Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як зарахувати вартість ремонту орендованого офісу в рахунок орендних платежів?

Договором оренди офісу передбачено, що витрати орендаря на капітальний ремонт приміщення зараховуються в рахунок майбутніх орендних платежів. Як цю операцію відобразити в бухгалтерському і податковому обліку в орендодавця й орендаря?

Слід сказати, що право орендаря отримати компенсацію у випадку, якщо він відремонтував орендований ним об'єкт, передбачене на законодавчому рівні. Зокрема, у п. 3 ст. 776 Цивільного кодексу (далі – ЦК) сказано, що вартість капітального ремонту, виконаного за рахунок орендаря, може бути компенсована орендодавцем, у тому числі і зарахована в рахунок оплати майбутніх орендних платежів. Крім того, законодавством також передбачено, що орендна плата може вноситися і в натуральній формі – залежно від умов договору (п. 2 ст. 762 ЦК, п. 3 ст. 286 Господарського кодексу).

У цьому випадку є пряма умова договору із цього приводу.

У бухгалтерському обліку в обох сторін така операція відображатиметься як бартерна. Нагадаємо, що бартерною є господарська операція, яка передбачає проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у негрошовій формі в рамках одного договору (пп. 14.1.10 Податкового кодексу, далі – ПК).

У бухгалтерському обліку при отриманні за бартером товарів, робіт, послуг нараховується дохід у сумі їх справедливої вартості (п. 23 П(С)БО 15 «Дохід»). Справедливою вартістю робіт (послуг) буде їх вартість, зазначена в договорі та в акті наданих послуг (виконаних робіт).

У податковому обліку:

- при розрахунку податку на прибуток фінрезультат, отриманий у бухгалтерському обліку, не коригується;

- договірна вартість послуг обкладається ПДВ (п. 188.1 ПК). В орендаря при відшкодуванні вартості проведеного ремонту нараховуються податкові зобов'язання з ПДВ (пп. «б» п. 187.1 ПК), а в орендодавця виникає право на податковий кредит (пп. «а» п. 198.1 ПК).

Розглянемо відображення операції в бухгалтерському обліку.

Приклад

ТОВ «Промінь» надало в оренду ТОВ «Магніт» приміщення під офіс. Договором оренди передбачено:

- поточні ремонти орендар виконує за свій рахунок;

- капремонти орендар виконує згідно з кош-торисом, узгодженим з орендодавцем у додатковій угоді до договору оренди. Вартість капремонту враховується в рахунок майбутніх орендних платежів.

Орендна плата сплачується щомісяця в сумі 3 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 500 грн.).

У січні орендар виконав поточний ремонт на суму 1 200 грн. (у т. ч. ПДВ – 200 грн.). У березні орендар за кошторисом, узгодженим і затвердженим орендодавцем у додатковій угоді до договору, виконав капремонт (заміна дверей і вікон) на суму 14 400 грн. (у т. ч. ПДВ – 2 400 грн.) і подав орендодавцеві звіт про здійснені витрати, додавши копії актів виконаних робіт від підрядника.

Облік операцій наведено в таблиці.

(грн.)

№п/п

Період

Зміст операції

Первинні документи

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

6

7

Облік в орендаря

1

Січень

Відображено витрати на поточний ремонт

Акт виконаних робіт

92

631

1 000

2

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова накладна

641/ПДВ

631

200

3

Оплачені виконані підрядником ремонтні роботи

Банківська виписка

631

311

1 200

4

Нараховано орендну плату за січень

Акт здачі-приймання послуг

92

685

2 500

5

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова накладна

641/ПДВ

685

500

6

Лютий

Перераховано орендну плату за січень

Банківська виписка

685

311

3 000

7

Нараховано орендну плату за лютий

Акт здачі-приймання послуг

92

685

2 500

8

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова накладна

641/ПДВ

685

500

9

Березень

Відображено витрати на капремонт

Акт виконаних робіт

92

631

12 000

10

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова накладна

641/ПДВ

631

2 400

11

Оплачено виконані підрядником ремонтні роботи

Банківська виписка

631

311

14 400

12

Нараховано орендодавцеві суму відшкодування вартості капремонту

Звіт про здійснені витрати

377

719

14 400

13

Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ

Податкова накладна

719

641/ПДВ

2 400

14

Перераховано орендну плату за лютий

Банківська виписка

685

311

3 000

15

Нараховано орендну плату за березень (оренда не оплачується до повного погашення дебіторської заборгованості за субрахунком 377)

Акт виконаних послуг

92

685

2 500

16

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова накладна

641/ПДВ

685

500

17

Відображено взаємозалік за бартерною операцією*

Додаткова угода до договору

685

377

3 000

Облік в орендодавця

1

Січень – березень

Нараховано орендну плату у щомісячній сумі (3 000 грн. х 3 міс.)

Акт виконаних послуг

377

713

9 000

2

Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ

Податкова накладна

713

641/ПДВ

1 500

3

Лютий – березень

Отримано орендну плату за січень, лютий

Банківська виписка

311

377

6 000

4

Березень

Відображено витрати на капремонт, виконаний орендарем

Звіт про здійснені витрати

949

685

12 000

5

Відображено податковий кредит із ПДВ

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
16.04.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за лютий 2025 року
Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складемо рейтинг із 6 помилок, яких припустилися платники податків як учасники цих спорів. Чому віддати перевагу: букві чи духу закону? Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складем...
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
28.01.2025
Формування фінансового результату: відображення в бухобліку
Після завершення звітного фінансового року в бухгалтерії підбивають остаточні підсумки роботи підприємства за рік – порівнюють доходи звітного періоду та витрати, понесені для їх отримання, і визначають фінансовий результат. Як це зробити, читайте в даній статті. Річна фінансова звітність: інс...
Кращі матеріали