Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Як перетворити приватне підприємство на ТОВ у зв’язку зі скасуванням Господарського кодексу?

Нове

11.04.2025 13 0 0

Діяльність приватних підприємств нині регулюється нормами Господарського кодексу (далі – ГК). Однак у серпні 2025 року ГК втратить свою силу. Тому вже зараз у власників багатьох приватних підприємств постають запитання, що буде з їхнім підприємством після втрати сили ГК, чи потрібно щось змінювати, до якої дати і як правильно це зробити. На всі ці запитання ви знайдете відповіді у нашій статті.


Чим зумовлені зміни для приватних підприємств?

Зміни для приватних підприємств передбачено Законом від 09.01.2025 № 4196-IX «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» (далі – Закон № 4196).

Закон № 4196 набув чинності з 28.02.2025, проте, як сказано у ч. 1 ст. 17 цього Закону, вводиться в дію через 6 місяців, тобто з 28.08.2025 (за винятком окремих норм, що вводяться в дію з пізніших дат, але ці норми не стосуються приватних підприємств).

Зокрема, з 28.08.2025 втратить свою силу Господарський кодекс (про це йдеться у ч. 3 ст. 17 Закону № 4196). А діяльність приватних підприємств урегульована зараз ст. 113 ГК. Нагадаємо, що згідно із цією статтею приватним є підприємство, яке діє на основі приватної власності одного або кількох громадян, іноземців, осіб без громадянства та його (їх) праці або з використанням найманої праці. Порядок організації та діяльності приватних підприємств визначається нормами ГК та інших законів.

Як бачимо, новина про скасування ГК змушує хвилюватися власників приватних підприємств. Але навіть після скасування ГК для приватних підприємств не буде правового вакууму, для них діятимуть спеціальні норми (нижче розглянемо які саме). Відразу скажемо, що таким підприємствам варто піти шляхом перетворення.

Якою нормою передбачено необхідність перетворення приватних підприємств?

Прямої норми, яка б приписувала перетворити приватні підприємства на іншу організаційно-правову форму, у Законі № 4196 немає. Проте висновок про необхідність такого перетворення випливає з аналізу кількох норм Закону № 4196. Наведемо короткий зміст цих норм:

  • ч. 1 ст. 1 – перехідний період становить 3 роки й обчислюється з дня набуття чинності Законом № 4196. Тобто перехідний період діє з 28.08.2025 по 28.08.2028;
  • ч. 1 ст. 13 – створення юридичних осіб в організаційно-правовій формі приватного підприємства забороняється;
  • ч. 4 ст. 17 – з дня набуття чинності Законом № 4196 дія Закону від 06.02.2018 № 2275-VIII «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» (далі – Закон № 2275) поширюється, зокрема, на приватні підприємства у випадках, якщо відповідні правовідносини не врегульовано;
  • ч. 4 ст. 17 – якщо під час перехідного періоду власник не прийняв рішення про припинення приватного підприємства, то після завершення перехідного періоду регулювання діяльності таких підприємств здійснюється відповідно до положень Закону № 2275, які регулюють діяльність ТОВ, а статути таких підприємств у частині, що суперечить Закону № 2275, будуть недійсними;
  • ч. 10 ст. 17 – протягом перехідного періоду статути та внутрішні положення підприємств підлягають приведенню у відповідність до Закону № 4196.

З вищенаведених норм можна зробити висновок, що після набуття чинності Законом № 4196 нові приватні підприємства вже не створюються, а створені раніше, тобто до 28.08.2025, мають привести свої статути у відповідність до Закону № 4196.

Фактично, якщо після закінчення перехідного періоду, тобто після 28.08.2028, приватне підприємство не буде перетворене на іншу організаційно-правову форму, воно житиме за правилами, установленими законодавством для ТОВ. Щоправда, статути таких підприємств будуть частково недійсними. А це вже стане створювати певні труднощі та незручності для таких підприємств.

Як бачимо, зараз саме час замислитися про перетворення приватного підприємства на іншу організаційно-правову форму, і найближчою за духом і змістом формою є ТОВ.

Однак і занадто поспішати теж не варто – для виконання всіх необхідних процедур у приватних підприємств попереду є понад 3 роки.

Нижче ми докладно розглянемо процедуру перетворення приватного підприємства на ТОВ.

Майте на увазі! Якщо реєстраційні дії щодо приведення статуту приватного підприємства у відповідність до вимог Закону № 4196 проводитимуться протягом перехідного періоду, то таке підприємство звільняється від сплати адміністративного збору (ч. 10 ст. 17 Закону № 4196).

Як перетворити приватне підприємство на ТОВ?

Перетворення – це один із видів реорганізації підприємства. Правила реорганізації підприємств установлено ст. 104–108 Цивільного кодексу (далі – ЦК).

Перетворення юридичної особи – це зміна її організаційно-правової форми (ст. 108 ЦК). У нашому випадку приватне підприємство буде перетворено на ТОВ.

Після перетворення до нової юридичної особи переходить усе майно, усі права та обов’язки попередньої юрособи.

Тобто у разі перетворення відбуваються дві події, які підлягають державній реєстрації: припинення юрособи внаслідок перетворення і створення нової юрособи (ч. 6 ст. 4 Закону від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань»). При цьому перетворення вважається завершеним з дати державної реєстрації новоствореної юрособи.

Виходячи із цих, а також інших норм законодавства, процедура перетворення складатиметься з декількох етапів. Розглянемо їх докладніше.

Етап 1. Прийняття рішення про реорганізацію підприємства, призначення комісії

Рішення про реорганізацію приватного підприємства шляхом перетворення на ТОВ приймає власник (власники) підприємства.

Для приватних підприємств порядок прийняття рішень власниками законодавчо не встановлено, тому у цьому питанні вони мають керуватися насамперед положеннями свого статуту.

Зазвичай якщо власник приватного підприємства – один, він приймає одноосібне рішення, у якому фіксує всі необхідні моменти. Якщо власників у підприємства кілька, тоді вони проводять загальні збори, на яких приймають рішення про реорганізацію підприємства й оформляють його протоколом.

На цьому етапі власники приватного підприємства повинні (ч. 3 ст. 105 ЦК):

  • призначити комісію з реорганізації підприємства, голову цієї комісії;
  • установити порядок та строк для заявлення кредиторами своїх вимог до юрособи, яка припиняється внаслідок реорганізації.

Важливий нюанс! Треба розуміти, що до комісії з реорганізації з моменту її призначення переходять повноваження щодо управління справами юрособи. Голова комісії, її члени представляють юрособу у відносинах із третіми особами та виступають у суді від імені юрособи, що припиняється (ч. 4 ст. 105 ЦК).

До речі, виконання функцій комісії може бути покладено на орган управління юрособи. Наприклад, якщо у приватному підприємстві згідно зі статутом виконавчим органом є директор, то саме він може зайнятися реорганізацією підприємства.

Зверніть увагу! Власники самі визначають строк для заяви вимог кредиторів, проте вони обмежені законодавчо: такий строк не може бути менше ніж 2 місяці і більше ніж 6 місяців з моменту оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юрособи (ч. 5 ст. 105 ЦК). Про оприлюднення повідомлення поговоримо далі – див. Етап 2.

Таким чином, на першому етапі необхідно оформити рішення власника (протокол зборів власників), у якому:

  • зафіксувати прийняте рішення про реорганізацію підприємства шляхом перетворення на ТОВ;
  • призначити комісію з реорганізації підприємства, зазначивши не лише поіменно членів комісії, а й їхні реєстраційні номери облікових карток платників податків (далі – РНОКПП) або серії та номери паспортів для фізосіб, які відмовилися від такого номера і мають відповідну позначку у паспорті (п. 7 ч. 1 ст. 15 Закону № 755);
  • установити строк для заявлення вимог кредиторів.

Дійсність підписів на цьому рішенні (протоколі) має бути нотаріально посвідчена (п. 6 ч. 1 ст. 15 Закону № 755).

Етап 2. Унесення інформації про прийняте рішення до ЄДР

Про те, що прийнято рішення реорганізувати підприємство шляхом перетворення, власники повинні повідомити орган, який здійснює держреєстрацію, протягом 3 робочих днів з дати прийняття такого рішення (ч. 1 ст. 105 ЦК).

Для держреєстрації рішення про припинення юрособи держреєстратору подаються (ч. 11 ст. 17 Закону № 755):

  • примірник оригіналу (нотаріально посвідчена копія) рішення власників юрособи про припинення юридичної особи внаслідок реорганізації;
  • примірник оригіналу (нотаріально посвідчена копія) документа, яким затверджено персональний склад комісії з реорганізації, зазначено РНОКПП членів комісії, а також встановлено строк для заявлення кредиторами своїх вимог.

Як ми зазначили вище, уся ця інформація може бути оформлена одним документом.

На замітку! За державну реєстрацію відомостей про прийняте рішення адміністративний збір не стягується (ст. 36 Закону № 755).

Якщо документи оформлено правильно, то протягом 24 годин інформацію про прийняте рішення буде внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР).

Унесення цих відомостей до ЄДР і вважатиметься оприлюдненням рішення про припинення юрособи в результаті реорганізації, оскільки ці відомості є загальнодоступними і можуть бути отримані через портал електронних сервісів (ст. 12 Закону № 755). З дати оприлюднення зазначеного рішення слід обчислювати строк для висунення вимог кредиторів.

Етап 3. Робота з кредиторами, проведення перевірок

Як ми вже зазначили вище, у рішенні власника підприємства буде зазначено строк для висунення вимог кредиторами (від 2 до 6 місяців). Протягом цього строку комісія з реорганізації веде роботу з кредиторами підприємства, що реорганізується.

Зверніть увагу! Кредитори мають право вимагати від юрособи, що припиняється, дострокового виконання тих зобов’язань, виконання яких не забезпечено, або встановлення забезпечення цих зобов’язань (ч. 1 ст. 107 ЦК). Ідеться про забезпечення виконання зобов’язань, правила якого встановлено гл. 49 ЦК. До видів забезпечення належать: неустойка, порука, гарантія, застава, притримання, завдаток, право довірчої власності (ст. 546 ЦК).

Кожна окрема вимога кредитора (зокрема щодо сплати податків, зборів, ЄСВ, страхових коштів до ПФУ, фондів соціального страхування) розглядається комісією з реорганізації, після чого приймається відповідне рішення. Це рішення (відповідь) надсилається кредитору протягом 30 днів з дня отримання від нього вимоги (ч. 6 ст. 105 ЦК).

У багатьох власників приватних підприємств виникає запитання:

Чи може податковий орган на цьому етапі провести позапланову перевірку підприємства, яке перебуває у процесі перетворення?

Відповідаємо: оприлюднення рішення про перетворення приватного підприємства на ТОВ не є підставою для призначення позапланової податкової перевірки підприємства.

Нагадаємо, що перелік підстав для проведення позапланової перевірки наведено у ст. 78 Податкового кодексу (далі – ПК). Серед цих підстав є й така: «розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення)» (пп . 78.1.7 ПК).

Як бачимо, початок реорганізації юрособи може бути підставою для проведення позапланової перевірки, проте для випадків реорганізації у вигляді перетворення у зазначеній нормі ПК зроблено виняток.

Етап 4. Складання та затвердження документів для новоствореного ТОВ

Оскільки в результаті реорганізації буде створено нове підприємство – ТОВ, власники приватного підприємства, що припиняється, повинні затвердити статут цього ТОВ (рішенням власника, протоколом загальних зборів власників/учасників).

