Для перевезення товарів суб’єкти господарювання часто користуються послугами транспортно-логістичних компаній. Але перевізник не завжди надає своїм клієнтам усі необхідні документи та не завжди оформляє їх відповідно до вимог чинного законодавства. Через це в деяких випадках податковий орган визнає такі угоди спрямованими на отримання неправомірної податкової вигоди або такими, що не мають належних підтвердних документів, що призводить до збільшення податку на прибуток та ПДВ. У статті порадимо, які конкретні крокі необхідно виконати суб’єкту господарювання, щоб убезпечити себе від ймовірних ризиків, а також наведемо приклади із судової практики.
Перш ніж укладати договір про перевезення вантажів, необхідно переконатися в наявності у перевізника власного або орендованого майна, за допомогою якого логістична компанія надає послуги перевезення. Також варто з’ясувати, на яких автомобілях буде здійснюватися доставка ваших товарів. Можна попросити надати копії технічних паспортів на автомобілі, які має перевізник.
Причому якщо в технічному паспорті автомобіля зазначено, що власником є фізична особа, наприклад засновник логістичної компанії або пов’язана з ним особа, поцікавтесь, чи укладено перевізником договір оренди цього автотранспортного засобу (попросіть копію). Адже в іншому разі цей автомобіль не має ніякого відношення до компанії перевізника.
Крім того, необхідно знати, що не кожен договір оренди автотранспортного засобу є легітимним. Наприклад, договір оренди автомобіля між двома юридичними особами укладається у звичайній письмовій формі та не потребує додаткових посвідчень. Але якщо договір оренди укладено юрособою з фізичною особою, такий договір потребує нотаріального посвідчення (це вимога ч. 2 ст. 799 Цивільного кодексу України, далі – ЦКУ).
|
Майте на увазі! Якщо перевізником надано договір оренди автомобіля між фізичною та юридичною особою, укладений у звичайній письмовій формі без нотаріального посвідчення, варто відмовитися від співпраці з таким перевізником. Адже такий документ буде визнано фіскальним органом недійсним. |
Коли йдеться про перевезення вантажів, нам потрібна перш за все товарно-транспортна накладна (далі – ТТН).
Нагадаємо, що відповідно до розд. 1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.1997 № 363 (далі – Правила № 363), товарно-транспортна накладна є єдиним для всіх учасників транспортного процесу документом, призначеним для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, для ведення розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, а також є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку. Товарно-транспортна накладна може бути складена у паперовій або електронній формі та має містити обов'язкові реквізити, передбачені Правилами № 363.
Аналогічної позиції дотримується Верховний Суд – див. постанову від 13.11.2018 у справі № К/9901/26777/18. Предметом судового спору був факт визнання господарських операцій між замовником та перевізником безтоварними. Водночас судом було висловлено позицію не лише щодо безтоварності господарських операцій, а й щодо ролі ТТН у формуванні показників бухгалтерського обліку. Судом було зазначено, що доводи податкового органу щодо недоліків ТТН як обставини, що свідчить про нереальність господарських операцій, є безпідставними, оскільки ТТН призначена для обліку руху товарно-матеріальних цінностей та ведення розрахунків за їх перевезення автомобільним транспортом, тобто ТТН є доказом, який підтверджує факт надання або отримання транспортних послуг, а не реальність господарської операції в цілому. В межах спірних відносин податковий кредит з ПДВ за фактом придбання послуг перевезення позивачем не було сформовано, що обумовлює безпідставність доводів податкового органу в частині вимог до ТТН взагалі.
Така позиція суду означає: основним документом, що підтверджує факт надання та отримання послуг перевезення, є ТТН, яка складається перевізником. У випадку відсутності ТТН фіскальний орган може визнати недійсними послуги перевезення, надані на підставі договору та акта виконаних робіт.
У разі відсутності ТТН необхідно мати інші документи, які будуть підтверджувати факт перевезення та вартість таких послуг.
На можливість доведення факту перевезення вантажу за відсутності ТТН зазначив Верховний Суд у постанові від 11.12.2018 у справі № К/9901/64401/18. Предметом судового розгляду був спір між платником податків та податковим органом щодо визнання господарської операції такою, що направлена на отримання неправомірної податкової вигоди. Аналізуючи доводи сторін, суд зазначив, що аргумент податкового органу щодо недоліків ТТН визнано судами попередніх інстанцій безпідставним, оскільки ТТН не є документом, що підтверджує факт придбання або продажу товарно-матеріальних цінностей, наявність або відсутність ТТН та недоліки у їх оформленні не є підставою для висновків про безтоварність господарської операції, якщо з інших даних вбачається фактичний рух активів або зміни у зобов'язаннях платника податків.
Документами, які підтвердять факт отримання послуг перевезення, можуть бути:
Такі документи можуть підтвердити рух активів та зміну зобов’язань сторін договору перевезення, що дозволить включити витрати на оплату послуг перевезення до складу загальних валових витрат. А це, у свою чергу, дасть змогу зменшити суму податку на прибуток підприємства.
|
Зверніть увагу! Якщо заявки на отримання послуг перевезення надсилатимуться електронною поштою, то про такий спосіб комунікації з перевізником необхідно зазначити в договорі. |
У подальшому суб’єкт господарювання може роздрукувати заявки, що надсилалися перевізнику, та відповіді, які ним надавалися після їх отримання. Такі заявки замовника будуть мати статус «оферти» (пропозиції укласти договір) у розумінні ч. 1 ст. 641 ЦКУ.
Також сторони можуть зафіксувати в договорі порядок визначення вартості послуг перевізника та спосіб прийняття ним заявки (акцепт). Наприклад, можна домовитися, що у відповідь на заявку замовника перевізник надсилає рахунок-фактуру із зазначенням кілометражу доставки та вартості послуг, що в розумінні ч. 1 ст. 642 ЦКУ є акцептом. І додати, що перевізник вважається таким, що прийняв замовлення, у випадку надсилання ним рахунка-фактури протягом трьох годин після отримання заявки.
Крім того, сторони можуть визначити процедуру погодження ціни замовником. Наприклад, зазначити, що відсутність заперечень або пропозицій замовника протягом трьох годин після отримання рахунка-фактури означає його згоду з ціною перевізника (акцепт зі сторони замовника).
Положення договору перевезення з цих питань можуть бути викладені у будь-який спосіб, що не заборонений законом (див. табл. 1).
|
№ |
Назва пункту договору |
Приклад формулювання |
|
1 |
2 |
3 |
|
1 |
Порядок надсилання заявки Замовником (оферта) |
Сторони домовилися, що Замовник у випадку необхідності отримання послуг з перевезення вантажу має право надіслати Перевізнику Заявку у формі, наведеній в додатку 1 до Договору, на електронну адресу Перевізника: pereviznyk121@gmail.com* |
|
2 |
Порядок прийняття заявки (оферти) Перевізником (акцепт) |
Перевізник приймає Заявку (акцепт) шляхом надсилання Замовнику рахунка-фактури за формою, наведеною в додатку 2 до Договору**, протягом трьох годин з моменту отримання Заявки на електронну адресу Замовника: zamovnyk323@gmail.com |
|
3 |
Погодження вартості послуг перевезення (зустрічний акцепт) |
У випадку відсутності зауважень або будь-яких інших пропозицій Замовника щодо обставин, зазначених в рахунку-фактурі, протягом однієї години з моменту отримання електронного листа вважається, що Замовник прийняв (зустрічний акцепт) умови Перевізника, зазначені в рахунку-фактурі |
* У такому випадку сторони затверджують стандартні форми Заявки на перевезення, яка буде містити: назву пункту відвантаження товару; місце доставки; строки доставки; строки оплати; особу, що буде страхувати вантаж; інші умови за вибором сторін.** Форма рахунка-фактури повинна бути наведена сторонами у вигляді додатка до Договору та може містити: кілометраж доставки; вартість послуг з доставки; підтвердження можливості доставити вантаж у строки, визначені в Заявці; інші умови, які є важливими для сторін. |
||
Трапляються ситуації, коли немає часу на укладання договору перевезення та отримання його оригіналу, оскільки вантаж необхідно відправити терміново. У такому випадку бухгалтеру підприємства-замовника слід пам’ятати про норму ч. 2 ст. 642 ЦКУ. Там сказано: якщо перевізник, отримавши пропозицію (заявку) про укладення договору, у межах строку для відповіді вчинив дію відповідно до вказаних у пропозиції умов договору (відвантажив товари, надав послуги, виконав роботи, сплатив відповідну суму грошей, що засвідчує про його бажання укласти договір), то ця дія є прийняттям пропозиції, якщо інше не вказане в пропозиції укласти договір або не встановлено законом.
Тому прибуття перевізника після отримання заявки (оферти) від підприємства для отримання вантажу, його отримання та подальше перевезення і будуть діями, які підтверджують факт прийняття заявки (акцепт) та укладання перевізником договору перевезення вантажу. Але в подальшому необхідно буде подбати про отримання від перевізника оригіналів договору перевезення, ТТН, актів виконаних робіт, рахунка-фактури.
Якщо вантаж було видано перевізнику комірником або особою, що відповідає за вантаж, зі складу підприємства, то за відсутності ТТН можете попросити комірника написати службову (доповідну) записку на ім’я директора підприємства про обставини відвантаження товару, зазначивши в ній такі відомості:
Далі можете надіслати перевізнику копію цієї службової записки з метою отримання в нього підтвердження таких обставин. Лист-підтвердження, отриманий від перевізника, можна роздрукувати та зберігати як доказ укладання договору перевезення вантажу.
Крім того, бухгалтер вашого підприємства може попросити, щоб водій перевізника, який отримував та доставляв вантаж, написав пояснення щодо обставин отримання та доставки товару. Такий документ буде мати статус письмового доказу в розумінні ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, в разі необхідності його можна бути використати для захисту в суді. І хоча такі пояснення водія не матимуть статусу заяви свідка, але можуть бути використані для захисту прав платника податків у випадку спору з фіскальним органом.
І ще одна порада. Імовірно, на складі, де зберігається товар, ведеться відеонагляд. Тобто можна попросити службу безпеки підприємства скопіювати відео процесу завантаження та розвантаження товару з метою доведення факту реальності господарської операції у випадку її невизнання контролюючим органом.
Під час укладення договорів перевезення необхідно пам’ятати про певні вимоги до таких договорів.
Письмова форма договору. Відповідно до ч. 2 ст. 909 ЦКУ договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. При цьому під письмовою формою договору розуміється документ, що засвідчує факт замовлення та перевезення вантажу (тобто такий документ не обов’язково повинен мати назву «договір»).
А згідно з ч. 3 ст. 909 ЦКУ укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами). У такому випадку ТТН є водночас і первинним бухгалтерським документом, що підтверджує факт отримання та доставки товару, і договором перевезення, укладеним у письмовій формі. Тобто за відсутності договору перевезення фіскальний орган не зможе лише з цієї підстави визнати господарську операцію фіктивною, якщо є ТТН.
У деяких випадках навіть обмін підписаними актами виконаних робіт щодо перевезення вантажу за відсутності договору та наявності інших доказів переміщення товару буде вважатися належним доказом факту надання послуг з перевезення.
Довгострокові договірні відносини з перевізником. Цивільне законодавство, а саме ч. 1 ст. 914 ЦКУ, містить поняття довгострокового договору перевезення, коли сторони здійснюють дії з перевезення на систематичній основі. У такому випадку договір перевезення може встановлювати особливості перевезення вантажу: розмір оплати та порядок розрахунків сторін; строки доставки; відповідальність за вантаж; страхування тощо. Якщо підприємство здійснює систематичні відправки вантажів, радимо укласти саме договір перевезення та зазначити в ньому всі особливості доставки вантажів.
Порядок подання заявок. Договором перевезення можна зафіксувати порядок подання та отримання замовлення на перевезення, наприклад шляхом подання заявок електронною поштою або за допомогою інших телекомунікаційних засобів зв’язку: Viber, Telegram, Messanger. Якщо такі заявки будуть подаватися онлайн без зазначення права на це в договорі, то підприємству – у випадку невизнання таких обставин перевізником – потрібно буде доводити, що сторони домовилися саме про такий спосіб спілкування. За наявності у вантажовідправника права на онлайн-контактування, закріпленого в договорі, будь-які спори з цього приводу будуть неможливими.
Податкові нюанси. У деяких випадках між замовником та перевізником можуть виникати такі взаємовідносини, коли кожна сторона буде зобов’язана сплатити іншій певну суму грошових коштів. Наприклад, замовник – за послуги перевезення, а перевізник – за пошкодження вантажу, несвоєчасну доставку (компенсацію, штраф тощо). Тому необхідно врахувати, на якій системі оподаткування перебуває кожна сторона та за якою схемою вона працює з контрагентами. Наприклад, перевізник або замовник перебувають на єдиному податку або працюють через фірму-посередника. У такому випадку бухгалтеру слід пам’ятати, що відповідно до п. 291.6 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) платники єдиного податку третьої групи повинні здійснювати розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) виключно в грошовій формі – готівковій або безготівковій, зокрема з використанням електронних грошей. Тобто зарахування зустрічних кредиторських вимог між платниками єдиного податку заборонено. А отже, сторони зобов’язані сплачувати одна одній реальні кошти за договорами, укладеними між ними.
