Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Паперова трудова книжка знищена: чи потрібно відновлювати?

05.12.2025

Практична ситуація

Паперову трудову книжку працівника, яка зберігалася в нього, знищено під час війни. Чи обов’язково відновлювати її та як це зробити?

Якщо паперова трудова книжка зберігалася у працівника, то, скоріш за все, вона оцифрована. У такому разі немає потреби відновлювати її, адже всі необхідні відомості про стаж працівника містяться в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування згідно зі ст. 21 Закону від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Положенням про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, затвердженим постановою правління ПФУ від 18.06.2014 № 10-1.

Нагадаємо, що з 2021 року Україна перейшла на електронний облік трудової діяльності. На сьогодні законодавство дозволяє підтвердити стаж без паперової трудової книжки. Тому навіть повне її знищення не загрожує втратою стажу. Проблем у працівника не буде ні під час працевлаштування, ні під час оформлення пенсії, адже всі відомості про трудову діяльність працівника є в електронному Реєстрі застрахованих осіб. Відомості про трудовий стаж працівника можна переглянути в електронному кабінеті на сайті ПФУ.

А якщо трудова книжка не була оцифрована? Після 01.01.2004 стаж обчислюється на підставі даних ПФУ щодо сплати ЄСВ. Тобто, якщо особа офіційно працювала останні 20 років, інформація про стаж зберігається в електронному вигляді. Отримати її працівник може:

  • через портал ПФУ або в мобільному застосунку «Пенсійний фонд»;
  • через портал або застосунок Дія.

Щоб отримати відомості з електронної трудової книжки чи відомості про стаж з 2004 року, потрібно увійти за допомогою електронного підпису в особистий кабінет застрахованої особи на сайті ПФУ, подати запит на отримання витягу та завантажити документ у розділі «Мої звернення».

Проте, якщо працівник працював до 2004 року, йому доведеться зайнятися відновленням паперової трудової книжки та оформити її дублікат. У такому разі слід скористатися непростою процедурою, передбаченою застарілою Інструкцією про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженою наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту від 29.07.1993 № 58. Як це зробити, читайте у статті «Трудова книжка втрачена чи зіпсована: як оформити дублікат».

Наголосимо: якщо трудової книжки немає, для підтвердження стажу приймаються, зокрема:

  • дані персоніфікованого обліку;
  • виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств;
  • довідки, виписки з наказів;
  • особові рахунки й відомості на видачу заробітної плати;
  • посвідчення, характеристики;
  • письмові трудові договори та угоди з відмітками про їх виконання;
  • інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Відповідну норму містить Порядок підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затверджений постановою КМУ від 12.08.1993 № 637 (далі – Порядок № 637). Документи, визначені цим Порядком, є підставою для внесення відомостей до частини персональної електронної облікової картки в реєстрі застрахованих осіб, що відображає трудову діяльність застрахованої особи, зокрема за період до 1 січня 2004 року.

За відсутності документів про наявний стаж роботи та неможливості їх одержання у зв’язку із стихійним лихом, аваріями, катастрофами або іншими надзвичайними ситуаціями стаж роботи, який дає право на пенсію, встановлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві (у т. ч. колгоспі) або в одній системі (п. 17 Порядку № 637).

Отже, якщо трудова книжка працівника:

  • була оцифрованане обов’язково відновлювати її паперову версію;
  • не була оцифрована, але особа мала трудовий стаж до 01.01.2004, то, щоб не втратити такий стаж, потрібно відновити дані про трудову діяльність та оформити дублікат паперової трудової книжки або ж подати до ПФУ відповідні документи, передбачені Порядком № 637.
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
25.11.2025
Ліквідація юрособи: підготовка та передання документів до архіву
Юрособа, що ліквідується, повинна передати свої документи, зокрема кадрові та первинні, до архіву. У статті розглянемо, які нормативні документи регламентують цю процедуру та яких правил при цьому слід дотримуватися. Один з етапів процедури ліквідації юрособи – це передання документів, що підл...
10.11.2025
Відновлення знищених унаслідок обстрілу кадрових документів
В статті роз’яснюємо, як відновити знищені паперові кадрові документи, що згоріли після обстрілу. Війна, на жаль, триває. А внаслідок обстрілів і руйнувань відбувається втрата чи знищення документів, зокрема і кадрових. З’ясуємо, як діяти роботодавцю в такому разі та як відновити докумен...
25.09.2025
Копії та витяги з наказів та протоколів: як оформити
Ця консультація про те, як правильно оформити копії та витяги із службових документів. Кадровикам часто доводиться робити копії чи витяги з документів, але не всі знають, як правильно їх оформити. Найчастіше працівники відділу кадрів мають справу з копіями та витягами з наказів та протоколів, тому р...
Популярне
04.11.2025
Воєнний стан продовжено: що треба знати кадровику?
Продовжено воєнний стан та мобілізацію строком на 90 діб: з 5 листопада 2025 року до 05:29 3 лютого 2026 року. Розглянемо особливості організації трудових відносин в умовах воєнного стану з урахуванням його продовження.  Продовжено воєнний стан та мобілізацію строком на 90 діб: з 5 листопа...
31.10.2025
Норми тривалості робочого часу – 2025
Норми тривалості робочого часу в останні роки розраховують, зважаючи на воєнний стан, строк дії якого на разі продовжено до 05:29 03.02.2026 (відповідний Указ Президента затверджено Законом від 21.10.2025 № 4643-ІХ). Розраховані норми тривалості робочого часу в умовах воєнного стану – далі у...
03.12.2025
Критерії визнання підприємств важливими в галузі сільського господарства з метою бронювання
У статті розглянуто, як агропідприємству отримати статус критично важливого з метою бронювання працівників, ураховуючи нові вимоги законодавства. Унаслідок реорганізації були об’єднані в одне відомство Мінекономіки, Мінагрополітики та Міндовкілля. Згідно з наказом Міністерства економіки, довкі...
Нове
25.11.2025
Ліквідація юрособи: підготовка та передання документів до архіву
Юрособа, що ліквідується, повинна передати свої документи, зокрема кадрові та первинні, до архіву. У статті розглянемо, які нормативні документи регламентують цю процедуру та яких правил при цьому слід дотримуватися. Один з етапів процедури ліквідації юрособи – це передання документів, що підл...
10.11.2025
Відновлення знищених унаслідок обстрілу кадрових документів
В статті роз’яснюємо, як відновити знищені паперові кадрові документи, що згоріли після обстрілу. Війна, на жаль, триває. А внаслідок обстрілів і руйнувань відбувається втрата чи знищення документів, зокрема і кадрових. З’ясуємо, як діяти роботодавцю в такому разі та як відновити докумен...
07.11.2025
Номенклатура справ структурного підрозділу: як оформити
В статті розповідаємо, як розробити та оформити номенклатуру справ структурного підрозділу. Кожен структурний підрозділ юридичної особи має розробити номенклатуру справ. На основі таких номенклатур формується та затверджується зведена номенклатура справ юрособи. Читайте у статті, що таке номенклатур...
Кращі матеріали