Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Особливості інвентаризації-2023

25.10.2023

Власники підприємства, його керівники, інвестори та інші користувачі фінансової звітності повинні бути впевнені у достовірності даних бухобліку. Адже якщо склад активів і зобов'язань підприємства не підтверджено перевіркою їх наявності або перекручено у фінзвітності, то прийняті на основі таких даних управлінські рішення можуть бути неправильними та призвести до погіршення фінансового стану підприємства або навіть до банкрутства. От чому в законодавчо визначених випадках підприємство зобов'язане проводити інвентаризацію. 

Строки, періодичність проведення обов'язкової річної інвентаризації перед складанням фінансової звітності залежать від виду активів і зазначені в п. 10 розд. І Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну 02.09.2014 № 879 (далі — Положення № 879).

За непроведення інвентаризації посадові особи підприємства можуть бути притягнуті до адміністративної та дисциплінарної відповідальності.

Крім відповідальності посадових осіб підприємства в разі ігнорування вимог Положення № 879 щодо проведення інвентаризації у випадках, коли це обов’язково, таке підприємство можуть очікувати й інші негативні наслідки. Адже під час перевірок податковий орган має право вимагати від платника податків, якого він перевіряє, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей та готівки (пп. 20.1.9 Податкового кодексу). 

Якщо підприємство перед складанням річної фінансової звітності не провело інвентаризацію, то йому не вдасться отримати аудиторський звіт на підтвердження достовірності фінзвітності. Такий висновок прямо випливає з норм ст. 14 Закону від 21.12.2017 № 2258-VIII «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність». А невиконання підприємством вимог законодавства про оприлюднення фінзвітності може загрожувати досить серйозними санкціями. Так, до посадових осіб підприємства може бути застосовано адміністративний штраф на підставі ст. 16316 КУпАП у розмірі від 1 000 до 2 000 НМДГ (від 17 000 до 34 000 грн)

До того ж якщо ваше підприємство планує отримувати кредитні кошти в банках, то непроведення інвентаризації перед складанням річної фінзвітності може побічно вплинути на рішення банку щодо надання такого кредиту. 

У спецвипуску розповімо про особливості проведення інвентаризації під час воєнного стану.

Консультації

Інвентаризація: випадки, строки, види та етапи проведення

Особливості інвентаризації у період воєнного стану

Інвентаризація-2023: чи можна відкласти на «після війни»?

Створення інвентаризаційної комісії

Річна інвентаризація: як провести, якщо потрібні працівники відсутні

Чи може до складу інвентаризаційної комисії входити особа, яка не є працівником підприємства?

На підприємстві залишився тільки директор: чи проводити інвентаризацію і як у цьому випадку сформувати інвентаризаційну комісію?

Трудовий договір із працівником призупинено: чи можна залучити його до проведення інвентаризації?

Інвентаризація без матеріально відповідальної особи: чи можна?

Інвентаризація розрахунків: документальне оформлення

Перегляд та інвентаризація резерву відпусткових

Інвентаризація резерву сумнівних боргів

Документальне оформлення інвентаризації

Таблиця-підказка: відображаємо результати інвентаризації в обліку

Інвентаризацію не проведено: які наслідки загрожують

Коментарі до матеріалу
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
03.06.2025
Ліцензія на пальне, алкогольні та тютюнові вироби: порядок отримання, сплати, анулювання
З 01.01.2025 правила отримання ліцензії на зберігання пального і торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами суттєво змінилися. У цьому спецвипуску ми розповімо, як суб’єктам господарювання, які займаються вищезгаданими видами діяльності, підготуватися до процедури отримання ліцензії ...
07.05.2025
Оформлення та оплата щорічних відпусток: практичні ситуації
Щорічна відпустка – це не лише законне право кожного працівника на відпочинок, а й важливий елемент трудових відносин, який потребує правильного оформлення. У цій статті ми детально розглянемо, як належним чином оформити щорічну відпустку, щоб дотриматися законодавства, уникнути непорозумінь і...
21.02.2025
Декларація з ПДВ із додатками: алгоритм заповнення
Кожен платник ПДВ щомісяця подає звітність із цього податку. І здавалося б, що з її заповненням усе зрозуміло і жодних запитань немає. Але змінюється форма звітності, здійснюються нові операції – і запитання виникають. У спецвипуску ми розглянули нюанси заповнення рядків декларації та додаткі...
Кращі матеріали