Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Як набути статусу безробітного у період воєнного стану?

23.04.2022 2872 0 2

Про що ця стаття? Ми розглянемо, яким чином фізичним особам зараз можна зареєструватися у службі зайнятості, як подати документи, у тому числі в електронній формі, а також які особливості набуття статусу безробітного передбачені для переселенців.


Актуальність питання

У зв’язку із введенням воєнного стану в Україні більшість роботодавців опинилися в дуже складному становищі: багато підприємств і підприємців були вимушені призупинити свою діяльність з різних причин. Наприклад, деяким роботодавцям довелося розстатися зі своїми працівниками через руйнування виробничих та адміністративних будівель, викликані ворожими атаками, або через припинення торговельних стосунків з контрагентами на період війни.

У результаті велика кількість українців залишилася без роботи, а багато з них при цьому ще й стали переселенцями. Тобто розширилося коло осіб, які потребують отримання допомоги по безробіттю. Тому КМУ була прийнята постанова, яка спрощує процедуру реєстрації безробітних на період воєнного стану. Це постанова від 19.03.2022 № 334 (далі – Постанова № 334), яка набула чинності з 23.03.2022.

Загальні положення

Основні моменти реєстрації як безробітного регламентуються:

У період воєнного стану норми цих документів застосовуються з огляду на Постанову № 334.

До відома! Безробітний – ця особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерел існування, готова і здатна стати до роботи (п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону № 5067).

Хто може отримати статус безробітного?

Згідно зі ст. 43 Закону № 5067, статус безробітного може набути:

  • особа працездатного віку до призначення пенсії (у т. ч. на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова і здатна стати до роботи;
  • особа з інвалідністю, яка не досягла встановленого ст. 26 Закону від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» пенсійного віку й отримує пенсію з інвалідності або соціальну допомогу відповідно до Законів від 16.11.2000 № 2109-III «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства і дітям з інвалідністю» та від 18.05.2004 № 1727-IV «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю»;
  • особа молодше 16 років, яка раніше мала роботу і була звільнена у зв’язку зі змінами в організації виробництва та праці, зокрема припиненням або перепрофілюванням підприємств, установ та організацій, скороченням чисельності (штату) працівників.

Що треба зробити для отримання статусу безробітного?

Треба подати до центру зайнятості (у т. ч. засобами електронної ідентифікації) заяву про надання статусу безробітного. Причому ви можете звернутися до будь-якого центру зайнятості на власний вибір, тобто без прив’язки до свого місця проживання (реєстрації). Це може бути міський, районний, міськрайонний центр зайнятості або філія регіонального центру зайнятості (далі – центри зайнятості) (п. 17 Порядку № 792).

Подання заяви і документів

Заяву про надання статусу безробітного у період воєнного стану ви можете подати (п. 1 Постанови № 334):

  • особисто, відвідавши центр зайнятості;
  • в електронній формі за допомогою засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі – Портал Дія), у тому числі за допомогою мобільного додатка Порталу Дія;
  • за допомогою засобів телекомунікаційного зв’язку.

Від вибраного варіанта залежить оформлення заяви і необхідність подання документів.

Подаємо заяву особисто

При поданні заяви треба буде пред’явити такі документи (п. 4, 17 Порядку № 792):

  • паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу і підтверджує громадянство України;
  • для іноземців та осіб без громадянства, які постійно проживають в Україні, – посвідку на постійне проживання або посвідчення біженця чи особи, яка потребує додаткового захисту, чи особи, якій надано тимчасовий захист;
  • довідку про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України);
  • трудову книжку (цивільно-правовий договір або документ, що підтверджує припинення останнього виду зайнятості). Особа, яка втратила трудову книжку, пред’являє дублікат трудової книжки або довідку архівної установи про прийняття і звільнення з роботи;
  • документ про освіту або його дублікат (за наявності);
  • військово-обліковий документ для осіб, звільнених зі строкової військової служби.

Крім того, залежно від конкретної ситуації можуть знадобитися й інші документи, передбачені п. 18, 19 Порядку № 792.

Подаємо заяву через Портал Дія

Скористатися цим способом може особа, яка відповідає таким вимогам (пп. 1 п. 1 Постанови № 334) :

  • пройшла електронну ідентифікацію та автентифікацію, у тому числі з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, кваліфікованих електронних підписів і печатки, а також інших засобів ідентифікації, що дозволяють однозначно встановлювати особу;
  • є громадянином України;
  • має паспорт громадянина України та/або закордонний паспорт громадянина України для виїзду за кордон, сформований засобами Єдиного державного демографічного реєстру, та реєстраційний номер облікової карти платника податків.

Зверніть увагу! Процедури подання заяви через Портал Дія і через мобільний додаток Порталу Дія – дещо розрізняються.

Подання заяви через мобільний додаток Порталу Дія. Подати заяву за допомогою цього додатка можуть особи, які після введення воєнного стану мають та/або мали місце роботи на території адміністративно-територіальних одиниць, названих у розпорядженні КМУ від 06.03.2022 № 204 (пп. 2 п. 1 Постанови № 334). Зараз у цьому переліку Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Запорізька, Київська, Луганська, Миколаївська, Одеська, Сумська, Харківська, Херсонська, Чернігівська області та м. Київ.

Для подання заяви треба:

  • установити мобільний додаток Порталу Дія на електронному носії, критерії якого підтримують його використання;
  • заповнити заяву, яка формується засобами Порталу Дія;
  • вибрати та/або відкрити поточний рахунок зі спеціальним режимом використання для зарахування допомоги, соціальної допомоги або інших виплат, визначених законодавством, в одному з банків України, з яким Мінцифри укладено відповідний договір інформаційної взаємодії в порядку, передбаченому Порядком, затвердженим постановою КМУ від 09.12.2021 № 1272 (такий рахунок ще називають «єПідтримка»);
  • подати до вибраного центру зайнятості заяву.

У цьому випадку немає необхідності додавати до заяви документи, передбачені п. 17–19 Порядку № 792.

Подання заяви безпосередньо через Портал Дія (без мобільного додатка). Тут необхідно:

  • створити особистий електронний кабінет користувача на Порталі Дія;
  • заповнити і підписати дві заяви – про надання статусу безробітного і про призначення допомоги по безробіттю, що формуються засобами Порталу;
  • подати до вибраного центру зайнятості заяви про надання статусу безробітного і про призначення допомоги по безробіттю;
  • вибрати та/або відкрити поточний рахунок «єПідтримка».

Подана засобами Порталу Дія заява буде розглянута працівниками центру зайнятості і про прийняте за нею рішенню (про надання статусу безробітного або про відмову в наданні такого статусу) вас повідомлять шляхом направлення інформаційного повідомлення програмними засобами Порталу Дія.

Увага! Якщо статус безробітного наданий вам через Портал Дія (через електронний кабінет на Порталі або через мобільний додаток), то документи, передбачені п. 17–19 Порядку № 792, треба буде подати до центру зайнятості протягом 30 календарних днів після закінчення або скасування воєнного стану, відвідавши центр зайнятості особисто.

Подаємо заяву електронною поштою

У цьому випадку слід подавати заяву на електронну пошту Державного центру зайнятості.

Інструкцію, як це зробити, ви знайдете на сайті Держцентру зайнятості.

Треба завантажити із цього сайта форми заяв, роздрукувати їх, заповнити, підписати, сфотографувати і відправити на електронну пошту.

Важливий нюанс! У темі листа треба обов’язково зазначити слово «реєстрація» і прізвище, ім’я, по батькові заявника. При цьому файли, що надсилаються, не слід запаковувати в архіви.

Особливості для переселенців

Тепер дамо відповідь на два запитання, які наразі найчастіше виникають на практиці у переселенців.

1. Громадянин переїхав з місця ведення активних бойових дій на безпечну територію України. З роботи він звільнитися не встиг – відповідно, трудової книжки у нього при собі немає, доходів ніяких теж немає. Чи може така людина зареєструватися в центрі зайнятості безробітним?

Так, така можливість є.

Роз’яснення Держпраці із цього приводу наведені на її сайті в розділі «Запитання/відповіді», підрозділ «Рекомендації для роботодавців та працівників на період воєнного стану».

Держпраці зазначає, що зареєстровані (узяті на облік) внутрішньо переміщені особи, які не мають необхідних документів, отримують статус безробітного без дотримання вимог, які застосовуються при звичайній процедурі. До моменту отримання документів і відомостей про періоди трудової діяльності, заробітну плату (доходи), страховий стаж допомога по безробіттю цим особам призначається в мінімальному розмірі, установленому законодавством.

Така спрощена процедура оформлення статусу безробітного передбачена ч. 4 ст. 7 Закону від 20.10.2014 № 1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».

До відома! На період дії карантину і протягом 30 днів після його закінчення мінімальний розмір допомоги по безробіттю становить 1 000 грн (постанова правління ФСС на випадок безробіття від 08.04.2020 № 217). Нагадаємо, що наразі карантин діє до кінця травня 2022 року.

Спочатку переселенцеві, який не має документів, необхідно підтвердити свій статус внутрішньо переміщеної особи, отримавши довідку про взяття на облік відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 01.10.2014 № 509 (далі – Порядок № 509). Цю довідку потрібно пред’явити в центр зайнятості за місцем поточного проживання.

Для отримання довідки треба звернутися до структурного підрозділу з питань соцзахисту місцевих органів влади із заявою за формою, наведеною в додатку 1 до Порядку № 509 (п. 2 Порядку № 509). Крім того, у період дії воєнного стану за отриманням довідки можна звернутися до уповноваженої особи виконавчого органу місцевої ради або центру надання адміністративних послуг.

2. Чи є у внутрішньо переміщених осіб пільги щодо працевлаштування на роботу?

Як таких пільг немає, але роботодавці можуть отримати від держави компенсацію витрат на оплату праці таких осіб у розмірі 6 500 грн за кожного працевлаштованого працівника – протягом двох перших місяців його роботи. Саме тому роботодавці охоче беруть на роботу переселенців.

Це передбачено Порядком надання роботодавцю компенсації витрат на плату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні, затвердженим постановою КМУ від 20.03.2022 № 331.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали