Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Чи повинен роботодавець забезпечити працівників офісу ЗІЗ

Карантин

28.05.2020 1198 4 1

Ситуація: наше підприємство надає консультативні послуги, щодня до нас приходять клієнти. Чули, що зараз ми маємо право працювати, тільки якщо працівники будуть забезпечені засобами індивідуального захисту (далі – ЗІЗ), а також що на початку кожного робочого дня необхідно проводити температурний скринінг. Інакше на роботодавця можуть накласти серйозні штрафні санкції.

У чому питання: чи дійсно офісних працівників необхідно забезпечити ЗІЗ, а також щодня на вході в офіс вимірювати їм температуру? Чи потрібно виконувати якісь інші вимоги в період карантину при організації роботи офісу?

Коротка відповідь: так, офісних працівників необхідно забезпечити ЗІЗ, якщо це передбачено рішеннями органів місцевого самоврядування.


Давайте розглянемо цю ситуацію докладніше, оскільки таке саме запитання може виникнути у багатьох інших підприємств.

Спершу нагадаємо, що постановою КМУ від 20.05.20 р. № 392 (далі – Постанова № 392) карантин на території України був продовжений до 22.06.20 р. Наразі в регіонах проводяться протиепідемічні заходи, передбачені Постановою № 392, а також вживаються заходи, додатково встановлені органами державної влади та органами місцевого самоврядування в межах їх компетенції.

У деяких регіонах карантинний режим ослаблено, а в деяких, навпаки – продовжують діяти жорсткі обмежувальні заходи. Але в цілому бізнес починає помалу оживати. І якщо співробітники виходять працювати в офіс, роботодавцям не можна порушувати «карантинні» правила, установлені для цього виду діяльності.

Якими актами необхідно керуватися роботодавцеві при організації роботи офісних співробітників?

Звернемося до Закону від 14.10.92 р. № 2694-XII «Про охорону праці». У цьому законі не згадується про необхідність забезпечити співробітників офісу ЗІЗ у період карантину. Роботодавець повинен забезпечити ЗІЗ тільки співробітників, зайнятих на роботах зі шкідливими і небезпечними умовами праці, а також на роботах, пов'язаних із забрудненням або несприятливими метеорологічними умовами. Причому такий обов'язок установлений для роботодавця на постійній основі, а не тільки в період карантину.

А при організації роботи в офісних приміщеннях, де ведеться приймання відвідувачів, у період карантину необхідно керуватися:

  • Тимчасовими рекомендаціями щодо протиепідеміологічних заходів при здійсненні дозволених видів діяльності, які передбачають приймання відвідувачів в офісних приміщеннях, на період карантину у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), затвердженими постановою Головного державного санітарного лікаря від 09.05.20 р. № 16 (далі – Рекомендації № 16);
  • регіональними актами, а саме розпорядженням Керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та протоколами засідань постійної комісії з техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій (далі – Розпорядження). Наприклад, суб'єкти господарювання (далі – СГ), які розміщені в м. Києві, повинні керуватися розпорядженням Керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації Київської міської державної адміністрації від 12.05.20 р. № 41 (далі – Розпорядження № 41).

Які основні карантинні вимоги передбачені для офісних співробітників, які обслуговують відвідувачів?

Як ми вже сказали, такі вимоги викладені в Рекомендаціях № 16 і в регіональних актах, які діють для певних територій.

Так, у Рекомендаціях № 16, зокрема, зазначено, що:

  • перед початком роботи необхідно проводити температурний скринінг співробітників;
  • працівники офісу повинні бути забезпечені рідким милом, антисептиками і паперовими рушниками;
  • на вході до офісного приміщення слід організувати місце для обробки рук антисептиком;
  • на вході до офісу має бути нанесена розмітка в 1,5 м для дотримання дистанції між тими, хто входить і виходить з офісу;
  • кожні 2 години слід робити вологе прибирання і провітрювання приміщень;
  • потрібно усунути від офісної роботи осіб, які перебувають у групі ризику (особи, які досягли 60 років, а також особи із хронічними захворюваннями, що пригнічують імунітет).

А ось з приводу того що роботодавець повинен забезпечити співробітників ЗІЗ (масками, рукавичками) – нічого не сказано. У п. 2 Рекомендацій № 16 лише зазначено, що роботодавець повинен допускати до роботи співробітників у респіраторі або захисній масці (у т. ч. виготовленій самостійно).

Важливий момент! Усі ці вимоги, як зрозуміло з назви документа, носять рекомендаційний, а не обов'язковий характер. Проте ми радимо дотримуватися цих рекомендацій, щоб забезпечити безпечні умови праці офісним співробітникам і відвідувачам.

А ось вимоги регіональних актів (розпоряджень) суб'єкти господарювання зобов'язані дотримувати. Наприклад, у Розпорядженні № 41 наведені такі обов'язки роботодавця:

  • не допускати до роботи осіб, які підлягають самоізоляції;
  • проводити роз'яснювальну роботу щодо профілактичних заходів і реагування на виявлені симптоми захворювання;
  • допускати до роботи тільки за наявності ЗІЗ: масок (у т. ч. і виготовлених самостійно), рукавичок;
  • забезпечити всіх працівників масками й одноразовими рукавичками з розрахунку 1 маска/одна пара рукавичок на 3 години роботи;
  • забезпечити наявність ЗІЗ на 5 наступних робочих днів;
  • організувати централізований збір ЗІЗ;
  • створити умови для дотримання співробітниками правил особистої гігієни (наявність умивальників, мила, одноразових рушників, серветок);
  • організувати щоденне вимірювання температури і не допускати до роботи осіб з температурою тіла більше 37,2 °С;
  • обмежити проведення масових заходів у закритих приміщеннях;
  • забезпечити дотримання дистанції між працівниками і відвідувачами не менше 1,5 м або встановити захисні екрани тощо.

