Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Інвентаризація на сільгосппідприємстві-2022: практика та особливості воєнного стану

16.11.2022 569 0 3

Проведення суцільної інвентаризації перед складанням річної фінзвітності – процедура обов’язкова для всіх без винятку юридичних осіб незалежно від форми власності, організації або системи оподаткування. Не є винятком з цього правила інвентаризація-2022. Та на цьому процесі залишив відбиток воєнний стан. У цьому спецвипуску ми зібрали всю необхідну для вас інформацію про особливості та зміни, які потрібно врахувати під час проведення інвентаризації перед закриттям бухгалтерського 2022 року.

Розповімо:

  • як вплинув воєнний стан на проведення інвентаризації і чи можна її не проводити під час війни;
  • як проінвентаризувати активи, якщо комісія не в повному складі;
  • як за допомогою інвентаризації зафіксувати факти втрати, пошкодження та псування сільгосппродукції, загибель тварин;
  • які обліково-податкові наслідки матимуть результати інвентаризації активів та зобов’язань, у т. ч. з урахуванням воєнних норм.

Організація інвентаризації під час воєнного стану

Пропонуємо пригадати основні вимоги до інвентаризаційного процесу, а також врахувати «воєнні» особливості цієї процедури.

Інвентаризацію проводять протягом трьох місяців до дати балансу (тобто з 1 жовтня до 31 грудня) у строки, регламентовані п. 10 розд. І Положення № 879. Методрекомендації № 37 додатково пропонують інвентаризувати специфічні для сільгосппідприємства активи також в інші строки, що забезпечить їх краще зберігання.

І на ці правила військовий стан не вплинув. Тож, незважаючи на те що фінзвітність до органів статистики та іншим користувачам (крім ДПС) можна подати пізніше – протягом трьох місяців після завершення воєнного стану (що передбачено Законом від 03.03.2022 № 2115-ІХ та п. 2 Порядку № 419), відстрочення для проведення інвентаризації немає.

Інвентаризація-2022: 9 особливостей у період воєнного стану

Інвентаризація-2022: чи можна відкласти на «після війни»?

Інвентаризація проводиться повним складом інвентаризаційної комісії (робочої інвентаризаційної комісії) та у присутності МВО. Як вирішити ситуацію, якщо МВО або член інвентаризаційної комісії не можуть бути присутніми під час інвентаризації, ми розповідали у статтях:

Річна інвентаризація: як провести, якщо потрібні працівники відсутні

Як суб’єктам господарювання зафіксувати факти завдання збитку від війни

Форми інвентаризаційних документів сільгосппідприємство може розробити самостійно, керуючись вимогами Закону № 996 та Положення № 88, а може використати форми, наведені в Наказі № 572, призначеному для бюджетників, або у Методрекомендаціях № 37.

Документи для оформлення результатів інвентаризації на комерційних підприємствах

Документальне оформлення інвентаризації на сільгосппідприємстві

Однак у разі списання майна через втрату в результаті збройної агресії рф потрібні не лише інвентаризаційні документи. Потрібно довести факт форс-мажору, тобто руйнування, втрати саме через таку обставину у період воєнного стану. Тому доречним є отримання сертифіката ТПП, акта про факт пожежі від ДСНС, якщо це нерухомість – акта огляду комісією місцевого органу самоврядування. Та й для відшкодування збитків лише внутрішніх документів з інвентаризації буде недостатньо. Детальніше про це йдеться у статті.

Як суб’єктам господарювання зафіксувати факти завдання збитку від війни

Підприємства, розташовані в районах проведення воєнних (бойових) дій, у період дії воєнного стану проводять інвентаризацію лише в разі можливості безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухобліку. Постраждалі підприємства зобов’язані провести інвентаризацію станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, в якому зникли такі перешкоди (п. 12 Постанови № 419, п. 8 розд. I Положення № 879). Проте керівники таких підприємств можуть прийняти рішення про проведення інвентаризації окремо визначеного майна в разі встановлення фактів його викрадення (розкрадання), нестачі, знищення (псування) на день установлення таких фактів.

Важливо! Підприємство не зможе списати активи з балансу до того моменту, поки контроль над ними не відновиться і не буде проведено інвентаризацію (лист ДПСУ від 05.05.2022 № 3781/7/99-00-04-01-03-07). Активи, щодо яких не було проведено інвентаризацію через відсутність до них доступу, відображають у річній фінзвітності за даними бухобліку (п. 12 Постанови № 419). Проте на цей факт треба звернути увагу у примітках до фінзвітності (лист Мінфіну від 29.06.2016 № 31-11410-07-10/18732).

Інвентаризація сільгосппродукції та інших ТМЦ

Під час зберігання продукції рослинництва (зерна, насіння, картоплі, овочів, фруктів тощо) певна її частина неодмінно буде втрачена, а точніше – її маса зменшиться через природний убуток. Це цілком передбачуване й закономірне явище в господарській діяльності сільгосппідприємства. І зовсім інша річ, коли втрати запасів перевищують установлені норми. У цьому разі важливо не лише визначити причини нестачі (а іноді – й винних), а й правильно оформити документи. Розповімо, що робити, коли в результаті інвентаризації на складі виявлено розбіжності між даними бухобліку та фактичною наявністю сільгосппродукції та інших запасів.

Інвентаризуємо зерно

Особливості інвентаризації кормів

Втрата посівів як форс-мажор війни: як провести обстеження та списати без ПДВ-наслідків

Знищено сільгосппродукцію, що знаходилася на зберіганні: як оподаткувати та облікувати втрати

Нестача продукції рослинництва за результатами інвентаризації: наслідки в обліку

Знищення або псування сільгосппродукції під час воєнного стану: що треба знати бухгалтеру

Перелік чинних норм природного убутку ТМЦ

Списання та уцінка запасів під час війни

ТМЦ на відповідальному зберіганні пошкоджені: як списати?

Пальне знищено/втрачено під час війни: списуємо без податкових наслідків

Результати інвентаризації тварин і птиці

Утилізація загиблих тварин: порядок та документальне оформлення

Списання загиблих тварин і птиці: особливості воєнного часу

Уцінка тварин, вибракуваних з основного стада: коли проводити та як обліковувати

Інвентаризація основних засобів та нематеріальних активів

Під час річної інвентаризації основних засобів перевірте строк корисного використання, ліквідаційну вартість та метод амортизації. До НП(С)БО 7 «Основні засоби» було внесено зміни згідно з наказом Мінфіну від 26.05.2022 № 148. Вони ніяк не пов’язані з воєнним станом, але вперше на ці зміни зважаємо саме під час річної інвентаризації – 2022. За оновленими правилами на кінець звітного року слід перевірити, чи бува не змінилися у підприємства дані стосовно строку корисного використання (експлуатації), ліквідаційної вартості та методу амортизації основних засобів.

Інвентаризація основних засобів та нематеріальних активів: оформлення та облік

Ліквідація основних засобів в умовах війни: облік і податки

Амортизація основних засобів під час воєнного стану: нараховувати чи ні

Як бути з об’єктом ОЗ, який повністю замортизовано? 

Як установити строк корисного використання основних засобів

Резерви

Не треба забувати про перегляд і, за потреби, коригування (зменшення або збільшення) нарахованих сум резерву відпусток і резерву сумнівних боргів. Цього вимагає не лише Положення № 879, а й п. 17 НП(С)БО 11 та п. 7 НП(С)БО 10. Щоправда, обов’язок створювати резерви стосується не всіх. Мікропідприємства, юрособи – платники єдиного податку третьої групи за ставкою 3% (5%) та непідприємницькі товариства мають право не робити цього.

Інвентаризація резерву відпусткових: на що звернути увагу в 2022 році

Операції з резервом сумнівних боргів у платника податку на прибуток

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали