У грудні кадровик має безліч завдань, які потрібно виконати до кінця року: крім упорядкування справ поточного року, скласти графік відпусток, штатний розпис, робочі плани на наступний рік, план з військового обліку тощо. Що треба знати для виконання цих завдань, читайте у статті.
Черговість надання відпусток визначається графіком, який затверджується роботодавцем за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом, і доводиться до відома всіх працівників. Відповідні норми містить ч. 10 ст. 10 Закону від 15.11.1996 № 504/96-ВР «Про відпустки» (далі – Закон № 504). Це вся інформація в законодавстві щодо графіка відпусток, проте цей документ є важливим.
Графік відпусток зазвичай складається у грудні, а затверджується в перших числах січня. Строк затвердження графіка установлюється правилами внутрішнього трудового розпорядку підприємства, установи, організації (далі – підприємства). До графіка включаються обов’язково щорічні (основна та додаткова) відпустки, але якщо на підприємстві прийнято вносити до нього ще й інші оплачувані відпустки (наприклад, «чорнобильську»), це не буде порушенням.
Форму графіка законодавчо не встановлено, тому на кожному підприємстві використовується своя довільна форма (зразок графіка відпусток дивіться тут). Для зручності обліку відпусток до графіка можна додати такі графи:
Законодавством передбачено доведення графіка до відома працівників. Але не обов’язково робити це під підпис. На підприємствах з великою кількістю працівників графік зазвичай вивішується на видному місці або розміщується на корпоративному порталі. Можна також розіслати графік або витяги (наприклад, по відділах) з нього на електронні адреси працівників.
Детальніше про оформлення та складання графіка відпусток див. у статті «Графік відпусток: складаємо правильно».
Нагадаємо, що одночасно зі складанням графіка відпусток рекомендовано зробити аудит невикористаних відпусток (детальніше про аудит відпусток див. у статті «Проводимо аудит відпусток»). Строки та обов’язки щодо проведення аудиту відпусток законодавством не встановлено. Для цього службі персоналу слід підсумувати кількість невикористаних днів відпусток у розрізі видів (основна та додаткові) окремо за кожним працівником станом на 31 грудня.
Штатний розпис – це документ, що встановлює для підприємства структуру, перелік посад із зазначенням їх кількості та розмірів посадових окладів, належить до внутрішніх (локальних) організаційно-правових документів підприємства та є документом постійного строку зберігання.
І хоча після скасування Господарського кодексу України, із серпня 2025 року штатний розпис для комерційних підприємств вважається не обов’язковим, проте його складання є доцільним з метою належного обліку персоналу.
Штатний розпис також розробляється відділом кадрів, але разом з бухгалтерією. Цей документ зазвичай розробляють у грудні, а затверджують на початку року наказом керівника підприємства.
|
Зверніть увагу: до штатного розпису необхідно правильно внести назву посади та код Національного класифікатора України «Класифікатор професій» ДК 003:2010. Його вказують в окремій графі, де зазначається код КП для кожної посади (професії). |
Як правило, перший примірник затвердженого штатного розпису залишається в адміністрації, копії надають відділу кадрів, а також бухгалтерії для нарахування заробітної плати. Керівникам структурних підрозділів надаються витяги зі штатного розпису.
Кінець календарного року збігається із завершенням діловодного року, тобто періоду, протягом якого на підприємстві створюються, реєструються та обліковуються документи. Відповідно, з наступного року почнеться нова реєстрація та облік документів, тому потрібно завершити поточний діловодний рік, закрити номенклатуру справ, унести підсумкові записи до журналів тощо.
На кінець року в журналі реєстрації внутрішніх документів (зокрема, у журналі реєстрації кадрових наказів) робиться підсумковий запис: зазначається, скільки документів зареєстровано в поточному році, вказуються перший і останній номер та дати документів. Слід також зазначити помилки, допущені під час реєстрації (якщо номер документа пропущено або його зміст не відповідає заголовку, внесеному до журналу реєстрації тощо). Крім того, слід зробити запис про закінчення ведення журналу на титульній сторінці (див. зразок 1).
|
Журнал реєстрації наказів з кадрових питань Том 1 Почато: «02» січня 2025 р. Закінчено: «30» грудня 20 25 р. Зразок оформлення внутрішньої частини та підсумкового запису
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Після закриття журналів за попередній рік заводяться нові реєстраційні форми для застосування їх у наступному році.
