Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Идентификация и верификация клиента (представителя клиента) при осуществлении платежной операции – письмо Минфина

Разъяснение
18.02.2025

Минфин в письме от 07.02.2025 № 14020-14/100-ЗПИ/108 предоставил разъяснение, что при переводе денежных средств надлежащая проверка плательщика/получателя осуществляется до проведения/зачисления на счет (выдачи в наличной форме) денежных средств путем верификации плательщика (инициатора перевода)/получателя на основании официальных документов или информации/полученной из официальных и/или надежных источников. 

МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ 

ЛИСТ 
від 07.02.2025 № 14020-14/100-ЗПІ/108 

Міністерство фінансів України розглянуло <...> запит на інформацію і в межах своєї компетенції повідомляє. 

Правові засади державного регулювання та нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – запобігання та протидія) визначено Законом України від 06.12.2019 № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон). 

При цьому статтею 8 Закону визначено обов’язки суб’єктів первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ) до яких, зокрема, віднесено обов’язок: 

  • здійснювати належну перевірку нових клієнтів, а також існуючих клієнтів; 
  • зберігати документи (у тому числі електронні), їх копії, записи, дані, інформацію щодо заходів, вжитих з метою виконання вимог у сфері запобігання та протидії, зокрема щодо здійснення належної перевірки клієнтів (у тому числі ідентифікації та верифікації представників клієнтів, встановлення їх повноважень), а також осіб, яким СПФМ було відмовлено у встановленні ділових відносин та/або проведенні фінансових операцій, а також усі документи, що стосуються ділових відносин (проведення фінансової операції) з клієнтом (включаючи ділову, зокрема внутрішню, кореспонденцію, листування, звіти, запити, результати будь-якого аналізу під час здійснення належної перевірки клієнта), не менше п’яти років після припинення ділових відносин з клієнтом або завершення разової фінансової операції без встановлення ділових відносин з клієнтом. 

Статтею 14 Закону встановлено вимоги щодо супроводження платіжної операції/переказу коштів інформацією про платника та отримувача, а також порядок проведення заходів належної перевірки під час здійснення платіжної операції/переказу, зокрема щодо платіжної операції готівкою в межах України на суму, що дорівнює та перевищує 5 тисяч гривень або пов’язаності такої фінансової операції з іншими фінансовими операціями, що в сумі перевищують 5 тисяч гривень. 

Так, частиною першою статті 14 Закону встановлені загальні вимоги до переліку інформації про платника та отримувача, що повинна супроводжувати переказ коштів. 

Частиною другою та восьмою статті 14 Закону встановлено, що належна перевірка платника / отримувача здійснюється до проведення/зарахування на рахунок (видачі в готівковій формі) коштів шляхом верифікації платника (ініціатора переказу)/отримувача в частині даних, наведених в пунктах 1, 2 частини першої цієї статті відповідно, на підставі офіційних документів або інформації, отриманої з офіційних та/або надійних джерел, з урахуванням особливостей, визначених частиною дев’ятою цієї статті. 

Водночас слід зазначити, що відповідно до положень статті 18 Закону державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії щодо банків і філій іноземних банків, страховиків (у тому числі під час здійснення діяльності з перестрахування), страхових (перестрахових) брокерів, кредитних спілок, ломбардів, інших фінансових установ, реєстрацію чи ліцензування яких здійснює Національний банк України, операторів поштового зв’язку, які надають фінансові платіжні послуги та/або послуги поштового переказу, та/або послуги із здійснення валютних операцій, операторів платіжних систем, філій або представництв іноземних суб’єктів господарської діяльності, які надають фінансові послуги на території України, інших юридичних осіб, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але надають окремі фінансові послуги, здійснюється Національним банком України. 

Постановами Правління Національного банку України від 19.05.2020 № 65 «Про затвердження Положення про здійснення банками фінансового моніторингу» (далі – Положення № 65) та від 28.07.2020 № 107 «Про затвердження Положення про здійснення установами фінансового моніторингу» (далі – Положення № 107) визначено порядок здійснення банками, фінансовими установами належної перевірки клієнта, а також порядок ідентифікації, верифікації клієнта (представника клієнта). 

Додатком 2 «Порядок ідентифікації, верифікації клієнта (представника клієнта)» до Положення № 65 передбачено різні варіанти документування результатів процедури верифікації, серед яких зокрема виготовлення паперових копій з оригіналу ідентифікаційного документа (сторінок/сторін, що містять ідентифікаційні дані), які засвідчуються підписами уповноваженого працівника банку та фізичної особи – власника документа як такі, що відповідають оригіналу (додатково на копіях зазначається дата їх виготовлення). 

Аналогічні норми передбачені додатком 2 «Порядок ідентифікації, верифікації клієнта (представника клієнта)» до Положення № 107. 

Заступник Міністра
з питань європейської інтеграції 

Юрій ДРАГАНЧУК 


Присоединяйтесь к Uteka в Telegramm

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
19.08.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Президент подписал Закон о «заморозке» кредитов для аграриев Совместительство: ограничения, особенности и необходимые действия работодателя Правительство разрешило бронировать 100 % работников критически важных предприятий на прифронтовых террит...
02.06.2025
Важное в мае для плательщиков НДС
Ознакомьтесь с важными материалами для плательщиков НДС в мае. Больше по теме: Спецпроект «НДС: ситуации из практики» Спецпроект «Электронное администрирование НДС: правила, риски, решения» Спецпроект «Особенности налогообложения НДС в условиях военного времени»...
08.07.2025
С 5 июля в Украине возобновляется обязательное представление статистической отчетности
Президент 3 июля подписал Закон от 18.06.2025 № 4505-IX, он официально опубликован 5 июля и с этого дня вступил в силу. Верховная Рада поддержала изменения к п. 1 Закона от 03.03.2022 № 2115-IX «О защите интересов субъектов подачи отчетности и других документов в период действия военного ...
Новое
22.08.2025
Если бизнес пострадал в результате войны – получите временное освобождение от налоговых обязанностей
Право на освобождение имеют юридические и физические лица, которые пострадали от российской агрессии и не могут выполнять свои налоговые обязанности из-за ее последствий. Подробнее см. ниже. Больше по теме: Опубликован перечень ВОТ и территорий ведения боевых действий: как воспользоваться налоговым...
22.08.2025
Списание кредиторской задолженности, возникшей вследствие деятельности ФЛП: что с налогообложением
Поскольку кредиторская задолженность ФЛП перед юрлицом возникла в результате проведения хоздеятельности (получение товара без дальнейшей оплаты его стоимости), то доход в виде списанной кредиторской задолженности включается в состав общего налогооблагаемого дохода ФЛП. В то же время, если списание к...
22.08.2025
Для повторного увольнения после восстановления нельзя использовать то же основание: судебное решение
Несоблюдение процедуры увольнения работника после восстановления на работе по решению суда является нарушением трудового законодательства и основанием для его восстановления на работе. Работодатель обязан заново осуществить новое персональное предупреждение работника о последующем увольнении не позд...
Лучшие материалы