Про що ця стаття? Ми розглянемо, яким чином фізичним особам зараз можна зареєструватися у службі зайнятості, як подати документи, у тому числі в електронній формі, а також які особливості набуття статусу безробітного передбачені для переселенців.
У зв’язку із введенням воєнного стану в Україні більшість роботодавців опинилися в дуже складному становищі: багато підприємств і підприємців були вимушені призупинити свою діяльність з різних причин. Наприклад, деяким роботодавцям довелося розстатися зі своїми працівниками через руйнування виробничих та адміністративних будівель, викликані ворожими атаками, або через припинення торговельних стосунків з контрагентами на період війни.
У результаті велика кількість українців залишилася без роботи, а багато з них при цьому ще й стали переселенцями. Тобто розширилося коло осіб, які потребують отримання допомоги по безробіттю. Тому КМУ була прийнята постанова, яка спрощує процедуру реєстрації безробітних на період воєнного стану. Це постанова від 19.03.2022 № 334 (далі – Постанова № 334), яка набула чинності з 23.03.2022.
Основні моменти реєстрації як безробітного регламентуються:
У період воєнного стану норми цих документів застосовуються з огляду на Постанову № 334.
До відома! Безробітний – ця особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерел існування, готова і здатна стати до роботи (п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону № 5067). |
Згідно зі ст. 43 Закону № 5067, статус безробітного може набути:
Треба подати до центру зайнятості (у т. ч. засобами електронної ідентифікації) заяву про надання статусу безробітного. Причому ви можете звернутися до будь-якого центру зайнятості на власний вибір, тобто без прив’язки до свого місця проживання (реєстрації). Це може бути міський, районний, міськрайонний центр зайнятості або філія регіонального центру зайнятості (далі – центри зайнятості) (п. 17 Порядку № 792).
Заяву про надання статусу безробітного у період воєнного стану ви можете подати (п. 1 Постанови № 334):
Від вибраного варіанта залежить оформлення заяви і необхідність подання документів.
При поданні заяви треба буде пред’явити такі документи (п. 4, 17 Порядку № 792):
Крім того, залежно від конкретної ситуації можуть знадобитися й інші документи, передбачені п. 18, 19 Порядку № 792.
Скористатися цим способом може особа, яка відповідає таким вимогам (пп. 1 п. 1 Постанови № 334) :
Зверніть увагу! Процедури подання заяви через Портал Дія і через мобільний додаток Порталу Дія – дещо розрізняються. |
Подання заяви через мобільний додаток Порталу Дія. Подати заяву за допомогою цього додатка можуть особи, які після введення воєнного стану мають та/або мали місце роботи на території адміністративно-територіальних одиниць, названих у розпорядженні КМУ від 06.03.2022 № 204 (пп. 2 п. 1 Постанови № 334). Зараз у цьому переліку Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Запорізька, Київська, Луганська, Миколаївська, Одеська, Сумська, Харківська, Херсонська, Чернігівська області та м. Київ.
Для подання заяви треба:
У цьому випадку немає необхідності додавати до заяви документи, передбачені п. 17–19 Порядку № 792.
Подання заяви безпосередньо через Портал Дія (без мобільного додатка). Тут необхідно:
Подана засобами Порталу Дія заява буде розглянута працівниками центру зайнятості і про прийняте за нею рішенню (про надання статусу безробітного або про відмову в наданні такого статусу) вас повідомлять шляхом направлення інформаційного повідомлення програмними засобами Порталу Дія.
Увага! Якщо статус безробітного наданий вам через Портал Дія (через електронний кабінет на Порталі або через мобільний додаток), то документи, передбачені п. 17–19 Порядку № 792, треба буде подати до центру зайнятості протягом 30 календарних днів після закінчення або скасування воєнного стану, відвідавши центр зайнятості особисто. |
У цьому випадку слід подавати заяву на електронну пошту Державного центру зайнятості.
Інструкцію, як це зробити, ви знайдете на сайті Держцентру зайнятості.
Треба завантажити із цього сайта форми заяв, роздрукувати їх, заповнити, підписати, сфотографувати і відправити на електронну пошту.
Важливий нюанс! У темі листа треба обов’язково зазначити слово «реєстрація» і прізвище, ім’я, по батькові заявника. При цьому файли, що надсилаються, не слід запаковувати в архіви. |
Тепер дамо відповідь на два запитання, які наразі найчастіше виникають на практиці у переселенців.
Так, така можливість є.
Роз’яснення Держпраці із цього приводу наведені на її сайті в розділі «Запитання/відповіді», підрозділ «Рекомендації для роботодавців та працівників на період воєнного стану».
Держпраці зазначає, що зареєстровані (узяті на облік) внутрішньо переміщені особи, які не мають необхідних документів, отримують статус безробітного без дотримання вимог, які застосовуються при звичайній процедурі. До моменту отримання документів і відомостей про періоди трудової діяльності, заробітну плату (доходи), страховий стаж допомога по безробіттю цим особам призначається в мінімальному розмірі, установленому законодавством.
Така спрощена процедура оформлення статусу безробітного передбачена ч. 4 ст. 7 Закону від 20.10.2014 № 1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».
До відома! На період дії карантину і протягом 30 днів після його закінчення мінімальний розмір допомоги по безробіттю становить 1 000 грн (постанова правління ФСС на випадок безробіття від 08.04.2020 № 217). Нагадаємо, що наразі карантин діє до кінця травня 2022 року. |
Спочатку переселенцеві, який не має документів, необхідно підтвердити свій статус внутрішньо переміщеної особи, отримавши довідку про взяття на облік відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 01.10.2014 № 509 (далі – Порядок № 509). Цю довідку потрібно пред’явити в центр зайнятості за місцем поточного проживання.
Для отримання довідки треба звернутися до структурного підрозділу з питань соцзахисту місцевих органів влади із заявою за формою, наведеною в додатку 1 до Порядку № 509 (п. 2 Порядку № 509). Крім того, у період дії воєнного стану за отриманням довідки можна звернутися до уповноваженої особи виконавчого органу місцевої ради або центру надання адміністративних послуг.
Як таких пільг немає, але роботодавці можуть отримати від держави компенсацію витрат на оплату праці таких осіб у розмірі 6 500 грн за кожного працевлаштованого працівника – протягом двох перших місяців його роботи. Саме тому роботодавці охоче беруть на роботу переселенців.
Це передбачено Порядком надання роботодавцю компенсації витрат на плату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні, затвердженим постановою КМУ від 20.03.2022 № 331.
На замітку! Докладніше про отримання компенсації роботодавцями читайте у консультації «Підприємство працевлаштовує переселенців: як отримати компенсацію від держави?». |