Більше за темою:
8 грудня до Верховної Ради внесено законопроєкт про внесення змін до Закону від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» щодо гармонізації вимог до режимів праці та відпочинку водіїв і використання тахографів зі стандартами Європейського Союзу (реєстр. № 14280).
Законопроєкт спрямований на формування в Україні сучасної, прозорої та ефективної системи регулювання режимів праці та відпочинку водіїв, що відповідає європейським стандартам безпеки дорожнього руху. Він визначає комплексну трансформацію правового поля у сфері автомобільного транспорту шляхом:
Законопроєкт формує комплексний підхід: від визначення термінів і базових понять до практичних процедур контролю і відповідальності. Це відповідає системі, яка діє в Європейському Союзі.
Законопроєкт значно змінює законодавчу архітектуру Закону від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон № 2344) і вводить нові розділи та статті, що повністю відображають зміст регламентів та директив ЄС.
Перш за все, проєкт значно розширює та уточнює ст. 1 Закону № 2344, що містить визначення термінів. На основі європейських норм в українське законодавство вводиться низка нових понять, які до цього часу були або відсутні, або відображені лише в підзаконних актах. До них належать: «час керування», «інша робота», «період відпочинку», «перерва», «робочий час мобільного працівника», «картка водія», «картка контролю», «картка підприємства», «картка майстерні», «цифровий тахограф», «розумний тахограф» тощо. Це формує єдину термінологічну базу, яка є необхідною для належного правозастосування.
Законопроєкт також містить положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв. У ньому нормативно закріплені положення щодо максимальної тривалості щоденного та щотижневого керування, мінімальної тривалості перерв та відпочинку, обов’язками перевізника щодо організації праці водіїв, а також забороною проводити регулярний щотижневий відпочинок у кабіні. Усі ці положення повністю відповідають сучасним нормам держав – членів ЄС.
Також, у законопроєкті визначені норми щодо встановлення, використання та обслуговування тахографів, а також порядок зчитування й зберігання даних.
Законопроєкт запроваджує обов’язок оснащення контрольованих категорій транспортних засобів цифровими або розумними тахографами. Вводяться чіткі строки та вимоги для калібрування та активації пристроїв, механізми зчитування даних, порядок їх зберігання та надання центральному органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті.
Крім того, законопроєкт встановлює мінімальну інтенсивність перевірок, що має становити не менше 3% від загальної кількості робочих днів водіїв. Він також передбачає право центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, на проведення перевірок на дорозі, у приміщеннях перевізника, а також можливість дистанційного зчитування даних розумних тахографів для попереднього відбору транспортних засобів.
Особливо важливим елементом законопроєкту є посилення та систематизація відповідальності за порушення. Законодавство доповнюється нормами про штрафи за порушення режимів праці та відпочинку, невиконання обов’язку щодо зчитування і зберігання даних тахографа, використання пристроїв обходу, а також за керування без картки водія. Такі підходи відповідають європейській системі санкцій та спрямовані на попередження маніпуляцій.
Верховна Рада