Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Пропонують змінити режим праці та відпочинку водіїв: законопроєкт

10.12.2025

8 грудня до Верховної Ради внесено законопроєкт про внесення змін до Закону від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» щодо гармонізації вимог до режимів праці та відпочинку водіїв і використання тахографів зі стандартами Європейського Союзу (реєстр. № 14280).

Мета законопроєкту

Законопроєкт спрямований на формування в Україні сучасної, прозорої та ефективної системи регулювання режимів праці та відпочинку водіїв, що відповідає європейським стандартам безпеки дорожнього руху. Він визначає комплексну трансформацію правового поля у сфері автомобільного транспорту шляхом:

  • законодавчого закріплення чітких норм щодо максимальної тривалості керування, мінімальних перерв, щоденних та щотижневих періодів відпочинку;
  • визначення статусу і функцій мобільних працівників;
  • запровадження обов’язковості використання цифрових і розумних тахографів у контрольованих категоріях транспортних засобів;
  • законодавчого регулювання порядку встановлення, активації та калібрування тахографів;
  • встановлення однозначного порядку зчитування, зберігання та передачі даних тахографів;
  • створення ефективної державної системи контролю за дотриманням режимів праці та відпочинку;
  • встановлення дієвих санкцій за порушення законодавства у цій сфері.

Законопроєкт формує комплексний підхід: від визначення термінів і базових понять до практичних процедур контролю і відповідальності. Це відповідає системі, яка діє в Європейському Союзі.

Основні положення законопроєкту

Законопроєкт значно змінює законодавчу архітектуру Закону від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон № 2344) і вводить нові розділи та статті, що повністю відображають зміст регламентів та директив ЄС.

Перш за все, проєкт значно розширює та уточнює ст. 1 Закону № 2344, що містить визначення термінів. На основі європейських норм в українське законодавство вводиться низка нових понять, які до цього часу були або відсутні, або відображені лише в підзаконних актах. До них належать: «час керування», «інша робота», «період відпочинку», «перерва», «робочий час мобільного працівника», «картка водія», «картка контролю», «картка підприємства», «картка майстерні», «цифровий тахограф», «розумний тахограф» тощо. Це формує єдину термінологічну базу, яка є необхідною для належного правозастосування.

Законопроєкт також містить положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв. У ньому нормативно закріплені положення щодо максимальної тривалості щоденного та щотижневого керування, мінімальної тривалості перерв та відпочинку, обов’язками перевізника щодо організації праці водіїв, а також забороною проводити регулярний щотижневий відпочинок у кабіні. Усі ці положення повністю відповідають сучасним нормам держав – членів ЄС.

Також, у законопроєкті визначені норми щодо встановлення, використання та обслуговування тахографів, а також порядок зчитування й зберігання даних.

Законопроєкт запроваджує обов’язок оснащення контрольованих категорій транспортних засобів цифровими або розумними тахографами. Вводяться чіткі строки та вимоги для калібрування та активації пристроїв, механізми зчитування даних, порядок їх зберігання та надання центральному органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті.

Крім того, законопроєкт встановлює мінімальну інтенсивність перевірок, що має становити не менше 3% від загальної кількості робочих днів водіїв. Він також передбачає право центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, на проведення перевірок на дорозі, у приміщеннях перевізника, а також можливість дистанційного зчитування даних розумних тахографів для попереднього відбору транспортних засобів.

Особливо важливим елементом законопроєкту є посилення та систематизація відповідальності за порушення. Законодавство доповнюється нормами про штрафи за порушення режимів праці та відпочинку, невиконання обов’язку щодо зчитування і зберігання даних тахографа, використання пристроїв обходу, а також за керування без картки водія. Такі підходи відповідають європейській системі санкцій та спрямовані на попередження маніпуляцій.

Верховна Рада

14280_Проект Закону (08.12.2025).pdf
Відкрити
14280_Пояснювальна записка (08.12.2025).pdf
Відкрити
14280_Порівняльна таблиця (08.12.2025).pdf
Відкрити
14280_Проект Постанови до Закону (іншого Акта) (08.12.2025).pdf
Відкрити
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
09.12.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ПФУ та Держпраці затвердили річні плани перевірок на 2026 рік Базова військова служба та трудові гарантії: пропонують нові зміни Кінцевий термін подачі трудових книжок до ПФУ пропонують відтермінувати Закон про Державний бюджет на 2026 рік прийнято Бізнес зм...
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
09.12.2025
З 1 січня змінюються правила працевлаштування осіб з інвалідністю
Проаналізуйте свій штатний розпис вже сьогодні. Нові правила вимагатимуть реального працевлаштування та прозорої зарплати. Більше за темою: Працевлаштування осіб з інвалідністю: що зміниться з 2026 року? Працівнику встановили інвалідність посеред місяця: як нараховувати ЄСВ Нагадування для роботод...
09.12.2025
Держстат оприлюднив звітність-2026: що та коли подаватимемо
Держстат опублікував зміни в поданні форм статистичних спостережень на 2026 рік. Більше за темою: Статистична звітність  Держстат опублікував зміни в поданні форм статистичних спостережень на 2026 рік. Для подання 24-х звітів змінено форми, затверджено чотири форми, в також десять звітів...
09.12.2025
Бронювання для бізнесу: 45-денний механізм і скасування 72-годинної перевірки
Нововведення дозволяють компаніям не втрачати спеціалістів при врегулюванні формальних процедур, допомагають оперативно захищати персонал та підтримувати безперервну роботу на виробництві. Більше за темою: Працівників яких категорій зараховують до «квоти» на бронювання Оновлені критері...
Кращі матеріали