Наша порада. Роботодавець може розробити Положення про захист персоналу та дотримання інших санітарних протиепідемічних заходів та ознайомити з ним своїх співробітників.

Яка відповідальність установлена за недотримання умов карантину (у т. ч. маскового режиму на підприємстві)?

За порушення правил карантину передбачена адміністративна і кримінальна відповідальність. Розглянемо ці види відповідальності докладніше.

Адміністративна відповідальність

Суб'єкти господарювання зобов'язані дотримувати правила карантину людей, санітарно-гігієнічні, санітарно-протиепідемічні правила і норми, передбачені Законом від 06.04.2000 р. № 1645-III (далі – Закон № 1645) та іншими актами законодавства, а також рішення органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами. За порушення зазначених правил і норм на посадових осіб СГ може накладатися штраф у розмірі від 2 000 до 10 000 грн НМДГ (від 34 000 до 170 000 грн) (ст. 443 КУпАП).

Протокол за порушення вимог ст. 443 КУпАП мають право складати (ст. 255 КУпАП):

  • співробітники МВС (Національної поліції);
  • працівники органів охорони здоров'я (але тільки за свідомо помилковим викликом швидкої допомоги);
  • працівники органів санітарно-епідеміологічної служби (до таких органів належать МОЗ, Держпраці та Держспоживслужба);
  • посадові особи, уповноважені виконкомами сільських, селищних міських рад.

Рішення про накладення штрафу приймає виключно суд (ст. 221 КУпАП). При винесенні постанови судом береться до уваги характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його провини, майновий стан, обставини, які пом'якшують або обтяжують відповідальність (ст. 33 КУпАП).

Чи можуть співробітники Нацполіції приходити з перевіркою і складати протоколи стосовно посадових осіб СГ за порушення вимог ст. 443 КУпАП?

Так, поліцейські можуть складати адмінпротоколи, але тільки у випадку, якщо до приміщень СГ є вільний доступ для відвідувачів (якщо це кафе, ресторани, магазини тощо). Якщо ж доступ до офісу обмежений, то органи Нацполіції не зможуть скласти протокол стосовно посадових осіб СГ. Пояснимо докладніше.

По-перше, згідно зі ст. 1 та 3 Закону від 02.07.15 р. № 580-VIII (далі – Закон № 580) Нацполіція належить до правоохоронних, а не контролюючих органів. Тому співробітники Нацполіції не проводять перевірки у сфері госпдіяльності. Вони мають право тільки (ст. 23 Закону № 580):

  • здійснювати оперативно-розшукові заходи щодо оперативно-розшукових справ;
  • проводити слідчі (розшукові) дії в кримінальному провадженні;
  • вживати заходи з метою виявлення і припинення адміністративного правопорушення.

Аналогічне роз'яснення наводить Департамент захисту економіки Нацполіції у своєму листі від 03.06.16 р. № 5211/39/03-2016.

По-друге, співробітники органу Нацполіції можуть проникнути в житло або інше володіння особи (тобто в офіси, інші приміщення) без мотивованого рішення суду тільки в невідкладних випадках, пов'язаних (ст. 38 Закону № 580):

  • із врятуванням життя людей і цінного майна при надзвичайних ситуаціях;
  • з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у скоєнні злочину;
  • з припиненням злочину, що загрожує життю осіб, які перебувають в житлі або іншому володінні.

Тобто співробітники Нацполіції без рішення суду не мають права заходити до приміщень, які перебувають у приватній власності, якщо доступ до них обмежений.

Чи можуть органи СЕС, незважаючи на мораторій, проводити перевірки і складати протоколи стосовно посадових осіб СГ за порушення ст. 443 КУпАП?

Так, можуть. Пояснимо докладніше. Згідно з п. 3 розд. II Закону від 17.03.20 р. № 533-IX органам держконтролю забороняється проводити планові перевірки у сфері господарської діяльності, крім здійснення держнагляду (контролю):

  • за діяльністю СГ з високим ступенем ризику від провадження господарської діяльності (виходячи з критеріїв, затверджених КМУ);
  • за дотриманням вимог щодо формування, установлення і застосування державних регульованих цін;
  • за дотриманням вимог у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Як бачите, мораторій на перевірки не діє, коли йдеться про перевірки органами СЕС. Перевірити дотримання СГ санітарного законодавства можуть у ході як планової, так і позапланової перевірки. Якщо будуть виявлені порушення, органи СЕС можуть скласти протокол на посадових осіб СГ за порушення правил карантину.

Кримінальна відповідальність

За порушення ст. 325 Кримінального кодексу (порушення санітарних правил і норм, що потягло за собою або могло потягти розповсюдження захворювань) застосовується штраф у розмірі від 17 000 до 51 000 грн або такий захід, як арешт, обмеження або позбавлення волі.

Висновки

  1. Роботодавець зобов'язаний забезпечити ЗІЗ тільки осіб, зайнятих на роботах зі шкідливими і небезпечними умовами праці, а також на роботах, пов'язаних із забрудненням або несприятливими метеорологічними умовами.
  2. Забезпечити ЗІЗ співробітників офісу роботодавець зобов'язаний тільки в тому випадку, якщо це передбачено рішеннями органів місцевого самоврядування. Якщо роботодавець проігнорує цю вимогу, його можуть притягти до адміністративної або до кримінальної відповідальності.

Коментарі до матеріалу

Відсортовано: по часу за популярністю

Всього коментарів 4

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали