Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Інвентаризація на сільгосппідприємстві-2022: практика та особливості воєнного стану

16.11.2022

Проведення суцільної інвентаризації перед складанням річної фінзвітності – процедура обов’язкова для всіх без винятку юридичних осіб незалежно від форми власності, організації або системи оподаткування. Не є винятком з цього правила інвентаризація-2022. Та на цьому процесі залишив відбиток воєнний стан. У цьому спецвипуску ми зібрали всю необхідну для вас інформацію про особливості та зміни, які потрібно врахувати під час проведення інвентаризації перед закриттям бухгалтерського 2022 року.

Розповімо:

  • як вплинув воєнний стан на проведення інвентаризації і чи можна її не проводити під час війни;
  • як проінвентаризувати активи, якщо комісія не в повному складі;
  • як за допомогою інвентаризації зафіксувати факти втрати, пошкодження та псування сільгосппродукції, загибель тварин;
  • які обліково-податкові наслідки матимуть результати інвентаризації активів та зобов’язань, у т. ч. з урахуванням воєнних норм.

Організація інвентаризації під час воєнного стану

Пропонуємо пригадати основні вимоги до інвентаризаційного процесу, а також врахувати «воєнні» особливості цієї процедури.

Інвентаризацію проводять протягом трьох місяців до дати балансу (тобто з 1 жовтня до 31 грудня) у строки, регламентовані п. 10 розд. І Положення № 879. Методрекомендації № 37 додатково пропонують інвентаризувати специфічні для сільгосппідприємства активи також в інші строки, що забезпечить їх краще зберігання.

І на ці правила військовий стан не вплинув. Тож, незважаючи на те що фінзвітність до органів статистики та іншим користувачам (крім ДПС) можна подати пізніше – протягом трьох місяців після завершення воєнного стану (що передбачено Законом від 03.03.2022 № 2115-ІХ та п. 2 Порядку № 419), відстрочення для проведення інвентаризації немає.

Інвентаризація-2022: 9 особливостей у період воєнного стану

Інвентаризація-2022: чи можна відкласти на «після війни»?

Інвентаризація проводиться повним складом інвентаризаційної комісії (робочої інвентаризаційної комісії) та у присутності МВО. Як вирішити ситуацію, якщо МВО або член інвентаризаційної комісії не можуть бути присутніми під час інвентаризації, ми розповідали у статтях:

Річна інвентаризація: як провести, якщо потрібні працівники відсутні

Як суб’єктам господарювання зафіксувати факти завдання збитку від війни

Форми інвентаризаційних документів сільгосппідприємство може розробити самостійно, керуючись вимогами Закону № 996 та Положення № 88, а може використати форми, наведені в Наказі № 572, призначеному для бюджетників, або у Методрекомендаціях № 37.

Документи для оформлення результатів інвентаризації на комерційних підприємствах

Документальне оформлення інвентаризації на сільгосппідприємстві

Однак у разі списання майна через втрату в результаті збройної агресії рф потрібні не лише інвентаризаційні документи. Потрібно довести факт форс-мажору, тобто руйнування, втрати саме через таку обставину у період воєнного стану. Тому доречним є отримання сертифіката ТПП, акта про факт пожежі від ДСНС, якщо це нерухомість – акта огляду комісією місцевого органу самоврядування. Та й для відшкодування збитків лише внутрішніх документів з інвентаризації буде недостатньо. Детальніше про це йдеться у статті.

Як суб’єктам господарювання зафіксувати факти завдання збитку від війни

Підприємства, розташовані в районах проведення воєнних (бойових) дій, у період дії воєнного стану проводять інвентаризацію лише в разі можливості безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухобліку. Постраждалі підприємства зобов’язані провести інвентаризацію станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, в якому зникли такі перешкоди (п. 12 Постанови № 419, п. 8 розд. I Положення № 879). Проте керівники таких підприємств можуть прийняти рішення про проведення інвентаризації окремо визначеного майна в разі встановлення фактів його викрадення (розкрадання), нестачі, знищення (псування) на день установлення таких фактів.

Важливо! Підприємство не зможе списати активи з балансу до того моменту, поки контроль над ними не відновиться і не буде проведено інвентаризацію (лист ДПСУ від 05.05.2022 № 3781/7/99-00-04-01-03-07). Активи, щодо яких не було проведено інвентаризацію через відсутність до них доступу, відображають у річній фінзвітності за даними бухобліку (п. 12 Постанови № 419). Проте на цей факт треба звернути увагу у примітках до фінзвітності (лист Мінфіну від 29.06.2016 № 31-11410-07-10/18732).

