Планують внести зміни у СЕАРП та СЕ, а також адміністрування акцизного податку
На вебпорталі ДПС 30 серпня розміщено законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового та удосконалення адміністрування акцизного податку» (далі – проєкт Закону).
Проєкт Закону розроблено на виконання п. 363 Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2024 рік, затвердженого постановою Верховної Ради від 06.02.2023 № 3561-IX, кроку 205 Плану пріоритетних дій Уряду на 2024 рік, затвердженого розпорядженням КМУ від 16.02.2024 № 137-р, та підрозд. 4.2.2 (е) «Удосконалення адміністрування акцизного податку» Національної стратегії доходів до 2030 року, схваленої розпорядженням КМУ від 27.12.2023 № 1218-р.
Основною метою проєкту Закону є удосконалення системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі – СЕАРП та СЕ) в частині відображення в СЕАРП та СЕ власників пального для виявлення фіктивних операцій, а також посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.
Наразі відповідно до норм Податкового кодексу (далі – ПК) в СЕАРП та СЕ не відображаються власники пального, що не забезпечує належного контролю за обігом пального та уможливлює проведення фіктивних операцій з пальним.
Крім того, чинні норми ПК не запобігають безпідставному користуванню лімітами в СЕАРП та СЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні.
Функціонування СЕАРП та СЕ побудовано виключно на підставі документів, які складаються розпорядниками акцизних складів, і у випадку формування схемного податкового кредиту з ПДВ наразі не виключена можливість реєструвати акцизні накладні на неіснуючі обсяги пального, які одночасно реалізовані за готівку іншим споживачам, або на зареєстрованому акцизному складі відсутні резервуари та/або немає достатньої їх місткості для зберігання пального.
Контролюючі органи наразі не мають достатнього законодавчого інструментарію аби завадити вказаним порушенням, у тому числі щодо приведення даних про обсяги пального в СЕАРП та СЕ до фактичних залишків пального на акцизному складі.
Також у чинних нормах ПК відсутня відповідальність у разі встановлення таких порушень.
На сьогодні акцизний склад реєструється за заявницьким принципом і не передбачає попереднє отримання ліцензії на операції зі спиртом етиловим, реєстрації резервуарів та лічильників на них, що призводить до обліку в СЕАРП та СЕ акцизних складів, які фактично не знаходяться за адресою або на яких відсутні введені в експлуатацію резервуари (тобто ємності, до яких можна завантажувати спирт). Скасувати реєстрацію таких акцизних складів можливо лише за заявою розпорядника, що дозволяє їм продовжувати функціонувати.
Тому є необхідність прийняття законодавчих змін до ПК в частині відображення в СЕАРП та СЕЕ власників пального для виявлення фіктивних операцій, а також посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.
Проєктом Закону запропоновано такі основні зміни до ПК, зокрема, передбачено:
- відображення в СЕАРП та СЕ власників пального задля забезпечення належного контролю за обігом пального. При переході права власності на пальне, що знаходиться в акцизному складі, від одного суб’єкта господарювання до іншого складається акцизна накладна, в тому числі щодо пального, що знаходиться на зберіганні на акцизному складі;
- можливість за результатами перевірки за рішенням контролюючого органу привести у відповідність ліміти обсягів пального та спирту етилового в СЕАРП та СЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні, до фактичних обсягів пального та спирту етилового на акцизному складі;
- встановлення відповідальності за здійснення суб’єктами господарювання зберігання пального або спирту етилового без реєстрації платником акцизного податку, а також у разі виявлення в ході перевірок фактичних обсягів пального або спирту етилового, які не відповідають даним СЕАРП та СЕ, при відсутності документального підтвердження отримання/реалізації пального або спирту етилового;
- виключення необхідності щомісячного подання податкових декларацій з акцизного податку при операціях переобладнання вантажних транспортних засобів, у легкові автомобілі, а також імпортерами електричної енергії;
- необхідність подання разом з декларацією з акцизного податку довідки про загальні обсяги отримання, імпорту та використання за звітний календарний місяць товарів, які використовуються як сировина при виробництві пального, та про залишки таких товарів і пального задля контролю за виробництвом та обігом пального з огляду на обсяги отриманої непідакцизної сировини.
Зауваження та пропозиції до проєкту Закону від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань приймаються протягом одного місяця з дати його оприлюднення на офіційному вебпорталі ДПС за адресами:
- Державна податкова служба України, Департамент контролю за підакцизними товарами, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, e-mail: post@tax.gov.ua;
- Міністерство фінансів України, вул. Межигірська 11, м. Київ, 04071, e-mail: infomf@minfin.gov.ua;
- Державна регуляторна служба України, вул. Арсенальна, буд. 9/11, м. Київ, 01011, e-mail: inform@drs.gov.ua.
Додаткові матеріали:
- ПРОЄКТ Закону;
- ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проєкту Закону;
- ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ до проєкту Закону;
- АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ проєкту Закону;
- ВИТРАТИ на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта;
- Тест малого підприємництва (М-Тест).
ДПС
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу