Новий порядок ведення касових операцій
Нові бланки касових документів: заповнюємо без помилок
Як видати працівникові фіндопомогу в сумі понад 50 тис. грн., не порушуючи законодавства?
Проблемні питання щодо каси у відокремлених підрозділах: відповіді НБУ
Як скласти ПКО при реалізації власної продукції?
Ліміт каси встановлено за нормами старого положення про касові операції: чи перезатверджувати його?
Чи обов’язково взагалі встановлювати ліміт каси?
Які саме надходження (або виплати) не можна включати до розрахунку ліміту каси?
Для кого ця стаття: для юросіб та їх відокремлених підрозділів незалежно від організаційно-правової форми та форми власності.
Замість Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 15.12.04 р. № 637 (далі – Положення № 637), постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148 (далі – Постанова № 148) затверджено нове Положення (далі – Положення № 148).
Здавалося б, у новому документі не багато нововведень, проте деякі з них вкрай важливі, а подекуди навіть і незрозумілі або нелогічні – це стало проявлятись у міру адаптації суб’єктів господарювання (далі – СГ) до нових правил. Сталося це, вочевидь, через поспішність їх розробників. Тож слідом за чималою кількістю запитань, що виникають у практичній діяльності, з’являється низка нюансів та уточнень і роз’яснень.
Сьогодні проаналізуємо нещодавні новації щодо готівкового законодавства від двох основних регуляторів – НБУ та ДФС.
Головним чином вони торкаються останніх змін до Положення № 148, унесених постановою Правління НБУ від 24.05.18 р. № 54 (далі – Постанова № 54), що набули чинності 01.06.18 р. – дня, що настає за днем їх офіційного оприлюднення.
Далі – детальніше. Наш огляд стосуватиметься лише юридичних осіб.
НБУ. Постанову № 148 доповнено п. 11, згідно з яким СГ мають право до 30.06.18 р. (включно) використовувати у своїй діяльності старі форми касової первинки, наведені в додатках до Положення № 637.
Як для перехідних положень, то вже надто пізно. Особливо враховуючи нещодавну позицію НБУ, оприлюднену в листі від 07.03.18 р. № 50-0007/13560, за якою з 05.01.18 р. усі СГ мають застосовувати лише оновлені форми касової первинки.
ДФС. Ще в лютому (див. ЗІР, категорія 109.15) фіскали стверджували, що починаючи з 05.01.18 р. СГ повинні використовувати для оформлення касових операцій касові документи, які відповідають вимогам типових форм, затверджених Положенням № 148. Це фактично загрожувало штрафами всім підприємствам, які використовували старі форми касових документів після 05.01.18 р. через відсутність нових бланків або з інших причин.
На сьогодні, ураховуючи нову позицію НБУ, і ДФС змінила своє бачення. У нових роз’ясненнях ЗІР також підтверджується позиція перехідного періоду – до 30.06.18 р.
Виходить, що з 01.06.18 р., відколи набула чинності Постанова № 54, і до 30.06.18 р. жодних підстав для застосування штрафних санкцій за використання старих бланків касових документів немає. Також з’явилася законна можливість для оскарження застосованих раніше за таке порушення штрафних санкцій.
Згідно з Постановою № 54 СГ повинні до 30.06.18 р. (включно):
Закривши очі на невдале формулювання нової позиції НБУ і не вдаючись до аналізу тексту, робимо логічний висновок, що має на увазі регулятор:
1) до 30.06.18 р. СГ мають розробити та затвердити внутрішніми розпорядчими документами:
власний порядок оприбуткування готівки, враховуючи специфіку своєї діяльності, режим роботи, наявність відокремлених підрозділів тощо;
порядок розрахунку ліміту. А щоб обґрунтувати методику такого розрахунку, радимо його закріпити, наприклад, у локальному Положенні про порядок розрахунку залишку готівки в касі.
І починаючи з липня вони вже повинні керуватися новими правилами;
2) а до визначеного терміну (тобто до 30.06.18 р.) дозволяється застосовувати ліміт каси, що діяв до 05.01.18 р. і був розрахований за правилами Положення № 637. До речі, приємно, що позиція нашої редакції з цього питання збігається та не суперечить теперішній точці зору НБУ.
Готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день її одержання в повній сумі (п. 11 Положення № 148). До 01.06.18 р. оприбуткування готівки в касах установ, підприємств, відокремлених підрозділів неодмінно мало здійснюватися шляхом її обліку в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі.
Це суттєво ускладнювало облік готівкових надходжень на підприємствах торгівлі, ресторанного господарства тощо, які застосовують РРО у вечірній та нічний час та вихідні, а також у відокремлених підрозділах, що не вели касової книги. Адже для оприбуткування вже недостатньо було вести облік коштів у КОРО (як це передбачено було п. 2.6 Положення № 637), а треба обов’язково щоденно (у день надходження коштів) робити запис у касовій книзі.
Оновлений п. 11 Положення № 148 пояснює, що ж є оприбуткуванням готівки:
Тож відокремленим підрозділам з РРО або КОРО з РК, які не приймають (не видають) готівку за касовими ордерами, касова книга не потрібна навіть у разі здавання готівкової виручки прямо до банку.
НБУ. Нагадаємо: п. 6 Положення № 148 установлює обмеження готівкових розрахунків СГ з фізособами – не більше 50 тис. грн. А готівкові розрахунки – це платежі готівкою СГ і фізосіб за реалізовану продукцію (товари, виконані роботи, надані послуги), а також за операціями, які безпосередньо не пов’язані з реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг) та іншого майна (п. 3 Положення № 148).
У листі НБУ від 22.05.18 р. № 50-0007/28247, наданому у відповідь на запит ГО «Всеукраїнський бухгалтерський клуб», пояснюється, що таке обмеження поширюється на розрахунки за правочинами, предметом яких є будь-які матеріальні та нематеріальні блага, що можуть бути оцінені у грошовій формі, у тому числі на видачу та повернення:
Водночас кількість фізосіб, з якими здійснюються такі готівкові розрахунки протягом дня, не обмежується.
Отже, розрахунки з підзвітними особами (видача коштів та повернення невикористаних у касу), виплата зарплати працівникам та надання й отримання фіндопомоги від засновників, учасників та інших фізосіб у сумі, що перевищує 50 тис. грн. на день на одну фізособу, мають здійснюватися у безготівковій формі.
Слід нагадати, що аналогічну позицію щодо надання фіндопомоги, а також внесків до статутного фонду підприємства висловлено в листі НБУ від 07.02.18 р. № 50-0007/7855.
Що буде в разі недотримання цієї норми?
Статею 16315 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність за таке порушення – сплату штрафу посадовими особами підприємства в розмірі від 100 до 200 НМДГ (від 1 700 до 3 400 грн.). За повторне порушення, вчинене особою, яку протягом року було піддано адмінстягненню за таке саме порушення, передбачено штраф від 500 до 1 000 НМДГ (від 8 500 до 17 000 грн.).
Зважаючи на норми ст. 38 КУпАП, адмінстягнення може бути накладене не пізніше як через два місяці із дня вчинення правопорушення, а в разі триваючого правопорушення – не пізніше як через два місяці з дня його виявлення, за винятком випадків, коли справи про адмінправопорушення відповідно до КУпАП підвідомчі суду (судді).
Водночас Указом Президента від 12.06.95 р. № 436/95 не передбачено фінансової відповідальності за недотримання вимог пп. 6 та 7 Положення № 148 у частині перевищення граничної суми готівкових розрахунків (ЗІР, категорія 109.21).
ДФС. Одночасно (!) ДФС в Індивідуальній податковій консультації від 22.05.18 р. № 2260/6/99-99-14-05-01-15/ІПК висловила свою позицію: що готівкове обмеження стосується лише готівкових розрахунків за товари, роботи, послуги і не поширюються на виплату зарплати.
На нашу думку, така хибна позиція податківців спричинена cтарими правилами застосування обмежень у готівкових розрахунках, які діяли до 04.01.17 р., тобто до внесення відповідних змін до вже нечинної на сьогодні постанови Правління НБУ від 06.06.13 р. № 210 (далі – Постанова № 210). Згідно з цими змінами готівкове обмеження стосується не тільки розрахунків між фізособою та підприємством за товари, роботи й послуги, як було раніше, а будь-яких розрахунків. Це правило збереглось і в Положенні № 148, яке діє з 05.01.18 р. (коли, відповідно, втратила чинність Постанова № 210).
Отже, ми не радимо керуватися цією ІПК ДФС.
Унесення чи видача готівки з місця проведення розрахунків мають реєструватися через РРО з використанням операцій «службове внесення» та «службова видача», якщо такі внесення чи видача не пов’язані з проведенням розрахункових операцій (п. 6 розд. III Порядку реєстрації та застосування РРО, затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547). А місце проведення розрахунків – це місце, де здійснюються розрахунки з покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.
На підставі цього в ДФС вважають (див. Індивідуальну податкову консультацію від 24.05.18 р. № 2301/ІПК/03-20-14-05-11): якщо підприємство не має можливості зберігати всю суму готівкових коштів у скриньці РРО, то частину готівки можна зберігати в сейфі без використання операції «службова видача», але лише за таких умов:
Нагадаємо, що в нових формах касових ордерів, наведених у додатках до Положення № 148, з’явився реквізит «№з/п», який одразу викликав запитання у практиків через відсутність будь-яких пояснень щодо його заповнення.
На думку фахівців ГУ ДФС у м. Києві, висловлену в листі від 25.05.18 р. № 24376/10/26-15-1409-12, цей реквізит має збігатися з номером касового ордера і номером запису в журналі реєстрації прибуткових і видаткових касових документів.
У цьому листі також зазначено, що реквізит «Додаток» у прибутковому/видатковому касовому ордері слід заповнювати словами із зазначенням реквізитів документів (вважаємо, що мається на увазі назва документа), їх номерів та дат.
Згідно з п. 25 Положення № 148 прибутковий касовий ордер повинен бути засвідчений підписом головного бухгалтера або особи, уповноваженої керівником підприємства. З цього приводу ДФС роз’яснює (див. Індивідуальну податкову консультацію від 15.05.18 р. № 2144/6/99-99-14-05-01-15/ІПК):