Шановні колеги!
Цього тижня в Uteka-Комерція ми розглянули такі питання.
Валютні послаблення від НБУ: дивіденди за 2023 рік і не лише. У день введення на території України воєнного стану було прийнято постанову Правління НБУ від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи у період запровадження воєнного стану» (далі – Постанова № 18), якою Нацбанк запровадив спеціальні валютні обмеження на період війни. Спочатку обмеження були досить жорсткими, проте згодом багато з них були пом’якшені. Чергові зміни, унесені до порядку інвалютних розрахунків постановою Правління НБУ від 05.08.2025 № 95 (набула чинності з 06.08.2025), також спрямовані на розширення кола дозволених інвалютних операцій. Ми розглянули основні нововведення.
Новації щодо об’єднаної звітності ФОПів, ПДВ, земельного податку, ЄП платників четвертої групи. 16 липня цього року Верховна Рада прийняла Закон від 16.07.2025 № 4536-ІХ (далі – Закон № 4536), яким уносяться суттєві зміни в правила адміністрування податків. На дату написання статті Закон № 4536 прийнято Верховною Радою, але ще не підписано Президентом України. Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закон № 4536 набуває чинності з першого числа місяця, що настає за місяцем його опублікування. Тобто якщо Закон № 4536 буде опубліковано в серпні, він набуде чинності з 1 вересня. Але для деяких змін передбачено спеціальні строки набрання чинності. Ми уважно стежимо за статусом цього документа і, як тільки його буде підписано та опубліковано, обов’язково про це повідомимо. А поки ми розповіли, які зміни чекають на платників податків.
У яких випадках може бути укладено гіг-контракт? Підприємство нещодавно стало резидентом Дія Сіті і зараз укладає гіг-контракти із спеціалістами. Виникли запитання: чи можна укладати гіг-контракти із спеціалістами, які не належать до ІТ-сфери, наприклад з юристом, бухгалтером, офіс-менеджером; чи потрібно подавати до податкового органу повідомлення про укладання гіг-контракту; чи можна укладати гіг-контракт з іноземними громадянами. Відповіді ви знайдете, пройшовши за посиланням.
Місце складання ТТН: як правильно вказати? Мінрозвитку наказом від 14.11.2024 № 1332, який набув чинності з 03.01.2025, затвердило Зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.1997 № 363, а також виклало в новій редакції форму ТТН із додатка 7 до цих Правил. Певна річ, нова форма основного документа, на підставі якого виконуються вантажні перевезення, породила багато запитань. Деякі з них стосуються заповнення такого обов’язкового реквізиту ТТН, як «Місце складання». Що тут треба вказати: повну адресу чи лише населений пункт? Вказувати область і територіальну громаду чи можна без цього? Чи мають збігатися місце складання і місце навантаження? Відповіді тут.
Вартість вантажу в ТТН: як вказувати та чи можна без цього реквізиту? Товарно-транспортна накладна має такий реквізит, як вартість вантажу. Із статті ви дізнаєтесь, як заповнити цей реквізит і чи обов’язково це робити, адже саме послуг перевезення він не стосується. Також ми розглянули, чи вважатиметься ТТН недійсною в разі відсутності інформації про вартість вантажу. Докладніше читайте у статті.
5 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за червень 2025 року. Чи може платник податків заперечувати проти позову про стягнення податкового боргу на тій підставі, що податкову вимогу було надіслано не на його адресу? Чи може платник податків заперечувати проти змісту «листів щастя», надісланих йому контролюючим органом без опису вкладення? Чи можна для застосування пільги з податку на нежитлову нерухомість визначати клас такої нерухомості на підставі технічного паспорту будівлі? Відповіді на ці та інші каверзні запитання ви знайдете у статті.
Вимоги до відповідального за ведення військового обліку. Законодавство зобов’язує роботодавців призначати відповідального за організацію та ведення військового обліку. Така особа є ключовою ланкою між роботодавцем і територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, тому до неї встановлено певні вимоги, які ми розглянули у статті.
Суборенда автомобіля, переданого у фінлізинг. Підприємство отримало автомобіль у фінансовий лізинг. Виникло запитання: чи має право лізингоодержувач передати авто в користування третій особі (суборенду)? Ми розглянули цю ситуацію, спираючись на норми цивільного та спеціального законодавства.
Повернення товару після спливу 1 095 днів: облік ПДВ. Постачальником було відвантажено товар покупцю (перша подія) і на цю дату оформлено та зареєстровано в ЄРПН податкову накладну. Відповідно покупець на підставі отриманої від постачальника ПН відобразив податковий кредит з ПДВ. З моменту цієї події минуло 1 095 календарних днів – і покупець повертає товар постачальнику. Запитання: чи може постачальник відкоригувати податкові зобов’язання та чи потрібно покупцю коригувати податковий кредит? Відповіді тут.
Табелювання працівників в окремих ситуаціях. Роботодавці зобов’язані забезпечувати достовірний облік виконуваної працівниками роботи. З цією метою ведеться Табель обліку використання робочого часу. Під час його заповнення виникають питання, не врегульовані законодавством. Наприклад, як заповнювати табель у разі призупинення трудового договору, нефіксованого робочого часу, дистанційної (надомної) роботи, деяких видів відпусток тощо. Ми розповіли про це у статті.
Наступного тижня в публікаціях Uteka-Комерція ми розглянемо такі теми:
Корисного вам читання!
З повагою
Зінаїда ОМЕЛЬНИЦЬКА,
головна редакторка Uteka-Комерція