Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Які перетворення чекають юросіб у державному та комунальному секторах із 28 серпня

Увага!
14.07.2025

28 серпня 2025 року вводиться в дію Закон від 09.01.2025 № 4196-IX «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» (далі – Закон), який набрав чинності з 28 лютого 2025 року.

Закон спрямований на удосконалення корпоративного управління в юридичних особах, заснованих на державній і комунальній власності, підвищення інвестиційної привабливості країни та наближення законодавства до законодавства Європейського Союзу та Керівних принципів Організації економічного співробітництва та розвитку (далі – ОЄСР).

Так, Керівні принципи ОЕСР з корпоративного управління юридичними особами, що контролюються державою, зокрема, визначають, що:

а) органи державної влади повинні спростити і стандартизувати організаційно-правові форми діяльності юридичних осіб, що контролюються державою. Необхідно, щоб практика діяльності таких юридичних осіб відповідала загальноприйнятим корпоративним нормам;

б) держава повинна дозволити контрольованим нею юридичним особам бути повністю автономними в їх операційній діяльності на досягнення визначених цілей та має утримуватися від втручання в їх управління;

в) держава повинна дозволити наглядовим радам виконувати їхні функції та має поважати їхню незалежність.

Законом передбачена імплементація цих Керівних принципів ОЕСР.

Указаний Закон запроваджує перехідний період у три роки (з дня введення у дію цього Закону), під час дії якого має відбутись трансформація існуючих організаційно-правових форм юридичних осіб та значне скорочення їх переліку згідно з Керівними принципами ОЕСР з корпоративного управління, та позбавить державу тих, які «морально» застарілі.

Юридичні особи, які на день введення в дію цього Закону зареєстровані в організаційно-правовій формі державного підприємства (державного комерційного підприємства, державного некомерційного підприємства, казенного підприємства), комунального підприємства (комунального комерційного підприємства, комунального некомерційного підприємства), спільного комунального підприємства, приватного підприємства, дочірнього підприємства, іноземного підприємства, підприємства об’єднання громадян (релігійної організації, профспілки), підприємства споживчої кооперації, мають бути перетворені за рішенням власників у товариства з обмеженою відповідальністю або акціонерні товариства.

Реєстрація нових юридичних осіб у наведених організаційно-правових формах буде заборонена після завершення перехідного періоду.

Також, як частину реформування управління державними та комунальними підприємствами, Закон передбачає визнати таким, що втратив чинність Господарський кодекс України (далі – ГК), який за часи його існування акумулював у собі значний обсяг норм, які регулюють діяльність підприємств, установ та організацій державного та комунального секторів економіки.

Відповідно до приписів Закону держава та територіальні громади (в особі уповноважених органів управління) у перехідний період будуть зобов’язані прийняти управлінські рішення щодо перетворення підприємств, установ, організацій, заснованих на державній та комунальній власності, у господарські товариства, та внести державне/комунальне майно до статутного капіталу.

У такий спосіб пропонується перейти у державному та комунальному секторах економіки до регулювання відносин, заснованих на корпоративних механізмах управління та привести його до вимог Керівних принципів ОЕСР.

Також Закон у процесі перехідного періоду пропонує остаточно завершити дискусію щодо правового режиму майна, внесеного державою до статутного капіталу господарського товариства, та закріпив у своїх положеннях тезу, що майно, внесене державою до статутного капіталу господарського товариства, є власністю такого господарського товариства.

Варто зазначити, що у випадку внесення державного або комунального майна у статутний капітал товариства воно виступає способом оплати акцій (часток), емітованих таким господарським товариством. У свою чергу господарське товариство стає власником такого державного або комунального майна, натомість у державну або комунальну власність переходять емітовані господарським товариством акції (частки). Тобто держава або територіальна громада, володіючи акціями (частками) у статутному капіталі товариства через механізми корпоративного управління, контролюватимуть діяльність товариства, у тому числі в частині розпорядження майном.

Також варто звернути увагу, що вимога Керівних принципів ОЕСР стосовно формування наглядових рад у юридичних особах, що засновані державою або територіальною громадою, буде «автоматично» реалізована у результаті перетворення у перехідному періоді державних або комунальних підприємств у товариства з обмеженою відповідальністю або акціонерні товариства, оскільки наглядова рада є органом управління, утворення якого передбачено законом для цих організаційно-правових форм юридичних осіб.

Крім того, Законом запроваджено нові речові права – узуфрукт державного та узуфрукт комунального майна.

Ці речові права, мають слугувати для закріплення за господарським товариством майна, що не може бути внесене до статутного капіталу господарського товариства (наприклад, того, що не підлягає приватизації).

Серед науковців немає єдиного підходу до розуміння всіх особливостей узуфрукту і на сьогодні така конструкція прямо не присутня в законодавстві України, однак її елементи сформульовані у правових конструкціях сервітуту, емфітевзису та суперфіцію.

Інформація станом на 11.07.2025.

Мін’юст

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
02.06.2025
Важливе у травні для платників ПДВ
Ознайомлюйтеся з важливими матеріалами для платників ПДВ у травні. Більше за темою: Спецпроєкт «ПДВ: ситуації з практики» Спецпроєкт «Електронне адміністрування ПДВ: правила, ризики, рішення» Спецпроєкт «Особливості оподаткування ПДВ в умовах воєнного часу»...
08.07.2025
З 5 липня в Україні відновлюється обов’язкове подання статистичної звітності
Президент 3 липня підписав Закон від 18.06.2025 № 4505-IX, він офіційно опублікований 5 липня і з цього дня набув чинності. Верховна Рада підтримала зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнн...
Нове
25.08.2025
Топ-10 банків України за прибутком у першому півріччі 2025 року
У першому півріччі 2025 року українські банки заробили 100,06 млрд грн до сплати податків. Водночас кожен п’ятий банк у країні залишається збитковим. Топ-10 банків згенерували 87 % прибутку, з них «ПриватБанк» – майже половину. Сектор іноземних груп та приватних банків демонс...
25.08.2025
Нові можливості для виробників української рибної продукції
Робоча зустріч із представниками аквабізнесу засвідчила готовність держави та бізнесу до конструктивного діалогу. Ефективна реалізація запропонованих ініціатив дасть змогу не лише зміцнити продовольчу безпеку країни, а й підтримати національного виробника та надати потужний імпульс для розвитку всіє...
25.08.2025
Довідник з експорту молочної продукції до ЄС оновлено
З 1 січня 2025 року Україна працює за оновленою Регіональною конвенцією про пан-євро-середземноморські (PEM) правила походження. Для молочного бізнесу це означає нові можливості – і нові вимоги. Найважливіше вже зібрано у оновленому довіднику.   Більше за темою: З 24.07.2024 діє новий По...
Кращі матеріали