Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Завершення робочого року: що треба зробити кадровику

19.12.2025

У грудні кадровик має безліч завдань, які потрібно виконати до кінця року: крім упорядкування справ поточного року, скласти графік відпусток, штатний розпис, робочі плани на наступний рік, план з військового обліку тощо. Що треба знати для виконання цих завдань, читайте у статті.


Складаємо графік відпусток

Черговість надання відпусток визначається графіком, який затверджується роботодавцем за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом, і доводиться до відома всіх працівників. Відповідні норми містить ч. 10 ст. 10 Закону від 15.11.1996 № 504/96-ВР «Про відпустки» (далі – Закон № 504). Це вся інформація в законодавстві щодо графіка відпусток, проте цей документ є важливим.

Графік відпусток зазвичай складається у грудні, а затверджується в перших числах січня. Строк затвердження графіка установлюється правилами внутрішнього трудового розпорядку підприємства, установи, організації (далі – підприємства). До графіка включаються обов’язково щорічні (основна та додаткова) відпустки, але якщо на підприємстві прийнято вносити до нього ще й інші оплачувані відпустки (наприклад, «чорнобильську»), це не буде порушенням.

Форму графіка законодавчо не встановлено, тому на кожному підприємстві використовується своя довільна форма (зразок графіка відпусток дивіться тут). Для зручності обліку відпусток до графіка можна додати такі графи:

  • фактичні дати відпустки (якщо вони відомі на момент складання графіка);
  • підстава надання (дата і номер наказу, ця графа буде заповнюватися, коли вже надаватимуться відпустки);
  • за який робочий рік надається відпустка.

Законодавством передбачено доведення графіка до відома працівників. Але не обов’язково робити це під підпис. На підприємствах з великою кількістю працівників графік зазвичай вивішується на видному місці або розміщується на корпоративному порталі. Можна також розіслати графік або витяги (наприклад, по відділах) з нього на електронні адреси працівників.

Детальніше про оформлення та складання графіка відпусток див. у статті «Графік відпусток: складаємо правильно».

Нагадаємо, що одночасно зі складанням графіка відпусток рекомендовано зробити аудит невикористаних відпусток (детальніше про аудит відпусток див. у статті «Проводимо аудит відпусток»). Строки та обов’язки щодо проведення аудиту відпусток законодавством не встановлено. Для цього службі персоналу слід підсумувати кількість невикористаних днів відпусток у розрізі видів (основна та додаткові) окремо за кожним працівником станом на 31 грудня.

Штатний розпис

Штатний розпис – це документ, що встановлює для підприємства структуру, перелік посад із зазначенням їх кількості та розмірів посадових окладів, належить до внутрішніх (локальних) організаційно-правових документів підприємства та є документом постійного строку зберігання.

І хоча після скасування Господарського кодексу України, із серпня 2025 року штатний розпис для комерційних підприємств вважається не обов’язковим, проте його складання є доцільним з метою належного обліку персоналу. 

Штатний розпис також розробляється відділом кадрів, але разом з бухгалтерією. Цей документ зазвичай розробляють у грудні, а затверджують на початку року наказом керівника підприємства.

Зверніть увагу: до штатного розпису необхідно правильно внести назву посади та код Національного класифікатора України «Класифікатор професій» ДК 003:2010. Його вказують в окремій графі, де зазначається код КП для кожної посади (професії).

Як правило, перший примірник затвердженого штатного розпису залишається в адміністрації, копії надають відділу кадрів, а також бухгалтерії для нарахування заробітної плати. Керівникам структурних підрозділів надаються витяги зі штатного розпису.

Закриття року в кадровому діловодстві

Кінець календарного року збігається із завершенням діловодного року, тобто періоду, протягом якого на підприємстві створюються, реєструються та обліковуються документи. Відповідно, з наступного року почнеться нова реєстрація та облік документів, тому потрібно завершити поточний діловодний рік, закрити номенклатуру справ, унести підсумкові записи до журналів тощо.

