Обіг пального: дві неочевидні помилки, які можуть призвести до проблем
Ця стаття буде корисною для всіх платників акцизного податку, особливо тих, хто став таким платником з 01.07.19 р. У ній ми розглянемо помилки щодо отримання ліцензій та формування акцизних накладних, які на перший погляд є непомітними, але можуть призвести до негативних наслідків.
Помилка 1
Як виявилося, досить поширеними є ситуації, коли суб’єкти господарювання (далі – СГ), здебільшого сільгосппідприємства, придбавають ліцензію на оптову торгівлю пальним, вважаючи, що надання пального виконавцям є оптом. Водночас такі СГ – замовники заливають пальне у бак авто підрядника з колонки. І хоча логіка в таких діях є, вони можуть мати ефект бомби уповільненої дії.
Так, згідно з абзацом п’ятдесят сьомим ст. 1 Закону від 19.12.95 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (далі – Закон № 481) оптова торгівля пальним – це діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик СГ роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам.
Тоді як роздрібною торгівлею пальним вважається діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки (абзац п’ятдесят восьмий ст. 1 Закону № 481).
Представимо наведені визначення схематично:
Тобто якщо СГ надає (реалізує) пальне виконавцям робіт з паливороздавальної колонки, то це може бути прирівняно до роздрібної торгівлі пальним, що може призвести до штрафу в розмірі 25 000 грн згідно з ч. 2 ст. 17 Закону № 481.
І цю помилку податківці можуть виявити досить швидко: достатньо лише вивчити первинні документи щодо фактичного надання пального покупцю (виконавцеві) з паливороздавальної/оливороздавальної колонки.
Крім того, ЄРАН навряд чи пропустить коди 3-0-0 (реалізація пального неплатнику акцизного податку – виконавцеві з акцизного складу, на який не отримано ліцензію на роздрібну торгівлю) без зазначення місця зберігання. Тому потрібно буде вказувати місце зберігання, а це зробити важко з огляду на те, що пальне заливається в бак авто.
Однак, виходячи із приписів чинного законодавства, місцем зберігання можна вказувати або місце реєстрації виконавця, або безпосередньо місце виконання робіт. У другому випадку отримувати ліцензію на зберігання пального не потрібно (ліцензія на оптову торгівлю включає в себе і зберігання), а в першому – не буде штрафів до 31.12.19 р.
Водночас в першому випадку виконавцеві доведеться оформлювати та реєструвати Заявку на переміщення пального транспортним засобом, що не є акцизним складом пересувним. Крім того, перебування пального в баку авто не є дією зі зберігання пального, про що «відрапортували» і податківці «На пальне у паливних баках транспортних засобів ліцензія не потрібна». Тому виникає доволі суперечлива ситуація: нібито СГ не проти того, що він зберігає пальне, але фактично така дія не відбувається.
Якщо вже припустилися такої помилки, потрібно якнайшвидше виправити її та отримати ліцензію на роздрібну торгівлю пальним. А поки що домовтеся із виконавцем, що будете постачати йому пальне в певну невелику ємність (див. пп. 14.1.6 Податкового кодексу), щоб виконавцеві не довелося реєструвати акцизний склад зі всіма наслідками. Адже до 31.12.19 р. проблем у нього з цього приводу не повинно бути (необхідність отримання ліцензії на зберігання пального відстрочили).
Помилка 2
Ця помилка частково схожа з наведеною вище. Так, коли ЄРАН постійно зависає та не пропускає правильних кодів (насамперед, кодів операцій для складання в одному примірнику та напряму використання), бухгалтери, щоб своєчасно зареєструвати акцизну накладну (далі – АН), підставляють будь-який код, аби програма пропустила її.
Проте до 01.10.19 р. за несвоєчасну реєстрацію АН штраф не застосовується (див. «Штраф за несвоєчасну реєстрацію акцизних накладних вже з 1 жовтня»)
Тому краще не поспішати й реєструвати АН із правильними кодами. Адже реєстрація АН із будь-яким іншим кодом заради своєчасності реєстрації є небезпечною з огляду на таке.
По-перше, податківці одразу відстежать реалізацію пального, маючи інформацію про виробничі потужності двох сторін правочину, проведуть податковий аналіз, а потім і перевірку, та визнають господарську операцію… безтоварною!
Так, якщо СГ замість коду напряму використання «2» зазначить код «4» (чи навпаки), ревізори перевірять супутні первинні документи та з’ясують, що до АН було внесено неправдиву інформація. Це може призвести як до втрати ліміту покупцем (у відомій формулі це елемент ∑АНаклОтр), так і навіть до того, що податківці зафіксують в акті перевірки продаж пального невідомим особам.
Ще одним варіантом може бути приклад з опису попередньої помилки, коли не змогли зареєструвати АН із правильними кодами 3-0-0, натомість зареєстрували з неправильними – 3-0-4. Якщо не маєте акцизного складу, що є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, то цього робити не можна. Інакше податківці одразу вирішать, що ви займаєтеся роздрібною торгівлею пального без отримання на цей вид діяльності ліцензії (не кажучи вже про те, що АН складено неправильно). У такому разі краще заплатити штраф за несвоєчасну реєстрацію АН, ніж штраф за торгівлю без ліцензії.
Якщо ж ви вже припустилися наведених вище неточностей в АН, слід зробити такі дії. Скласти бухгалтерську довідку про те, що внаслідок збою в ЄРАН ви внесли до АН дані, які не відповідають фактичній господарській операції. Потім доцільно скласти розрахунок коригування, обнуливши неправильну АН, і зареєструвати правильну. Штрафів, як уже було сказано вище, до 01.10.19 р. за несвоєчасну реєстрацію АН не буде.
Висновки
Отже, ми розглянули дві типові, але не очевидні на перший погляд, помилки, які в майбутньому можуть призвести до значних проблем. Тому, перш ніж робити якусь дію, в якій ви не впевнені, краще спочатку порадитися із професіоналами.
Коментарі до матеріалу