Інвентаризація сільгосппродукції та інших ТМЦ

Під час зберігання продукції рослинництва (зерна, насіння, картоплі, овочів, фруктів тощо) певна її частина неодмінно буде втрачена, а точніше – її маса зменшиться через природний убуток. Це цілком передбачуване й закономірне явище в господарській діяльності сільгосппідприємства. І зовсім інша річ, коли втрати запасів перевищують установлені норми. У цьому разі важливо не лише визначити причини нестачі (а іноді – й винних), а й правильно оформити документи. Розповімо, що робити, коли в результаті інвентаризації на складі виявлено розбіжності між даними бухобліку та фактичною наявністю сільгосппродукції та інших запасів.

Інвентаризуємо зерно

Особливості інвентаризації кормів

Втрата посівів як форс-мажор війни: як провести обстеження та списати без ПДВ-наслідків

Знищено сільгосппродукцію, що знаходилася на зберіганні: як оподаткувати та облікувати втрати

Нестача продукції рослинництва за результатами інвентаризації: наслідки в обліку

Знищення або псування сільгосппродукції під час воєнного стану: що треба знати бухгалтеру

Перелік чинних норм природного убутку ТМЦ

Списання та уцінка запасів під час війни

ТМЦ на відповідальному зберіганні пошкоджені: як списати?

Пальне знищено/втрачено під час війни: списуємо без податкових наслідків

Результати інвентаризації тварин і птиці

Утилізація загиблих тварин: порядок та документальне оформлення

Списання загиблих тварин і птиці: особливості воєнного часу

Уцінка тварин, вибракуваних з основного стада: коли проводити та як обліковувати

Інвентаризація основних засобів та нематеріальних активів

Під час річної інвентаризації основних засобів перевірте строк корисного використання, ліквідаційну вартість та метод амортизації. До НП(С)БО 7 «Основні засоби» було внесено зміни згідно з наказом Мінфіну від 26.05.2022 № 148. Вони ніяк не пов’язані з воєнним станом, але вперше на ці зміни зважаємо саме під час річної інвентаризації – 2022. За оновленими правилами на кінець звітного року слід перевірити, чи бува не змінилися у підприємства дані стосовно строку корисного використання (експлуатації), ліквідаційної вартості та методу амортизації основних засобів.

Інвентаризація основних засобів та нематеріальних активів: оформлення та облік

Ліквідація основних засобів в умовах війни: облік і податки

Амортизація основних засобів під час воєнного стану: нараховувати чи ні

Як бути з об’єктом ОЗ, який повністю замортизовано? 

Як установити строк корисного використання основних засобів

Резерви

Не треба забувати про перегляд і, за потреби, коригування (зменшення або збільшення) нарахованих сум резерву відпусток і резерву сумнівних боргів. Цього вимагає не лише Положення № 879, а й п. 17 НП(С)БО 11 та п. 7 НП(С)БО 10. Щоправда, обов’язок створювати резерви стосується не всіх. Мікропідприємства, юрособи – платники єдиного податку третьої групи за ставкою 3% (5%) та непідприємницькі товариства мають право не робити цього.

Інвентаризація резерву відпусткових: на що звернути увагу в 2022 році

Операції з резервом сумнівних боргів у платника податку на прибуток

Коментарі до матеріалу
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
07.05.2025
Оформлення та оплата щорічних відпусток: практичні ситуації для агропідприємств
У спецвисуску розглянемо правила, яких слід дотримуватися в тих чи інших випадках надання та оформлення щорічних відпусток, розрахунку тривалості відпочинку та середньої зарплати для обчислення відпусткових тощо, щоб не порушити норми законодавства та права працівників, не зацікавити контр...
06.05.2025
Документування та облік витрат під час посівної
У цьому спецвипуску ми зібрали все, що потрібно для грамотного обліку та документального підтвердження витрат під час посівної кампанії: аналітичні консультації, практичні рекомендації, зразки документів, які відповідають чинним вимогам та реальним ситуаціям сільгосппідприємств. Спецвипуск стане ваш...
18.02.2025
Декларація з податку на прибуток для агропідприємств
Січень і лютий щороку досить напружені: під час звітної кампанії роботи в бухгалтера завжди багато, як, власне, і запитань. А мінливість законодавства змушує сто разів перепровіряти актуальність норм, що завдає додаткового клопоту. До початку березня підприємства, які перебувають на загальній систем...
Кращі матеріали