Підсумковий запис у журналах реєстрації

На кінець року в журналі реєстрації внутрішніх документів (зокрема, у журналі реєстрації кадрових наказів) робиться підсумковий запис: зазначається, скільки документів зареєстровано в поточному році, вказуються перший і останній номер та дати документів. Слід також зазначити помилки, допущені під час реєстрації (якщо номер документа пропущено або його зміст не відповідає заголовку, внесеному до журналу реєстрації тощо). Крім того, слід зробити запис про закінчення ведення журналу на титульній сторінці (див. зразок 1).

Зразок 1. Журнал реєстрації наказів

Журнал

реєстрації наказів з кадрових питань

Том 1

Почато: «02» січня 2025 р.

Закінчено: «30» грудня 20 25 р.

Зразок оформлення внутрішньої частини та підсумкового запису

Номер наказу

Дата реєстрації

Заголовок
(найменування)

Кому направлено наказ

Підпис особи,
якій направлено наказ

1

2

3

4

5

       

64-к

26.11.2025

Про прийняття на роботу Архипенка С. Ю.

Бухгалтерія

Лісова

66-к

09.12.2025

Про звільнення Котюка І. М.

Бухгалтерія

Лісова

67-к

10.12.2025

Про переведення Біленької К. С.

Бухгалтерія

Лісова

У 2025 році зареєстровано 67 наказів. Перший наказ – від 2 січня 2025 року № 1-к, останній наказ – від 30 грудня 2025 року № 67-к. Наказ № 65-к пропущено номер через технічну помилку.

Начальник відділу кадрів                  (підпис)               Людмила АРХИПЕНКО (30.12.2025)

Після закриття журналів за попередній рік заводяться нові реєстраційні форми для застосування їх у наступному році.

Нагадаємо, що журнали реєстрації нумеруються, прошиваються та скріплюються печаткою (за наявності).

Увага! Журнали реєстрації наказів з кадрових питань тривалого зберігання мають зберігатися в архіві підприємства упродовж 75 років (п. «б» ст. 121 Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 № 578/5, далі – Порядок № 578/5).

Номенклатура справ кадрової служби

У кінці року номенклатури справ юридичної особи закриваються підсумковими записами (див. зразок 2) про фактичну наявність заведених за рік справ (п. 20 гл. І розд. IV Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мін’юсту від 18.06.2015 № 1000/5). Див. зразок номенклатури справ.

Детальніше про номенклатуру справ відділу кадрів читайте у статті «Номенклатура справ структурного підрозділу: як оформити». Про зведену номенклатуру справ підприємства читайте у статті «Оформлення номенклатури справ юридичної особи».

Особи, відповідальні за організацію діловодства у структурних підрозділах, підписують підсумкові записи номенклатури справ своїх підрозділів та передають їх до cлужби діловодства (у разі її відсутності – до відділу кадрів) юридичної особи. Керівник відділу діловодства зводить усі відомості разом, підписує підсумковий запис зведеної номенклатури справ і повідомляє керівника архівного підрозділу (або особу, відповідальну за архів юридичної особи) про фактичну наявність справ, заведених за рік. Форму повідомлення не встановлено, тому її оформляють довільно.

Зразок 2. Підсумковий запис номенклатури справ

Підсумковий запис про категорії та кількість справ, заведених у 2025 році

За строками зберігання

Усього

У т. ч.

таких, що переходять

з позначкою «ЕПК»

Постійного

3

2

Тривалого (понад 10 років)

15

10

1

Тимчасового (до 10 років включно)

8

5

1

Разом

26

17

2

Начальник відділу кадрів

29.12.2025

Секретар 

29.12.2025

(підпис)

 

(підпис)

 

Олеся ХОМЕНКО

 

Ліна СІРА

Підкреслимо, що документи, закінчені в кадровому діловодстві, групуються у справи та передаються в архів підприємства. Для цього всі документи кадрової служби переглядаються, з них відбираються ті, що переходять у наступний рік, – вони в архів не здаються. Також відокремлюються документи, що підлягають знищенню.

Складаємо план роботи на наступний рік

Складення плану роботи не передбачено законодавством, проте його формування буде корисним для відділу кадрів, щоб не пропустити строки подання звітності – як зовнішньої, так і внутрішньої.

У плані роботи (див. зразок 3) можна передбачити строки:

  • подання звітності, у т. ч. внутрішньої (за різними видами звітів);
  • стосовно обліку використання робочого часу працівниками;
  • відстеження чисельності осіб з інвалідністю для виконання нормативу їх працевлаштування;
  • закінчення дії строкових трудових договорів (контрактів);
  • тощо.

Це може бути як річний план, так і план на півріччя – залежно від того, що зазначено в номенклатурі справ відділу. У ньому можна передбачити подання звітності (за видами звітів), розроблення проєктів положень, інструкцій, наказів, розпоряджень, проведення перевірок, внутрішнього аудиту тощо.

Для складання плану скористайтеся Календарем кадровика.

Зразок 3. План роботи відділу кадрів 

План роботи відділу кадрів ТОВ «НАШ КРАЙ» на 2026 рік

Зміст роботи

Термін виконання

Відповідальні

Заповнення табеля обліку робочого часу працівників та передання його до бухгалтерії

Щомісяця, 1 та 15 числа

Лавринчук Л. І.

Складання звіту про залишок відпусток та надання його до бухгалтерії підприємства

Щомісяця, в останній день місяця

Шпак С. О.

Облік працівників, у яких у наступному місяці закінчується строк дії трудового договору (контракту)

Щомісяця, 25 числа

Лавринчук Л. І.

   

Складення списків персонального військового обліку

До 23 січня

Шпак С. О.

Видання наказу про стан військового обліку за минулий рік

До 29 січня

Шпак С. О.

   

Ведення обліку відпусток

Постійно

Лавринчук Л. І.

Прийняття на роботу працівників, звільнення, переведення, переміщення

Постійно

Лавринчук Л. І.

   
Начальник відділу кадрів підпис Світлана ВИШНЯ

Ознайомлені:

Проведення внутрішнього кадрового аудиту

Вимогу щодо проведення внутрішнього кадрового аудиту законодавством не передбачено, проте його бажано проводити на кінець року, щоб перевірити:

  • наявність документів, які підтверджують право на пільги (свідоцтва про народження, посвідчення учасника бойових дій, посвідчення «чорнобильців» тощо);
  • копій наказів про прийняття, переведення, звільнення в особових справах працівників;
  • строки дії довідок МСЕК тощо.

Про нові правила встановлення інвалідності читайте у статті «Підтвердження інвалідності: нові правила, про які треба знати роботодавцям».

Нагадаємо, що в період дії воєнного стану порядок організації діловодства з питань трудових відносин, оформлення і ведення трудових книжок та архівного зберігання відповідних документів у районах активних бойових дій визначається роботодавцем самостійно, за умови забезпечення ведення достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці (ч. 1 ст. 7 Закону від 15.03.2022 № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»).

Заходи щодо військового обліку

З метою ведення персонального обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів на юридичні особи незалежно від форми власності покладається обов’язкове виконання низки заходів, що стосується військового обліку. Перелік таких заходів доволі великий. Далі ми розглянемо лише ту роботу щодо військового обліку, яку треба зробити в кінці року. А саме:

  • до кінця грудня (точної дати немає, але має бути затверджений на початку року) необхідно скласти план роботи з військового обліку військовозобов’язаних на 2026 рік (див. зразок Плану). Відповідну вимогу прописано для організації планування юридичних осіб у п. 4 додатка 31 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487 (далі – Порядок № 1487);
  • до кінця грудня потрібно скласти внутрішній графік звірянь списків персонального військового обліку військовозобов’язаних, який затверджується наказом керівника. Відповідне звірння передбачене п. 45 Порядку № 1487. Вимог щодо форми такого графіка у Порядку № 1487 немає, тому складається він у довільній формі. Детальніше про порядок звіряння читайте у статті «Внутрішні й зовнішні звіряння щодо військового обліку».
    Зверніть увагу, що цією нормою визначено також, що юридичні особи у п’ятиденний строк із дня проведення звіряння вносять до списків персонального військового обліку зміни облікових даних, виявлені під час звіряння, та надсилають щомісяця до 5-го числа до ТЦК та СП повідомлення про зміну облікових даних (у разі наявності).
  • до 25 січня (станом на 1 січня) складаються списки персонального військового обліку (згідно з додатком 5 до Порядку № 1487). Списки та Відомість оперативного обліку (додаток 12 до Порядку № 1487), яка ведеться разом зі списками, підписуються керівником підприємства, а також особою, відповідальною за ведення військового обліку (п. 40 Порядку № 1487), але до ТЦК не подаються.

Наголосимо, що з липня 2025 року форму Списків персонального військового обліку суттєво змінено. Про те, як її заповнювати, читайте у статті «Заповнюємо нову форму списків персонального військового обліку».

Як бачимо, грудень – надзвичайно важливий місяць у роботі відділу кадрів, адже треба закрити діловодний рік та спланувати наступний. Тому рекомендуємо не залишати всі справи на останні дні, а почати вже зараз.

Зразок 1. Журнал реєстрації наказів.doc
Завантажити
Зразок 2. Підсумковий запис номенклатури справ.doc
Завантажити
Зразок 3. План роботи відділу кадрів.doc
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
10.11.2025
Відновлення знищених унаслідок обстрілу кадрових документів
В статті роз’яснюємо, як відновити знищені паперові кадрові документи, що згоріли після обстрілу. Війна, на жаль, триває. А внаслідок обстрілів і руйнувань відбувається втрата чи знищення документів, зокрема і кадрових. З’ясуємо, як діяти роботодавцю в такому разі та як відновити докумен...
14.10.2025
Колективний договір: уточнюємо умови
У даній консультації розглянемо загальні правила, яких слід дотримуватись при укладенні колективного договору.  Строк дії колективного договору законодавством не передбачено. Однак на практиці колективний договір укладають на один або два роки. У кінці року, навіть якщо строк дії цього док...
25.09.2025
Копії та витяги з наказів та протоколів: як оформити
Ця консультація про те, як правильно оформити копії та витяги із службових документів. Кадровикам часто доводиться робити копії чи витяги з документів, але не всі знають, як правильно їх оформити. Найчастіше працівники відділу кадрів мають справу з копіями та витягами з наказів та протоколів, тому р...
Популярне
04.11.2025
Воєнний стан продовжено: що треба знати кадровику?
Продовжено воєнний стан та мобілізацію строком на 90 діб: з 5 листопада 2025 року до 05:29 3 лютого 2026 року. Розглянемо особливості організації трудових відносин в умовах воєнного стану з урахуванням його продовження.  Продовжено воєнний стан та мобілізацію строком на 90 діб: з 5 листопа...
16.12.2025
Оформлення номенклатури справ юридичної особи
У статті розповідаємо як скласти номенклатуру справ юридичної особи та наводимо зразок її оформлення. У статті розглянемо, що таке номенклатура справ, чи кожна юридична особа має її складати, які підстави для розроблення та оформлення номенклатури справ, як зробити підсумковий запис та створити номе...
18.12.2025
Які відпустки «згорають» наприкінці року?
У статті нагадаємо, на відпустки яких видів потрібно звернути увагу в кінці року, оскільки вони не переносяться на наступний. Наближається кінець календарного року. І це період не тільки для підбиття підсумків роботодавцем, а ще й останні можливості надати деяким працівникам відпустки, які «зг...
Нове
18.12.2025
Як оформляється закриття номенклатури справ юридичної особи?
Роз’яснюємо, як правильно оформлювати підсумковий запис про закриття номенклатури справ підприємства, установи, організації Діловодство Як робиться підсумковий запис номенклатури справ підприємства, установи, організації? У кінці року номенклатура справ юридичної особи має закриватися підсум...
16.12.2025
Оформлення номенклатури справ юридичної особи
У статті розповідаємо як скласти номенклатуру справ юридичної особи та наводимо зразок її оформлення. У статті розглянемо, що таке номенклатура справ, чи кожна юридична особа має її складати, які підстави для розроблення та оформлення номенклатури справ, як зробити підсумковий запис та створити номе...
15.12.2025
Прийняти на роботу чи призначити на посаду? Складаємо наказ правильно
Роз’яснюємо, як правильно сформулювати наказ під час укладення трудового договору. Практична ситуація Із працівником укладають трудовий договір. Під час складання відповідного наказу виникло запитання: як правильно зазначити в ньому: «призначити (чи прийняти) на посаду» чи «...
Кращі матеріали