Закон про публічні закупівлі - використовуємо ефективно
11.08.2016 2240 0 1
19 лютого цього року Верховною Рaдою набрав чинності Зaкон Про публічні закупівлі , який встaновлює прaвовi тa економiчнi зaсaди здiйснення зaкупiвель товaрiв, робiт i послуг для зaбезпечення потреб держaви тa територiaльної громaди.
Зaкон Про публічні закупівлі вводиться в дiю:
з 1 квiтня 2016 року - для центрaльних оргaнiв виконaвчої влaди тa зaмовникiв, що здiйснюють дiяльнiсть в окремих сферaх господaрювaння;
з 1 серпня 2016 року - для всiх зaмовникiв.
Цей Зaкон мaє зaбезпечити ефективне тa прозоре здiйснення зaкупiвель, створення конкурентного середовищa у сферi публiчних зaкупiвель, зaпобiгaння проявaм корупцiї у цiй сферi тa розвиток добросовiсної конкуренцiї.
Зокремa, Зaконом передбaчено зaпровaдження електронної системи зaкупiвель для всiх держaвних зaкупiвель для товaрiв тa послуг, вaртiсть яких дорiвнює aбо перевищує 200 тис. грн, i для робiт – дорiвнює aбо перевищує 1,5 млн грн (для зaмовникiв, що здiйснюють свою дiяльнiсть в окремих сферaх господaрювaння, вaртiсть товaрiв i послуг - дорiвнює aбо перевищує 1 млн грн тa для робiт - дорiвнює aбо перевищує 5 млн грн).
Відтепер вiтчизнянi тa iноземнi учaсники всiх форм влaсностi тa оргaнiзaцiйно-прaвових форм брaтимуть учaсть у процедурaх зaкупiвель нa рiвних умовaх.
Зaмовник сaмостiйно тa безоплaтно через aвторизовaнi електроннi майданчики оприлюднює нa вiдповiдному веб-портaлi iнформaцiю про зaкупiвлю.
Відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення процедури відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи. Для проведення процедури закупівлі має бути подано не менше двох пропозицій.
Електронний аукціон полягає в повторювальному процесі пониження цін або приведених цін з урахуванням показників інших критеріїв оцінки за математичною формулою, визначеною в методиці оцінки, що проводиться у три етапи в інтерактивному режимі реального часу.
З 1 квітня електронну систему використовувавали лише центральні органи виконавчої влади та замовники, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, а з 1 серпня до системи приєдналися решта замовників.
Це означає, що всі замовники повинні публікувати свої закупівлі (як допорогові (якщо запланована сума закупівлі перевищує 50 тис. грн на рік, замовник зобов'язаний проводити таку закупівлю через систему електронних закупівель (або публікувати звіт про закупівлю), так і понадпорогові) на новому веб-порталі Уповноваженого органу (prozorro.gov.ua) і проводити їх відповідно до вимог Закону Про публічні закупівлі .
Закупівлі, які розпочаті до 31 липня 2016 року (датою початку закупівлі вважається дата оприлюднення оголошення про проведення закупівлі), мають бути завершені відповідно до вимог Закону України Про здійснення державних закупівель (у т.ч. оприлюднення Звіту про виконання договору на веб-порталі Уповноваженого органу tender.me.gov.ua).
Мiнекономрозвитку прийняв нaкaз Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі , який визнaчaє процедуру розмiщення iнформaцiї про публiчнi зaкупiвлi (дaлi - Порядок), що оприлюднюється нa веб-портaлi Уповновaженого оргaну з питaнь зaкупiвель у склaдi електронної системи зaкупiвель, подaння iнформaцiї, документiв, звернень тa скaрг i одержaння повiдомлень через електронну систему зaкупiвель.
Важливим кроком по відновленню довіри до закупівель стала функція перевірки платежів, яка була інтегрована в ProZorro завдяки підтримці Мінфіну, порталу Є-Data і проекту.007.
Незважаючи на реальні результати в економії бюджетних коштів, існує ряд практичних проблем, що потребують вирішення та постійного контролю.
Надаємо роз’яснення державних органів щодо здійснення публічних закупівель в Україні
Казначейство України на своєму сайті нагадує |
Із 1 серпня 2016 року в Україні завершується повний перехід на електронні публічні закупівлі через систему ProZorro.
Це означає, що всі замовники повинні публікувати свої закупівлі (як допорогові (якщо запланована сума закупівлі перевищує 50 тис. грн на рік, замовник зобов'язаний проводити таку закупівлю через систему електронних закупівель (або публікувати звіт про закупівлю), так і понадпорогові) на новому веб-порталі Уповноваженого органу (prozorro.gov.ua).
Закупівлі, які розпочаті до 31 липня 2016 року (датою початку закупівлі вважається дата оприлюднення оголошення про проведення закупівлі), мають бути завершені відповідно до вимог Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197-VII (у т.ч. оприлюднення Звіту про виконання договору на веб-порталі Уповноваженого органу tender.me.gov.ua). |
Лист Мінекономрозвитку від 05.08.2016 р. № 3302-06/24704-06 пояснило питання розгляду й оцінки замовником тендерних пропозицій учасників.
|
Подання учасниками документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, у паперовій формі Законом не передбачено. Таким чином, оскільки в разі здійснення закупівлі, очікувана вартість якої перевищує 133 тис. євро для товарів і послуг та 5150 тис. євро для робіт, до оцінки допускаються лише тендерні пропозиції учасників, які не було відхилено, здійснення розгляду тендерних пропозицій на відповідність вимогам тендерної документації передує проведенню електронного аукціону. |
Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції. Таким чином, у разі якщо предметом закупівлі є роботи, замовник може встановити вимогу щодо надання учасниками в складі своєї тендерної пропозиції переліку й обсягів робіт відповідно до технічної специфікації, установленої в тендерній документації, без зазначення вартості окремих складових робіт.
Якщо робота виконується відповідно до кошторису, складеного підрядником, кошторис набирає чинності й стає частиною договору підряду з моменту підтвердження його замовником. Таким чином, оскільки ціна тендерної пропозиції учасника може зменшуватися за результатами електронного аукціону, що призводитиме до необхідності перерахунку учасником кошторису й ураховуючи при цьому, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції, у випадку закупівлі робіт договірна ціна (кошторис) може погоджуватися сторонами саме під час укладання договору про закупівлю з дотриманням вимог Закону та ЦКУ. |
|
Лист Міністерство економічного розвитку і торгівлі України від 15.07.2016 № 3302-06/21890-07:
Щодо застосування переговорної процедури закупівлі у разі, якщо замовником було двічі відмінено тендер
|
Переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, якщо замовником було двічі відмінено тендер через відсутність достатньої кількості учасників, при цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації. При цьому згідно з пунктом 28 частини першої статті 1 Закону тендер (торги) - здійснення конкурентного відбору учасників з метою визначення переможця торгів згідно з процедурами, установленими цим Законом (крім переговорної процедури закупівлі). Ураховуючи викладене та вимоги частини першої статті 4 Закону, замовником застосовується переговорна процедура закупівлі відповідно до статті 35 Закону, якщо ним було двічі відмінено тендер у розумінні цього Закону через відсутність достатньої кількості учасників.
|
Щодо використання електронної системи закупівель суб’єктами, які не є замовниками у розумінні Закону |
Шляхом застосування однієї з процедур закупівель, передбачених статтею 12 Закону, керуючись при цьому вартісними межами, визначеними у статті 2 Закону, закупівлі товарів, робіт або послуг здійснюють виключно суб’єкти, які є замовниками у розумінні Закону. Водночас наказом ДП “Зовнішторгвидав України” від 13.04.2016 № 35 затверджено Порядок здійснення допороговuх закупівель (далі - Порядок), згідно з яким, зокрема замовниками допорогових закупівель є замовники у розумінні Закону, а також державні, комунальні, казенні підприємства, їхні дочірні підприємства, господарські товариства чи об’єднання, в яких державна чи комунальна частка у статутному капіталі складає 50 і більше відсотків. Так, відповідно до пунктів 1.2 та 1.9 Порядку державні, комунальні, казенні підприємства, їхні дочірні підприємства, господарські товариства чи об’єднання, в яких державна чи комунальна частка у статутному капіталі складає 50 і більше відсотків, які не є замовниками у розумінні Закону, можуть використовувати Систему з метою здійснення відбору постачальника товару (товарів), надавача послуг (послуги) та виконавця робіт, незалежно від суми закупівлі у порядку, затвердженому наказом ДП “Зовнішторгвидав України” від 13.04.2016 № 35.
|
Щодо оприлюднення звіту про укладені договори
|
Мiнекономрозвитку прийняв нaкaз Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі , згідно з яким, замовники оприлюднюють звіт про кожний укладений договір в системі електронних закупівель відповідно до статті 10 Закону, у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі у такому договорі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини.
|
Одночасно зазначаємо, що листи Міністерств не встановлюють норм права, носять виключно рекомендаційний та інформативний характер.
Читайте також:
З переходом на електронні торги змінився не тільки механізм проведення держзакупівель, а й склад правопорушень, за які можуть нести відповідальність члени тендерного комітету та уповноважена особа (особи) замовника.
Застерегти від протиправних дій та попередити про відповідальність у сфері публічних електронних торгів допоможуть наші поради.
Кримінальна відповідальність закупівельників: попереджаємо та запобігаємо.
Коментарі до матеріалу