Ситуація: наше підприємство надає консультативні послуги, щодня до нас приходять клієнти. Чули, що зараз ми маємо право працювати, тільки якщо працівники будуть забезпечені засобами індивідуального захисту (далі – ЗІЗ), а також що на початку кожного робочого дня необхідно проводити температурний скринінг. Інакше на роботодавця можуть накласти серйозні штрафні санкції.
У чому питання: чи дійсно офісних працівників необхідно забезпечити ЗІЗ, а також щодня на вході в офіс вимірювати їм температуру? Чи потрібно виконувати якісь інші вимоги в період карантину при організації роботи офісу?
Коротка відповідь: так, офісних працівників необхідно забезпечити ЗІЗ, якщо це передбачено рішеннями органів місцевого самоврядування.
Давайте розглянемо цю ситуацію докладніше, оскільки таке саме запитання може виникнути у багатьох інших підприємств.
Спершу нагадаємо, що постановою КМУ від 20.05.20 р. № 392 (далі – Постанова № 392) карантин на території України був продовжений до 22.06.20 р. Наразі в регіонах проводяться протиепідемічні заходи, передбачені Постановою № 392, а також вживаються заходи, додатково встановлені органами державної влади та органами місцевого самоврядування в межах їх компетенції.
У деяких регіонах карантинний режим ослаблено, а в деяких, навпаки – продовжують діяти жорсткі обмежувальні заходи. Але в цілому бізнес починає помалу оживати. І якщо співробітники виходять працювати в офіс, роботодавцям не можна порушувати «карантинні» правила, установлені для цього виду діяльності.
Звернемося до Закону від 14.10.92 р. № 2694-XII «Про охорону праці». У цьому законі не згадується про необхідність забезпечити співробітників офісу ЗІЗ у період карантину. Роботодавець повинен забезпечити ЗІЗ тільки співробітників, зайнятих на роботах зі шкідливими і небезпечними умовами праці, а також на роботах, пов'язаних із забрудненням або несприятливими метеорологічними умовами. Причому такий обов'язок установлений для роботодавця на постійній основі, а не тільки в період карантину.
А при організації роботи в офісних приміщеннях, де ведеться приймання відвідувачів, у період карантину необхідно керуватися:
Як ми вже сказали, такі вимоги викладені в Рекомендаціях № 16 і в регіональних актах, які діють для певних територій.
Так, у Рекомендаціях № 16, зокрема, зазначено, що:
А ось з приводу того що роботодавець повинен забезпечити співробітників ЗІЗ (масками, рукавичками) – нічого не сказано. У п. 2 Рекомендацій № 16 лише зазначено, що роботодавець повинен допускати до роботи співробітників у респіраторі або захисній масці (у т. ч. виготовленій самостійно).
Важливий момент! Усі ці вимоги, як зрозуміло з назви документа, носять рекомендаційний, а не обов'язковий характер. Проте ми радимо дотримуватися цих рекомендацій, щоб забезпечити безпечні умови праці офісним співробітникам і відвідувачам. |
А ось вимоги регіональних актів (розпоряджень) суб'єкти господарювання зобов'язані дотримувати. Наприклад, у Розпорядженні № 41 наведені такі обов'язки роботодавця:
Наша порада. Роботодавець може розробити Положення про захист персоналу та дотримання інших санітарних протиепідемічних заходів та ознайомити з ним своїх співробітників. |
За порушення правил карантину передбачена адміністративна і кримінальна відповідальність. Розглянемо ці види відповідальності докладніше.
Суб'єкти господарювання зобов'язані дотримувати правила карантину людей, санітарно-гігієнічні, санітарно-протиепідемічні правила і норми, передбачені Законом від 06.04.2000 р. № 1645-III (далі – Закон № 1645) та іншими актами законодавства, а також рішення органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами. За порушення зазначених правил і норм на посадових осіб СГ може накладатися штраф у розмірі від 2 000 до 10 000 грн НМДГ (від 34 000 до 170 000 грн) (ст. 443 КУпАП).
Протокол за порушення вимог ст. 443 КУпАП мають право складати (ст. 255 КУпАП):
Рішення про накладення штрафу приймає виключно суд (ст. 221 КУпАП). При винесенні постанови судом береться до уваги характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його провини, майновий стан, обставини, які пом'якшують або обтяжують відповідальність (ст. 33 КУпАП).
Так, поліцейські можуть складати адмінпротоколи, але тільки у випадку, якщо до приміщень СГ є вільний доступ для відвідувачів (якщо це кафе, ресторани, магазини тощо). Якщо ж доступ до офісу обмежений, то органи Нацполіції не зможуть скласти протокол стосовно посадових осіб СГ. Пояснимо докладніше.
По-перше, згідно зі ст. 1 та 3 Закону від 02.07.15 р. № 580-VIII (далі – Закон № 580) Нацполіція належить до правоохоронних, а не контролюючих органів. Тому співробітники Нацполіції не проводять перевірки у сфері госпдіяльності. Вони мають право тільки (ст. 23 Закону № 580):
Аналогічне роз'яснення наводить Департамент захисту економіки Нацполіції у своєму листі від 03.06.16 р. № 5211/39/03-2016.
По-друге, співробітники органу Нацполіції можуть проникнути в житло або інше володіння особи (тобто в офіси, інші приміщення) без мотивованого рішення суду тільки в невідкладних випадках, пов'язаних (ст. 38 Закону № 580):
Тобто співробітники Нацполіції без рішення суду не мають права заходити до приміщень, які перебувають у приватній власності, якщо доступ до них обмежений.
Так, можуть. Пояснимо докладніше. Згідно з п. 3 розд. II Закону від 17.03.20 р. № 533-IX органам держконтролю забороняється проводити планові перевірки у сфері господарської діяльності, крім здійснення держнагляду (контролю):
Як бачите, мораторій на перевірки не діє, коли йдеться про перевірки органами СЕС. Перевірити дотримання СГ санітарного законодавства можуть у ході як планової, так і позапланової перевірки. Якщо будуть виявлені порушення, органи СЕС можуть скласти протокол на посадових осіб СГ за порушення правил карантину.
За порушення ст. 325 Кримінального кодексу (порушення санітарних правил і норм, що потягло за собою або могло потягти розповсюдження захворювань) застосовується штраф у розмірі від 17 000 до 51 000 грн або такий захід, як арешт, обмеження або позбавлення волі.