Нагадаємо, що журнали реєстрації нумеруються, прошиваються та скріплюються печаткою (за наявності).
|
Увага! Журнали реєстрації наказів з кадрових питань тривалого зберігання мають зберігатися в архіві підприємства упродовж 75 років (п. «б» ст. 121 Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 № 578/5, далі – Порядок № 578/5). |
У кінці року номенклатури справ юридичної особи закриваються підсумковими записами (див. зразок 2) про фактичну наявність заведених за рік справ (п. 20 гл. І розд. IV Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мін’юсту від 18.06.2015 № 1000/5). Див. зразок номенклатури справ.
Детальніше про номенклатуру справ відділу кадрів читайте у статті «Номенклатура справ структурного підрозділу: як оформити». Про зведену номенклатуру справ підприємства читайте у статті «Оформлення номенклатури справ юридичної особи».
Особи, відповідальні за організацію діловодства у структурних підрозділах, підписують підсумкові записи номенклатури справ своїх підрозділів та передають їх до cлужби діловодства (у разі її відсутності – до відділу кадрів) юридичної особи. Керівник відділу діловодства зводить усі відомості разом, підписує підсумковий запис зведеної номенклатури справ і повідомляє керівника архівного підрозділу (або особу, відповідальну за архів юридичної особи) про фактичну наявність справ, заведених за рік. Форму повідомлення не встановлено, тому її оформляють довільно.
|
Підсумковий запис про категорії та кількість справ, заведених у 2025 році
|
|||||||||||||||||||||||||
Підкреслимо, що документи, закінчені в кадровому діловодстві, групуються у справи та передаються в архів підприємства. Для цього всі документи кадрової служби переглядаються, з них відбираються ті, що переходять у наступний рік, – вони в архів не здаються. Також відокремлюються документи, що підлягають знищенню.
Складення плану роботи не передбачено законодавством, проте його формування буде корисним для відділу кадрів, щоб не пропустити строки подання звітності – як зовнішньої, так і внутрішньої.
У плані роботи (див. зразок 3) можна передбачити строки:
Це може бути як річний план, так і план на півріччя – залежно від того, що зазначено в номенклатурі справ відділу. У ньому можна передбачити подання звітності (за видами звітів), розроблення проєктів положень, інструкцій, наказів, розпоряджень, проведення перевірок, внутрішнього аудиту тощо.
Для складання плану скористайтеся Календарем кадровика.
|
План роботи відділу кадрів ТОВ «НАШ КРАЙ» на 2026 рік
Ознайомлені: |
Вимогу щодо проведення внутрішнього кадрового аудиту законодавством не передбачено, проте його бажано проводити на кінець року, щоб перевірити:
Про нові правила встановлення інвалідності читайте у статті «Підтвердження інвалідності: нові правила, про які треба знати роботодавцям».
Нагадаємо, що в період дії воєнного стану порядок організації діловодства з питань трудових відносин, оформлення і ведення трудових книжок та архівного зберігання відповідних документів у районах активних бойових дій визначається роботодавцем самостійно, за умови забезпечення ведення достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці (ч. 1 ст. 7 Закону від 15.03.2022 № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»).
З метою ведення персонального обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів на юридичні особи незалежно від форми власності покладається обов’язкове виконання низки заходів, що стосується військового обліку. Перелік таких заходів доволі великий. Далі ми розглянемо лише ту роботу щодо військового обліку, яку треба зробити в кінці року. А саме:
Наголосимо, що з липня 2025 року форму Списків персонального військового обліку суттєво змінено. Про те, як її заповнювати, читайте у статті «Заповнюємо нову форму списків персонального військового обліку».
Як бачимо, грудень – надзвичайно важливий місяць у роботі відділу кадрів, адже треба закрити діловодний рік та спланувати наступний. Тому рекомендуємо не залишати всі справи на останні дні, а почати вже зараз.