Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Закупівлі за новим порядком в умовах карантину

Карантин

03.04.2020 1639 0 2

В Україні продовжено карантин, а в окремих областях уведено надзвичайну ситуацію. Проте ми всі повинні працювати, незважаючи на умови, що склалися. Особливо важливою є робота тих, хто працює задля допомоги хворим і запобігання зараженню інших. Це стосується і закупівель для забезпечення неперервності цього процесу.


Законом від 17.03.20 р. № 530-IX унесено зміни до деяких законодавчих актів України, спрямовані на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі – Закон № 530).

Цим Законом, зокрема, установлено, що дія Закону від 25.12.15 р. № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922) не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи чи послуги, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).

Для спрощення та пришвидшення закупівлі в умовах карантину уряд прийняв постанову від 20.03.20 р. № 225 «Про деякі питання закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) на території України» (далі – Постанова № 225). Як ця постанова допоможе закупівельникам?

Постановою № 225 затверджено Порядок проведення закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) на території України (далі – Порядок № 225), а також Перелік відповідних товарів, робіт і послуг (далі – Перелік № 225).

Норми Постанови № 225 застосовуються лише щодо закупівлі товарів, які ввійшли до зазначеного Переліку. Будь-які інші закупівлі здійснюються відповідно до вимог Закону № 922.

Порядок № 225 визначає закупівлю як придбання замовником товарів, робіт і послуг (далі – товари), необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), згідно з правилами, визначеними цим Порядком.

Постановою № 225 передбачено призначення службової (посадової) особи, уповноваженої замовником на проведення таких закупівель (далі — уповноважена замовником особа).

Для закупівлі товарів із Переліку № 225 замовник може призначити окрему уповноважену особу. Уповноважена замовником особа здійснюватиме закупівлі незалежно від тендерного комітету або уповноважених осіб, які діють від імені замовника.

Порядок № 225 передбачає, що планування закупівель здійснюється замовником на підставі наявної потреби в закупівлі відповідних товарів. Проте не обумовлюються дії особи щодо планування. Включати такі закупівлі до загального річного плану чи затверджувати окремо, вирішує Уповноважена замовником особа. Спробуємо їй у цьому допомогти.

Алгоритм дій Уповноваженої замовником особи

В інформаційному листі Мінекономрозвитку від 25.03.20 р. № 3304-04/20656-06 та листі ДП «Прозорро» від 24.03.20 р. № 206/712/10 надано роз’яснення, з урахуванням яких можемо сформувати такий алгоритм дій Уповноваженої замовником особи.

Спочатку плануються закупівлі та вноситься інформація до річного плану закупівель в електронній системі закупівель.

Оскільки відповідно до Закону № 530 дія Закону № 922 на вищезгадані закупівлі не поширюється, можемо припустити, що це стосується і річного плану закупівель. Тому Уповноважена замовником особа здійснює окреме планування закупівель, що проводяться на підставі наявної потреби в закупівлі визначених Переліком № 225 товарів.

Усі рішення Уповноваженої замовником особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення.

Відомості щодо технічних, якісних та інших характеристик предмета закупівлі, вимог до учасника, ціни та строку постачання товарів або виконання робіт чи послуг мають бути в інформації про предмет закупівель плану закупівель в елект­ронній системі закупівель. Тобто Уповноважена замовником особа через особистий кабінет на авторизованому електронному майданчику створює план закупівель та підвантажує в об’єкт плану всю необхідну інформацію про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі, строк постачання товарів або виконання робіт чи послуг тощо.

Оприлюднення такої інформації, по суті, є оприлюдненням річного плану закупівель і оголошенням про закупівлю одночасно.

Щойно цю інформацію буде оприлюднено в елект­ронній системі закупівель, починається відлік 48 годин до укладення договору.

Постановою № 225 установлено, що Уповноважена замовником особа організовує та проводить закупівлі не раніше ніж через 48 годин із моменту оприлюднення інформації про закупівлю в електронній системі закупівель за критеріями, які включають, зокрема, ціну та строк постачання товарів або виконання робіт чи послуг.

Майданчик, на якому оприлюднено відповідну інформацію, забезпечує інформування постачальників, підписаних на закупівлі за відповідними СРУ кодами.

Протягом цього часу учасник подає свої пропозиції замовнику, а замовник проводить переговори та приймає необхідні рішення для укладання договору та здійснення закупівлі.

Процедура переговорів

У Порядку № 225 не зазначено, як учасники подають свої пропозиції.

Мінекономрозвитку пояснює, що замовник поза електронною системою закупівель проводить переговори у форматі, прийнятному для сторін. Проведення переговорів здійснюється з одним або декількома учасниками.