Не забудьте, що статут ТОВ повинен відповідати вимогам Закону № 2275. Правила щодо змісту статуту ТОВ, у тому числі для випадку, коли ТОВ утворюється в результаті реорганізації, наведено у ст. 11 Закону № 2275.

Так, у статуті ТОВ в обов’язковому порядку мають бути відомості:

  • про повне та скорочене (за наявності) найменування товариства;
  • органи управління товариством, їх компетенцію, порядок прийняття ними рішень;
  • процедури вступу до товариства та виходу з нього;
  • порядок обліку часток товариства в обліковій системі часток товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю, що ведеться Центральним депозитарієм цінних паперів.

Якщо власники вирішили працювати з огляду на модельний статут, цей етап вони можуть пропустити. Форму модельного статуту ТОВ затверджено постановою КМУ від 27.03.2018 № 367.

Однак у тексті модельного статуту є альтернативні редакції (варіанти) окремих положень. Тобто учасники (засновники) товариства можуть обирати із запропонованих варіантів. Тому на цьому етапі реорганізації власникам підприємства варто визначитися, які саме положення (у якій редакції) будуть включені до статуту ТОВ.

Для довідки. Про особливості застосування ТОВ модельного статуту можна докладніше прочитати в «Як внести зміни до статуту ТОВ: практичні поради».

Етап 5. Упорядкування передавального акта

Після закінчення строку для пред’явлення вимог кредиторами та задоволення або відхилення цих вимог комісія з реорганізації складає передавальний акт (ч. 2 ст. 107 ЦК).

Передавальний акт має бути затверджений власниками приватного підприємства (ч. 3 ст. 107 ЦК). Крім того, дійсність підписів на цьому акті має бути нотаріально посвідчена з обов’язковим використанням спеціальних бланків нотаріальних документів (п. 12 ч. 1 ст. 15 Закону № 755).

Етап 6. Держреєстрація припинення приватного підприємства та реєстрація ТОВ

На цьому етапі держреєстратору подаються документи для реєстрації:

  • припинення приватного підприємства внаслідок його реорганізації;
  • ТОВ, створеного внаслідок реорганізації приватного підприємства.

Для Державної реєстрації припинення юрособи внаслідок її реорганізації необхідно подати (ч. 15 ст. 17 Закону № 755):

  • заяву про державну реєстрацію припинення юридичної особи внаслідок реорганізації (форма 2, затверджена наказом Мін’юсту від 18.11.2016 № 3268/5, далі – форма 2);
  • примірник оригіналу або нотаріально посвідчену копію передавального акта.

Для державної реєстрації ТОВ, створеного внаслідок реорганізації юрособи, подаються такі документи (ч. 1 ст. 17 Закону № 755):

  • заява (форма 2). Якщо ТОВ провадитиме діяльність на основі модельного статуту, про це слід зробити відповідну позначку у заяві;
  • примірник оригіналу або нотаріально посвідчена копія рішення власників про створення ТОВ;
  • статут ТОВ (не додається, якщо ТОВ діятиме на підставі модельного статуту);
  • примірник оригіналу або нотаріально посвідчена копія передавального акта.

Після проведення держреєстратором реєстраційних дій в ЄДР з’явиться інформація про припинення приватного підприємства і створення ТОВ.

Висновки

  1. З 28.08.2025 втрачає чинність Господарський кодекс, яким регулюється діяльність приватних підприємств. Із цієї дати для приватних підприємств розпочнеться 3-річний перехідний період, протягом якого вони мають привести свої установчі документи у відповідність до оновленого законодавства, як того вимагає Закон № 4196.
  2. Найоптимальніший варіант – реорганізувати за цей час приватне підприємство шляхом його перетворення на ТОВ.
  3. Для перетворення приватного підприємства на ТОВ власникам підприємства необхідно виконати ряд дій, передбачених законодавством.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

7248 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали