Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Правила заповнення трудових книжок: роз’яснення ФПУ

Роз’яснення
14.10.2025

Як бути в ситуації, коли у трудовій книжці частина, що передбачає ведення записів українською мовою закінчилася? Чи можна записувати, наприклад, у частині, що передбачена для ведення російською мовою?

Відповідно до Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту та Мінсоцзахисту населення від 29.07.1993 № 58 (далі – Інструкція № 58), передбачено, що коли в трудовій книжці заповнено всі сторінки відповідних розділів, вона доповнюється вкладишем. Тому не варто робити записи у частині, що передбачена для заповнення російською мовою, й так само в розділах «Відомості про заохочення» та «Відомості про призначення пенсій».

Які мають бути дії кадровика, який уже почав уносити відомості в розділ, що не передбачений для записів про роботу?

У такому разі можна скористатися загальним правилом, визначеним Інструкцією № 58, щодо виправлення неправильних записів. Після запису про прийняття на роботу після відповідного порядкового номера, дати внесення запису пишеться: «Запис за № таким-то є недійсним», після чого відповідно до розд. 3 Інструкції № 58 видається вкладиш до трудової книжки. Слід зазначити, що видається він у тому самому порядку, як і трудова книжка, і без неї він недійсний.

Чи дотримуватися вимог ДСТУ 4163:2020 під час написання в трудових книжках прізвища та імені?

Національний стандарт «Державна уніфікована система документації. Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів» (ДСТУ 4163:2020) затверджено наказом ДП «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 01.07.2020 № 144 «Про прийняття та скасування національних стандартів» (набув чинності з 01.09.2021).

Згідно з ДСТУ 4163:2020 розшифрування особистого підпису посадової особи в усіх відповідних реквізитах, що потребують підписання, складається з двох елементів: власного імені посадової особи та її прізвища, яке друкують великими літерами. Ця вимога стосується й прізвища посадової особи, якій адресують документ. Таке нововведення базується на приведенні ДСТУ 4163:2020 у відповідність до вимог постанови КМУ від 17.01.2018 № 55 «Деякі питання документування управлінської діяльності» (далі – Постанова № 55).

Реквізити, де зазначається власне ім’я та прізвище:

  • 15 «Адресат»;
  • 16 «Гриф затвердження»;
  • 17 «Резолюція»;
  • 22 «Підпис»;
  • 24 «Віза документа»;
  • 25 «Гриф погодження (схвалення) документа»;
  • 26 «Відмітка про засвідчення копії документа»;
  • 28 «Відмітка про ознайомлення з документом»;
  • 29 «Відмітка про виконання документа».

«Питання заповнення трудових книжок не віднесено до питань, які регулюються нормами стандарту або Постанови № 55. Отже, відомості на титульному аркуші виконуються повністю із зазначенням прізвища, імені та по батькові працівника. Дані ж про особу, що засвідчує своїм підписом відомості в трудовій книжці, тобто керівника підприємства або спеціально уповноваженої ним особи, записуються у форматі «ініціали та прізвище», що виконується звичайним рукописним текстом із дотриманням норм правопису», – Вікторія Ліпчанська, керівник Центру правової допомоги ФПУ.

ФПУ

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
29.09.2025
Оновлено План-графік проведення перевірок (26.09.2025)
ДПС внесла зміни в План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків. Більше за темою: За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності? Допуск контролюючих органів до перевірки: покроковий алгоритм дій Чи можн...
Нове
15.12.2025
Засвідчення справжності підпису на документах: що важливо знати
Потреба завірення справжності підпису може виникнути, коли необхідно подати заяву, документи до установи, оформити дозвіл. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Хто має право підписувати акти приймання-передачі виконаних робіт? Як підписати документ кваліфікованим електронним підписом? Процедура...
15.12.2025
Права людини: що змінюється в умовах воєнного стану
Розглянемо, які права громадян залишаються недоторканними під час воєнного стану; які права можуть бути тимчасово обмежені; як держава забезпечує захист прав людини під час війни. Більше за темою: Фінансова та статистична звітність: пауза-відтермінування на період воєнного стану вже не діє! Звільн...
15.12.2025
Як застосовувати нові норми ціноутворення в будівництві: роз’яснює Мінрозвитку
Щоб уникнути непорозумінь у документах, кошторисах і закупівлях під час воєнного стану, формуються зрозумілі, єдині правила для всіх учасників ринку. Докладніше див. нижче. Більше за темою: Укладаємо договір підряду на будівництво офісу Будівництво господарським способом: які документи потрібно оф...
Кращі матеріали