На вебпорталі ДПС 30 серпня розміщено законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового та удосконалення адміністрування акцизного податку» (далі – проєкт Закону).
Проєкт Закону розроблено на виконання п. 363 Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2024 рік, затвердженого постановою Верховної Ради від 06.02.2023 № 3561-IX, кроку 205 Плану пріоритетних дій Уряду на 2024 рік, затвердженого розпорядженням КМУ від 16.02.2024 № 137-р, та підрозд. 4.2.2 (е) «Удосконалення адміністрування акцизного податку» Національної стратегії доходів до 2030 року, схваленої розпорядженням КМУ від 27.12.2023 № 1218-р.
Основною метою проєкту Закону є удосконалення системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі – СЕАРП та СЕ) в частині відображення в СЕАРП та СЕ власників пального для виявлення фіктивних операцій, а також посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.
Наразі відповідно до норм Податкового кодексу (далі – ПК) в СЕАРП та СЕ не відображаються власники пального, що не забезпечує належного контролю за обігом пального та уможливлює проведення фіктивних операцій з пальним.
Крім того, чинні норми ПК не запобігають безпідставному користуванню лімітами в СЕАРП та СЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні.
Функціонування СЕАРП та СЕ побудовано виключно на підставі документів, які складаються розпорядниками акцизних складів, і у випадку формування схемного податкового кредиту з ПДВ наразі не виключена можливість реєструвати акцизні накладні на неіснуючі обсяги пального, які одночасно реалізовані за готівку іншим споживачам, або на зареєстрованому акцизному складі відсутні резервуари та/або немає достатньої їх місткості для зберігання пального.
Контролюючі органи наразі не мають достатнього законодавчого інструментарію аби завадити вказаним порушенням, у тому числі щодо приведення даних про обсяги пального в СЕАРП та СЕ до фактичних залишків пального на акцизному складі.
Також у чинних нормах ПК відсутня відповідальність у разі встановлення таких порушень.
На сьогодні акцизний склад реєструється за заявницьким принципом і не передбачає попереднє отримання ліцензії на операції зі спиртом етиловим, реєстрації резервуарів та лічильників на них, що призводить до обліку в СЕАРП та СЕ акцизних складів, які фактично не знаходяться за адресою або на яких відсутні введені в експлуатацію резервуари (тобто ємності, до яких можна завантажувати спирт). Скасувати реєстрацію таких акцизних складів можливо лише за заявою розпорядника, що дозволяє їм продовжувати функціонувати.
Тому є необхідність прийняття законодавчих змін до ПК в частині відображення в СЕАРП та СЕЕ власників пального для виявлення фіктивних операцій, а також посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.
Проєктом Закону запропоновано такі основні зміни до ПК, зокрема, передбачено:
Зауваження та пропозиції до проєкту Закону від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань приймаються протягом одного місяця з дати його оприлюднення на офіційному вебпорталі ДПС за адресами:
Додаткові матеріали:
ДПС
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm