Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Яка відповідальність загрожує підприємству за невиконання вимог при проведенні інвентаризації


Коли інвентаризація обов’язкова, види відповідальності за непроведення

Перелік випадків, коли проведення інвентаризації є обов’язковим, наведено в п. 7 розд. I Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879. Відразу зазначимо, що на суб’єкта господарювання (підприємство) ніякі штрафні санкції не накладаються. А от посадові особи підприємства можуть бути притягнуті за таке порушення до адміністративної та дисциплінарної відповідальності.

Адміністративна відповідальність застосовується на підставі ст. 1642 КУпАП. Ця стаття передбачає штраф за несвоєчасне та неякісне проведення інвентаризації коштів і матеріальних цінностей у розмірі від 8 до 15 НМДГ (від 136 до 255 грн). Штраф за повторне порушення протягом року становитиме від 10 до 20 НМДГ (від 170 до 340 грн). Ці санкції застосовуються до керівника підприємства, оскільки згідно із законодавством саме він є посадовою особою, відповідальною за проведення інвентаризації. Згідно зі ст. 2341 КУпАП накладати такий штраф мають право органи держфінконтролю. На сьогодні це Державна аудиторська служба (див. постанови КМУ від 03.02.16 р. № 43 і від 28.10.15 р. № 868).

Зверніть увагу: оштрафувати можуть тільки підприємства, підконтрольні Державній аудиторській службі. Перелік таких суб’єктів можна знайти в ст. 2 Закону від 26.01.93 р. № 2939-XII. До нього, наприклад, включені суб’єкти господарювання держсектора економіки, підприємства, які отримували в перевірюваному періоді кошти з бюджету, та ін.

Дисциплінарна відповідальність застосовується роботодавцем. Він може застосувати до працівників, винних у непроведенні інвентаризації або її проведенні з порушеннями, такі заходи дисциплінарного стягнення, як догана та звільнення (ст. 147 КЗпП).

За кожне порушення до працівника може бути застосоване тільки одне дисциплінарне стягнення (ст. 149 КЗпП). Найчастіше в даній ситуації виноситься догана. Адже для застосування такого дисциплінарного стягнення, як звільнення, повинні бути підстави, перелічені в КЗпП. Наприклад, у п. 3 ст. 40 КЗпП ідеться про систематичне невиконання працівником без поважних причин обов’язків, покладених на нього трудовим договором. Але одного випадку непроведення інвентаризації недостатньо для звільнення за цією підставою. Ключова ознака в згаданій нормі – систематичність. Тому, якщо працівник декілька разів допустив порушення, тоді таке звільнення можливе.

Важливі правила притягнення до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани:

  • застосовується протягом місяця із дня виявлення проступка (строк перебування працівника у відпустці або на лікарняному до цього періоду не включається);
  • у будь-якому разі догана може бути оформлена не пізніше 6 місяців із моменту вчинення проступка;
  • оформляється наказом, з яким працівника необхідно ознайомити під підпис;
  • притягнення до дисциплінарної відповідальності – право, а не обов’язок роботодавця.

Висновки. Штраф і догана за порушення при інвентаризації

За порушення, пов’язані із проведенням (непроведенням) інвентаризації, може бути накладена адмінвідповідальність у вигляді штрафу. Крім того, роботодавець може застосувати до недбайливого працівника дисциплінарне стягнення у вигляді догани.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
25.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Рекламні роздачі – ефективний інструмент просування товарів і послуг, але з певними бухгалтерськими нюансами. Ми розкажемо, як правильно оформити та відобразити в обліку такі операції, а також чи потрібно при цьому нараховувати ПДВ. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити ...
25.07.2025
Маркетингові послуги в бухгалтерському і податковому обліку
Як відобразити в обліку замовника маркетингові послуги та уникнути податкових ризиків? Ми розглянемо облік для юросіб, валютні нюанси, послуги від нерезидентів і правила для єдинників. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків У статті розповімо,...
25.07.2025
Як оформити маркетингові послуги без податкових ризиків
Як правильно оформити маркетингові послуги, щоб уникнути претензій податківців? Ми  розглянемо ключові ознаки, ризики та наведемо готові формулювання для договорів та актів, а також зразок наказу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Ма...
Кращі матеріали