, на додаткові доплати медичним та іншим працівникам ЗОЗ у розмірі до 300 % зарплати (посадового окладу (з підвищеннями) з урахуванням обов’язкових доплат, надбавок) відповідно до законодавства.
Крім того, за ці кошти здійснюватиметься забезпечення лікарськими засобами та медичними виробами, необхідними для надання меддопомоги пацієнтам із коронавірусною хворобою відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я.
Зауважимо: медпослуги надаються за тарифами, які тепер ураховують ще й фінансове забезпечення додаткових доплат, пов’язаних із наданням працівниками ЗОЗ «антикоронавірусної» меддопомоги. |
Постановою № 331 передбачено також, що МОЗ має подати до Нацслужби здоров’я (далі – НСЗ) та ЗОЗ інформацію щодо кількості хворих, яким надавалася стаціонарна допомога хворим на COVID-19 починаючи з 01.04.20 р. у кожному ЗОЗ. Надалі МОЗ щомісяця надаватиме інформацію щодо кількості виявлених випадків цього захворювання в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі за попередній календарний місяць за формою, визначеною НСЗ.
Крім того, до НСЗ міністерство надаватиме дані про кількість відібраних на місцях зразків біоматеріалів для тестування на SARS-CoV-2 методом полімеразної ланцюгової реакції (далі – ПЛР) та кількості проведених лабораторних тестувань на SARS-CoV-2 методом ПЛР.
Також на НСЗ покладено забезпечення укладення із ЗОЗ договорів про медобслуговування за програмою медгарантій, тобто згідно із постановою КМУ від 28.03.18 р. № 391 та Порядком реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році, затвердженим постановою КМУ від 05.02.20 р. № 65 (далі – Порядок № 65).
Постановою № 331 унесено зміни, зокрема, до постанови КМУ від 25.04.18 р. № 410 «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій», які передбачають граничні строки припинення дії договорів, укладених згідно з Порядком № 65.
Водночас щодо розрахунків за надані медпослуги договори діятимуть до повного їх здійснення.
Звертаємо увагу: після доповнення новим п. 171 Порядку № 65 надавач медпослуг, з яким укладено договір (включно із пакетом надання їх хворим на COVID-19), зобов’язаний неухильно дотримуватися вимог законодавства щодо оплати праці медичних та інших працівників, безпосередньо зайнятих ліквідацією захворювання на COVID-19, зокрема щодо встановлення їм доплат та надбавок до посадових окладів. |
У разі порушення цієї норми НСЗ має звернутися до відповідних органів влади для вжиття заходів реагування. Щоправда, якою буде така реакція – не конкретизується.
Радимо також звернути увагу на доповнення Порядку № 65 новими гл. 27–30, де, зокрема, визначається алгоритм укладення закладами договорів із НСЗ про надання:
У кожному із таких договорів має бути передбачено відповідні тарифи. Тарифи, запланована та фактична вартість медпослуги розраховуються за формулами, визначеними в зазначених главах Порядку № 65. Ці формули враховують чимало чинників. Зокрема, для розрахунку вартості медпослуг треба знати:
Постановою № 331 унесено зміни також до постанови КМУ від 23.03.20 р. № 246 «Деякі питання оплати праці медичних та інших працівників, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі – Постанова № 246; детальніше про неї див. «Оплата праці осіб, які надають допомогу інфекційним хворим»).
Додамо: з 02.04.20 р. набув чинності Закон від 17.03.20 р. № 533-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі – Закон № 533) зі змінами, унесеними Законом від 30.03.30 р. № 540-ІХ.
Оновленим Законом № 533 передбачено додаткові до встановлених законодавством доплати до зарплати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах із ліквідації захворювання серед людей на коронавірусну хворобу (COVID-19), у розмірі до 300 % зарплати на період виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), визначений у рішенні КМУ про встановлення карантину, до завершення виконання цих заходів.
Виходчи із цих законодавчих змін, Постанову № 246 також упорядковано в частині розмірів заробітку згаданих працівників та конкретизації одержувачів такої виплати.
Отже, з 01.04.20 р. та протягом 30 календарних днів після скасування карантину має бути встановлено додаткову доплату в розмірі до 300 % зарплати (посадового окладу (з підвищеннями) з урахуванням передбачених законодавством обов’язкових доплат та надбавок.
Зазначене стосується:
Як і раніше, конкретний перелік посад працівників, яким установлюється доплата, має бути затверджений керівником відповідного ЗОЗ.
Отже, преференції щодо оплати праці дещо розширено. Щоправда, подекуди лікарі та інший персонал закладів досі не отримали будь-яких підвищень заробітку. Сподіваємося, що ситуація виправиться.