Зі свого боку, рекомендуємо проводити переговори в онлайн-режимі. Не встановлено, хто та до кого звертається: замовник до учасників чи учасники до замовника. Та, мабуть, наразі це й не важливо. Головне – щоб замовник дотримувався принципів закупівлі, зокрема принципу добросовісної конкуренції серед учасників та максимальної економії.

Під час переговорів замовником розглядається пропозиція учасника щодо технічних, якісних та інших характеристик предмета закупівлі, ціни та строку постачання товарів або виконання робіт чи послуг, які зазначалися в інформації, оприлюдненій у річному плані.

Відмова учаснику в участі у процедурі закупівлі

Порядок № 225 вимагає від замовників перевіряти наявність підстав для відмови учаснику в участі у процедурі закупівлі і в разі їх виявлення відмовляти такому учаснику в участі у переговорах.

Не зовсім зрозуміло, про яку процедуру йдеться, адже процедури закупівлі установлено Законом № 922, а ці закупівлі здійснюються без переговорів. Складається враження, що, терміново формуючи Порядок № 225, законодавець просто переніс вимоги ст. 17 Закону № 922 до вимог Порядку № 225.

Проте підкреслимо: якщо не зважати на такі непорозуміння, підстави для відмови учасникам аналогічні тим, що застосовуються з 19 квітня 2020 року, серед яких є й нові. Зокрема, учаснику буде відмовлено в участі в закупівлі, якщо:

  • учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом від 14.08.14 р. № 1644-VII «Про санкції»;
  • службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми;
  • учасник процедури закупівлі має заборгованість зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, коли такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення зазначеної заборгованості в порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника.

Крім того, замовник може прийняти рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та відхилити пропозицію учасника в разі, якщо учасник не виконав своїх зобов’язань за раніше укладеним договором про закупівлю з тим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання і застосування санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків — протягом трьох років із дати дострокового розірвання такого договору.

Звертаємо увагу, що має бути дві умови одночасно: дострокове розірвання договору і застосування санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків.

Проте учасник може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі. Для цього він повинен довести, що сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків.

Якщо замовник уважає таке підтвердження достатнім, учаснику не може бути відмовлено в участі у процедурі закупівлі.

Замовник повинен перевірити наявність усіх відповідних підстав для відмови учаснику, але підтверджувати відсутність таких підстав має учасник під час подання пропозиції. Мінекономрозвитку рекомендує учасникам підтверджувати відсутність таких підстав наданням інформації в довільній формі.

Оприлюднення інформації щодо закупівель

Порядок № 225 не містить вимог щодо оприлюднення в електронній системі закупівель пропозицій учасників, тому замовники мають отримувати відповідне підтвердження в порядку, який самостійно передбачатимуть для спілкування, у тому числі для отримання пропозицій учасників. Рекомендуємо робити це в онлайн-режимі.

Проте замовники мають дбати про збереження цієї інформації, адже колись настане час перевірок таких закупівель.

Порядком № 225 передбачено, що Уповноважена замовником особа забезпечує складання, затвердження та зберігання відповідних документів із питань закупівель.

Після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками замовник укладає договір про закупівлю.

Замовник протягом одного дня з дня укладення договору звітує за результатами здійсненої закупівлі шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель Звіту про укладений договір, договору про закупівлю та всіх додатків до нього.

Майданчик для формування Звіту про укладений договір з ознакою COVID-19 видає попередження замовнику такого змісту: «Зверніть увагу, публікація Звіту про укладений договір відповідно до Постанови № 225 може відбутися не раніше ніж через 48 годин після публікації відповідного рядка плану».

Замовник протягом трьох днів із дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання оприлюднює Звіт про виконання договору.

Важливо нагадати, що зміни до ст. 16414 КУпАП передбачають накладення штрафів за неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі, що здійснюються відповідно до положень Закону № 530.

У підсумку маємо зазначити, що дія Постанови № 225 поширюється на всі закупівлі з переліку, затвердженого КМУ, незалежно від їх вартості. Проте перелік містить обмеження щодо закупівлі медичного обладнання винятково закладами охорони здоров’я, які надають допомогу хворим на COVID-19.

Зауважимо також, що 23.03.20 р. уряд переглянув положення Постанови № 225 і вніс до них зміни, про які ми розповімо, щойно вони будуть оприлюднені. На урядовому порталі зазначено, що Порядок № 225 спрощено і відповідно до Переліку товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), здійснювати закупівлі можуть усі замовники на території України, тоді як раніше таку можливість мали лише заклади охорони здоров’я.

Тож сподіватимемося, що запропонований нами алгоритм пришвидшить здійснення необхідних закупівель у такій надзвичайно складній ситуації, а також допоможе перемогти ризики поширення COVID-19.


Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали