Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Ідентифікація та верифікація клієнта (представника клієнта) у разі здійснення платіжної операції – лист Мінфіну

Роз’яснення
18.02.2025

Мінфін у листі від 07.02.2025 № 14020-14/100-ЗПІ/108 надав роз’яснення, що при переказі коштів належна перевірка платника/отримувача здійснюється до проведення/зарахування на рахунок (видачі в готівковій формі) коштів шляхом верифікації платника (ініціатора переказу)/отримувача на підставі офіційних документів або інформації, отриманої з офіційних та/або надійних джерел. 

МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ 

ЛИСТ 
від 07.02.2025 № 14020-14/100-ЗПІ/108 

Міністерство фінансів України розглянуло <...> запит на інформацію і в межах своєї компетенції повідомляє. 

Правові засади державного регулювання та нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – запобігання та протидія) визначено Законом України від 06.12.2019 № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон). 

При цьому статтею 8 Закону визначено обов’язки суб’єктів первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ) до яких, зокрема, віднесено обов’язок: 

  • здійснювати належну перевірку нових клієнтів, а також існуючих клієнтів; 
  • зберігати документи (у тому числі електронні), їх копії, записи, дані, інформацію щодо заходів, вжитих з метою виконання вимог у сфері запобігання та протидії, зокрема щодо здійснення належної перевірки клієнтів (у тому числі ідентифікації та верифікації представників клієнтів, встановлення їх повноважень), а також осіб, яким СПФМ було відмовлено у встановленні ділових відносин та/або проведенні фінансових операцій, а також усі документи, що стосуються ділових відносин (проведення фінансової операції) з клієнтом (включаючи ділову, зокрема внутрішню, кореспонденцію, листування, звіти, запити, результати будь-якого аналізу під час здійснення належної перевірки клієнта), не менше п’яти років після припинення ділових відносин з клієнтом або завершення разової фінансової операції без встановлення ділових відносин з клієнтом. 

Статтею 14 Закону встановлено вимоги щодо супроводження платіжної операції/переказу коштів інформацією про платника та отримувача, а також порядок проведення заходів належної перевірки під час здійснення платіжної операції / переказу, зокрема щодо платіжної операції готівкою в межах України на суму, що дорівнює та перевищує 5 тисяч гривень або пов’язаності такої фінансової операції з іншими фінансовими операціями, що в сумі перевищують 5 тисяч гривень. 

Так, частиною першою статті 14 Закону встановлені загальні вимоги до переліку інформації про платника та отримувача, що повинна супроводжувати переказ коштів. 

Частиною другою та восьмою статті 14 Закону встановлено, що належна перевірка платника/отримувача здійснюється до проведення / зарахування на рахунок (видачі в готівковій формі) коштів шляхом верифікації платника (ініціатора переказу)/отримувача в частині даних, наведених в пунктах 1, 2 частини першої цієї статті відповідно, на підставі офіційних документів або інформації, отриманої з офіційних та/або надійних джерел, з урахуванням особливостей, визначених частиною дев’ятою цієї статті. 

Водночас слід зазначити, що відповідно до положень статті 18 Закону державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії щодо банків і філій іноземних банків, страховиків (у тому числі під час здійснення діяльності з перестрахування), страхових (перестрахових) брокерів, кредитних спілок, ломбардів, інших фінансових установ, реєстрацію чи ліцензування яких здійснює Національний банк України, операторів поштового зв’язку, які надають фінансові платіжні послуги та/або послуги поштового переказу, та/або послуги із здійснення валютних операцій, операторів платіжних систем, філій або представництв іноземних суб’єктів господарської діяльності, які надають фінансові послуги на території України, інших юридичних осіб, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але надають окремі фінансові послуги, здійснюється Національним банком України. 

Постановами Правління Національного банку України від 19.05.2020 № 65 «Про затвердження Положення про здійснення банками фінансового моніторингу» (далі – Положення № 65) та від 28.07.2020 № 107 «Про затвердження Положення про здійснення установами фінансового моніторингу» (далі – Положення № 107) визначено порядок здійснення банками, фінансовими установами належної перевірки клієнта, а також порядок ідентифікації, верифікації клієнта (представника клієнта). 

Додатком 2 «Порядок ідентифікації, верифікації клієнта (представника клієнта)» до Положення № 65 передбачено різні варіанти документування результатів процедури верифікації, серед яких зокрема виготовлення паперових копій з оригіналу ідентифікаційного документа (сторінок/сторін, що містять ідентифікаційні дані), які засвідчуються підписами уповноваженого працівника банку та фізичної особи – власника документа як такі, що відповідають оригіналу (додатково на копіях зазначається дата їх виготовлення). 

Аналогічні норми передбачені додатком 2 «Порядок ідентифікації, верифікації клієнта (представника клієнта)» до Положення № 107. 

Заступник Міністра
з питань європейської інтеграції 

Юрій ДРАГАНЧУК 


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
09.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (накази від 15.07 та 17.07.2025) Зміни в зарплаті «підакцизних» СГ із 1 жовтня 2025 року: Закон опубліковано У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт щодо змін у законодавстві про мобілізацію...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
12.09.2025
Яка зараз існує відповідальність за продаж підакцизних товарів за цінами нижче мінімально встановлених
Відповідальність за продаж підакцизних товарів – 100 % вартості реалізованих таких підакцизних товарів, але не менше 2 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року. Детальніше див. нижче. Яка відповідальність передбачена за роздрібну торгів...
12.09.2025
Як у декларації з податку на прибуток відобразити аванси з пунктів обміну валюти та особливості зарахування переплат з авансів
Покажемо, як у декларації з податку на прибуток підприємств відображаються сплачені авансові внески з пунктів обміну іноземної валюти та чи переноситься сума авансових внесків, яка перевищує суму нарахованого податкового зобов’язання за такий податковий (звітний) рік, у зменшення податкового з...
12.09.2025
Огляд справ у спорах, пов’язаних із примусовим відчуженням нерухомого майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності
Спори з питань відчуження земельних ділянок, інших об’єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності належать до актуальних і водночас складних, що зумовило зарахування їх до окрем...
Кращі матеріали