Дії, які варто здійснити перед укладанням договору з перевізником, наведемо в табл. 2.
|
№ з/п |
Дія |
Опис |
Правова підстава |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1 |
Перевірка кількості автомобілів |
Запитати копії технічних паспортів на автомобілі. Якщо власник автомобіля – фізична особа, попросити надати договір оренди (з нотаріальним посвідченням, якщо договір укладено між фізичною та юридичною особою) |
Ст. 799 ЦКУ; вимоги до легітимності майна для надання послуг |
|
2 |
Перевірка статусу компанії |
Перевірити реєстрацію в ЄДР, ліцензії на перевезення – у випадку їх необхідності для перевізника (небезпечні вантажі, міжнародні перевезення вантажів, небезпечні відходи) |
П. 24 ч. 1 ст. 7 Закону від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» |
|
3 |
Формування пакету документів |
Підготувати договір, заявки, акти, рахунки-фактури; за бажання – домовитися про електронний обмін документами |
Ст. 909 ЦКУ |
|
4 |
З’ясування податкового статусу контрагента |
Перевірити, яку систему оподаткування застосовує перевізник, щоб знати про можливі обмеження (наприклад, є заборона зарахування зустрічних вимог для платників єдиного податку). Запитати в контрагента витяг з реєстру платників єдиного податку |
|
|
5 |
Перевірка наявності страхування вантажу |
Запитати копію чинного договору (полісу) страхування вантажу (якщо умовами договору передбачено страхування вантажу перевізником). Переконатися, що страховка покриває ризики втрати, пошкодження вантажу та відповідальність перед третіми особами |
Ст. 927 ЦКУ |
|
6 |
Перевірка наявності допуску транспортних засобів до міжнародних перевезень (якщо плануються такі перевезення) |
Якщо перевезення передбачають перетин кордону, запитати: – картку допуску до міжнародних перевезень (видається Укртрансбезпекою); – сертифікат відповідності транспортних засобів нормам, TIR, ADR (для відповідних вантажів) |
Закон від 05.04.2011 № 2344-III «Про автомобільний транспорт»; |
За наявності договору перевезення окрім оформлення ТТН сторонам необхідно також складати та підписувати акти виконаних робіт, у яких відображати всі послуги, що надавалися перевізником за календарний період (день, місяць), або складати окремий акт за кожним фактом перевезення.
Якщо сторони вирішили укладати акт виконаних робіт за місяць, то в такому документі бажано якомога докладніше відобразити:
Таку інформацію необхідно наводити за кожним фактом перевезення окремо та зазначити загальну кількість перевезень за календарний місяць.
Якщо до кожного перевезення вантажу сторони складали ТТН, то в акті виконаних робіт за місяць можуть зазначатися номери ТТН та дати їх складення.
Приклади формулювань в акті наведемо у табл. 3.
|
Показник |
Приклад викладення пункту актів* |
|
Визначаємо загальні умови наданих послуг |
Сторони підтверджують, що послуги перевезення за договором від ___ № ____ надані Перевізником Замовнику у повному обсязі, а саме. Замовником передано, а Перевізником отримано 20.01.2025 вантаж на складі Замовника, що розташований за адресою: м. Київ, вул. Саперно-Слобідська, 15. Вантаж доставлено Перевізником 21.01.2025 до м. Славутич, Київська область, вул. Петра Болбочана, 13. Перевезення вантажу здійснено автомобілем: DAF, номерний знак АА 6744 ВВ. Кілометраж: 101 кілометри. Вартість послуг становить 2 222 грн, з розрахунку 22 грн за один кілометр |
|
Указуємо на ТТН |
До Договору перевезення Сторонами було складено ТТН від 22.01.2025 № 2781028-ОА |
* Сторони можуть зазначити інші обставини надання послуг перевезення, якщо ці обставини мають важливе значення (наприклад, проміжні пункти доставки вантажу, прізвища осіб, які безпосередньо виконували договір зі сторони замовника та перевізника). |
|