Ситуація. Підприємство приймає на роботу декількох працівників, які тимчасово переїхали в безпечне місце з населених пунктів, де наразі відбуваються активні бойові дії. Виник ряд запитань, пов’язаних з отриманням компенсації витрат роботодавця на оплату праці таких працівників (далі – компенсація).
Зараз багато роботодавців приймають на роботу переселенців, тому ситуація дуже актуальна. Нижче ми детально відповімо на запитання про отримання компенсації роботодавцями.
Із 22.03.2022 набув чинності Порядок надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні, затверджений постановою КМУ від 20.03.2022 № 331 (далі – Порядок № 331).
Компенсація надається за рахунок коштів резервного фонду держбюджету (п. 1 Порядку № 331).
Компенсація виплачується в сумі 6 500 грн щомісяця за кожного працівника із числа внутрішньо переміщених осіб (далі – переселенці), за якого роботодавець сплачує ЄСВ.
Компенсація надається на період воєнного стану та протягом 30 календарних днів після його скасування або припинення. Проте загальна тривалість її надання не може перевищувати 2 місяців з дня працевлаштування переселенця на умовах, передбачених п. 2 Порядку № 331.
Порядок № 331 передбачає декілька вимог, які повинні виконуватися для отримання компенсації. Умовно ці вимоги можна розділити на дві категорії: вимоги до роботодавця і вимоги до працівника. Розглянемо детальніше.
Вимоги до роботодавця встановлені п. 2 Порядку № 331. Так, роботодавець повинен:
Вимоги до працівника такі:
Про це сказано у п. 1 Порядку № 331. Під внутрішньо переміщеною особою розуміється особа, яка після запровадження воєнного стану в Україні перемістилася з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії. При цьому така адміністративно-територіальна одиниця має бути зазначена в переліку, затвердженому розпорядженням КМУ від 06.03.2022 № 204-р. У цьому переліку (з огляду на зміни, унесені розпорядженням КМУ від 11.03.2022 № 213-р) наразі зазначені: Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Запорізька, Київська, Луганська, Миколаївська, Одеська, Сумська, Харківська, Херсонська, Чернігівська області та м. Київ.
Нагадуємо! Воєнний стан запроваджений Указом Президента від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». |
Для отримання такої довідки переселенець звертається до структурного підрозділу з питань соцзахисту районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад із заявою за формою, наведеною в додатку 1 до Порядку № 509 (п. 2 Порядку № 509).
Крім того, у період дії воєнного стану для отримання довідки можна звернутися до уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг.
Також заява про взяття на облік може бути подана в електронній формі з використанням мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія) (п. 21 Порядку № 509). У цьому випадку переселенець зможе отримати електронну довідку.
Ні. Переселенець може бути прийнятий на роботу на умовах, передбачених Порядком № 331, тільки один раз. Наприклад, роботодавець подавав заяву про отримання компенсації витрат на виплату зарплати переселенцеві, а потім цей працівник звільнився. У такому разі новий роботодавець цього працівника вже не зможе отримати компенсацію.
Для отримання компенсації роботодавець – не раніше ніж через п’ять календарних днів після працевлаштування переселенця – подає до міського, районного, міськрайонного центру зайнятості або філії регіонального центру зайнятості заяву про компенсацію витрат.
У п. 4 Порядку № 331 зазначено, що заяву за вибором роботодавця можна подати двома способами:
Заява подається до центру зайнятості, розташованого за місцезнаходженням роботодавця.
Як сказано в Порядку № 331, форма такої заяви затверджується Державним центром зайнятості (крім форми заяви, яка подається через Портал Дія). Форму такої заяви можна знайти на офіційному сайті Державного центру зайнятості.
До заяви потрібно додати такі документи (п. 5 Порядку № 331):
Рішення про надання компенсації або про відмову має бути прийняте центром зайнятості протягом 5 календарних днів після отримання заяви.
