Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Січневий локдаун: 5 варіантів для роботодавця

Із цієї статті ви дізнаєтеся: які є варіанти оформлення відносин з найманими працівниками на період карантинних обмежувальних заходів, установлених КМУ, з 08.01.21 р. до 25.01.21 р.

Що можна зробити на практиці: вибрати найбільш відповідний варіант і правильно скласти необхідні документи, щоб уникнути штрафних санкцій за порушення вимог трудового законодавства.


Постановою КМУ від 09.12.20 р. № 1236 (далі – Постанова № 1236) карантин продовжено до 28.02.21 р. з установленням певних обмежень, при цьому на період з 08.01.21 р. до 25.01.21 р. запроваджується жорсткий локдаун (п. 3 Постанови № 1236).

Для довідки. Локдаун (від англ. lockdawn) – це режим, при якому потрібно «сидіти під замком», тобто обмежити соціальні контакти і дотримувати самоізоляцію. По суті, той самий карантин.

На цей період під забороною опиняться багато видів діяльності. Відповідно, багато найманих працівників залишаться без роботи. Тому вже зараз роботодавці ставлять собі запитання, як оформити цей період для працівників і як його оплачувати. Тим паче, що це питання важливе також для оформлення разової матеріальної допомоги, яка виплачується суб’єктам господарювання (далі – СГ) на підставі Закону від 04.12.20 р. № 1071-IX.

І тут у роботодавців є вибір із п’яти варіантів, передбачених законодавством. Ми розповімо про всі, а ви вибирайте той, який найбільше підходить для вашої конкретної ситуації. До речі, ви можете одночасно використовувати декілька варіантів: в одному структурному підрозділі – один, у другому – інший тощо.

Отже, можливі варіанти відносин із працівниками в період локдауна.

Варіант 1. Оголосити простій

Питання оголошення простою регламентуються ст. 113 КЗпП. Розмір оплати часу простою залежить від причин його виникнення. Але якщо простій виник не з вини працівника і викликаний, зокрема, запровадженням карантину Кабміном (якраз наш випадок!), то він повинен оплачуватися з розрахунку не нижче 2/3 тарифної ставки (окладу), установленої працівникові (ч. 1 ст. 113 КЗпП).

Оголошення простою слід оформити наказом, у якому ви повинні відобразити таку інформацію:

  • причини виникнення простою. У нас причиною простою є запровадження Кабміном додаткових обмежувальних протиепідеміологічних заходів на період з 08.01.21 р. до 25.01.21 р. на підставі п. 3 Постанови № 1236;
  • тривалість простою. У нашому випадку це період з 08.01.21 р. до 25.01.21 р. (тобто період жорстких обмежень, передбачених Постановою № 1236. Проте залежно від конкретної ситуації у СГ може виникнути необхідність установити простій на інший, більш тривалий період. Адже в Постанові № 1236 крім обмежень на період «жорсткого» локдауна, установлених у п. 3, є й інші обмежувальні заходи, які так чи інакше можуть стосуватися СГ. Тому період простою визначайте самостійно;
  • перелік співробітників, яких стосується простій. Можливо, ви оголосите простій не для всіх співробітників, а тільки для частини з них (а інші, наприклад, підуть у відпустку). Тому наведіть у наказі персональний перелік працівників, для яких оголошено простій;
  • порядок оплати часу простою працівникам. Як ми вже зазначили вище, у цьому випадку оплата проводиться з розрахунку не менше 2/3 тарифної ставки (окладу) працівника.

Зробіть усе правильно! Обов’язково ознайомте з наказом усіх співробітників, яких стосується простій, під підпис.

Варіант 2. Надати працівникам відпустку за свій рахунок

У ст. 26 Закону від 15.11.96 р. № 504/96-ВР «Про відпустки» (далі – Закон № 504) передбачена можливість надання відпустки без збереження зарплати на весь період карантину, оголошеного КМУ. Але така відпустка може бути надана конкретно на період запровадження жорстких обмежувальних заходів у січні 2021 року.

Надання відпустки оформляється у звичайному порядку – шляхом видання наказу про надання відпустки без збереження заробітної плати.

Заяви від працівників! Відпустка за свій рахунок надається тільки за наявності згоди на це працівника. Тому обов’язково отримайте від працівників заяви про надання такої відпустки.

У наказі слід зазначити:

  • підстави для надання відпустки. У нашому випадку це запровадження Кабміном додаткових обмежувальних протиепідеміологічних заходів на період з 08.01.21 р. до 25.01.21 р. згідно з п. 3 Постанови № 1236, а також заяви працівників;
  • період надання відпустки.

Потрібно оформляти окремий наказ на кожного працівника чи можна перелічити всіх, хто піде в таку відпустку, в одному наказі?

Робіть, як вам зручно. Можете оформити окремий наказ на кожного працівника (якщо таких буде небагато) або в одному наказі навести список працівників, яким надається відпустка без утримання. У будь-якому випадку кожного із цих працівників необхідно ознайомити з наказом під підпис!

