Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна оформити порядок ведення кадрового діловодства на підприємстві під час воєнного стану лише наказом?

Практична ситуація

На підприємстві не розроблено порядок ведення кадрового діловодства в період дії воєнного стану. Чи можна оформити його лише розпорядчим документом – наказом (замість інструкції)?

Передусім нагадаємо, що наявність інструкції з діловодства передбачено Правилами організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженими наказом Мін’юсту від 18.06.2015 № 1000/5. Зверніть увагу, що згідно з п. 1 розд. І цих Правил їх дія поширюється лише на юридичних осіб незалежно від форми власності, тобто не поширюється на фізосіб – підприємців, які мають найманих працівників.

Водночас згідно зі ст. 7 Закону від 15.03.2022 № 2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» порядок організації діловодства з питань трудових відносин, оформлення і ведення трудових книжок та архівного зберігання відповідних документів у період дії воєнного стану на територіях активних та можливих бойових дій, перелік яких затверджено в порядку, установленому законодавством, визначається роботодавцем самостійно, за умови забезпечення ведення достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці.

Як бачимо, порядок організації діловодства з питань трудових відносин у період воєнного стану самостійно визначається не всіма підприємствами, а лише тими, які розташовані на територіях активних або можливих бойових дій.

Деякі роботодавці розробляють окремі інструкції із кадрового діловодства саме на період дії воєнного стану, і це не суперечить законодавству. Але зручніше було б унести зміни до вже наявної інструкції з діловодства, наприклад додати окремий розділ «Особливості ведення діловодства з питань трудових відносин у період дії воєнного стану».

Проте, якщо на підприємстві, розташованому на території активних або можливих бойових дій, немає окремої інструкції з діловодства на період дії воєнного стану чи не внесено зміни щодо зазначених особливостей, воно може видати просто наказ, в якому передбачити особливості ведення кадрового діловодства в період дії воєнного стану (див. зразок).

Мінекономіки в роз’ясненні, пропонує підприємствам самостійно визначати перелік кадрових документів, які будуть вестися в період воєнного стану, з метою мінімізації витрат кадрових, фінансових та часових ресурсів на ведення всього обсягу документації щодо кадрової роботи. 

Отже, порядок ведення діловодства під час дії воєнного стану можна оформити наказом роботодавця, але лише на тих підприємствах, які розташовані на територіях активних та можливих бойових дій. В усіх інших роботодавців має бути Інструкція з кадрового діловодства (Порядок організації діловодства юридичної особи у період дії воєнного стану див. за посиланням).

Зразок. Наказ про особливості ведення кадрового діловодства під час воєнного стану

ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ВЕРЕСЕНЬ»
(ТОВ «ВЕРЕСЕНЬ»)

Код ЄДРПОУ 123456789

НАКАЗ

16.09.2025

м. Куп’янськ   № 147-ОД

Про особливості ведення кадрового діловодства в умовах воєнного стану

Керуючись ч. 1 ст. 7 Закону від 15.03.2022 № 2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»,

НАКАЗУЮ:

  1. Затвердити перелік обов’язкових документів із кадрового діловодства, які ведуться в Товаристві під час воєнного стану (додаток).
  2. Дозволити працівникам на період дії воєнного стану надсилати заяви про звільнення та про відпустки на електронну пошту відділу кадрів або за домовленістю з інспектором відділу кадрів на його месенджер. За наявності ЕПЦ заяви підписувати з його використанням. Додатково про зміст заяви повідомляти телефоном інспектора відділу кадрів.
  3. Ознайомлення працівників із наказами може здійснюватися з використанням ЕЦП, а в разі відсутності ЕЦП працівник повинен ознайомитися з наказом в перший день перебування на робочому місці.
  4. Начальнику відділу кадрів (ДЕЙКО Галині) відсканувати трудові книжки працівників та надати допомогу працівникам у переданні (в оцифруванні) цього документа на вебпортал електронних послуг ПФУ.
Директор (підпис) Олександр РАДЧУК
Зразок. Наказ про особливості ведення кадрового діловодства під час воєнного стану.doc
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
25.11.2025
Ліквідація юрособи: підготовка та передання документів до архіву
Юрособа, що ліквідується, повинна передати свої документи, зокрема кадрові та первинні, до архіву. У статті розглянемо, які нормативні документи регламентують цю процедуру та яких правил при цьому слід дотримуватися. Один з етапів процедури ліквідації юрособи – це передання документів, що підл...
10.11.2025
Відновлення знищених унаслідок обстрілу кадрових документів
В статті роз’яснюємо, як відновити знищені паперові кадрові документи, що згоріли після обстрілу. Війна, на жаль, триває. А внаслідок обстрілів і руйнувань відбувається втрата чи знищення документів, зокрема і кадрових. З’ясуємо, як діяти роботодавцю в такому разі та як відновити докумен...
14.10.2025
Колективний договір: уточнюємо умови
У даній консультації розглянемо загальні правила, яких слід дотримуватись при укладенні колективного договору.  Строк дії колективного договору законодавством не передбачено. Однак на практиці колективний договір укладають на один або два роки. У кінці року, навіть якщо строк дії цього док...
Популярне
04.11.2025
Воєнний стан продовжено: що треба знати кадровику?
Продовжено воєнний стан та мобілізацію строком на 90 діб: з 5 листопада 2025 року до 05:29 3 лютого 2026 року. Розглянемо особливості організації трудових відносин в умовах воєнного стану з урахуванням його продовження.  Продовжено воєнний стан та мобілізацію строком на 90 діб: з 5 листопа...
31.10.2025
Норми тривалості робочого часу – 2025
Норми тривалості робочого часу в останні роки розраховують, зважаючи на воєнний стан, строк дії якого на разі продовжено до 05:29 03.02.2026 (відповідний Указ Президента затверджено Законом від 21.10.2025 № 4643-ІХ). Розраховані норми тривалості робочого часу в умовах воєнного стану – далі у...
03.12.2025
Критерії визнання підприємств важливими в галузі сільського господарства з метою бронювання
У статті розглянуто, як агропідприємству отримати статус критично важливого з метою бронювання працівників, ураховуючи нові вимоги законодавства. Унаслідок реорганізації були об’єднані в одне відомство Мінекономіки, Мінагрополітики та Міндовкілля. Згідно з наказом Міністерства економіки, довкі...
Нове
05.12.2025
Паперова трудова книжка знищена: чи потрібно відновлювати?
Розглянемо, як бути в ситуації, якщо паперова трудова книжка працівника знищена. Практична ситуація Паперову трудову книжку працівника, яка зберігалася в нього, знищено під час війни. Чи обов’язково відновлювати її та як це зробити? Якщо паперова трудова книжка зберігалася у працівника, то,...
25.11.2025
Ліквідація юрособи: підготовка та передання документів до архіву
Юрособа, що ліквідується, повинна передати свої документи, зокрема кадрові та первинні, до архіву. У статті розглянемо, які нормативні документи регламентують цю процедуру та яких правил при цьому слід дотримуватися. Один з етапів процедури ліквідації юрособи – це передання документів, що підл...
10.11.2025
Відновлення знищених унаслідок обстрілу кадрових документів
В статті роз’яснюємо, як відновити знищені паперові кадрові документи, що згоріли після обстрілу. Війна, на жаль, триває. А внаслідок обстрілів і руйнувань відбувається втрата чи знищення документів, зокрема і кадрових. З’ясуємо, як діяти роботодавцю в такому разі та як відновити докумен...
Кращі матеріали