Одна зі «старих» різниць, на яку коригується фінрезультат до оподаткування, піддалася чищенню. Ідеться про різницю, установлену пп. 140.5.9 Податкового кодексу (далі - ПК) (згідно із цим підпунктом платники податку на прибуток коригують свій фінрезультат на суму коштів або вартість товарів, безоплатно перерахованих (переданих) неприбутковим організаціям у розмірі, що перевищує 4 % оподатковуваного прибутку такого платника за попередній звітний рік).
А чищення це провів Закон від 17.03.20 р. № 532-IX (діє з 1 квітня 2020 року).
Почнемо з того, що в пп. 14.1.1391 ПК з'явилося посилання на ч. 1 ст. 3 Закону від 19.11.92 р. № 2801-XII «Основи законодавства України у сфері охорони здоров'я». У цій нормі наведено визначення особи, уповноваженої здійснювати закупівлі у сфері охорони здоров'я. Це юрособа, створена МОЗ, яка займається закупівлею ліків, медвиробів, допоміжних засобів до них і послуг на гроші держбюджету для виконання програм і здійснення централізованих заходів щодо охорони здоров'я, а також на засоби грантів (субгрантів) для виконання програм Глобального фонду для боротьби зі СНІДом, туберкульозом і малярією (далі – закупівельна організація).
Для довідки. Восени 2018 року МОЗ створило державне підприємство «Медичні закупівлі України» (https://moz.gov.ua/). Це організація, яка повинна поетапно забезпечувати централізовану закупівлю ліків і медвиробів за кошти держбюджету і відповідати за прозорість та ефективність цих процедур. Крім того, передбачено, що підприємство адмініструє електронні каталоги і проводить тендери для замовників ліків і медвиробів, а також здійснює закупівлю за рамковими угодами (див. сторінку ДП «Медичні закупівлі України» у Фейсбуці). |
Що стосується самого пп. 140.5.9 ПК, то тепер у нових абзацах другому – п'ятому прямо встановлено, що ця різниця не застосовується закупівельною організацією – за одночасного виконання двох умов. А саме, якщо товари:
Також це коригування не застосовується до безоплатно поставлених (переданих) закупівельною організацією товарів, придбаних за кошти грантів (субгрантів) для виконання програм Глобального фонду для боротьби зі СНІДом, туберкульозом і малярією в Україні відповідно до закону.
Не для всіх! Звільнення від коригування фінрезультату на різницю з пп. 140.5.9 ПК, установлене в самому цьому підпункті, діє для закупівельної організації безстроково. Проте для звичайних платників податку на прибуток (не закупівельних організацій) послаблення потрібно шукати в іншій нормі. |
Закон від 30.03.20 р. № 540-IX (далі - Закон № 540) (діє з 2 квітня 2020 року) додав до підрозд. 4 розд. XX ПК п. 511 такого змісту: у 2020 році коригування, установлене абзацом першим пп. 140.5.9 ПК, не застосовується у разі перерахування грошей або передачі лікарських засобів, антисептиків, засобів захисту, медичного обладнання тощо, а також товарів за переліком, установленим Кабміном (як було зазначено вище, вже є «антикоронавірусний» Перелік № 225, але можливо під цю норму Кабмін затвердить свій перелік), таким отримувачам:
Не безстроково! Це звільнення застосовується з 2 квітня 2020 року до закінчення карантину, установленого Кабміном на всій території України з метою запобігання розповсюдженню коронавірусної хвороби (COVID-19). У листі ДПС від 03.04.20 р. № 8 (далі - Лист № 8) підкреслено: для того, щоб відокремити цей період, треба вести окремий облік. |
Не залишилися без уваги депутатів і отримувачі такої допомоги, не зареєстровані як неприбуткові організації. Для платників податку на прибуток – закладів охорони здоров'я державної та/або комунальної власності, а також закупівельної організації депутати придумали дві нові різниці.
А саме – згідно з новим п. 512 підрозд. 4 розд. XX ПК (до ПК його вніс Закон № 540) такі платники податку на прибуток:
При цьому використання отриманого і, відповідно, збільшуюче коригування може відбуватися в будь-яких звітних періодах 2020 року та наступних років (див. п. 2 Листа № 8). Але потрібно вести окремий облік отримання і використання такої допомоги.
Також згідно з новим п. 513 підрозд. 4 розд. XX ПК (до ПК його теж вніс Закон № 540) такі коригування повинні робити заклади охорони здоров'я державної та/або комунальної власності, які отримують «антикоронавірусні» товари за переліком, установленим Кабміном, від закупівельної організації.
Наше зауваження. Гроші та товари, які підприємства отримують як цільове фінансування і цільові надходження, у бухобліку відображаються особливим чином. Дохід від таких надходжень визнається тоді ж, коли й пов’язані з ними витрати, при цьому дохід = витратам. Отже, необхідність застосування нових п. 512 та 513 підрозд. 4 розд. XX ПК не зовсім зрозуміла. Але... Що є, то є. Норми законодавства потрібно дотримувати. |
Не втратять ні звичайні підприємства – платники податку на прибуток, що вирішили перерахувати лікарням благодійні внески або передати їм такі потрібні «антикоронавірусні» товари, ні самі лікарні (навіть якщо вони не зареєстровані як неприбуткова організація). У перших будуть повновагі витрати. Вони зменшать фінрезультат до оподаткування. У других отримана благодійна допомога ніяк на об'єкт оподаткування не вплине.