Варіант 3. Надати працівникам щорічні відпустки

Цей варіант використовується за наявності у роботодавця такої можливості з огляду на фінанси та особливості роботи.

Нагадуємо! Ці відпустки слід включити до графіка відпусток на 2021 рік! Докладніше про складання графіка відпусток читайте в «Складаємо графік відпусток на новий рік».

Надання щорічної відпустки оформляється у звичайному порядку – шляхом видання наказу й ознайомлення з ним працівника під підпис. І не забудьте виплатити працівникові відпусткові не пізніше ніж за 3 дні до початку відпустки (ст. 21 Закону № 504).

Варіант 4. Запровадити режим неповного робочого часу

Такий варіант можливий, коли в період жорстких обмежень усе ж таки зберігається часткова зайнятість працівників, проте немає необхідності працювати повний робочий час.

Підстава для встановлення режиму неповного робочого часу – ст. 56 КЗпП.

У цьому випадку теж усе має бути з обопільної згоди між роботодавцем і працівником. Тому працівники пишуть заяву з проханням установити їм такий режим роботи, а роботодавець видає відповідний наказ.

На замітку! Режим неповного робочого часу може бути запроваджений на певний період (наприклад, на час жорстких карантинних обмежень) або ж безстроково. Докладніше про встановлення неповного робочого часу читайте в «Оптимізуємо роботу персоналу в період карантину».

Варіант 5. Перевести співробітників на дистанційну роботу або встановити гнучкий режим робочого часу

Цей варіант застосовується за наявності технічної та фактичної можливості для такої роботи.

Правила дистанційної роботи співробітників і гнучкого графіка роботи встановлені ст. 60 КЗпП.

Переведення працівників на дистанційну роботу або на гнучкий режим роботи оформляється наказом на підставі заяв працівників. Не забудьте ознайомити кожного працівника, якого стосуються ці зміни, з наказом під підпис.

На замітку! Докладніше про правила, установлені законодавством для дистанційної роботи і гнучкого режиму роботи, читайте в ««Карантинні» зміни в КЗпП».

Висновки

Зараз усі СГ готуються до січневих жорстких карантинних обмежень, передбачених Постановою № 1236. Кожному роботодавцеві слід продумати, як працюватимуть або, навпаки, на якій підставі будуть звільнені з роботи його співробітники. Є декілька варіантів, необхідно вибрати оптимальний. Рішення необхідно оформити відповідним наказом, а в деяких випадках також будуть потрібні заяви працівників.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
17.09.2025
Як оплачувати відрядження працівника, якому встановлено неповний робочий час
У статті розповімо, як розрахувати середньоденний і денний заробіток для оплати днів відрядження працівника, якому встановлено неповний робочий час. Розглянемо, чи впливатиме на розмір оплати часу відрядження встановлення працівнику неповного робочого часу. Як оплачуються дні відрядження? Нагадаємо...
16.09.2025
Авансовий звіт: форма, строки, порядок заповнення, зразки
У статті розповімо, коли потрібно складати Звіт про використання коштів/електронних грошей, виданих на відрядження або під звіт, які строки його подання та правила заповнення. Основні зміни щодо авансового звіту відбулися ще у 2023 році: було оновлено його форму та випадки обов’язкового застос...
15.09.2025
Віддалена робота: як оформити відносини із найманими працівниками?
У статті розповімо про оформлення трудових відносин із працівниками, які виконують свої обов'язки дистанційно або вдома. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Якщо працівники суб'єкта господарювання виконують роботу, передбачену трудовим договором, вдома або в іншому місці поза офісом/виробничи...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
17.09.2025
Як оплачувати відрядження працівника, якому встановлено неповний робочий час
У статті розповімо, як розрахувати середньоденний і денний заробіток для оплати днів відрядження працівника, якому встановлено неповний робочий час. Розглянемо, чи впливатиме на розмір оплати часу відрядження встановлення працівнику неповного робочого часу. Як оплачуються дні відрядження? Нагадаємо...
17.09.2025
Чи можна направити у відрядження надомних і дистанційних працівників?
У статті нагадаємо, хто є надомними та дистанційними працівниками, та розповімо, чи можна відправляти їх у службові відрядження. Сьогодні дедалі більше компаній використовують гнучкі форми зайнятості – надомну та дистанційну роботу. У зв’язку із цим у роботодавців виникає логічне запитан...
16.09.2025
Авансовий звіт: форма, строки, порядок заповнення, зразки
У статті розповімо, коли потрібно складати Звіт про використання коштів/електронних грошей, виданих на відрядження або під звіт, які строки його подання та правила заповнення. Основні зміни щодо авансового звіту відбулися ще у 2023 році: було оновлено його форму та випадки обов’язкового застос...
Кращі матеріали