Комітет з питань економичного розвитку зареєстрував у Верховній Раді законопроєкти:
- про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення будівництва об'єктів на державних та комунальних землях на умовах публічно-приватного партнерства (реєстр. № 14038);
- про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення прозорого та ефективного розпорядження об'єктами державної та комунальної власності для цілей інвестиційної діяльності (реєстр. № 14039).
Перший законопроєкт спрямовано на гарантування державного інтересу та інтересу територіальних громад в інвестиційних проєктах щодо будівництва житлових обʼєктів на їхніх земельних ділянках. Масовими є випадки забудови таких земель:
- за інвестиційними проєктами, що не узгоджуються зі статутною діяльністю землекористувача – відповідного державного чи комунального підприємства/компанії, установи, організації, яким належать ділянки на праві постійного користування;
- без проведення конкурсу з обрання відповідного забудовника;
- без придбання забудовником прав на земельну ділянку;
- із несправедливо диспропорційним розподілом квадратних метрів у збудованих обʼєктах не на користь держави чи громади;
- з унеможливленням користування ділянками державою чи громадою;
- подальшим вибуттям ділянок з державної або комунальної власності;
- непрозорим розпорядженням обʼєктами нерухомості у збудованих обʼєктах, що належать державі чи громаді.
У звʼязку з цим такі проєкти мають реалізовуватися на прозорих умовах публічно-приватного партнерства або з придбанням забудовником прав на відповідні земельні ділянки на конкурентних засадах. При цьому участь державних і комунальних підприємств в інвестиційному будівництві має узгоджуватись зі статутною діяльністю таких субʼєктів.
Другий законопроєкт спрямовано на усунення так званих «туалетних» схем, коли власник малої будівлі чи споруди, наприклад площею 10 м2, отримує без торгів у власність чи користування ділянки, що у 10, 100 і навіть 1000 разів перевищують площу такої будівлі чи споруди.
Пропонується, щоб набувач міг отримати ділянку поза торгами лише в межах, необхідних для обслуговування його об’єкта, або ж на земельних торгах, якщо він бажає більшу площу, із переважним правом придбати ділянку за ціною, визначеною на аукціоні:
- площа земельних ділянок державної та комунальної власності, що надаються у власність чи користування власникам розміщених на них будівель (споруд) без проведення земельних торгів, має обумовлюватись необхідністю обслуговування таких обʼєктів. Такі граничні розміри визначатимуться окремою методикою, затвердженою КМУ;
- у разі перевищення граничних розмірів відповідна ділянка підлягатиме поділу з виділенням тієї частини, яка необхідна для обслуговування обʼєкта нерухомості, або передаватиметься на земельні торги за ініціативою власника обʼєкта нерухомості, який матиме змогу викупити зазначену ділянку за ціною, визначено на торгах, або отримати її в оренду на конкурентних засадах.
Комітет з питань економічного розвитку ВРУ