Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Оренда державного й комунального майна: новий закон – нові правила

З 1 лютого 2020 року вводиться в дію новий закон, що регламентує питання оренди державного і комунального майна (Закон від 03.10.19 р. № 157-IX, далі – Закон № 157, набув чинності з 27.12.19 р.). Закон № 157 прийшов на заміну Закону від 10.04.92 р. № 2269-XII, який раніше регламентував ці питання. Розглянемо, які ж новації нас чекають.

Мета прийняття нового закону

Основна мета прийняття нового закону – «підтягти» нормативну базу з питань оренди державного і комунального майна під вимоги сучасного ринку та реалії нашого життя. Адже «старий» закон був прийнятий ще в 1992 році. Так, до нього не раз уносилися зміни, проте настав момент, коли його потрібно відновити повністю. Новий закон покликаний зробити процедуру оренди державного й комунального майна максимально прозорою, простою та усунути корупційні ризики при оформленні орендних відносин у цій сфері. 

Наскільки це вдалося законодавцям, судити поки що рано. Хоча б тому, що не всі передбачені нововведення запрацюють на повну силу з лютого. Але сподіватимемося на позитивні зрушення.

Перехідний період

Велика частина норм Закону № 157 набуває чинності з 01.02.20 р., але окремі положення – тільки з 01.10.20 р. А пов’язано це з необхідністю впровадити електронну торговельну систему (далі – ЕТС) для обліку всіх орендних операцій державного й комунального майна. 

Що таке ЕТС? 

Згідно з п. 4 ч. 1 Закону № 157 ЕТС – це дворівнева інформаційно-телекомунікаційна система. Складається із центральної бази даних та електронних майданчиків, які взаємодіють із центральною БД через інтерфейс програмування її застосувань. За допомогою ЕТС можна створювати, розміщувати, оприлюднювати в електронному вигляді документи та інформацію, необхідні для проведення аукціону в електронній формі, а також обмінюватися цією інформацією.

Чи будуть прийняті нові підзаконні акти?

Кабміну доручено у тримісячний строк реалізувати на практиці всі новації Закону № 157, а саме: підготувати законопроєкти, забезпечити прийняття нових нормативно-правових актів і привести у відповідність із Законом № 157 нормативну базу, що вже існує (п. 8 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 157). 

Отже, найближчим часом з’являться нові нормативно-правові акти, про які ми вас негайно проінформуємо. 

Чи треба сторонам уносити зміни до договорів оренди державного і комунального майна, укладених до 1 лютого 2020 року? 

Ні, «старі» договори продовжують діяти до закінчення строку, на який вони були укладені (п. 2 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 157). Тобто вносити до них ті або інші зміни у зв’язку з набуттям чинності Закону № 157 зараз не потрібно. 

Усі орендні операції – тепер через ЕТС

Закон № 157 передбачає, що всі операції, які стосуються оренди державного й комунального майна, підлягатимуть реєстрації в ЕТС. Це дозволить процесу оренди бути публічним і прозорим. Як передбачено ч. 6 ст. 16 Закону № 157, усі договори оренди, зміни і доповнення до них підлягають публікації в ЕТС.

Правда, як ми вже згадали, діяти ці зміни почнуть із 1 жовтня. І вносити дані до ЕТС потрібно буде відповідно до Порядку передачі майна в оренду. На сьогодні такого порядку ще немає. 

Усі оголошення про передачу державного і комунального майна в оренду теж публікуватимуться в ЕТС (ст. 5 Закону № 157). 

Вимоги до договорів оренди

Одна з новацій: договори оренди державної та комунальної власності, що укладається на строк більше 5 років, треба буде посвідчувати в нотаріуса (ч. 3 ст. 16 Закону № 157). 

Самі ж договори оренди повинні будуть оформлятися на підставі примірного договору оренди, який затверджується:

  • Кабміном – щодо майна державної власності;
  • представницькими органами місцевого самоврядування – щодо майна комунальної власності.

Договір може відрізнятися від примірного договору оренди, якщо об’єкт передається в оренду з додатковими умовами. 

Етапи укладення договору оренди

Договір оренди може укладатися за підсумками проведення аукціону або без аукціону. 

Увага, заборона! Якщо майно отримано в оренду без проведення аукціону, то передавати його в суборенду – не можна (ч. 3 ст. 15 Закону № 157).

Перелік випадків, коли майно передається в оренду без проведення аукціону, наведено в ст. 15 Закону № 157. Крім того, основні вимоги до такої оренди будуть прописані в порядку передачі майна в оренду. 
 
А етапи укладення договору оренди такі (ст. 5 Закону № 157):

  1. прийняття рішення про передачу майна в оренду;
  2. унесення інформації про потенційний об’єкт оренди до ЕТС;
  3. прийняття рішення про включення потенційного об’єкта оренди до одного з переліків ЕТС, а саме: 
  • Перелік першого типу – тут числяться об’єкти, які передаватимуться в оренду на аукціоні; 
  • Перелік другого типу – сюди включаються об’єкти, які передаються в оренду без проведення аукціону;
  • публікація інформації про потенційний об’єкт оренди, включений до одного з переліків ЕТС;
  • розміщення в ЕТС оголошення про передачу майна в оренду;
  • проведення аукціону на право оренди майна або передача об’єкта в оренду без проведення аукціону;
  • укладення і публікація в ЕТС договору оренди.

Таким чином, на зміну конкурсу, що проводиться в разі передачі в оренду державного або комунального майна, приходить аукціон, який проводиться в електронній формі через систему ЕТС. 

Порядок проведення аукціонів детально прописано у ст. 13 Закону № 157. А подробиці, що стосуються цих аукціонів, можна буде знайти в порядку передачі майна в оренду, який має бути затверджений Кабміном. 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
29.07.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Президент затвердив мораторій на перевірки бізнесу Оновлено правила ведення військового обліку: постанова КМУ від 16.07.2025 Оприлюднено зміни до КЗпП щодо встановлення наявності ознак трудових відносин Чи потрібно переоформлювати документи, якщо змінилася на...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
21.05.2025
Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки
Більше за темою: Перелік галузевих та регіональних нормативних актів, якими затверджено критерії визнання підприємств критично важливими в особливий період Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Мінекономіки в листі від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 поінформу...
Нове
01.08.2025
Документи, які набули чинності з 28 липня по 3 серпня 2025 року
Документи, які набули чинності цього тижня та стануть у нагоді при здійсненні господарської діяльності. Закон України від 03.06.2025 № 4466-IX «Про факторинг» Закон України від 18.06.2025 № 4503-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентств...
01.08.2025
Зміни в законодавстві з 28 липня по 1 серпня 2025 року
Збірка змін в законодавстві, які відбулися цього тижня Президент підписав Закон про факторинг Закон передбачає удосконалення регулювання факторингу в Україні та окремих положень чинних законів України, що стосуються надання факторингових послуг. Кабмін вкотре оновив правила військового обліку та п...
01.08.2025
Як здійснюватиметься нагляд за надавачами нефінансових платіжних послуг в межах запровадження відкритого банкінгу
Унесено зміни до нормативно-правових актів НБУ щодо нагляду на платіжному ринку. Зміни стосуються небанківських надавачів платіжних послуг із надання відомостей із рахунків та з ініціювання платіжних операцій. Національний банк визначив порядок здійснення нагляду за надавачами нефінансових платіжних...
Кращі матеріали