Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Яка відповідальність загрожує підприємству за невиконання вимог при проведенні інвентаризації


Коли інвентаризація обов’язкова, види відповідальності за непроведення

Перелік випадків, коли проведення інвентаризації є обов’язковим, наведено в п. 7 розд. I Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879. Відразу зазначимо, що на суб’єкта господарювання (підприємство) ніякі штрафні санкції не накладаються. А от посадові особи підприємства можуть бути притягнуті за таке порушення до адміністративної та дисциплінарної відповідальності.

Адміністративна відповідальність застосовується на підставі ст. 1642 КУпАП. Ця стаття передбачає штраф за несвоєчасне та неякісне проведення інвентаризації коштів і матеріальних цінностей у розмірі від 8 до 15 НМДГ (від 136 до 255 грн). Штраф за повторне порушення протягом року становитиме від 10 до 20 НМДГ (від 170 до 340 грн). Ці санкції застосовуються до керівника підприємства, оскільки згідно із законодавством саме він є посадовою особою, відповідальною за проведення інвентаризації. Згідно зі ст. 2341 КУпАП накладати такий штраф мають право органи держфінконтролю. На сьогодні це Державна аудиторська служба (див. постанови КМУ від 03.02.16 р. № 43 і від 28.10.15 р. № 868).

Зверніть увагу: оштрафувати можуть тільки підприємства, підконтрольні Державній аудиторській службі. Перелік таких суб’єктів можна знайти в ст. 2 Закону від 26.01.93 р. № 2939-XII. До нього, наприклад, включені суб’єкти господарювання держсектора економіки, підприємства, які отримували в перевірюваному періоді кошти з бюджету, та ін.

Дисциплінарна відповідальність застосовується роботодавцем. Він може застосувати до працівників, винних у непроведенні інвентаризації або її проведенні з порушеннями, такі заходи дисциплінарного стягнення, як догана та звільнення (ст. 147 КЗпП).

За кожне порушення до працівника може бути застосоване тільки одне дисциплінарне стягнення (ст. 149 КЗпП). Найчастіше в даній ситуації виноситься догана. Адже для застосування такого дисциплінарного стягнення, як звільнення, повинні бути підстави, перелічені в КЗпП. Наприклад, у п. 3 ст. 40 КЗпП ідеться про систематичне невиконання працівником без поважних причин обов’язків, покладених на нього трудовим договором. Але одного випадку непроведення інвентаризації недостатньо для звільнення за цією підставою. Ключова ознака в згаданій нормі – систематичність. Тому, якщо працівник декілька разів допустив порушення, тоді таке звільнення можливе.

Важливі правила притягнення до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани:

  • застосовується протягом місяця із дня виявлення проступка (строк перебування працівника у відпустці або на лікарняному до цього періоду не включається);
  • у будь-якому разі догана може бути оформлена не пізніше 6 місяців із моменту вчинення проступка;
  • оформляється наказом, з яким працівника необхідно ознайомити під підпис;
  • притягнення до дисциплінарної відповідальності – право, а не обов’язок роботодавця.

Висновки. Штраф і догана за порушення при інвентаризації

За порушення, пов’язані із проведенням (непроведенням) інвентаризації, може бути накладена адмінвідповідальність у вигляді штрафу. Крім того, роботодавець може застосувати до недбайливого працівника дисциплінарне стягнення у вигляді догани.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
23.10.2025
Таблиця-підказка: відображаємо результати інвентаризації в обліку
У статті розглянемо, як наслідки проведеної інвентаризації впливають на бухгалтерський та податковий облік. Облік інвентаризації Процедура інвентаризації потребує від підприємства виконання конкретних дій, а саме: створення інвентаризаційної комісії, підготовки документації та активів, безпосереднь...
23.10.2025
Інвентаризація забезпечень
Як проінвентаризувати забезпечення та перевірити їх обґрунтованість? У статті розглянемо, які об’єкти підлягають інвентаризації, як оформлюються та відображаються в обліку її результати. Інвентаризації підлягають усі види забезпечень. При цьому насамперед перевіряється правильність та обґрун...
23.10.2025
Інвентаризація фінансових інвестицій та інших цінних паперів
У статті наведемо покроковий алгоритм проведення інвентаризації фінансових інвестицій та порядок відображення в обліку її результатів. Фінансові інвестиції, як і будь-які інші активи підприємства, повинні бути достовірно відображені в річній фінансовій звітності. Розглянемо, які активи відносяться...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
14.11.2025
Майнові вклади до додаткового капіталу: облік у товариства
З 27.08.2025 товариства з обмеженою відповідальністю мають право формувати додатковий капітал, отримуючи грошові та майнові вклади (внески). У статті розглянуто порядок відображення в обліку ТОВ майнових вкладів, наведено зразки первинних документів. 27.08.2025 до Закону від 06.02.2018 № 2275-VIII &...
13.11.2025
Фінансовий лізинг: хто, коли та як подає форму № 20-ОПП?
Ви укладаєте договір фінансового лізингу і не знаєте, чи потрібно в такому разі подавати форму № 20-ОПП? На це запитання відповідає юрист. Під час укладання договору фінансового лізингу у суб’єктів господарювання виникають запитання, чи потрібно подавати форму № 20-ОПП, кому саме, а також як з...
13.11.2025
Оренда з викупом та фінлізинг: у чому різниця?
У статті юрист пояснює, у чому полягає принципова різниця між договором оренди з викупом та договором фінансового лізингу. У юридичної особи виникло запитання: чи можливо передати в оренду обладнання з правом викупу без нарахування відсотків, не маючи ліцензії на надання фінансових послуг? Як показ...
Кращі матеріали