Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Підприємство зареєстроване за адресою засновника: чи треба укладати договір оренди або позички?

Практична ситуація

Наше підприємство зареєстроване за домашньою адресою одного із засновників. Чи треба у такому разі укладати із цим засновником договір оренди приміщення або безплатного користування майном (позички)?

Такий договір бажано укласти, проте тут є нюанси.

Пояснимо докладніше.

Законодавством не заборонено реєструвати юридичну особу за адресою одного із засновників.

Реєстрація юрособи робиться відповідно до вимог Закону від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань» (далі – Закон № 755).

Так, для своєї держреєстрації юрособа подає документи, зазначені в ч. 1 ст. 17 Закону № 755. Зокрема, подається заява про державну реєстрацію створення юридичної особи (форма 2, затверджена наказом Мін’юсту від 18.11.2016 № 3268/5).

У розділі «Місцезнаходження» цієї заяви зазначається адреса місцезнаходження юрособи. Причому тут можна зазначити у тому числі і місце проживання одного із засновників (адже це не заборонено), проте законодавство не вимагає подавати під час реєстрації юрособи документи на оренду або позичку приміщення (у переліку документів, наведеному в ч. 1 ст. 17 Закону № 755, такі документи не зазначені).

Але! Вам слід знати, що згідно з визначенням зі ст. 93 Цивільного кодексу (далі – ЦК) місцезнаходження юрособи – це фактичне місце ведення діяльності або розташування офісу, з якого ведеться щоденне керівництво діяльністю юрособи (де переважно перебуває керівництво) і здійснення управління та обліку.

Тому на етапі реєстрації цілком допустимо зазначити як місцезнаходження юрособи адресу засновника. Але потім підприємству треба визначитися зі своїм фактичним місцезнаходженням, щоб воно відповідало визначенню, наведеному у ст. 93 ЦК.

Розглянемо два варіанти розвитку подій.

Варіант 1. Квартира засновника і надалі буде офісом підприємства.

Таке цілком можливо. Наприклад, якщо цього засновника призначать директором і керувати роботою підприємства він буде дистанційно, що теж допускається трудовим законодавством (див. ст. 602 КЗпП).

У цьому випадку підприємству варто укласти із засновником-директором договір на використання приміщення. Це може бути:

  • або договір оренди;
  • або договір позички (безплатного користування майном).

Адже за відсутності такого договору контролюючі органи можуть стверджувати, що фізична особа безплатно надає підприємству послуги з користування майном. Щоб таких питань не виникало, між засновником і підприємством слід укласти договір.

Варіант 2. Офіс підприємства знаходитиметься в іншому місці.

Зазвичай на практиці так і буває: підприємство зареєстрували за адресою засновника, а потім підшукали офіс та інші виробничі приміщення зовсім за іншою адресою, стали їх орендувати, а про свою адресу, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР), і думати забули.

Такий стан речей може призвести до серйозних неприємностей, оскільки і контролюючі органи, і контрагенти звертатимуть увагу на місцезнаходження підприємства, зазначене в ЄДР, і саме на цю адресу приходитиме офіційна поштова кореспонденція для підприємства.

А якщо підприємство не знаходиться за зазначеною в ЄДР адресою, тоді:

  • контролюючі органи не зможуть провести перевірку;
  • підприємство не дізнається про важливий для нього лист і вчасно на нього не відреагує;
  • потенційні контрагенти, не виявивши підприємство за його офіційною адресою, візьмуть під сумнів надійність такого партнера і безпеку співпраці з ним.

При такому варіанті розвитку подій підприємству слід не укладати договір оренди або позички із засновником на використання його квартири, а змінити місцезнаходження юрособи на нове – те, де фактично розташований офіс підприємства. Для цього треба зареєструвати такі зміни в ЄДР.

Коментарі до матеріалу
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
Нове
29.09.2025
Як діяти суб’єктам господарювання після скасування Господарського кодексу: роз’яснює Мін’юст
У статті розповімо, чи можна після скасування Господарського кодексу не використовувати печатку, чи може директор діяти без довіреності від імені підприємства та як тепер застосовувати оперативно-господарські санкції. Скасування Господарського кодексу: вивчаємо нововведення, що стосуються договірних...
05.09.2025
Додатковий капітал для товариств з обмеженою відповідальністю
Товариства з обмеженою відповідальністю отримали можливість створювати додатковий капітал, не змінюючи при цьому розмір статутного капіталу. У статті розглянуто, з якого моменту діють нові правила та як їх застосувати на практиці. 27.08.2025 набув чинності Закон від 31.07.2025 № 4564-IX «Про в...
03.09.2025
Штатний розпис і скасування Господарського кодексу
З 28.08.2025 перестає діяти Господарський кодекс, яким передбачений обов'язок підприємств мати штатний розпис. Чи потрібно після цієї дати затверджувати штатний розпис? Дізнайтеся з нашої статті. З 28.08.2025 втрачає чинність Господарський кодекс, яким передбачена обов'язкова наявність у юросіб тако...
Кращі матеріали