Із цієї статті ви дізнаєтеся: які є варіанти оформлення відносин з найманими працівниками на період карантинних обмежувальних заходів, установлених КМУ, з 08.01.21 р. до 25.01.21 р.
Що можна зробити на практиці: вибрати найбільш відповідний варіант і правильно скласти необхідні документи, щоб уникнути штрафних санкцій за порушення вимог трудового законодавства.
Постановою КМУ від 09.12.20 р. № 1236 (далі – Постанова № 1236) карантин продовжено до 28.02.21 р. з установленням певних обмежень, при цьому на період з 08.01.21 р. до 25.01.21 р. запроваджується жорсткий локдаун (п. 3 Постанови № 1236).
Для довідки. Локдаун (від англ. lockdawn) – це режим, при якому потрібно «сидіти під замком», тобто обмежити соціальні контакти і дотримувати самоізоляцію. По суті, той самий карантин. |
На цей період під забороною опиняться багато видів діяльності. Відповідно, багато найманих працівників залишаться без роботи. Тому вже зараз роботодавці ставлять собі запитання, як оформити цей період для працівників і як його оплачувати. Тим паче, що це питання важливе також для оформлення разової матеріальної допомоги, яка виплачується суб’єктам господарювання (далі – СГ) на підставі Закону від 04.12.20 р. № 1071-IX.
І тут у роботодавців є вибір із п’яти варіантів, передбачених законодавством. Ми розповімо про всі, а ви вибирайте той, який найбільше підходить для вашої конкретної ситуації. До речі, ви можете одночасно використовувати декілька варіантів: в одному структурному підрозділі – один, у другому – інший тощо.
Отже, можливі варіанти відносин із працівниками в період локдауна.
Питання оголошення простою регламентуються ст. 113 КЗпП. Розмір оплати часу простою залежить від причин його виникнення. Але якщо простій виник не з вини працівника і викликаний, зокрема, запровадженням карантину Кабміном (якраз наш випадок!), то він повинен оплачуватися з розрахунку не нижче 2/3 тарифної ставки (окладу), установленої працівникові (ч. 1 ст. 113 КЗпП).
Оголошення простою слід оформити наказом, у якому ви повинні відобразити таку інформацію:
Зробіть усе правильно! Обов’язково ознайомте з наказом усіх співробітників, яких стосується простій, під підпис. |
У ст. 26 Закону від 15.11.96 р. № 504/96-ВР «Про відпустки» (далі – Закон № 504) передбачена можливість надання відпустки без збереження зарплати на весь період карантину, оголошеного КМУ. Але така відпустка може бути надана конкретно на період запровадження жорстких обмежувальних заходів у січні 2021 року.
Надання відпустки оформляється у звичайному порядку – шляхом видання наказу про надання відпустки без збереження заробітної плати.
Заяви від працівників! Відпустка за свій рахунок надається тільки за наявності згоди на це працівника. Тому обов’язково отримайте від працівників заяви про надання такої відпустки. |
У наказі слід зазначити:
Робіть, як вам зручно. Можете оформити окремий наказ на кожного працівника (якщо таких буде небагато) або в одному наказі навести список працівників, яким надається відпустка без утримання. У будь-якому випадку кожного із цих працівників необхідно ознайомити з наказом під підпис!
Цей варіант використовується за наявності у роботодавця такої можливості з огляду на фінанси та особливості роботи.
Нагадуємо! Ці відпустки слід включити до графіка відпусток на 2021 рік! Докладніше про складання графіка відпусток читайте в «Складаємо графік відпусток на новий рік». |
Надання щорічної відпустки оформляється у звичайному порядку – шляхом видання наказу й ознайомлення з ним працівника під підпис. І не забудьте виплатити працівникові відпусткові не пізніше ніж за 3 дні до початку відпустки (ст. 21 Закону № 504).
Такий варіант можливий, коли в період жорстких обмежень усе ж таки зберігається часткова зайнятість працівників, проте немає необхідності працювати повний робочий час.
Підстава для встановлення режиму неповного робочого часу – ст. 56 КЗпП.
У цьому випадку теж усе має бути з обопільної згоди між роботодавцем і працівником. Тому працівники пишуть заяву з проханням установити їм такий режим роботи, а роботодавець видає відповідний наказ.
На замітку! Режим неповного робочого часу може бути запроваджений на певний період (наприклад, на час жорстких карантинних обмежень) або ж безстроково. Докладніше про встановлення неповного робочого часу читайте в «Оптимізуємо роботу персоналу в період карантину». |
Цей варіант застосовується за наявності технічної та фактичної можливості для такої роботи.
Правила дистанційної роботи співробітників і гнучкого графіка роботи встановлені ст. 60 КЗпП.
Переведення працівників на дистанційну роботу або на гнучкий режим роботи оформляється наказом на підставі заяв працівників. Не забудьте ознайомити кожного працівника, якого стосуються ці зміни, з наказом під підпис.
На замітку! Докладніше про правила, установлені законодавством для дистанційної роботи і гнучкого режиму роботи, читайте в ««Карантинні» зміни в КЗпП». |
Зараз усі СГ готуються до січневих жорстких карантинних обмежень, передбачених Постановою № 1236. Кожному роботодавцеві слід продумати, як працюватимуть або, навпаки, на якій підставі будуть звільнені з роботи його співробітники. Є декілька варіантів, необхідно вибрати оптимальний. Рішення необхідно оформити відповідним наказом, а в деяких випадках також будуть потрібні заяви працівників.