Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Планують внести зміни у СЕАРП та СЕ, а також адміністрування акцизного податку

02.09.2024

На вебпорталі ДПС 30 серпня розміщено  законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового та удосконалення адміністрування акцизного податку» (далі – проєкт Закону).

Проєкт Закону розроблено на виконання п. 363 Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2024 рік, затвердженого постановою Верховної Ради від 06.02.2023 № 3561-IX, кроку 205 Плану пріоритетних дій Уряду на 2024 рік, затвердженого розпорядженням КМУ від 16.02.2024 № 137-р, та підрозд. 4.2.2 (е) «Удосконалення адміністрування акцизного податку» Національної стратегії доходів до 2030 року, схваленої розпорядженням КМУ від 27.12.2023 № 1218-р.

Основною метою проєкту Закону є удосконалення системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі – СЕАРП та СЕ) в частині відображення в СЕАРП та СЕ власників пального для виявлення фіктивних операцій, а також посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.

Наразі відповідно до норм Податкового кодексу (далі – ПК) в СЕАРП та СЕ не відображаються власники пального, що не забезпечує належного контролю за обігом пального та уможливлює проведення фіктивних операцій з пальним.

Крім того, чинні норми ПК не запобігають безпідставному користуванню лімітами в СЕАРП та СЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні.

Функціонування СЕАРП та СЕ побудовано виключно на підставі документів, які складаються розпорядниками акцизних складів, і у випадку формування схемного податкового кредиту з ПДВ наразі не виключена можливість реєструвати акцизні накладні на неіснуючі обсяги пального, які одночасно реалізовані за готівку іншим споживачам, або на зареєстрованому акцизному складі відсутні резервуари та/або немає достатньої їх місткості для зберігання пального.

Контролюючі органи наразі не мають достатнього законодавчого інструментарію аби завадити вказаним порушенням, у тому числі щодо приведення даних про обсяги пального в СЕАРП та СЕ до фактичних залишків пального на акцизному складі.

Також у чинних нормах ПК відсутня відповідальність у разі встановлення таких порушень.

На сьогодні акцизний склад реєструється за заявницьким принципом і не передбачає попереднє отримання ліцензії на операції зі спиртом етиловим, реєстрації резервуарів та лічильників на них, що призводить до обліку в СЕАРП та СЕ акцизних складів, які фактично не знаходяться за адресою або на яких відсутні введені в експлуатацію резервуари (тобто ємності, до яких можна завантажувати спирт). Скасувати реєстрацію таких акцизних складів можливо лише за заявою розпорядника, що дозволяє їм продовжувати функціонувати.

Тому є необхідність прийняття законодавчих змін до ПК в частині відображення в СЕАРП та СЕЕ власників пального для виявлення фіктивних операцій, а також посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.

Проєктом Закону запропоновано такі основні зміни до ПК, зокрема, передбачено:

  • відображення в СЕАРП та СЕ власників пального задля забезпечення належного контролю за обігом пального. При переході права власності на пальне, що знаходиться в акцизному складі, від одного суб’єкта господарювання до іншого складається акцизна накладна, в тому числі щодо пального, що знаходиться на зберіганні на акцизному складі;
  • можливість за результатами перевірки за рішенням контролюючого органу привести у відповідність ліміти обсягів пального та спирту етилового в СЕАРП та СЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні, до фактичних обсягів пального та спирту етилового на акцизному складі;
  • встановлення відповідальності за здійснення суб’єктами господарювання зберігання пального або спирту етилового без реєстрації платником акцизного податку, а також у разі виявлення в ході перевірок фактичних обсягів пального або спирту етилового, які не відповідають даним СЕАРП та СЕ, при відсутності документального підтвердження отримання/реалізації пального або спирту етилового;
  • виключення необхідності щомісячного подання податкових декларацій з акцизного податку при операціях переобладнання вантажних транспортних засобів, у легкові автомобілі, а також імпортерами електричної енергії;
  • необхідність подання разом з декларацією з акцизного податку довідки про загальні обсяги отримання, імпорту та використання за звітний календарний місяць товарів, які використовуються як сировина при виробництві пального, та про залишки таких товарів і пального задля контролю за виробництвом та обігом пального з огляду на обсяги отриманої непідакцизної сировини.

Зауваження та пропозиції до проєкту Закону від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань приймаються протягом одного місяця з дати його оприлюднення на офіційному вебпорталі ДПС за адресами: 

  • Державна податкова служба України, Департамент контролю за підакцизними товарами, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, e-mail: post@tax.gov.ua; 
  • Міністерство фінансів України, вул. Межигірська 11, м. Київ, 04071, e-mail: infomf@minfin.gov.ua; 
  • Державна регуляторна служба України, вул. Арсенальна, буд. 9/11, м. Київ, 01011, e-mail: inform@drs.gov.ua. 

Додаткові матеріали: 

  • ПРОЄКТ Закону; 
  • ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проєкту Закону; 
  • ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ до проєкту Закону; 
  • АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ проєкту Закону; 
  • ВИТРАТИ на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта; 
  • Тест малого підприємництва (М-Тест). 

ДПС


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
29.09.2025
Оновлено План-графік проведення перевірок (26.09.2025)
ДПС внесла зміни в План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків. Більше за темою: За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності? Допуск контролюючих органів до перевірки: покроковий алгоритм дій Чи можн...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
25.12.2025
Президент підписав Закон щодо розвитку фінансової інклюзії
У отриманні обмеженої банківської ліцензії можуть бути зацікавлені діючі банки, поштові оператори, великі роздрібні мережі, мережі АЗС та інші компанії, які вже мають досвід обслуговування значної кількості клієнтів і розгалужену мережу обслуговування клієнтів. Президент України підписав Закон від 0...
25.12.2025
Зміни до ПКУ щодо особливостей оподаткування банків: Закон підписано Президентом
Ключове положення нового закону – підвищення ставки податку на прибуток для банків до 50 % на 2026 рік. Більше за темою: Банк прощає кредит і проценти: як це вплине на частку сільгосптоваровиробництва? Розмінування полів: кредити та компенсації Стратегії фінансування агропідприємств з викор...
25.12.2025
Ліцензії для грального бізнесу можна буде оформити через Дію
Після запуску послуги компанії зможуть подавати заяви онлайн – без паперових документів й особистих візитів до держагентства PlayCity. Уряд затвердив порядок подання заяви про отримання ліцензії у сфері азартних ігор через портал «Дія». Це ще один крок до повної цифровізації ліценз...
Кращі матеріали