Про це рішення роботодавця мають повідомити протягом 3 календарних днів – тим способом, яким було подано заяву (п. 9 Порядку № 331). Так, якщо заяву ви подавали особисто, то і повідомлення про прийняте рішення мають вручити вам особисто, якщо ж заяву ви подавали електронною поштою – тоді і повідомлення ви отримаєте на адресу своєї електронної пошти.
Копії документів (наказу про прийняття на роботу, трудового договору, довідки) потрібно оформити згідно з вимогами, установленими:
Виходячи з вимог цих документів:
Тут будемо керуватися правилами, установленими п. 6 Порядку № 331. Для подання заяви в електронній формі через Портал Дiя роботодавець повинен виконати такі дії.
1. Створити особистий електронний кабінет користувача на Порталі Дiя і пройти електронну ідентифікацію та аутентифікацію.
2. Заповнити, підписати і подати заяву, що формується засобами Порталу Дiя. У заяві наводяться такі відомості:
Про результати обробки заяви і прийняте рішення роботодавція повідомлять автоматично засобами Порталу Дiя.
Так, таке право у підприємства є, якщо роботодавець і працівник відповідають усім критеріям, про які ми говорили вище. Про це прямо сказано в п. 2 Порядку № 331, згідно з яким компенсація роботодавцеві належить за кожну особу, працевлаштовану на умовах строкового або безстрокового трудового договору. Тому вид договору в цьому випадку не має значення.
Так, у цьому випадку в роботодавця теж є право на отримання компенсації (звичайно, за виконання інших умов, передбачених Порядком № 331). Про це теж сказано у п. 2 Порядку № 331 – роботодавець має право на отримання компенсації за осіб, працевлаштованих у тому числі на умовах сумісництва.
Це стосується IT-підприємств, які набули статусу резидента Дія Ситі відповідно до Закону від 15.07.2021 № 1667-IX (далі – Закон № 1667). Законом № 1667 визначено, що такі резиденти можуть укладати гіг-контракти. А гіг-контракт – це цивільно-правовий договір, за яким гіг-спеціаліст зобов’язується виконувати роботи та/або надавати послуги резидентові Дія Ситі як замовникові, а резидент Дія Ситі зобов’язується оплачувати виконані роботи (надані послуги) і забезпечувати належні умови для виконання робіт (надання послуг), а також соціальні гарантії, передбачені розділом V Закону № 1667 (п. 1, 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 1667). Тобто, по суті, гіг-контракт – це особливий різновид цивільно-правового договору, що укладається відповідно до вимог Закону № 1667.
Якщо ж ваше підприємство не має статусу резидента Дія Ситі, тоді згадка про укладення гіг-контрактів вас не стосується.
Строки виплати компенсації визначені п. 10, 12 Порядку № 331, а саме:
Так, у цьому випадку частину отриманої компенсації роботодавцю доведеться повернути. Як передбачено п. 11 Порядку № 331, у разі припинення трудових відносин до закінчення строку виплати компенсації роботодавець протягом 5 робочих днів з дня такого припинення зобов’язаний повернути суму невикористаної компенсації витрат на рахунок регіонального центру зайнятості.
На замітку! Сума, що підлягає поверненню, визначається як різниця між сумою компенсації витрат (6 500 грн) та її частиною, розрахованою пропорційно часу, відпрацьованому працівником за місяць. |
Центр зайнятості має право перевірити достовірність відомостей, наданих роботодавцем для отримання компенсації, а також дотримання порядку їх використання роботодавцем (п. 18 Порядку № 331).
Перевірка може бути проведена за місцезнаходженням роботодавця або у приміщенні центру зайнятості. Роботодавець зобов’язаний допустити працівників центру зайнятості до проведення перевірки, а в разі її проведення в приміщенні центру зайнятості – подати відповідні документи.
Майте на увазі! Перевірка може бути проведена протягом 180 календарних днів після останньої виплати компенсації. |